Modernizace veřejné správy
Zapojení veřejnosti do projektu odstranění byrokracie, veřejná diskuze a databáze konzultujících organizací, grémium
- Smart administration
- Hexagon veřejné správy
- Grémium pro regulační reformu a efektivní veřejnou správu
- Konzultace s veřejností
- Newsletter Efektivní správa
Smart administration
Cíle strategie Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby ( pdf 25 kB )
Priority Strategie rozvoje služeb "infomační společnosti" ( pdf 22 kB )
Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby (pdf, 771 kB)
Hexagon veřejné správy
Nikdo zřejmě nepochybuje o tom, že obsah pojmu veřejná správa nelze limitovat výčtem institucí, které správu věcí veřejných výkonávají, ať už na celostátní, krajské či místní úrovni. Chybou by bylo také nahlížet na veřejnou správu jako na množinu všech úředníků, kteří ji vykonávají.
Jako jednu z možností nabízí Ministerstvo vnitra pohled na veřejnou správu jako na šestiúhelník - hexagon, jehož jednotlivé vrcholy jsou navzájem provázány.
Občan je asi nejdůležitějším prvkem hexagonu, protože on je klientem veřejné správy, tak je na něj třeba nahlížet - co možná nejvíce mu usnadnit styk s úřady a co možná nejméně mu znepříjemňovat život nadbytečnou regulací. Zároveň je třeba veřejnou správu v maximální možné míře pro občana zprůhlednit, učinit ji otevřenou a umožnit tak občanům participovat na jejích rozhodnutích.
Naproti tomu úředník je základním stavebním kamenem veřejné správy. A není postatné, zda jde o úředníka ministerstva nebo úředníka vykonávajícího státní správu v přenesené působnosti na kraji či obci. Na úředníky by mělo být nahlíženo všude stejně, musí být vyžadována vysokákvalita jejich výkonu a průběžné vzdělávání. Obzvlášť velký důraz je třeba klást na kvalitu řízení na všech úrovních.
Kvalitní legislativa je základem kvalitní veřejné správy. Je to hlavní nástroj, který vláda používá k ochraně základních společenských hodnot a k ovlivňování chování občanů či právnických osob. Měla by ovšem být přijímána jen v případech, kdy je to nezbytně nutné, aby nezpůsobovala zbytečnou byrokratickou zátěž, zároveň by měla být co nejjednodušší a nejsrozumitelnější.
Důležitým aspektem fungování veřejné správy je organizace, tedy způsob a umístění jejího výkonu. Vždy je třeba hledat rovnováhu mezi maximálním přiblížením výkonu veřejné správy občanovi a efektivním vynakládáním veřejných prostředků. Zároveň je důležité, aby bylo možné co největší množství agendy vyřídit na jednom kontaktním místě - zásada "obíhají informace, nikoliv občan".
S tím samozřejmě souvisí i využití moderních informačních a komunikačních technologií ve veřejné správě. Ty je ovšem nutno vnímat pouze jako nástroj změn, nikoliv cíl sám o sobě. Při jejich zavádění se pak často stává, že administrativní zátěž je přesunuta z jednoho subjektu (občan) na subjekt jiný (úřad), cílem by ale měla být spíše minimalizace celkové zátěže pro všechny zúčastněné strany.
O peníze jde pak vždy až v první řadě. Systému rozpočtování, způsobu alokace zdrojů na jednotlivé aktivity v rámci veřejné správy a provázání rozpočtů se strategickámi prioritami vlády/ministerstev/zastupitelstev je proto třeba věnovat významnou pozornost.
Všechny snahy o zefektivnění veřejné správy by měly směřovat ke všem zmíněným spektům veřejné správy - vrcholům hexagonu. Jedině tak lze zajistit skutečně systémové zlepšení.
