Procesní modelování  

Přejdi na

Procesní modelování  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Řidiči pozor, zimní období již přichází

Informace o povinnosti mít zimní pneumatiky a další doporučení pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu v zimním období. 

Přechod na zimní čas neznamenal jen pouhé posunutí hodinových ručiček o hodinu zpět, ale přináší pro řidiče a další účastníky silničního provozu i některá úskalí. Komunikace jsou vlivem neustále se měnícího počasí a teplot, blížících se bodu mrazu, nevyzpytatelné a proto nebezpečné. V tomto čase se stává nejvíce dopravních nehod s tragickými následky. Na místě je zvýšená opatrnost, která je tou nejlepší prevencí.

  

Dopravní značka Zimní výbava Dopravní značka Zimní výbava

Zimní pneumatiky na některých částech silnic a dálnic jsou od 1. listopadu 2008 i u nás povinné

K bezpečnosti silničního provozu mohou řidiči motorových vozidel výrazně přispět výměnou letních pneumatik za zimní. Pneumatiky v minulosti přezouvala v České republice pouze třetina řidičů.

Novela vyhlášky č. 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla silničního provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích, zavádí novou příkazovou značku č. C 15 s názvem "Zimní výbava", včetně značky "Zimní výbava - konec" (novela byla vyhlášena pod č. 2002/2008 Sb.).

Místa, kde je nutné mít zimní pneumatiky od 1. listopadu 2008 do 30. dubna 2009, označuje nová dopravní značka "Zimní výbava". Na modrém podkladu je na ní zobrazen z čelního pohledu automobil a pod ním symbol sněhové vločky. Popisovaná značka přikazuje všem řidičům osobních i nákladních motorových vozidel, která mají nejméně čtyři kola, pokračovat v jízdě pouze se zimními pneumatikami.

U vozidel o maximální hmotnosti do 3,5 tuny musí být hloubka dezénu na všech čtyřech kolech nejméně 4 milimetry a u těžších automobilů 6 milimetrů. U kamionů jsou nutné, v místě platnosti nové značky, zimní pláště pouze na hnacích kolech.
 

Souhrně to tedy znamená následující:

  • povinnost mít na všech kolech (u vozidel nad 3,5 t pouze na poháněných kolech) zimní pneumatiky, a to jak pro osobní, tak pro nákladní vozidla - netýká se to však např. motocyklů a přívěsů;
  • jedná se o období od 1. 11. do 30. 4., nicméně dodatkovou tabulkou může být časové rozmezí upraveno;
  • zimní pneumatikou se rozumí pneumatika označená M+S (§21 odst. 2 vyhlášky 341/2002 Sb.);
  • auta do 3,5t musí mít zimní pneumatiky nejméně se vzorkem 4 mm;
  • auta nad 3,5t musí mít na hnané nápravě zimní pneumatiky nejméně se vzorkem 6 mm;
  • zimní pneumatiky mohou být nahrazeny sněhovými řetězy.
     

S ohledem na to, že se jedná o příkazovou značku, je její porušení sankcionováno přičtením jednoho bodu a dále pokutou 1 500 až 2 500 Kč (na místě do 2 000 Kč). Závěrem u této značky platí, že jí neruší nejbližší křižovatka, ale až značka "Zimní výbava - konec".
 

Na rakouských silnicích pouze se zimní výbavou

K daleko výraznějšímu zásahu přikročilo Rakousko. Od 1. listopadu do 15. dubna následujícího roku tam budou moci osobní auta, dodávky a lehké nákladní automobily o hmotnosti do 3,5 tuny jezdit na všech silnicích pouze s povinnou zimní výbavou. To znamená mít na všech čtyřech kolech zimní gumy či v případě souvislé ledové či sněhové pokrývky nasazeny sněhové řetězy.

Samozřejmostí zůstává, že jak opatření v ČR, tak i v Rakousku bude policie kontrolovat a případně udělovat stanovené sankce. Navíc způsobíte-li nesprávným obutím dopravní nehodu, bude to mít pravděpodobně za následek problémy při hrazení následné škody pojišťovnou.
 

