Bezpečnostní výzkum  

Přejdi na

Státní služba  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Setkání s realizátory Programu Úsvit Děčín 22. října 2010

 

Účastníci
Zástupci měst Děčín, Litvínov, Trmice, Kladno
Zástupci města Most a zástupci úřadů práce na jednání chyběli
PMS ČR Děčín
OPK MV

Vedoucí oddělení OPK Mgr. Radek Jiránek na úvod všechny přítomné přivítal, sdělil základní osu jednání a setkání v dalším průběhu také řídil.

Děčín, ředitel MP pan Horák – Asistenti prevence kriminality (APK), velmi dobré zkušenosti, od 1 do 7 APK + 1 kmenový na celý zaměstnanecký úvazek. Hlídky kombinované podle aktuální bezpečnostní situace, i na sídliště, zklidnění situace, velký pozitivní rozdíl rušení nočního klidu, občanské soužití. Dohled nad dětmi, do a ze školy, děti chodí sami, i na BESIP, bez kouření dětí u škol, dobře investované peníze. APK mají reflexní vesty, s APK je třeba neustále pracovat, důležitý výběr a vytipování, co mohou a co ne, právní vědomí, občas je vrátit na zem, komunikace s MP, s lidmi, kde začíná a kde končit jeho činnost, vzdělávání neustálé, průběžné.

Je to také o dání šance této skupině občanů. Jednoho APK získali přes PMS a nyní ho zaměstnali a patří k nejlepším. Čistý trestní rejstřík není podmínkou. U většiny občanů velmi pozitivní ohlas na činnost APK. Musí však být označeni! Oblíbenost i u „neromů“, předávání požadavků na jejich řešení.

APK je třeba posuzovat v kontextu celého programu Úsvit, nejde jen o APK. Zapojují se celé rodiny, i ony si uvědomují, že nemohou dělat svému APK ostudu. K základům činnosti APK patří pozitivní motivace, řešení konkrétní situace (modelovky, komunikace), důležitá medializace (uniforma, označení).

APK kontroluje velitel okrsku, mají ranní a odpolední směny, od 6 až cca 22 hodin, v létě i déle, oslavy, romské aktivity; ale i přes víkend. Přes úklid, veřejnou službu, až na APK, dostali šanci a vzali ji za svou, tím i lepší pozice při výběru. Zástupci města Děčína chtějí, aby byli APK zaměstnáni i nadále, jsou příklad pro ostatní.

V Děčíně praktikují systém hlášenek, denní předávání informací. Pro BESIP nemají APK zastavovací terče.

Vzdělávací kurs v Děčíně – pro strážníky i pro APK, specifika obou stran, extremismus, 2 denní kurs, obě strany jsou motivování k dalšímu vzdělávání, komunikace, empatie, na počátku nevraživost po kursu vzájemná spolupráce je účinnější, nutnost pokračovat v aktivitách.

Vzdělávání musí probíhat kontinuálně neboť předávané informace jistě nebudou transformovány v potřebné znalosti a dovednosti rychle a zcela bezchybně. Proto je nutné vzdělávání opakovat periodicky s postupným začleňováním nových prvků.

Romský mentor, PMS Děčín – 20 klientů, i finanční úspora ke státu. Někteří klienti se už nevrátí do kriminální kariéry, nebezpečí drog, mentoři něco signalizují, jdou do drog, nemají pracovní návyky.

Indigo pan Grejcar, Děčín – Boletické sídliště, pro žáky ZŠ, vybavení z Úsvitu. Rozšíření, zatraktivnění, zejména pro 2. stupeň, kuchyňka, kurzy vaření, i pro mládež do 18 let. Nyní mají 2 násobný počet dětí, tedy celkem 70. Na sídlišti jediná aktivita pro místní děti, není žádné hřiště. Nyní mohou v rámci Indiga využít i školní hřiště a tělocvičnu zadarmo, mají i mateřské centrum, děti zde dělají úkoly a probíhá doučování, odpoledne volnočasové kroužky.

Kladno, Rozdělov – teprve začínají, budou mít 1 APK. Vybrali ženu z masokombinátu (znaky sociálně vyloučeného prostředí), její působení by mělo být hlavně jako prevence, aby se to nerozběhlo do širších rozměrů. Je zde velký problém mezi starousedlíky a novými obyvateli lokality. Určitě chtějí pokračovat v APK i v roce 2011.

