CzechTrade: Na míru šité služby
Již více než jedenáct let doprovází svými informačními, asistenčními a poradenskými službami české vývozce na zahraniční trhy. Jejím hlavním cílem je rozvíjet mezinárodní obchod a vzájemnou spolupráci mezi českými a zahraničními subjekty.
Agentura CzechTrade byla založena jako příspěvková organizace na podporu obchodu rozhodnutím ministra průmyslu a obchodu 1. května 1997. Je národní proexportní organizací České republiky (National Trade Promotion Organization – TPO). Hlavním úkolem agentury je napomáhat zvyšování exportní výkonnosti a konkurenceschopnosti českých firem na zahraničních trzích, a to bez ohledu na jejich vývozní zkušenosti. Kvalitu a profesionalitu široké nabídky služeb proto ocení jak firmy, které se dosud nezapojily do zahraničního obchodu, tak i ty, které jsou již ostřílenými exportními matadory.
Klíčovým prvkem a nejvyšší přidanou hodnotou činnosti agentury je poskytování exportního poradenství a individuálních asistenčních služeb českým exportérům v zahraničí. V současné době CzechTrade disponuje sítí 33 kanceláří s působností v 35 zemích na čtyřech kontinentech. Nabízené služby jsou šité na míru na základě individuálních potřeb klienta a vždy respektují specifika konkrétní země a oboru. Agentura CzechTrade spravuje oficiální portál pro podnikání a export BusinessInfo.cz, který je součástí Exportní strategie ČR 2006-2010 a součástí Globální specifikace a strategie Portálu veřejné správy (v současné době pod správou Ministerstva vnitra ČR). Partnery portálu je více než třicet státních i nestátních institucí. Portál rozvíjí spolupráci i s dalšími organizacemi, zejména při výměně a zveřejňování aktuálních informací.
BusinessInfo.cz se stal například jedním z projektů tzv. eGovernmentu a pilířem Portálu veřejné správy v informacích pro podnikatele. Dokončuje se elektronická aplikace, která doplní plánovaná Jednotná kontaktní místa (JKM) v patnácti živnostenských úřadech zejména v krajských městech. Zájemci budou moci prostřednictvím portálu BusinessInfo.cz získat nejen část informací poskytovaných fyzickými Jednotnými kontaktními místy, ale například také aplikaci, umožňující elektronickou komunikaci s úřady, které rozhodují o udělení oprávnění k poskytování služeb.
Text PhDr. Jana Jenšíková, Czech Trade