Procesní modelování  

Přejdi na

Procesní modelování  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Budování standardního inspekčního systému podle školského zákona

Plán hlavních úkolů České školní inspekce na probíhající školní rok 2007/2008 (dále jen „Plán“) byl předložen v souladu s ustanovením § 174 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a § 2 odst. 2 písm. a) vyhlášky č. 17/2005 Sb., o podrobnějších podmínkách organizace České školní inspekce a výkonu inspekční činnosti. Koncepce změn v obsahu inspekční činnosti a hlavní úkoly vycházejí z cílů vzdělávání stanovených školským zákonem a z rozhodujících priorit rozvoje vzdělávací soustavy České republiky. V tomto plánu nejsou uvedeny změny v samotné organizaci České školní inspekce, které jsou nezbytné pro činnost ČŠI a realizaci těchto záměrů.

Činnost České školní inspekce je koordinována s cíli a průběhem reformy vzdělávání v České republice a respektuje evropské souvislosti.

Koncepční záměry inspekční činnosti do roku 2009 vymezují ve tříletém přípravném období hlavní cíle a úkoly pro budování standardního inspekčního systému podle školského zákona a v souladu s Dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky (dále jen Dlouhodobý záměr). Řeší též přechodné období, ve kterém školy vytvářejí školní vzdělávací programy a některá ustanovení školského zákona teprve nabývají účinnosti. Dále vymezují úkoly rozvoje inspekce, například zapojení a spolupráci České školní inspekce v programech a projektech vývoje a výzkumu v oblasti hodnocení kvality vzdělávání.

  • Záměr 1: Realizovat změny v činnosti České školní inspekce podle školského zákona a Dlouhodobého záměru.
  • Záměr 2: Sledovat postup kurikulární reformy a dopady nového školského zákona a projektů Dlouhodobého záměru v praxi škol a v částech vzdělávacího systému.
  • Záměr 3: Zapojit Českou školní inspekci do vývoje a výzkumu v oblasti zjišťování kvality a efektivity vzdělávacích systémů.

Nové systémy hodnocení vzdělávací soustavy

Ve třetím roce přípravného období se uzavřela první etapa vývoje národního rámce pro vnější hodnocení školy jako vzdělávací instituce podle požadavků školského zákona. Část institucionálního hodnocení určená pro veřejnou inspekční zprávu navazuje na klasické úkoly inspekce úrovně pedagogických procesů. Nově při hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání postupuje Česká školní inspekce podle kritérií hodnocení schválených a zveřejněných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (§ 174 odst. 6 školského zákona). Tento soubor kriterií má charakter národního rámce pro hodnocení institucí, které poskytují vzdělání jako veřejnou službu podle školského zákona. Je vyvíjen jako základní kámen pro nové systémy hodnocení vzdělávací soustavy a jejích dílčích částí.

V uplynulém školním roce zakládala Česká školní inspekce tříletý cyklus hodnocení škol. Podařilo se již eliminovat velký počet případů, kdy inspekce byla ve škole naposledy například před více než osmi lety - v tomto směru byla vyrovnávací etapa dokončena. Česká školní inspekce je připravena hodnotit školy podle školského zákona nejméně jednou za tři roky. V kontrolních úkolech se odlišuje roční a tříletý cyklus podle zřizovatele školy.

Klíčová témata pro hodnocení

V části A, oddílu A1, jsou hlavní úkoly podle § 174 odst. 2, písm. b) školského zákona. Při hodnocení bude inspekce používat schválená kritéria podle § 174 odst. 6 téhož zákona. Konkrétní kritéria a indikátory pro kvalitativní a kvantitativní zjišťování vycházejí ze známých systémů řízení kvality (například ISO, CAF, EFQM, TQM, SWOT, faktorová analýza).

