Procesní modelování  

Přejdi na

Procesní modelování  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Hranice vítězem Národní ceny kvality České republiky za rok 2008 ve veřejném sektoru za model CAF

Národní cenu kvality České republiky ve veřejném  sektoru za rok 2008 za model CAF získal  Městský úřad Hranice. Jde o nejvyšší ocenění, které může úřad v této oblasti získat. Na podrobnosti jsme se zeptali tajemníka městského úřadu Vladimíra Vyplelíka.
 
Vladimír VyplelíkVladimír Vyplelík
Co pro městský úřad toto ocenění znamená a jaké pocity jste měl při předávání ocenění?
Je to pro nás významné ocenění. Prestižní „Národní cena“ se vyhlašuje od roku 1995, ale rozdělení na veřejný a podnikatelský sektor bylo provedeno teprve v roce 2006. Hned ten rok jsme získali Ocenění zlepšení výkonnosti organizace, což bylo druhé nejvyšší možné ocenění. V  roce 2007 jsme nesoutěžili a Národní cena v této kategorii nebyla vůbec udělena. O to víc si vážíme zisku Národní ceny kvality.
 
Jak probíhalo vlastní hodnocení?
Náš úřad provádí pravidelně sebehodnocení podle Modelu CAF (společný hodnotící rámec). Pokud poctivě provedete první sebehodnocení, zjistíte, že máte co zdokonalovat a zaměříte se na další kontinuální zlepšování všech stanovených parametrů kvality. A tak postupně získáváte při sebehodnocení každý rok více bodů. Pak se přihlásíte do soutěže. Hodnotitelé zhodnotí vaši zprávu a minimálně třetinu bodů, které jste si napočítali, škrtnou. Pak ještě následuje dvoudenní hodnocení na místě, kdy vás tým hodnotitelů prověřuje ze všech stran – zkouší, nechává si předkládat důkazy, vše prověřuje. Výsledkem je, že vás ke konci nesnesitelně bolí hlava a máte obavu odpovědět i na otázku, kolik je hodin, aby i z toho hodnotitel nevyvodil nějaký závěr a nesnížil bodové hodnocení.
  
Co vám v hodnocení pomáhalo a co naopak bylo složité?
Zlepšení činnosti chodu úřadu se věnujeme minimálně od roku 1996, kdy jsem na úřad přišel. Od roku 2005 provádíme sebehodnocení v rámci modelu CAF. Pomáhalo nám, že jsme v roce 2004 certifikovali Systém managementu jakosti dle normy ISO 9001 (SMJ). Tehdy jsme byli společně s Prahou 10 třetím městským úřadem v České republice se zavedeným Systémem managementu jakosti. Přitom bylo nutné přesvědčit naše spolupracovníky a především vedoucí odborů, že to, co děláme v rámci budování SMJ, je sice pracné, mnohdy prováděné nad rámec pracovní doby, ale, že je to pro naši další práci a rozvoj úřadu důležité a do budoucna nám to pomůže. Vše, co v dalších letech následovalo, již bylo jednodušší.
  
Kdo má na úspěchu hranického úřadu největší zásluhu?
Především bych jmenoval kolegy Vladimíra Zemka a Danu Hlavinkovou, dále ostatní členy CAF týmu, ale nelze pominout všechny zaměstnance městského úřadu. Měli to se mnou docela těžké. Pokud si dám cíl, udělám vše pro to, abych ho splnil. Honil jsem sebe a je také. A často to byly činnosti nad rámec pracovních povinností. Samozřejmě ten výsledek by nebyl možný bez podpory starosty, místostarostky, rady a zastupitelstva.
  
Takže jste dosáhli svého cíle?
To tedy opravdu ne. Vítězství v Národní ceně je sice splněný cíl, ale je to jen dílčí úspěch. Větší zapojení moderních technologií při vyřizování agend a snižování byrokratické zátěže to je jeden z hlavních cílů. Ze srdce mi jde vize naší organizace „Neustále zlepšujeme svoji práci“. Z toho je zřejmé, že cesta za zlepšováním naší práce vlastně nikdy nekončí. To, že jsme dosáhli nějakého dobrého výsledku občany zajímat nebude. V jejich očích musíme uspět vždy znovu a znovu, při každém jednání na našem úřadě.
  
Text: Martin Novák
Foto: archiv Městského úřadu Hranice

vytisknout  e-mailem