Bezpečnostní výzkum  

Přejdi na

Státní služba  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Založit, podepsat a odeslat petici lze od února i elektronicky

Od 1. února 2022 může mít petice kromě listinné i elektronickou podobu. Založit i podepsat ePetici lze jednoduše na Portálu občana. Stačí k tomu digitální identita občana. 

 

Chcete založit, podepsat či odeslat petici adresátovi rychle, bezpečně, a hlavně online? Od února to je možné díky nástroji ePetice v Portálu občana. Elektronická petice má stejnou váhu jako listinná petice s klasickým podpisem.

Založit i podepsat petici elektronicky lze pár kliky, stačí k tomu mít digitální identitu občana, např. elektronický občanský průkaz nebo bankovní identitu, kterou se do Portálu občana přihlašujete. Občanů s aktivním ID prostředkem je nyní cca 4,9 mil. Petici může založit běžný občan i právnická osoba.

„Stát lidem nesmí házet klacky pod nohy. Naopak. Musí dělat vše pro to, aby občan mohl svá práva uplatňovat bez zbytečných omezení. Elektronizace je ideální řešení a elektronická petice je logickým krokem na této cestě,“ říká ministr vnitra Vít Rakušan. Forma bezpečného ověření přes Portál občana je dle ministra vnitra jednoduchým řešením umožňujícím bezpečné ověření identity.

Seznam petic je veřejně dostupný na Portálu veřejné správy. Založit a podepsat petici je však možné pouze po přihlášení do Portálu občana (https://obcan.portal.gov.cz). Petici lze poslat úřadům, veřejným institucím, školám nebo např. zdravotním pojišťovnám, ne však soukromým subjektům.

„Jedním z našich cílů bylo vždy více zapojit občany do rozhodování. Věříme, že veřejnost má právo své názory vyjádřit nejen ve volbách, ale zapojit se se svými podněty, stížnostmi a názory do všech fází legislativního procesu. Pro nás, Pirátskou stranu, je přímá demokracie součástí politické kultury. Velká většina obyvatel České republiky používá internet. Proto velmi vítáme možnost podat petici elektronicky, neboť to nepochybně rozšíří její využívání,“ dodává místopředseda vlády pro digitalizaci Ivan Bartoš.

Doručit petici je možné online přímo z Portálu občana. U této možnosti je však nutné mít v portálu integrovanou datovou schránku. Datových schránek fyzických a právnických osob je v tuto chvíli přes 1,2 mil. Lze také stáhnout elektronický výpis a podat ho osobně či poštou. To lze na elektronickém nosiči i v listinné podobě.


Klára Dlubalová
pověřená řízením odboru tisku a public relations

vytisknout  e-mailem