Francie využívá model PPP přes padesát let
Zahraniční zkušenosti potvrzují, že forma PPP znamená ve většině případů rychlejší dokončení projektů, dodržení rozpočtovaných nákladů a lepší kvalitu veřejné infrastruktury a služeb.
který postavila firma Eiffage bez použití veřejných
prostředků v rekordním čase (3 roky)
Veřejně soukromá partnerství (Public Private Partnership, PPP) jsou dnes již relativně známým pojmem i v našich podmínkách. Projekty PPP je možné definovat jako dlouhodobé partnerství veřejného a soukromého sektoru, jehož cílem je efektivně zabezpečit kvalitní veřejnou infrastrukturu nebo veřejné služby rozsáhlejším zapojením soukromého partnera. Důvodem, proč se soukromý sektor zapojuje do těchto činností, je fakt, že jde hlavně o využití jeho zkušeností a schopností efektivně hospodařit a přicházet s moderním, inovativním přístupem a řešením. Na rozdíl od klasické veřejné zakázky dochází k prvním platbám ze strany veřejného sektoru až poté, co bylo zahájeno užívání předmětu projektu.
U PPP projektů je důležitým aspektem ohodnocení a rozdělení rizik mezi soukromý a veřejný sektor tak, aby riziko vždy nesl a řídil ten, kdo to umí lépe či levněji. O PPP se v České republice hovoří jak na regionální, tak na centrální úrovni. PPP u nás probíhá už řadu let například ve vodním a odpadovém hospodářství či v technických službách měst. Ačkoliv tyto projekty splňují znaky projektů PPP, nebyly tak dříve označovány. Zahraniční zkušenosti potvrzují, že forma PPP znamená ve většině případů rychlejší dokončení projektů, dodržení rozpočtovaných nákladů a lepší kvalitu veřejné infrastruktury a služeb.
Francie se dá v jistém smyslu považovat za kolébku modelu PPP na evropském kontinentu. Typickým a úspěšným příkladem fungujícího modelu PPP jsou společnosti provozující zpoplatněné dálnice. Největší z nich, Autoroutes du Sud de la France, vznikla v roce 1957 a postavila, udržuje a spravuje síť dálnic v délce přes tři tisíce kilometrů, kterou každý den využije až 1,5 milionu vozidel. Od poloviny minulého století se model PPP ve Francii rozšířil úspěšně do dalších sektorů. Nejmasivnější využití PPP je zaznamenáváno nadále v dopravní infrastruktuře. Jedná se nejen o výstavbu nových dálnic a silnic, železničních tratí včetně vysokorychlostních, letišť, vodních kanálů, ale rovněž o budování středisek silniční údržby či systému výběru mýta. Výběr z projektů PPP, které jsou v současné době ve Francii v různém stupni realizace či přípravy napříč všemi sektory, je uveden v tabulce.
Sektor | Projekt | Hodnota(1) | Stav |
---|---|---|---|
doprava | elektronický systém výběru mýtného | 49,4 mld. Kč | v provozu od roku 2011 |
dálnice A63 (102 km) | 8,5 mld. Kč | probíhá koncesní řízení | |
železniční expres Paříž - letiště CDG | 16,4 mld. Kč | probíhá koncesní řízení | |
vysokorychlostní trať Nimes - Montpellier (70 km) | 31,2 mld. Kč | probíhá koncesní řízení | |
letiště Notre Dame des Landes v Nantes | 15,1 mld. Kč | probíhá koncesní řízení | |
63 středisek silniční údržby | 3,2 mld. Kč | probíhá koncesní řízení | |
školství | univerzitní kampus v Montpellier | 11 mld. Kč | probíhá přípravná fáze |
kampus univerzity Sorbonne v Paříži | 2,3 mld. Kč | v provozu v roce 2013 | |
obrana | budova Pentagonu pro 10 000 zaměstnanců | 78 mld. Kč | probíhá koncesní řízení |
šest věznic pro asi 3500 vězňů na severu Francie | 9 mld. Kč | v provozu od roku 2010 | |
volný čas |
stadion v Le Mans s kapacitou 25 000 diváků | 2,6 mld. Kč | v provozu od roku 2010 |
zoologická zahrada Vincennes | 2,6 mld. Kč | probíhá koncesní řízení | |
velodrom Saint Quentin s kapacitou 2500 diváků | není známo | probíhá koncesní řízení | |
zdravotnictví | nemocnice v Annemasse s 445 lůžky | 4,7 mld. Kč | probíhá výstavba |
administrativní budovy |
justiční palác v Paříži | 15,6 mld. Kč | probíhá koncesní řízení |
kongresové centrum v Nancy | 1,8 mld. Kč | probíhá koncesní řízení | |
policejní stanice pro 341 strážníků ve 4 městech | 0,6 mld. Kč | probíhá koncesní řízení | |
municipality | pouliční osvětlení v Rouen | 2,6 mld. Kč | realizace již probíhá |
tramvajová linka v Reims (10 km) | 7,8 mld. Kč | probíhá přípravná fáze | |
tramvajová trať v Mulhouse (6 km) | 2,6 mld. Kč | probíhá koncesní řízení |
Zdroj: www.infra-news.com Poznámka: (1) Přepočteno kurzem 26 Kč za 1 euro.
Text: Jiří Došlý, Asociace PPP