Bezpečnostní výzkum  

Přejdi na

Státní služba  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Pilotní provoz základních registrů úspěšně odstartoval

Kdo neuvidí, neuvěří, aneb základní registry v praxi. Pod tímto mottem představilo Ministerstvo vnitra pilotní provoz základních registrů. Tři měsíce před ostrým startem tak názorně ukázalo, jak bude veřejná správa od 1. července 2012 fungovat. 

 

Projekt základních registrů veřejné správy definitivně opustil virtuální prostor PowerPointových prezentací. Ministr vnitra Jan Kubice totiž dnes, 2. dubna 2012 představil finální podobu projektu na konferenci Internet ve státní správě a samosprávě v Hradci Králové. Hosté konference se stali svědky interaktivní ukázky připojení i samotného fungování projektu, který zásadně reformuje archaickou podobu naší veřejné správy.
 
Také proto považuje Jan Kubice letošní rok pro veřejnou správu za naprosto přelomový. „Úspěšně jsme zahájili pilotní provoz základních registrů a já věřím, že v červenci úspěšně zahájíme i ostrý provoz. Skončí tak veřejné správa v podobě, v jaké vznikla za Marie Terezie a dojde k vyrovnání vztahu mezi občanem a státem. Občan tak nebude muset obíhat úřady ani opakovaně dokládat údaje o sobě samém,“ uvedl při představení pilotu ministr a připomněl, že díky revolučnímu vzniku referenčních údajů můžeme až o polovinu zkrátit správní procesy a snížit tak byrokratickou zátěž.Smyslem registrů je totiž ulehčit život občanům, ale také celé veřejné správě.
 
Pilotní provoz na ostrých datech probíhá od 1. dubna 2012 na editorských agendových informačních systémech. Jeho cílem je mj. předejít možným technickým problémům. Ministerstvo vnitra (MV) i jednotlivé úřady také díky testování na reálných úřadech i skutečných datech získají zpětnou vazbu, díky které vytvoří tzv. kuchařku základních registrů včetně modelových životních situací, se kterými se úředníci mohou od července setkat.
 
Miliardové úspory
Kromě úspory času přinesou registry veřejné správě také výraznou úsporu finanční. Díky tomu, že se sníží byrokratická zátěž, zrychlí se správní procesy a stát bude vědět, kdo ve veřejné správě co dělá a kolik a za co ve veřejné správě platí, může stát konečně přistoupit ke smysluplné reformě veřejné správy a začít její činnost zefektivňovat. Také proto se díky registrům počítá s úsporou veřejné správy ve výši zhruba sedmi až osmi mld. Kč ročně.
 
MV si však uvědomuje, že úspěch změny závisí také na tom, zda ho akceptují úředníci i veřejnost. Proto současně s pilotním provozem spustilo specializovaný Youtube kanál věnovaný základním registrům. Na webu www.youtube.com/zakladniregistry tak lidé najdou videa, popisující přípravu, fungování i výhody projektu. MV také připravuje masivní plošnou mediální a vzdělávací kampaň jak pro úředníky, tak pro občany. Kompletní informace o projektu jsou dostupné na www.szrcr.cz.
 
Co jsou registry:
  • jde o aktuální a bezpečnou databázi, která sjednotí dosud roztříštěné údaje veřejné správy
  • jako jediné budou nabízet relevantní a nezpochybnitelná data
  • lidé nebudou muset opakovaně dokládat údaje, které už jednou státu předložili
  • nepůjde o Velkého bratra, bezpečnost údajů se díky absenci rodného čísla naopak zvýší
 
Co je referenční údaj:
  • jde o údaj, jehož aktuálnost a správnost garantuje stát
  • vznik referenčního údaje výrazně zestruční a zpřehlední úřední formuláře
  • zatím jde o cca 120 nejdůležitějších osobních údajů
  • do budoucna by se referenčními měly stát prakticky všechny údaje
 
  
Pavel Novák
ředitel odboru tisku a public relations

vytisknout  e-mailem