Bezpečnostní výzkum  

Přejdi na

Státní služba  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Autokriminalita

Prevence a informace, odcizení vozidla, autovraky a EUCARIS 

  1. Prevence a informace
  2. Odcizení vozidla
  3. Autovrak, aneb "KAM S NÍM?"
  4. EUCARIS

Autovrak, aneb "KAM S NÍM?"

Prozaickou otázkou "Kam s ním?" se zabýval již Jan Neruda. V jeho případě šlo ale o slamník, resp. starou slámu ze slamníku - věc čistě přírodní a z dnešního pohledu biologický odpad vhodný např. ke kompostování. Co ale s takovým vozidlem, které už dosloužilo?

Pro rozhodnutí o způsobu nakládání s takovýmto vozidlem je primárně třeba upřesnit zejména: kde se vozidlo nachází (na pozemní komunikaci, mimo ni, druh pozemní komunikace), stav vozidla (zda z něj vytékají provozní kapaliny, zda se jedná vozidlo, kterému chybí podstatné části, jak dlouho je vozidlo technicky nezpůsobilé, zda tvoří vozidlo překážku provozu na pozemních komunikacích, jaký je stav vozidla v registru silničních vozidel apod.) a majetkové a další vztahy (zda je vozidlo pojištěno, zda je znám vlastník či provozovatel vozidla apod.) Podle toho se použije postup podle některého z níže uvedených zákonů:

  1. zákony upravující nakládání s odpady (zákon č. 541/2020 Sb., o odpadech a zákon č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností),
  2. zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů,
  3. zákon č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, ve znění pozdějších předpisů (tvoří-li vozidlo překážku provozu),
  4. případně další (např. občanský zákoník, zákon o podmínkách provozu na pozemních komunikacích apod.).

  

Níže si přiblížíme základní postup podle zákona o výrobcích s ukončenou životností a zákona o pozemních komunikacích.

I. Postup podle zákonů upravujících nakládání s odpady, resp. s výrobky s ukončenou životností

Od 1. ledna 2021 je účinný nový zákon č. 541/2020 Sb., o odpadech, ve znění pozdějších předpisů, a na něj navazující zákon č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností, ve znění pozdějších předpisů, kde je zejména v § 101 a násl. upraveno nakládání s vozidly s ukončenou životností (dříve "autovraky"). Povinnosti stanovené v části třetí zákona o výrobcích s ukončenou životností se vztahují nejen na vozidla s ukončenou životností, ale i na jejich části a odpady z nich vzniklé.

POZOR!
Nově zákon upravuje nejen nakládání s vybranými vozidly s ukončenou životností podle směrnice 2000/53/ES, o vozidlech s ukončenou (vozidla kategorie M1, N1 a tříkolové motorové vozidlo s výjimkou motorových tříkolek), ale i nakládání s ostatními vozidly, která se stala odpadem.

  

Autovrak_-_ilustrativni_obr.png
Ilustrační foto: Česká inspekce životního prostředí

  

  • Pouze oprávněným osobám

Každý, kdo se zbavuje vozidla s ukončenou životností, je povinen toto vozidlo předat pouze osobám, které jsou oprávněné ke sběru takovýchto vozidel.

Jejich aktuální přehled získáte na stránkách Ministerstva životního prostředí: https://autovraky.mzp.cz/autovrak/webklient/ralight.

Vlastník ostatních vozidel s ukončenou životností je povinen zpracovat takovéto vozidlo v souladu se zákonem o odpadech aj. právními předpisy, pokud je k tomu oprávněn, nebo je rovněž musí předat oprávněné osobě.

Některé části vybraných či ostatních vozidel s ukončenou životností (elektrozařízení, baterie, akumulátor, pneumatiky) mohou být rovněž odevzdány v rámci zpětného odběru podle tohoto zákona.

POZOR!
Za předání autovraku neoprávněné osobě (např. provozovateli sběrných surovin, který není oprávněn přijímat autovraky) nebo za jiné nakládání s autovrakem v rozporu se zákonem o výrobcích s ukončenou životností, hrozí fyzické osobě pokuta až 100.000 Kč, právnické osobě či fyzické osobě podnikající až 1 000 000 Kč.

  

  • Potvrzení o převzetí vozidla s ukončenou životností

Pro zápis zániku silničního vozidla v registru silničních vozidel ("trvalé vyřazení vozidla"), potřebujete doklad o ekologické likvidaci, tj. o převzetí vozidla s ukončenou životností vystavený oprávněnou osobou v České republice nebo obdobný doklad vydaný oprávněnou osobou v jiném členském státě.