Daniel Trnka, MV
eGovernment News 2008
Grémium pro regulační reformu a efektivní veřejnou správu
-
zaujímá stanoviska k legislativním návrhům předkládaným vládě z hlediska vyhodnocení jejich dopadů a způsobované byrokratické zátěže; tato stanoviska jsou předkládána vládě jako součást stanoviska Legislativní rady vlády,
-
schvaluje projektové záměry směřující k zefektivnění fungování veřejné správy a určené pro čerpání prostředků ze strukturálních fondů Evropské unie v rámci priority "Smart Administration", koordinuje předkládání výzev pro podávání projektů,
-
koordinuje práce na projektech směřujících k zefektivnění fungování veřejné správy, které byly schváleny jako příloha Strategie "Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby" (pdf, 771 kB), případně dodatečně schváleny Grémiem,
-
posuzuje návrhy dlouhodobých a střednědobých koncepcí, analýz, výhledů a směrů rozvoje v oblasti zkvalitňování regulace včetně odstraňování nadměrné byrokratické zátěže a zefektivňování veřejné správy a veřejných služeb předkládaných vládě,
- plní další úkoly stanové vládou.
- Statut Grémia (doc, 47 kB)
- Jednací řád Grémia (pdf, 58 kB)
- Závěry z jednání Grémia
- Výbor pro koordinaci Smart Administration
- Výbor pro kontrolu kvality hodnocení dopadu regulace (RIA)
- Přehled usnesení Grémia
Kontaktní tel.: 974 816 268, poslední aktualizace: 5. 3. 2012
Konzultace s veřejností
Konzultace s veřejností
Související odkazy:
Knihovna připravované legislativy
Zahraniční odkazy
Seznam otevřených veřejných konzultací (legislativa EU)
Manuál pro zapojování veřejnosti do přípravy vládních dokumentů
Ministerstvo vnitra připravilo materiál s názvem Manuál pro zapojování veřejnosti do přípravy vládních dokumentů (doc, 424 kB). Manuál byl předložen vládě, která přijala dne 31. května 2010 usnesení č. 421 (doc, 67 kB), kterým vzala manuál na vědomí a doporučila členům vlády a vedoucím ostatních ústředních správních úřadů, aby jej využívali v návaznosti na metodiku.
Základní charakteristika manuálu
Manuál nabízí katalog forem a technik zapojování veřejnosti, které lze využít v procesu zapojování veřejnosti v kombinaci s postupy, které jsou popsány v metodice. Manuál metodiku v mnoha ohledech doplňuje a přednostně se věnuje těm oblastem, které nebyly v metodice podrobněji specifikovány.
Manuál má doporučující charakter a v souladu s tím nevyžaduje uplatnění všech forem v něm obsažených při přípravě konkrétního vládního dokumentu a naopak ani neomezuje ústřední správní úřady v případných dalších formách zapojení veřejnosti do přípravy vládních dokumentů.
V souladu s metodikou lze manuálu využít zejména v procesu hodnocení dopadů regulace. Manuál se však neomezuje pouze na souvislost s hodnocením dopadů regulace, tj. na legislativní návrhy, nýbrž jej lze přiměřeně využít i při přípravě jiných vládních materiálů jako jsou návrhy koncepcí a strategií, u kterých je vhodné nebo potřebné zapojení laické a odborné veřejnosti.
Související dokumenty:
- Metodika pro zapojování veřejnosti do přípravy vládních dokumentů (doc, 352 kB)
- Manuál pro zapojování veřejnosti do přípravy vládních dokumentů (doc, 424 kB)
- Usnesení vlády č. 421 (doc, 67 kB)
- Usnesení vlády č. 185 (pdf, 25 kB)
- Usnesení vlády č. 1146 (pdf, 25 kB)
- Zpráva o vyhodnocení pilotních projektů pro ověření funkčnosti metodiky pro zapojování veřejnosti (pdf, 198 kB)
Kontaktní osobou je Mgr. Karel Blaha, tel.: 974 816 273, email: blaha@mvcr.cz
Mgr. Karel Blaha
Odbor efektivní veřejné správy, 28.6.2010
Newsletter Efektivní správa
Newsletter Efektivní správa
aktuální číslo
- 1/2010 (pdf, 365 kB)
ročník 2009
- 1/2009 (pdf, 603 kB)
- 2/2009 - Vyhodnocení působení ČR během předsednictví v Radě EU (pdf, 1,36 MB)
ročník 2008
- 1-2/2008 (pdf, 296 kB)
Příloha - schéma postupu projektu (pdf 22 kB)
ročník 2007
Odbor efektivní veřejné správy, 12.7.2010