Analýza odposlechů a sledování osob a věcí dle trestního řádu za rok 2010
Materiál "Analýza odposlechů a sledování osob a věcí dle trestního řádu za rok 2010" byl vypracován v souladu s ustanovením § 98 odst. 3 zákona o Policii ČR. Obsahem analýzy je nejen statistické vyhodnocení předmětných úkonů za loňský rok, ale také základní informace o právní a interní úpravě v oblasti využívání odposlechu a sledování osob a věcí, popis kontrolních mechanismů a ochrany a bezpečnosti informací, a to nejen u Policie ČR, ale i Inspekce Policie ČR. Charakterizuje a vyhodnocuje se také postup sběru dat pro analýzu, který v rámci Policie ČR a Inspekce Policie ČR zajišťuje informační systém zhotovený pro tento účel.
Uvedené úkony trestního řádu jsou důležitým nástrojem a nedílnou součástí boje proti nejzávažnějším formám trestné činnosti, jako jsou například organizovaný zločin, drogová kriminalita nebo korupce. Na druhé straně je nasazování těchto úkonů velmi zásadním prolomením ústavně i mezinárodně chráněných základních práv a svobod občanů. Z těchto důvodů je nutné přistupovat k nasazování úkonů uvážlivě a nastavit procesy kontroly tak, aby se minimalizovala možnost jejich zneužití a byla zajištěna ochrana soukromí a osobních údajů občanů.
I. Odposlech a záznam telekomunikačního provozu v roce 2010
Ze statistických údajů vyplývá, že v rámci celé České republiky policie odposlouchávalav loňském roce 3020 osob, což znamená, že oproti roku 2009, kdy odposlouchávala celkem 2726 osob, došlo k nárůstu o 11 %. V loňském roce bylo ukončeno celkem 5006 odposlechů, což znamená, že po předchozím 3letém poklesu došlo v roce 2010 k nárůstu o 435 úkonů, tj. 9,5 %. Tento nárůst byl způsoben zvýšením počtu odposlechů u útvarů policie s celorepublikovou působností, především NPC a ÚOOZ, naopak k poklesu počtu odposlouchávaných osob i linek došlo u útvarů Policie ČR SKPV krajů (o 245 odposlouchávaných linek a 95 osob méně).
V roce 2010 byly odposlechy použity v 836 trestních spisech, což je ve srovnání s rokem předchozím o 41 trestních spisů více. Nejvíce osob odposlouchávala NPC (586), dále ÚOOZ (521). V rámci policie nejvíce odposlouchávaných linek vykazuje opět NPC (984) a ÚOOZ (850). Vysoké procento odposlechů - 89 % u NPC a 64,8 % u ÚOOZ - bylo zaměřeno vůči organizovaným skupinám.
Úkony dle § 88/1,5 tr. ř. v roce 2010
|
Počet odp. linek celkem
|
Počet odp. osob
|
Průměr odp. linek na osobu
|
Spisů s úkony dle § 88/1,5 tr. ř.