Dopravní experti opatření vítají

Praxe opatření jednoznačně potvrzuje. Se zimními pneumatikami je jízda daleko bezpečnější - letní pneumatiky za teploty kolem 7 °C začínají již tvrdnout a ztrácejí tím přilnavost a účinnost. Zimní pneumatiky mají lepší záběr na sněhu a ledu, lepší stabilitu při průjezdu zatáčkami, vyšší adhezi i na suchých vozovkách a podstatně kratší brzdnou dráhu. Jsou zkrátka schopny zajistit lepší ovládání vozidla. Na mokré vozovce je přilnavost dvakrát menší než na suché. Na zasněžené vozovce je přilnavost dvakrát menší než na mokré. Na náledí je přilnavost dvakrát menší než na sněhu. Výhodnější je přezout všechny čtyři pneumatiky s dostatečně hlubokým dezénem. Nebezpečí "hodin” je mnohem nižší než v případě, kdy jsou zimní pneumatiky jen na předních kolech. Dále se sníží nebezpečí vybočení z dráhy.

Důležitá je také starost o správně nahuštěnou pneumatiku. Čím více klesá teplota, tím je naměřená hodnota tlaku v pneumatikách nižší oproti obvyklému stavu. V zájmu vlastní bezpečnosti kontrolujte tlak v pneumatikách v zimě více než jindy. Další možností zlepšení podmínek pro jízdu autem při špatných povětrnostních podmínkách je včasné nasazení sněhových řetězů. Jejich nasazování si předem vyzkoušejte.

  

Zimní prohlídky aut jsou dobrou investicí

V současném období nabízí řada autorizovaných servisů buď zcela bezplatné základní prohlídky vozu před zimním období anebo cenově velice zvýhodněné. Zkontrolovat je třeba především - stav autobaterie, stav nemrznoucí směsi v chladiči a v ostřikovačích. V autě by neměla chybět škrabka na okna. Vhodné je nechat si prověřit seřízení světlometů a účinnost brzd.

  

Retroreflexní materiály bezpečnost v silničním provozu každopádně zvyšují

Nastupující zimní měsíce se vyznačují často zataženou oblohou, mlhami a celkově špatnou viditelností. I ohleduplný a nespěchající řidič se tak může dostat do situace, kdy špatně viditelnou postavu na ulici spatří až příliš pozdě a tragédii již nemůže zabránit. Většině těchto kolizních situací mohou chodci a cyklisté, jako nejzranitelnější účastníci silničního provozu, předejít třeba jen vhodnějším oblečením.

Velmi důležitým fenoménem je barva oblečení chodců a jejich viditelnost v noci na větší vzdálenost. Například siluetu v modrém oblečení vidí řidič na vzdálenost 18 metrů, červené oblečení je vidět na 24 metrů, žluté na vzdálenost 37 metrů. Největší vzdálenosti lze dosáhnout pomocí bílého oblečení - na vzdálenost 55 metrů. Velice aktivním prvkem v těchto situacích však mohou být retroreflexní materiály fungující na principu zpětného odrazu (tzv. retroreflexe), což je fyzikální vlastnost zajišťující, že světelné paprsky dopadající na povrch retroreflexního materiálu jsou odráženy zpět ke zdroji tohoto světla.

Retroreflexní materiály jsou materiály, které jsou schopny odrážet dopadající světlo až na vzdálenost 200 metrů. Mají proto perspektivně velké uplatnění při zajištění bezpečnosti chodců a cyklistů v silničním provozu. Nehody, při kterých je zraněn chodec, se ze 70 % stávají při snížené viditelnosti.

Retroreflexní materiály (certifikované a odpovídající normě ČSN EN 471) umožní zajistit bezpečnost nejvíce ohrožených skupin - dětí, seniorů a cyklistů. Děti jsou ohroženy každý den při cestě do školy, ze školy, při různých hrách či sportu. Senioři mají problémy především na přechodech pro chodce. Při snížené viditelnosti a v noci se přihodí 35% z celkového počtu cyklistických nehod.

Trh nabízí široký sortiment našívacích pásků pro výstražné oděvy, sportovní a pracovní oblečení, bundy, kalhoty, mikiny, batohy, tašky, obuv apod. Dále je možné využívat zažehlovací folie, samolepící folie určené k aplikaci na pevné podklady (přilby, jízdní kola, hole), výrobky s vetkaným reflexním proužkem (vodítka a obojky pro psy, zdobící prvky batohů a brašen, lampasy pro sportovní oblečení) atd.
 