Litvínov – v rámci Úsvitu mají vybavení 2 hřišť, prostupné bydlení Janov a APK. Zatím mají 3 APK, kteří byli proškoleni ze základů práce MP, kurs BESIP, zastavování vozidel. Reflexní vesty mají jen, když pomáhají na přechodech pro děti a v okolí škol při příchodu a odchodu dětí, při další činnosti jen visačky APK. Dopoledne záškoláctví, informace předávají operačnímu, jedenkrát týdně mají úkoly a pak se zodpovídají. Začali od 1. 8. , pracují dle pokynů vzešlých z porad, které se uskutečňují 1x týdně s preventistkou paní Čapkovou. Byli seznámeni s činností MKDS ve městě. Musí je trochu brzdit, chtějí dávat pokuty. Z určité skupiny zaznívá, že jsou to „práskači“, nemají zastoupení a zastání u Romů, přeběhli k majoritě, chtějí oporu od města. Preventistka kriminality tuto situaci na poradách s APK řeší, vysvětluji jim, jak je potřeba těmto situacím předcházet.

Pracovníci, kteří byli vybráni na pozici APK, pocházejí z řad romského etnika a v některých případech se u nich preventistka setkává s problémem nepochopení zadání úkolu.

Ale přesto drobné rvačky, drobná šikana, kouření u škol zmizelo. Pozor na my a oni! V Janově velká migrace, jezdí do Anglie a vrátí se a děti spadnou, propadnou opět ve škole a pak mají opětovné problémy.

V Litvínově je kromě několika APK 7 sociálních pracovníků, chodí do rodin, učí je základním návykům včetně stravovacích. Mají tři základní lokality, ubytovny, prostupné bydlení.

Návrh obsahu vzdělávací bloku pro APK, vzešlý z jednotlivých připomínek účastníků setkání:

  • právní minimum, legislativa, právní vědomí (trestní zákoník /krajní nouze, nutná obrana/, přestupkový zákon /praktické příklady kvalifikace vybraných přestupků – přestupky proti veřejnému pořádku, občanskému soužití, majetku a postup při jejich zjištění/, zákon o obcích, BESIP /např. povinnost řidiče před přechodem pro chodce, povinnosti chodců/) a úloha APK (tedy nečiní žádné neodkladné úkony, ale bezodkladně informují MP)
  • oprávnění MP a Policie ČR a oprávnění a povinnosti APK (důraz klást na to, že nemají žádné pravomoci srovnatelné s P ČR či MP)
  • proč jsou APK, cíl, účel APK,
  • možnosti obce v řešení sociálně nežádoucích jevů (OSPOD, školství, terénní sociální práce)
  • taktika pohybu na ulici, modelové situace
  • komunikace (slušné vystupování APK vůči komukoli, s kým přijdou do kontaktu, důraz na schopnost občanovi s jeho situací poradit), asertivita (komunikace dovnitř, se strážníky, s majoritou, s Policií ČR)
  • projekty prevence kriminality, situační opatření
  • kompetence asistentů prevence kriminality
  • bezpečnost v dopravě
  • zadlužování, lichva
  • sdílení dobré praxe v rámci činnosti asistenta
  • zdravověda, první pomoc
  • pozitivní případ z romské komunity, proč se vyplatí pracovat?, motivace k práci, vyhledávání pracovních pozic
  • prakticky inkubovat nové a nové rodiny, zlepšení komunit a vybírat nejlepší k možnému dalšímu zaměstnání
  • specifika práce strážníka a terénního pracovníka v sociálně vyloučené lokalitě
  • spolupráce APK s dalšími organizacemi (vymezení rolí APK a terénního sociálního pracovníka)
  • sebeobrana
  • vzdělávací modul opakovat i několikrát za rok, průběžně vícekrát za rok
  • vzdělávání orientovat zejména na praktický výkon činnosti APK
  • obecný vzdělávací modul aplikovat podle místních podmínek a zvláštností.

Možní lektoři pro vzdělávání APK

Město Děčín doporučuje paní Ivetu Millerovou (pozitivní příklady z romské komunity), pro blok MP a P ČR, modelové situace doporučují kontaktovat Policejní akademii.

Problematika úřadu práce

Podle informace paní Oubrechtové z Trmic , která jednala a konzultovala další možnosti zaměstnávání APK s Úřadem práce v Ústí nad Labem, je určitá možnost dalšího financování pro APK. Lze zřídit „Společensky účelné pracovní místo“. Uchazeč ale musí být před podáním žádosti minimálně alespoň 1 den v evidenci UP. Podle kriterií, která má UP, lze potom přiznat výši odměny. Pohybuje se to od 5 000,-Kč za měsíc po dobu 6 měsíců až po 12 000,-Kč po dobu 12 měsíců.

Zapsal: Mgr. Radek Jiránek a JUDr. Tomáš Koníček

Odbor prevence kriminality, 28.1.2011

vytisknout  e-mailem