Procesní modelování  

Přejdi na

Procesní modelování  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Vychováváme evropské úředníky - Ing. Jiří Petrášek, ředitel Evropské obchodní akademie

Osobnost 

Ing. Jiří PetrášekIng. Jiří Petrášek

Budoucnost veřejné správy neurčují jen politikové. Mezi vlivné aktéry úřednického světa patří také ředitel Evropské obchodní akademie Ing. Jiří Petrášek.

Jak vznikla myšlenka vytvořit Evropskou obchodní akademii?

Pro někoho bude možná překvapením, že státní střední škola se zaměřením na evropská studia, která má náročný studijní program a vysokou úroveň výuky, vznikla mimo hlavní město. Prosadit ji nebylo jednoduché. Před šesti lety jsem se v Děčíně ujal funkce ředitele klasické obchodní akademie se 270 studenty. Hledali jsme s kolegy cesty jak zatraktivnit studium, jak zabránit eventuální fúzi s jinou školou, jak zabránit tomu, aby v rámci racionalizace celé soustavy škola nezmizela. Proto jsme zkusili zavést kromě sportovního managementu postupně také nové zaměření Evropský hospodářský asistent, které se stalo pro tuto školu klíčovým a získalo dokonce mezinárodní věhlas. Podle našeho vzoru chtějí podobné zaměření otevřít také v Rize a ve Stockholmu.

Jde nám o výchovu absolventů, kteří mohou pracovat v orgánech a institucích Evropské unie, v zastupitelských úřadech i na krajských a obecních úřadech. Samozřejmou součástí jejich odborné vybavenosti pro Brusel a Štrasburk, ale i pro české úřady je znalost angličtiny a francouzštiny nejen na úrovni běžné konverzace, ale také z hlediska využívání odborné terminologie evropské veřejné správy.

Ač nejsme vysoká, nýbrž „pouze“ střední škola, zahájili jsme spolupráci např. s College of Europe v Bruggách, s poslanci Evropského parlamentu. Exkurze v bruselských institucích, kterou projde každý náš student, je velkou předností pro budoucí studium na vysoké škole. V bruselských strukturách pracují již dva první absolventi školy.

Díky vysoké prestiži školy jsme začali spolupracovat s ministerstvem vnitra, ministerstvem školství a Sdružením tajemníků městských a obecních úřadů.

Učí na vaší škole také odborníci z praxe?

Kromě interních pedagogů máme lektorský sbor expertů na Evropskou unii, odborníků z veřejné správy (například tajemníků). Výborná je spolupráce s řadou evropských poslanců, kteří tu pořádají přednášky a besedy a zejména se podílejí na organizaci výjezdů studentů do Bruselu a do Štrasburku. To má velkou odezvu i mezi rodiči našich studentů.

Samozřejmě že kromě evropských institucí mohou naši absolventi pracovat na městských a obecních úřadech, na krajských úřadech nebo na ministerstvech. Na českou veřejnou správu klademe také důraz. Naši studenti absolvují kromě zahraničních výjezdů také praxi na místních a krajských úřadech. Upřímně řečeno: nikde není psáno, že se všichni dostanou do Bruselu a navíc se tam nechodí napořád. Chceme vychovat i kvalitní české úředníky. Naši absolventi se většinou dostávají na vysoké školy s obory zaměřenými na veřejnou správu snadněji než absolventi jiných středních škol.

Jaký význam má maturitní vzdělání na Evropské obchodní akademii z hlediska získání zvláštní odborné způsobilosti?

Zkoušku z ní musí pochopitelně každý absolvovat v benešovském středisku Institutu pro místní správu, ale pokud jde o obecnou část zkoušky, jsou na ni naši absolventi de facto připraveni. Evropští asistenti získávají s maturitou navíc tzv. Europass, který je pro ně vstupenkou na zahraniční pracovní trh. Díky nadstandardní spolupráci s ministerstvem vnitra a děčínským magistrátem připravujeme i společný projekt vzdělávání českých a německých úředníků.

