Procesní modelování  

Přejdi na

Procesní modelování  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Pracovní doba a doba odpočinku zaměstnanců údržby pozemních komunikací

Konzultace 

Zaměstnanci údržby pozemních komunikací zajišťují sjízdnost dálnic, sjízdnost a schůdnost silnic a místních komunikací. Podle zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích je pozemní komunikací dopravní cesta určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci, včetně pevných zařízení nutných pro zajištění tohoto užití a jeho bezpečnosti. Silničním vozidlem se rozumí vozidlo, které je vyrobené a určené k provozu na pozemních komunikacích. Druhy silničních vozidel a technické podmínky z hlediska konstrukce, provedení a vybavení silničních vozidel stanoví prováděcí předpis. Jiným než silničním vozidlem se rozumí vozidlo, které je vyrobené a určené k jiným účelům než k provozu na pozemních komunikacích a které může být na pozemních komunikacích provozováno. Druhy jiných vozidel a technické podmínky stanoví prováděcí předpis.

Zaměstnavatel rozvrhne pracovní dobu tak, aby pracovní doba zaměstnance údržby pozemních komunikací v jednotlivých týdnech v zimním období a při likvidaci důsledků povětrnostní situace nepřekročila šedesát hodin a za vyrovnávací období, které může činit nejvýše 26 týdnů po sobě jdoucích a jen kolektivní smlouva může vymezit toto období nevýše 52 týdnů po sobě jsoucích, nepřesáhla stanovenou týdenní pracovní dobu, tj. 40 hodin.

Povětrnostními situacemi a jejich důsledky, které mohou podstatně zhoršit nebo přerušit sjízdnost, jsou vánice a intenzivní dlouhodobé sněžení, vznik souvislé námrazy, mlhy, oblevy, mrznoucí déšť, vichřice, povodně a přívalové vody a jiné obdobné povětrnostní situace a jejich důsledky.

Délka směny v zimním období a při likvidaci důsledků povětrnostní situace může činit nejvýše šestnáct hodin. Zimním obdobím se rozumí období od 1. listopadu kalendářního roku do 31. března následujícího kalendářního roku.

Zaměstnancem pracujícím v noční době se rozumí zaměstnanec zajišťující údržbu dráhy speciální (metro) v městské hromadné dopravě, který vykonává práci během noční doby v rámci 24 hodin po sobě jdoucích. Podle zákona č. 266/1994 Sb., o drahách se speciální dráhou rozumí dráha, která slouží zejména k zabezpečení dopravní obslužnosti obce.

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 13/2008.

Mgr. Olga Bičáková, Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, v.v.i. Praha

vytisknout  e-mailem