Bezpečnostní výzkum  

Přejdi na

Státní služba  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Tip z Webparády: Alchymie tvorby webu z Hrádku nad Nisou

 

Stránky Hrádku nad Nisou v Parádním webu 2013 zaujaly originálním designem. Jejich tvorbu přibližuje webmaster Roman Sedláček.

Jak web vznikal?
Současná grafická podoba městských stránek vzešla ze soutěže regionálních grafiků, kterou vypsala rada města. Barevné rozlišení jednotlivých oblastí webu kvůli lepší orientaci návštěvníků byl jeden ze základních požadavků specifikovaných v zadání soutěže, podobně jako rozložení obsahu stránek nebo jejich struktura. Zvítězila liberecká grafička Jana Vašáková. Především myšlenka prezentování novinek na domovské stránce formou post-itů (bloček) je, myslím, velmi povedená. Spolupráce s grafičkou byla neobyčejně efektivní, mimo základní koncepci mi pomáhala i s některými detaily. Stejně jako u celého webu jsem měl určitou představu a bylo poutavé na jejím monitoru sledovat, s jakou lehkostí dává myšlenkám konkrétní grafickou podobu.

Je pro město přítomnost na sociálních sítích důležitá?
Stránky se postupně stávají jen jednou z aktivit města na internetu. Z webu, prezentace na Facebooku, YouTube, Zoneramy, Google+, Twitteru a SoundCloudu se snažíme vytvořit funkční celek, zaujmout uživatele a přitáhnout jeho zájem o dění ve městě. Díky pestrosti této nabídky si každý může vybrat formu, která mu nejlépe vyhovuje. Městský profil na Facebooku jsme založili v průběhu povodní v roce 2010. Od samého začátku byl v této krizové situaci významným informačním zdrojem. Dnes má Hrádek na Facebooku přes 1 600 fanoušků, aktivních je kolem tisícovky týdně. Na ostatních sociálních sítích byly profily města založeny daleko později, až v průběhu letošního roku. Ohlas proto zdaleka není tak velký, ale vyvíjí se slibně. Sociální sítě navíc přináší i bezprostřední zpětnou vazbu. O jejich důležitosti nepochybujeme.

Líbí se mi podrobné zpravodajství o činnosti města, například v rubrice Město v obrazech či v mapě Kde se město mění tento rok. Jakým způsobem se vám daří takový rozsah informací naplňovat?
Současná podoba zpravodajství je největší novinkou, kterou na městském webu a v sociálních sítích Hrádek nad Nisou od letošního roku nabízí. Snažíme se informovat o všem podstatném, co se v našem městě, včetně okrajových částí, děje. Vznikají tak reportáže obsahující zpravidla i fotografie, video nebo audio. A není jich málo, zpravodajství už je prakticky každodenní. Přinášíme i fotodokumentaci k významným událostem, investičním akcím a projektům města, fotokroniku města, kterou už využívají média včetně zahraničních nebo městského videa podcast.

Co jste se na tvorbě videoreportáží pro město naučil? Jaká doporučení byste měl pro tvůrce obecních videí?
Oceňuji, že mám při tvorbě reportáží zcela volnou ruku. Přichází mi náměty, zbytek je moje starost. Některé reportáže vznikají spontánně, někdy i zcela neplánovaně. Jedete po městě a něco nebo někdo vás zaujme... Nebo se jde fotit a nakonec je z toho video. Necítím se být v této oblasti takovým odborníkem, abych mohl rozdávat rady. Tak se podělím alespoň o některé postřehy. Těší mne zájem obyvatel našeho města o zdánlivě obyčejně věci. Překvapila mne suverenita, se kterou většina z nich mluví před kamerou. Nevyhledáváme žádné senzace, přesto je naše zpravodajství navštěvované daleko víc, než jsme doufali.

Jak se doplňuje internetové zpravodajství s tištěnými novinami? Ovlivňuje obsah průběžně připravovaný na web i zpravodaj Hrádecko?
Městské noviny mají v Hrádku dlouhou tradici. I přes všeobecnou krizi tiskovin vycházejí a prodávají se dál v nákladu téměř tisíc kusů. Udržují si okruh stálých čtenářů. S redakcí Hrádecka si pomáháme se získáváním podkladů, fotografováním i vzájemnou propagací. Snažíme se ale držet poněkud odlišnou koncepci způsobu publikování v internetu a v novinách. Internet přináší rychlé, stručné a aktuální informace s množstvím fotografií, videem nebo audiem. Noviny poskytují prostor pro hlubší zamyšlení nad důležitými otázkami. Stručná zpráva na webu může poukazovat na článek chystaný ve zpravodaji, novinový článek zase odkazovat na multimediální internetovou přílohu. Tvorba však probíhá odděleně. Společně se snažíme doplňovat, ale nepřekrývat.

Máte v plánu na web zařadit v nejbližší době nějakou novinku či technologickou zajímavost?
Ano, právě zalétáváme nového drona. Po získání potřebné licence a dalších náležitostí by měl svými fotografickými i video výstupy obohatit podobu našich reportáží i vzhled webu.

Ivana Jungová

vytisknout  e-mailem