Provozovatel zařízení ke sběru vozidel s ukončenou životností (oprávněná osoba) je povinen převzít všechna vozidla s ukončenou životností, včetně jejich částí. Bezplatně pak přebírá vozidla s ukončenou životností, která obsahují všechny podstatné části a neobsahují přidaný odpad.

Podstatnou částí autovraku se rozumí karoserie nebo rám vozidla vybavený identifikačním číslem vozidla (VIN), dveře, blatníky a kapoty, hnací a převodový mechanismus s příslušenstvím, nápravy, kola včetně pneumatik, autobaterie, elektroinstalace včetně ovládacích a bezpečnostních prvků a dalších přístrojů, sedadla, katalyzátor a vnější osvětlení podle homologace.

Provozovatel Vám (bezúplatně) vystaví potvrzení o převzetí, jestliže bylo odevzdáno alespoň neúplné vozidlo (= alespoň karosérie nebo rám s označením identifikačního čísla VIN, převážná část vybavení interiéru a motor).

(Zánik silničního vozidla lze podle § 13 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, zapsat i tehdy, pokud "vozidlo zaniklo jinak" - např. bylo v rozporu se zákonem rozebráno a částečně rozprodáno - ale pouze tehdy, pokud o takovémto zániku bylo pravomocně rozhodnuto v řízení o přestupku nebo v trestním řízení. Zánik lze zapsat i tehdy, pokud bylo vozidlo zničeno a o této skutečnosti je vydán doklad vystavený Policií ČR nebo Hasičským záchranným sborem ČR nebo obdobným orgánem jiného státu - např. vozidlo spadlo z trajektu do moře, shořelo apod.).

Při převzetí vozidla s ukončenou životností se kontroluje shoda údajů identifikačního čísla vozidla (VIN) s doklady a pořizuje se fotodokumentace vozidla.

POZOR!
Do 10 dnů od předání vozidla k ekologické likvidaci (obdobně i u zničení či jiném způsobu zániku vozidla) je vlastník vozidla povinen požádat o zápis zániku vozidla v registru silničních vozidel. Registrační úřad si ověří odevzdání vozidla s ukončenou životností oprávněné osobě prostřednictvím informačního systému ke sledování toků vybraných autovraků. Za nesplnění této povinnosti hrozí pokuta až 50 000 Kč.

  

  • Umístění vozidla před jeho předáním oprávněné osobě

Vlastník vozidla s ukončenou životností je před jeho předáním oprávněné osobě povinen umístit vozidlo nebo jeho podstatné části na místo, kde nepoškodí nebo neohrozí životní prostředí nebo zdraví lidí a v případě veřejně přístupného místa nenaruší vzhled obce. Za porušení tohoto ustanovení hrozí fyzické osobě pokuta až 100.000 Kč, právnické osobě nebo fyzické podnikající osobě do 1 000 000 Kč.
 

  • Postup obecního úřadu při odstranění vozidla odstaveného mimo pozemní komunikaci

V § 105 zákona č. 542/2020 Sb. [1], o výrobcích s ukončenou životností, ve znění pozdějších předpisů, je pak upraven postup obecního úřadu, v jehož správním obvodu se odstavené vozidlo nachází, při jeho odstranění (výzva vlastníkovi, přemístění vozidla na vybrané parkoviště, předání vozidla na autovrakoviště).

Odstaveným vozidlem je vozidlo, které je pro závady v technickém stavu zjevně technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích a obnovení způsobilosti by si vyžádalo výměnu, doplnění nebo opravu podstatných částí mechanismu nebo konstrukce vozidla a které se nachází mimo pozemní komunikaci na místě, kde může poškodit nebo ohrozit životní prostředí nebo zdraví lidí, nebo na veřejně přístupném místě, kde narušuje vzhled obce (§ 102 odst. 2 písm. c) zákona č. 542/2020 Sb.).

  

II. Postup podle zákona o pozemních komunikacích

Je-li vozidlo odstavené na pozemní komunikaci a netvoří-li překážku provozu[2], řídí se způsob jeho odstranění z pozemní komunikace zákonem č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.

Zákon rozlišuje dva základní postupy: odstranění vraku a odstranění vozidla více než 6 měsíců technicky nezpůsobilého.

