Centrum proti hybridním hrozbám  

Přejdi na

Státní služba  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Senát - návrh zákona, který novelizuje zákon o provozu na pozemních komunikacích

 

Do Poslanecké sněmovny postoupili senátoři senátní návrh zákona senátora Jiřího Žáka, Jiřího Nedomy a dalších senátorů, který novelizuje zákon o provozu na pozemních komunikacích, tedy zákon č. 361/2000 Sb. Podle jednoho z autorů, senátora Jiřího Žáka, se jedná o souhrn změn, které na jedné straně zjednoduší řidičům i ostatním účastníkům provozu život a zpřehlední komplikovaný předpis, a na straně druhé vytvoří prostředí pro bezpečnější prostor na našich komunikacích. „Při práci na této novele bylo kromě jiného zapotřebí zohlednit i to, co je všeobecně přijatelné a na čem jsou schopni se shodnout dopravní experti s politiky, a to napříč politickým spektrem,“ uvedl J. Žák. Během přípravných prací na novele senátoři spolupracovali s Ministerstvem dopravy i se zástupci dopravní policie.
 
Novela obsahuje řadu změn, první z nich je například bezpečnost chodců a cyklistů. Opatření je celá řada a jsou součástí takzvaného cyklistického „eurobalíčku“. V novele se také zavádí povinnost mít oblečenou vestu z reflexního materiálu pro všechny, kdo jsou nuceni opustit vozidlo, jež se nenachází v obci. Doposud tato povinnost platila pouze pro řidiče služebních vozidel. Nová je i povinnost podrobit se technické prohlídce vozidla na komunikaci. Ohledně provozu kamionů na dálnicích dochází v novele k omezení možnosti vzájemného předjíždění nákladních vozidel na dvouproudých komunikacích, a to v době dopravní špičky v pracovních dnech (od šesti do devíti a od patnácti do osmnácti hodin). Řešeny jsou také některé specifické situace při objíždění a jsou rozšířeny pravomoci policie při řešení mimořádných situací. Policisté mají například možnost zakázat vjezd na některý úsek silnice, třeba při povodni nebo sněhové kalamitě, a současně mají možnost dočasně povolit vjezd do úseků, kde je vjezd obecně zakázán, například do jednosměrné ulice v protisměru nebo po chodníku. Další část novely reaguje na stále se množící tzv. tajné závody. Je-li chování účastníka takovéhoto závodu nebezpečné, je možné vozidlo krátkodobě zadržet.  Nově novela také umožňuje tzv. sloučené řízení přestupků. K určité změně dojde i u povinného proškolování řidičů z povolání.  
 
Samostatnou částí novely je příloha, a to bodová tabulka při porušení předpisů. Senátoři navrhují zrušit bodový trest za malé překročení rychlosti, za naměření alkoholu do 0,3 promile nebo za nezapnutí světel u vozidla. Naopak chtějí zpřísnit trest za nepřipoutání se bezpečnostními pásy a ohrožení jiných účastníků silničního provozu. Přidělení bodů nemá podle návrhu hrozit za překročení povolené rychlosti v obci nejvýše o pět kilometrů v hodině, mimo obec o deset kilometrů za hodinu. Za vyšší překročení rychlosti by dál byly udělovány dva, tři nebo až pět bodů. Pokud by policisté při dechové zkoušce naměřili řidiči nejvýše 0,3 promile alkoholu, hrozila by mu nově jen pokuta do 5000 Kč. Nulová tolerance k alkoholu by tak dle senátorů zůstala zachována. Naopak senátoři navrhli zpřísnit bodový trest za vyšší množství alkoholu, a to ze šesti na sedm bodů. Zrušeny by měly být některé bodové tresty, jako například jednobodový za porušení povinnosti denního svícení nebo pětibodový trest pro starší řidiče, kteří s sebou nemají platný posudek o zdravotní způsobilosti. Všechny navrhované změny lze nalézt na webových stránkách Senátu, www.senat.cz. Novelu zákona nyní musí posoudit poslanci, pokud ji schválí, musí se k závěrečnému projednání vrátí zpět do Senátu. Nakonec by měl návrh zákona podepsat prezident republiky.                    
 
text -kk-
 

vytisknout  e-mailem 

MVČR 
internetové stránky Policie ČR