Hlavní témata pro hodnocení vybraná podle Rámcového vzdělávacího programu (RVP) ve školním roce 2007/2008 jsou:

  • V mateřských školách: RVP PV 4/ Dítě a společnost a RVP PV 5/ Dítě a svět
  • V základních školách: RVP ZV 5.4 /Člověk a jeho svět, RVP ZV 5.5/ Člověk a společnost, RVP ZV 5.6/ Člověk a příroda a RVP ZV 5.7/ Umění a kultura.
  • Ve středních školách: občanský základ a přírodovědně technický základ. Tato témata jsou vybrána podle školského zákona, doporučení Evropského parlamentu a Evropské rady o klíčových schopnostech pro celoživotní vzdělávání (KOM 2005/548) a podle Uceleného rámce ukazatelů a referenčních kritérií pro sledování pokroku lisabonských cílů v oblasti vzdělávání a odborné přípravy (KOM 2007/61).

Hlavní témata jsou hodnocena ve všech navštívených školách v jednotlivých inspekčních zprávách, souhrnné poznatky budou uvedeny v samostatných kapitolách výroční zprávy České školní inspekce.

V ostatních oblastech vzdělávání podle Rámcového vzdělávacího programu nebo podle školského zákona se využívají kritéria, která již byla ověřena a budou postupně zaváděna do inspekční praxe.

Kontrolní činnost sleduje plnění vybraných ustanovení školského zákona s hlavním zaměřením na zajištění podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví a na hospodárné, účelné a efektivní nakládání s finančními prostředky poskytovanými školám podle školského zákona. Inspekční činnost se orientuje na ověření předpokladů školy pro činnost podle požadavků stanovených zákonem pro zápis do školského rejstříku.

Postup kurikulární reformy

V části B jsou zařazeny tematické inspekce podle § 174 odst. 3 písm. a) a podle Dlouhodobého záměru, které doplňují informace o realizaci úkolů uložených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ve státních politikách a strategických dokumentech. Záměrem je monitorovat postup inovací a pokroku vzdělávání podle cílů a priorit Dlouhodobého záměru, sledovat postup kurikulární reformy a dopady nového školského zákona a projektů Dlouhodobého záměru republikového (DZ ČR) i krajských (DZK) do praxe škol. Řazení témat sleduje možnost monitorovat rozvoj vzdělávacího systému a jeho částí v kontextu čtyř priorit Evropské unie – rovnost příležitostí, udržitelný rozvoj, informační gramotnost a rozvoj regionů. Vychází z usnesení vlády České republiky a zakládá prvky systémového vyhodnocování dopadů rozvojových programů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Při sledování pokroku jsou využívány ukazatele kvality a referenční ukazatele strategických dokumentů České republiky (například Dlouhodobý záměr na národní a regionální úrovni). Každé téma bude zpracováno v podrobné tematické zprávě, souhrnná zjištění budou kapitolou ve výroční zprávě České školní inspekce.

Dále jsou zde uvedeny úkoly spolupráce s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy při hodnocení a kontrole dotovaných projektů.

Hodnocení hlavních rizik

Ve školním roce 2006/2007 byla vytvořena metodika hodnocení systému přípravy učitelů pro realizaci inovací podle Dlouhodobého záměru České republiky. V následujícím školním roce se zaměříme na hodnocení hlavních rizik, která by mohla ohrozit postup reformy ve školách. Budeme hodnotit přístup učitelů k informacím o nových požadavcích a podmínkách vzdělávání, analyzovat kvalifikovanost a věkovou strukturu učitelů, hodnotit míru zapojení učitelů v přípravě a zavádění školních vzdělávacích programů, hodnotit informační gramotnost učitelů (využití informačních a komunikačních technologií ve výuce), hodnotit podmínky připravenosti učitelů pro výuku cizích jazyků, zjišťovat mezinárodní zkušenosti učitelů a znalost projektů a trendů Evropské unie ve vzdělávání. Výběr úkolů vychází z cílů podpory podle republikového Dlouhodobého záměru a účelu financování aktivit škol přímo z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy mimo normativní financování.

