Procesní modelování  

Přejdi na

Procesní modelování  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Rakovník: Čas na první ohlédnutí

Doba sta dnů „hájení“ po volbách uplynula neuvěřitelně rychle, takže je čas na první ohlédnutí. Záměr a zásadní priority nového vedení pro čtenáře Veřejné správy napsal Pavel Jenšovský, starosta města Rakovník.
 
Rakovník.Rakovník.
Po příchodu na radnici města Rakovník jsme se rozhodli pokud možno efektivně omezit výdaje, zkontrolovat činnost obchodních korporací hospodařících s majetkem města a poté jsme si stanovili zásadní priority, kterých chceme dosáhnout. Původně jsme měli záměr provést audity smluv, které zásadně zavazují město Rakovník a tím ovlivňují výdajovou stránku rozpočtu. Zjistili jsme ale, že zakázky na servis pro město, jako je údržba městské zeleně, svoz komunálního odpadu či údržba osvětlení, nebyly soutěženy dvanáct až patnáct let! V některých smlouvách se zato objevila tak zvaná „inflační doložka“, která byla firmami v různých periodách, někdy skutečně i jedenkrát za rok uplatňována. Ceny tak narůstaly do výše, kterou dnes považujeme za naprosto nereálnou a neodpovídající nabídce na trhu. Za tohoto stavu jsme pro Radu města Rakovník připravili návrh na výpověď všech podobných smluv a vypsání nového výběrového řízení. Při výpovědních lhůtách jeden rok, které jsou většinou ve smlouvách zakotveny, se tak úspora projeví v rozpočtu roku 2016.
 
Hospodaření obchodních korporací, tedy Údržby městských komunikací a Městských lesů, nás překvapilo stejně jako smlouvy. Obě firmy jsou totiž dlouhodobě v červených číslech. Nechali jsme svolat valnou hromadu obchodní korporace Údržba městských komunikací, ale ještě před datem jejího konání požádal o uvolnění dosavadní jednatel. Rada v pozici valné hromady ho proto odvolala, na jeho místo jmenovala vedoucího technika Údržby městských komunikací a tomu dala za úkol provést racionalizaci řídicí struktury, rozšíření portfolia služeb a snížení nákladovosti cestou vyšší zaměstnanosti pracovníků, nabízených úřadem práce (včetně dotování mezd). Uvědomujeme si, že lesní hospodářství je velmi složitou záležitostí, a proto necháme v nejbližší době provést analýzu činnosti Městských lesů specializovanou firmou. Teprve na jejím základě přijmeme případná opatření ve vztahu k vedení Městských lesů. I v případě této s. r. o. ale chceme zastavit její sedmiletý hospodářský propad.
 

Zásadní priority

Otázka priorit byla dána nejen naší vůlí, ale i situací a časem, ve kterém se nacházíme. Museli jsme proto připravit a přijmout rozpočet, což se podařilo na únorovém zasedání zastupitelstva. Další palčivé a rychlé rozhodnutí vyžaduje stav městského bazénu. Jeho statika je natolik porušená, že po provedení nezbytných a poměrně nákladných opatření je možné ho provozovat maximálně do léta roku 2016. Uzavření takového objektu by bylo dost tragické, již jen s ohledem na skutečnost, že v něm absolvuje výuku plavání kolem 2 500 dětí ročně. Proto jsme nechali zpracovat studii rekonstrukce ve dvou variantách (bez rozšíření a s rozšířením o herní prvky, které dnes lákají hlavně rodiny s dětmi). Zastupitelstvo rozhodlo, že dál půjdeme cestou dražší varianty, protože zohlednilo, že se jedná o investici na dobu nejméně 20–30 let. Zřejmě nebude možné zainvestovat stavbu za zhruba 150 milionů korun bez DPH úvěrem. Takový náklad by zastavil ostatní investice do majetku města na řadu let dopředu. Proto budeme muset shánět vhodný dotační titul. V úvahu zatím přicházejí jen tituly vypisované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.
 
V této souvislosti musím podotknout, že za poměrně nešťastné považuji navrhované výzvy IROP na období do roku 2020. Setrvají-li ve znění, s jakým jsme se zatím seznámili, předpokládám problém s čerpáním celkového objemu dotací. Méně zásadními, ale pro občany jistě důležitými záležitostmi je i přijetí změny (rozšíření) vyhlášky, regulující požívání alkoholu na veřejnosti, novelizace provozovatelských smluv pro sportovní kluby (zejména ve smyslu zastropování objemu peněz použitelných na mzdy), příprava změny parkovacího systému na náměstí, v jeho okolí a u nádraží a tak dále. Je řada dalších problémů, které chceme řešit. Důležité pro mě osobně ale je, abychom hledali a nacházeli co nejširší konsensus v zastupitelstvu, které by na úrovni obce nemělo být děleno na koalici a opozici, a už vůbec ne na levici a pravici. Ať se totiž na bazén podíváte zleva nebo zprava – pořád je zralý na uzavření.
 
Pavel Jenšovský

JUDr. Pavel Jenšovský je starostou města Rakovník.

vytisknout  e-mailem