|
Průměr odp. linek na spis
|
|
---|---|---|---|---|---|---|
CELKEM ČR
|
5 006
|
3 020
|
1,7
|
836
|
6,0
|
|
SKPV DLE JEDNOTL. KŘP
|
CELKEM
SKPV KŘP |
2 734
|
1 668
|
1,6
|
627
|
4,4
|
PHA
|
511
|
299
|
1,7
|
150
|
3,4
|
|
STC
|
306
|
201
|
1,5
|
75
|
4,1
|
|
JHC
|
248
|
145
|
1,7
|
45
|
5,5
|
|
PLK
|
111
|
63
|
1,8
|
39
|
2,8
|
|
KVK
|
28
|
27
|
1,0
|
6
|
4,7
|
|
ULK
|
405
|
211
|
1,9
|
68
|
6,0
|
|
LBK
|
136
|
84
|
1,6
|
40
|
3,4
|
|
PAK
|
31
|
30
|
1,0
|
13
|
2,4
|
|
HKK
|
99
|
90
|
1,1
|
28
|
3,5
|
|
VYS
|
51
|
42
|
1,2
|
9
|
5,7
|
|
JHM
|
241
|
112
|
2,2
|
66
|
3,7
|
|
OLK
|
138
|
44
|
3,1
|
27
|
5,1
|
|
ZLK
|
203
|
162
|
1,3
|
25
|
8,1
|
|
MSK
|
226
|
158
|
1,4
|
36
|
6,3
|
|
ÚTVARY PČR SKPV S CELOSTÁTNÍ PŮSOBNOSTÍ (+ ÚSKPV)
|
CELKEM útvary PČR SKPV s celostátní působností
|
2 272
|
1 352
|
1,7
|
209
|
10,9
|
ÚSKPV
|
56
|
33
|
1,7
|
11
|
5,1
|
|
ÚOOZ
|
850
|
521
|
1,6
|
92
|
9,2
|
|
NPC
|
984
|
586
|
1,7
|
53
|
18,6
|
|
ÚOKFK
|
382
|
212
|
1,8
|
53
|
7,2
|
Při analyzování jednotlivých druhů trestné činnosti, na které byly odposlechy nasazeny, lze konstatovat, že největší podíl tvořila toxikománie - 2361 (tj. 42,1 %) úkonů, dále s 1122 (tj. 20 %) úkony násilná trestná činnost, trestná činnost proti veřejnému zájmu (374 úkonů, tj. 6,7 %), ostatní majetková trestná činnost (337 úkonů, tj. 6 %) a krádeže (296 úkonů, tj. 5,3 %). Úkony nasazené na další druhy trestné činnosti se pohybovaly již pod hranicí 5 %.
Efektivita odposlechů a sledování osob a věcí
Efektivita byla kriminalisty vyhodnocena v téměř 61 % úkonů v přímém podílu pro trestní řízení (bez souběhu s nepřímým podílem), v 0,5 % pouze v nepřímém podílu pro trestní řízení a v dalších asi 17 % souběžně v obou těchto kategoriích. Celkově se tedy účinnost z hlediska přímého, nepřímého [1] či současně obou těchto podílů vykázala téměř u 78 % případů. Ve 13 % úkonů nebyly získané informace v trestním řízení využity, v těchto případech by pak bylo možno dané úkony považovat za neefektivní. Zbývajících 9 % úkonů bylo neaktivních, resp. nerealizovaných.
II. Sledování osob a věcí v roce 2010
Policie ČR v roce 2010 vykázala 3688 úkonů dle § 158d trestního řádu, což představuje nárůst o 409 (cca o 12,5 %) oproti roku 2009.
Nejvíce úkonů dle § 158d odst. 2, 3, 6 trestního řádu mezi útvary Policie ČR SKPV s celostátní působností vykazuje ÚOOZ (670) a NPC (395). Z útvarů s územně vymezenou působností dosahuje vyšší četnosti SKPV KŘP hl. m. Praha (493 úkonů) a Jihomoravského kraje (418 úkonů).
Nejvíce úkonů sledování osob a věcí, 814 (tj. 18,6 %), bylo využito v souvislosti s násilnou trestnou činností, s 803 úkony (tj. 18,4 %) následovaly krádeže vloupáním, toxikománie (758 úkonů, tj. 17,3 %), dále krádeže (449, tj. 10,3 %) a daňová trestná činnost (334, tj. 7,6 %). Hranici 5 % ještě překročily úkony použité na ostatní majetkové trestné činy, podvody a trestné činy proti veřejnému zájmu, úkony na ostatní druhy trestné činnosti se pohybovaly již pod touto hranicí.
Efektivita sledování osob a věcí
Z hlediska stanovených základních kategorií efektivity vyplývá, že ze 74 % lze úkony označit jako efektivní, přičemž 60,3 % úkonů mělo pouze přímý podíl pro trestní řízení, 0,2 % pouze nepřímý podíl, u 13,3 % došlo k souběhu obojího. V 12,6 % byl úkon neaktivní nebo nebyl realizován a v 13,7 % se získané informace v trestním řízení nevyužily.