Příklady dobré praxe

V části C jsou zařazeny hlavní úkoly rozvoje inspekční činnosti a partnerské projekty na mezinárodní, národní a regionální úrovni. Záměrem je zapojit Českou školní inspekci do vývoje a výzkumu v oblasti zjišťování kvality a efektivity vzdělávacích systémů a posílit spolupráci mezi Českou školní inspekcí, národními institucemi a profesními organizacemi pro přípravu systému hodnocení vzdělávání a vzdělávacích institucí. Ve školním roce 2006/2007 bylo v České školní inspekci vytvořeno 41 konsorcií pro řešení společných úkolů s výzkumnými ústavy (VÚP, NÚOV, ÚIV), pro koordinaci kontrol s dalšími kontrolními orgány, které působí ve školách (HZS, Inspektoráty bezpečnosti, Inspektorát práce, ČMOS) a pro zapojení v evropských projektech (PISA,TIMSS, SICI).

Úkoly mají charakter víceletých programů, dílčí části jsou zpracovány jako samostatné projekty. Naplnění cílů projektů je průběžně sledováno a ke každému z nich se zpracovává závěrečná zpráva. Souhrnné poznatky budou uvedeny ve výroční zprávě České školní inspekce. V současnosti jsou výstupy využívány především pro inovaci obsahu činnosti a vývoj nástrojů pro inspekční zjišťování.

Česká školní inspekce spolupracuje s profesními asociacemi, vysokými školami a s odborníky z praxe. Odborníci se zapojují do přípravy a ověřování nových nástrojů, metodik a postupů inspekce i při šetření na místě v konkrétní škole jako přizvané osoby, nebo jako lektoři při přípravě inspektorů.

Byl založen lektorský sbor školních inspektorů a kontrolních pracovníků pro vzdělávání ředitelů a učitelů ve spolupráci s Národním institutem pro další vzdělávání (NIDV) a kraji. Jsou zpracovány prezentace a informace o inspekčních postupech, které jsou k dispozici. V dalších rubrikách webových stránek České školní inspekce jsou nabízeny příklady dobré praxe a návody pro správné postupy v incidenčních případech řešených Českou školní inspekcí na základě podnětů a stížností fyzických i právnických osob.

Návrhy výkonů inspekční činnosti

V neveřejné příloze č. 2 Plánu „Kvantifikace výkonů inspekční činnosti ve školním roce 2007/2008“ jsou uvedeny návrhy výkonů inspekční činnosti v celostátních limitech. Při normování výkonů inspekční činnosti se vychází z počtu 12 297 subjektů zařazených ve školském rejstříku, podle statistik Ústavu pro informace ve vzdělávání (ÚIV) za školní rok 2005/2006, a to mateřských, základních a středních škol v České republice. Dále se vychází z limitu počtu pracovníků České školní inspekce, přičemž se přihlíží k nutnosti snižování pracovníků ve státní správě podle usnesení vlády České republiky č. 436 ze dne 25. dubna 2007. Pro potřeby normování výkonů se započítává délka jedné inspekce na jeden týden a inspekční rok v délce 33 týdnů, což odpovídá rozsahu přímé inspekční činnosti v konkrétních školách. Inspekci bude zajišťovat 125 inspekčních týmů, tvořených školními inspektory, kontrolními pracovníky a přizvanými osobami – externími odborníky.

V normovaných výkonech nejsou zahrnuty inspekce následné a na podnět, inspekce VOŠ a školských zařízení, inspekce incidenční, ani zajištění povinné účasti v konkurzech na ředitele škol. Česká školní inspekce zajišťuje výkon inspekce institucionálního hodnocení ve tříletém cyklu ve 4 099 subjektech. Kontrolní činnost v ročním cyklu je normována ve školách zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a v církevních školách, celkový počet je 398 inspekcí.

 

Mgr. Olga Hofmannová, ústřední školní inspektorka

vytisknout  e-mailem