Bezpečnostní výzkum  

Přejdi na

Státní služba  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Novela přináší vyšší právní jistotu

O rozsáhlejší novele zákona o obecní policii, ke které přinášíme podrobné informace v přílohách Veřejné správy č. 3 a 4/2009, jsme hovořili s Mgr. Milenou Bačkovskou, vedoucí oddělení obecní policie, zbraní a dopravního inženýrství odboru bezpečnostní politiky Ministerstva vnitra České republiky.  

Proč jste přistoupili k přípravě novely zákona o obecní policii? 
V souvislosti s přípravou reformy Policie České republiky na základě provedené podrobné analýzy a konzultací s partnery, zejména ze strany obcí, orgánů veřejné správy a soukromého sektoru, jsme dospěli k závěru, že dosavadní zákon o obecní policii je nutno v některých částech novelizovat. Vzhledem k tomu, že obecní policie jsou nejbližším partnerem Policie České republiky při zabezpečování veřejného pořádku, respektive místních záležitostí veřejného pořádku, bylo nezbytné přistoupit zejména k efektivnější úpravě vzájemných vztahů.

Protože požadavky kladené na všechny subjekty působící v oblasti vnitřní bezpečnosti, včetně obecních policií (strážníků) neustále rostou, zvýšili jsme náročnost kvalifikačních předpokladů pro vznik a skončení pracovního poměru strážníků. Rovněž jsme provedli modifikaci vybraných ustanovení zákona tak, aby odpovídala aktuální situaci v předmětné oblasti. I když se jedná o poměrně rozsáhlou novelu zákona, chtěla bych zdůraznit, že naším cílem nebylo zásadním způsobem zasahovat do stávající koncepce obecních policií a rozšiřovat již tak dosti rozsáhlá oprávnění obecní policie, respektive strážníka.
  
Co považujete za nejpodstatnější změny, které novela zákona o obecní policii přináší? 
Za zásadní považuji především možnost vzájemné výpomoci obcí na základě veřejnoprávní smlouvy při vzniku vybraných krizových situací formou „zapůjčení“ obecních policií, rozdělení zaměstnanců obce zařazených do obecní policie na jednotlivé kategorie, taxativní vymezení věcné působnosti obecní policie, nástroje spolupráce s dalšími subjekty, nově definované podmínky vzniku, trvání a skončení pracovního poměru strážníka, jednoznačné stanovení odborných předpokladů strážníků, zakotvení přístupu obecní policie do informačních systémů a vymezení působnosti Ministerstva vnitra v dané oblasti.
 
Jaké subjekty se podílely na přípravě novely zákona o obecní policii? 
Vedle povinných připomínkových míst v rámci legislativního procesu Ministerstvo vnitra již od doby přípravy výše zmíněného analytického materiálu úzce spolupracovalo s hejtmany, se statutárními městy, Kolegiem ředitelů městských policií statutárních měst a hlavního města Prahy, Asociací strážníků obecních a městských policií České republiky, školícími zařízeními působícími v oblasti obecní policie a s dalšími subjekty.
 
Co novela zákona o obecní policii přináší občanům, obecním policiím a Policii České republiky? 
Novela zákona o obecní policii přináší všem vámi zmíněným skupinám především vyšší právní jistotu. Díky tomu, že úkoly obecní policie jsou napříště taxativně definovány, případné zásahy do práv a svobod občanů mají pevně stanovený právní rámec. Výše zmíněná modifikace ustanovení zákona o obecní policii, upravujících oprávnění strážníka, zjednodušuje administrativní, časovou a osobní zátěž adresátů úkonů strážníků, například oprávnění požadovat vysvětlení, ale i samotných strážníků. Přesné vymezení obsahu jednotlivých oprávnění přispívá k efektivnímu výkonu práce strážníka. Konkrétní stanovení kvalifikačních předpokladů strážníka, například bezúhonnost, spolehlivost, zdravotní a odborná způsobilost, pak jasně určuje vzájemné vztahy strážníka a jeho zaměstnavatele – obce, jakož i Ministerstva vnitra.
  
Nová právní úprava Policie České republiky a novelizovaný zákon o obecní policii přesně stanoví hranice věcné působnosti obou institucí, což nepochybně přispěje k eliminaci vzniku případných vzájemných pozitivních či negativních kompetenčních sporů. Dále pak nový zákon o Policii České republiky obsahuje nový právní nástroj spolupráce tohoto ozbrojeného bezpečnostního sboru a obcí (obecních policií). Tak zvané koordinační dohody by měly především umožnit územně a věcně příslušnému základnímu útvaru Policie České republiky a obcím stanovit si vzájemný podíl na zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku na území obce, stanovit potřebné nástroje a prostředky, zakotvit možnosti jejich společného sdílení. To například zahrnuje také možnost spolufinancování a společného provozování potřebných technických prostředků, jako jsou například kamerové systémy, společné formy nasazení a lepší koordinace činností hlídek. 
 
 
Text: Jiří Chum

vytisknout  e-mailem