III. Inspekce Policie ČR
Statistické vyhodnocení odposlechu a záznamu telekomunikačního provozu a sledování osob a věcí bylo zpracováno i za Inspekci Policie ČR, a to zhruba ve stejné struktuře jako za Policii ČR.
Inspekce Policie ČR v loňském roce odposlouchávala celkem 75 osob, což je ve srovnání s rokem předchozím, kdy Inspekce Policie ČR odposlouchávala 68 osob, nárůst o 11 %, linek odposlouchávala celkem 149. Téměř 74 % souviselo s šetřením trestné činnosti proti veřejnému zájmu, v téměř 29 % se prokázala vazba na šetření trestné činnosti spáchané organizovanou skupinou.
Při analyzování efektivity odposlechů vykázali inspektoři Inspekce Policie ČR samostatně přímý podíl pro trestní řízení u 74 (tj. 49,7 %) úkonů. V 7 případech byla efektivita vykázána samostatně v nepřímém podílu, souběh přímého a nepřímého podílu efektivity úkonu byl vyhodnocen ve 30 případech (tj. 20,1 %). Pokud k 74 úkonům vyhodnoceným jako přímý podíl pro trestní řízení připočteme 7 úkonů vyhodnocených v nepřímém podílu pro trestní řízení i souběhy přímého a nepřímého podílu pro trestní řízení, pak můžeme hovořit o 111 (tj. 74,5 %) efektivních úkonech. U 7 (tj. 4,7 %) nasazených odposlechů se získané informace v trestním řízení nijak nevyužily. Z celkového počtu 149 odposlechů, které vyžádala Inspekce Policie ČR, jich bylo 31 (tj. 20,8 %) neaktivních.
Inspekce Policie ČR využila v loňském roce úkony sledování osob a věcí ve 199 případech, což je o 40 úkonů více než v roce předchozím.
Rozložení kriminality je dáno specifickým postavením Inspekce Policie ČR, jejímž úkolem je šetření trestné činnosti spáchané příslušníky a zaměstnanci Policie ČR.
Z hlediska kriminality šetřené Inspekcí Policie ČR se převážná část úkonů (157, tj. 75,5 %) vztahuje k trestné činnosti proti veřejnému zájmu, podstatně menší podíl úkonů (19, tj. 9,1 %) se váže k toxikománii. Celkem 18 úkonů (tj. 8,7 %) je vykazováno v souvislosti s podezřením ze spáchání násilné trestné činnosti. Úkony zaměřené na další druhy trestné činnosti již nedosahují 3% hranice.
Závěr
Pachatelé trestné činnosti se stávají specializovanějšími, což se projevuje především v boji s organizovaným zločinem. Prvek organizovanosti se stále promítá do všech druhů trestné činnosti, zejména do oblasti násilné trestné činnosti, toxikománie, korupce, hospodářské kriminality a krádeží motorových vozidel. Za účelem odhalování pachatelů této společensky vysoce nebezpečné trestné činnosti Policie ČR využívá všech zákonných prostředků, odposlech a záznamy telekomunikačního provozu a sledování osob a věcí nevyjímaje. Jasné zákonné limity pro postup Policie ČR jsou dány především Ústavou ČR, Listinou základních práv a svobod, zákonem o Policii ČR, trestním zákoníkem a trestním řádem. V rámci policie existuje řada mechanismů, které by měly zabránit překračování těchto mantinelů a případně odhalit porušení zákona. Pokud se tak stane, musí ti, kteří zákon poruší, nést za svoje jednání odpovědnost se všemi důsledky z toho vyplývajícími.
[1] Přímý podíl pro trestní řízení - informace byly, jsou či budou využity: jako důkaz v tomto trestním řízení, pro taktiku a další průběh vyšetřování, k odvrácení trestného činu, k zadržení pachatele trestné činnosti.
Nepřímý podíl pro trestní řízení - získanými informacemi byla zjištěna: nová trestná činnost pachatele, jiná trestná činnost třetích osob.
Markéta Matlochová
zástupkyně ředitele odboru tisku a public relations