Vzhledem k tomuto širokému zaměření vznikl zájem o vzdělávání dospělých. Nedávno u nás proběhl projekt financovaný z Evropského sociálního fondu pro úředníky Ústeckého kraje s názvem Projektové řízení v oblasti vzdělávání. Mnohé obce si nemohou sáhnout na evropské peníze, protože neumí zpracovat žádosti o strukturální fondy a granty a soukromé společnosti za vypracování žádosti požadují velké peníze. Proto jsme učili úředníky zvládnout projektové řízení stejným způsobem jako si ho osvojují naši studenti.

Vycházíme z představy, že můžeme vzdělávat také dospělé úředníky, případně že nejlepší české zaměstnance veřejné správy můžeme rekvalifikovat na bruselské úředníky. Dnes je v Bruselu asi 120 volných míst pro české úředníky, která nejsou obsazena pro nedostatečnou personální připravenost zaměstnanců našich úřadů. Přitom tato místa nejsou nutně určena pro vysokoškoláky. Zájem o rekvalifikaci českých úředníků na úředníky evropského střihu se vyskytuje i u pracovníků s vysokoškolským diplomem, protože v zaměření Evropský hospodářský asistent vyučujeme na naší škole běžně základy mezinárodního práva, evropskou integraci nebo angličtinu a francouzštinu se zaměřením na veřejnou správu. Tento druh postgraduálního vzdělání provozujeme prostřednictvím programů akreditovaných ministerstvem vnitra a projektů financovaných Evropskou unií.

Škola svým zaměřením přesahuje rámec regionu. Jaký je podíl studentů z jiných částí republiky?

Samozřejmě že nejvíce studentů je z našeho regionu. Již z toho důvodu, že jedním z cílů naší školy je snížit nezaměstnanost a poměrně nízkou vzdělanostní strukturu Ústeckého kraje. Ale máte pravdu, že na Evropské obchodní akademii studují žáci i z jiných částí republiky, kterým můžeme nabídnout internátní ubytování. Dokonce se o studium na naší škole začali zajímat i studenti z jiných zemí. Zatím jim sice nemůžeme vyhovět, ale první vlaštovkou je zavedení dvou předmětů, které počínaje příštím školním rokem budeme vyučovat v angličtině – jde o hospodářskou geografii a evropskou integraci. Možná, že tyto předměty budou náročnější než na leckteré vysoké škole. Naše akademie je ovšem proslulá svými vysokými nároky, což některé studenty může odrazovat od studia. Ale ti, kteří k nám každoročně přicházejí, z 90 procent celé studium zvládnou.

Při přijímacím řízení nebere v úvahu průměr ze základní školy, který je pouze jedním z kritérií. Každá základní škola je trochu jiná jednička z jedné nemají stejnou váhu jako z jiné školy. Patnáctiletý člověk většinou neví, co bude přesně ve svém životě dělat. Střední školu vám většinou doporučili rodiče nebo jste se o zaměření studia od někoho informovali.

Za velmi podstatný nový jev považuji, že i nižší ročníky naší akademie evropská problematika velice zajímá a někteří jí doslova žijí. Přispívá k tomu osobní poznání, které nabývají díky návštěvám Evropského parlamentu ve Štrasburku a v Bruselu. Považuji za velmi důležité, že se každý student zaměření evropský obchodní asistent alespoň jednou podívá do Štrasburku a alespoň jednou do Bruselu. A navíc se setkávají osobně s evropskými poslanci, diskutují s nimi, dostávají čerstvé materiály z evropských institucí a žijí touto problematikou od počátku studia.

Ze zaujetí našich studentů si odnáším jednu věc, kterou jsme v minulosti příliš neznali: začínají být hrdí na to, že studují právě naši školu, navíc vyhlášené zaměření a začíná být mezi nimi znát jakási stavovská hrdost a vzájemná loajalita. Z vlastní zkušenosti si mohli koneckonců ověřit, že jejich škola je známá až v Bruselu.

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 2/2008.

Vladimír Heger

vytisknout  e-mailem