Reflexní vesty

Častými oběťmi dopravních nehod jsou řidiči a spolujezdci, kteří opustí svůj vůz z důvodu jeho opravy nebo aby pomohli při řešení dopravní nehody. Při pohybu na vozovce je pak ohrožují okolo projíždějící vozy. Chodec totiž představuje na vzdálenost 50 metrů příliš malý vizuální vjem pro řidiče jedoucího za snížené viditelnosti na to, aby si ho včas všiml a podle toho zareagoval. Například, podle dopravních expertů, při rychlosti jen 72 km /h potřebuje řidič nejméně 200 metrů (10 vteřin) na to, aby si uvědomil hrozící nebezpečí a odpovídajícím způsobem zareagoval. I když současná právní úprava neukládá všem řidičům mít ve vozidle při ruce reflexní vestu a při jakémkoliv vystoupení na vozovku mimo parkoviště si jí navléci, jde o důležitý preventivní nástroj, zejména v zimním období.
 

Dětské vestičky

Reakcí na uvedený problém bylo také od konce roku 2003 organizování velmi zajímavého a přínosného projektu s názvem ”Více bezpečí pro děti při pohybu na ulici”.

Cílem tohoto projektu je vybavit mateřské školy dětskými reflexními vestami. Jasně zářivé vesty se navlékají malým dětem na jejich oblečení. Podle zkušeností řady států západní Evropy, kde je užívání takovýchto reflexních vest zcela běžné, stačí, když pouze některé z děcek na začátku a na konci celé skupiny má přes své oblečení navlečenou jasně viditelnou vestičku a každý řidič již z dálky vidí, že se blíží ke skupince dětí z mateřské školy na procházce a může tak včas reagovat a přizpůsobit rychlost jízdy. Popisovaný celostátní projekt, který je hodnocen v oblasti prevence nehodovosti a ochrany zdraví a životů malých dětí jako velmi přínosný, má plnou podporu Ministerstva dopravy - oddělení BESIP, Policie ČR i dalších institucí. Vznikl a úspěšně byl realizován nejprve v Liberci.

Vestičky jsou vyráběny z jasně zářivé žlutozelené síťoviny, mají dva reflexní pruhy a z jedné strany reflexní nápis DĚTI. Vyrábějí se v jedné standardní velikosti.

  

Ke správné viditelnosti při jízdě na kole jsou nezbytné také další bezpečnostní prvky

Mimo oblečení a jiných bezpečnostních doplňků patří k základní výbavě každého jízdního kola zejména:

  • přední bílá odrazka,
  • zadní červená odrazka,
  • oranžové odrazky na pedálech a v paprscích kol,
  • za snížené viditelnosti musí být kolo vybaveno rovněž světlometem svítícím bílým světlem vpředu a stálým nebo blikajícím červeným světlem vzadu.

  

Dopravní značení

Jedním z neméně důležitých faktorů ovlivňujících bezpečnost a plynulost silničního provozu je stav a viditelnost dopravního značení. Je dobře, že i ze státních finančních prostředků Programu prevence kriminality na místní úrovni - Partnerství byly dotovány v obcích například následující projekty: přechody pro chodce a cyklisty vyznačené na vozovce metodou "3D”, nastříkání optických brzd, nasvěcování přechodů pomocí bodového osvětlení či zvýrazňování dopravních značek retroreflexními podkladovými materiály.

Jedině společné využívání vyjmenovaných opatření může pomoci všem účastníkům silničního provozu, zejména jejich nejzranitelnějším účastníkům - chodcům a cyklistům, překonat nepříjemné zimní období bez větších následků.

A na závěr jedno zcela bezplatné doporučení. Při problémech pomozte také ostatním - nikdy nevíte, kdy budete potřebovat pomoc sami.

  

Informuje: JUDr. Tomáš Koníček z odboru prevence kriminality MV, tel.: 974 833 217, E-mail: sekropk@mvcr.cz
Zdroj ilustračního obrázku: Ministerstvo dopravy

  


3. listopadu 2008

vytisknout  e-mailem