  • Odstranění vraku z pozemní komunikace

Zákon o pozemních komunikacích zakazuje na dálnicích, silnicích, místních komunikacích, jejich součásti [3] a příslušenství a veřejně přístupné účelové komunikaci odstavovat vraky (§ 19 odst. 2 písm. g) zákona o pozemních komunikacích).

Vrak definuje zákon jako vozidlo, které je pro závady v technickém stavu zjevně technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích a obnovení způsobilosti by si vyžádalo výměnu, doplnění nebo opravu podstatných částí mechanismu nebo konstrukce silničního vozidla nebo které není možné identifikovat prostřednictvím identifikačního čísla vozidla umístěného na karoserii nebo rámu vozidla, za čelním sklem nebo na výrobním štítku.

U vozidel, která lze klasifikovat jako vraky, uloží silniční správní úřad (podle § 19c zákona o pozemních komunikacích) jejich provozovateli na návrh vlastníka pozemní komunikace povinnost vrak odstavený na dálnici, silnici, místní komunikaci nebo veřejně přístupné účelové komunikaci odstranit a odstavit mimo takovou pozemní komunikaci.

Od 1. ledna 2022 může silniční správní úřad výše uvedenou povinnost uložit též na návrh obce, pokud se vrak nachází na veřejně přístupné účelové komunikaci na území této obce.

Po marném uplynutí 2 měsíců od uložení této povinnosti zajistí vlastník pozemní komunikace (případně obec) předání vraku na náklady provozovatele vozidla oprávněné osobě. V případě, že není možné identifikovat vozidlo (např. mu chybí registrační značky nebo VIN na viditelném místě), může silniční správní úřad provést ohledání vozidla, včetně jeho otevření.

Jedná-li se o vozidlo, u něhož je v registru silničních vozidel zapsán zánik, náklady jdou za vlastníkem vozidla.
 

  • Odstranění vozidla technicky nezpůsobilého více než 6 měsíců

POZOR!
S účinností od 30. dubna 2020 je na dálnicích, silnicích, místních komunikacích, jejich součásti a příslušenství a veřejně přístupné účelové komunikaci zakázáno odstavovat kromě vraků také silniční vozidlo, které po dobu více než 6 měsíců nesmí být podle zákona č. 56/2001 Sb. provozováno na pozemních komunikacích z důvodu marného uplynutí lhůty pro provedení pravidelné technické prohlídky nebo technické nezpůsobilosti vozidla zjištěné technickou prohlídkou nebo technickou silniční kontrolou (§ 19 odst. 2 písm. h) zákona o pozemních komunikacích).

Vlastník pozemní komunikace (v případě veřejně přístupné účelové komunikace i obec, na jejímž území se tato komunikace nachází) je oprávněn vyzvat provozovatele takovéhoto vozidla, aby odstranil důvod, pro který nesmí být vozidlo provozováno, nebo vozidlo z pozemní komunikace odstranil. Postup je upraven v § 19d zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.

Po marném uplynutí 2 měsíců je vlastník pozemní komunikace (případně obec) oprávněn vozidlo z pozemní komunikace odstranit a odstavit jej na vhodném místě; v takovém případě oznámí provozovateli vozidla místo, kde je možné vozidlo vyzvednout, a způsob jeho vyzvednutí. Náklady na odstranění a odstavení silničního vozidla nese jeho provozovatel (v případě zaniklého vozidla jeho vlastník); to neplatí, prokáže-li závažné důvody, které mu znemožnily vozidlo odstranit.

Pokud si provozovatel vozidlo nevyzvedne do 3 měsíců, může silniční správní úřad na návrh vlastníka pozemní komunikace (nebo obce) povolit prodej vozidla ve veřejné dražbě.

  

[1]
https://www.e-sbirka.cz/sb/2020/542/2024-01-01?zalozka=text#par_105

[2]
V případě, že by vozidlo tvořilo překážku provozu na pozemních komunikacích /obecně definovanou v § 2 zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, ve znění pozdějších předpisů/, by se postup řídil § 45 odst. 4 zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, ve znění pozdějších předpisů.

[3]
Např. odpočívce, krajnici, ale i veřejném parkovišti, není-li samostatnou místní komunikací.

  

Informaci připravila: JUDr. Jana Horáková z odboru bezpečnostní politiky Ministerstvo vnitra; e-mail: jana.horakova@mvcr.cz.

Poslední aktualizace: 23. října 2024

  

vytisknout  e-mailem