Základní informace pro nově zvolené členy zastupitelstva obce
Ministerstvo vnitra připravilo v souvislosti s aktuálními komunálními volbami přehled základních informací pro nově zvolené členy zastupitelstev obcí, které by jim měly napomoci v zorientování se v otázkách výkonu jejich mandátu a fungování obce. Tyto informace budou průběžně doplňovány a aktualizovány.
- Vznik a zánik mandátu
- (Ustavující) zasedání zastupitelstva obce
- Správa obce ode dne voleb do zvolení nových orgánů obce
- Neslučitelnost funkce člena zastupitelstva obce
- Odměňování členů zastupitelstva obce
- Práva a povinnosti člena zastupitelstva obce
- Orgány obce a jejich kompetence
- Výbory a komise
- Povinnosti při nakládání s majetkem obce
- Právní předpisy obce
- Poskytování informací dle zákona o svobodném přístupu k informacím
- Vzdělávání členů zastupitelstva
- Metodická pomoc obcím
- Odkazy na vzory dokumentů
Poskytování informací dle zákona o svobodném přístupu k informacím
Obec patří mezi subjekty, které jsou povinny poskytovat informace dle zákona o svobodném přístupu k informacím.
Poskytnutí informace:
- Na základě individuální žádosti o poskytnutí informace.
- Zveřejnění informace.
Jak lze podat žádost?
- Ústně.
- Písemně (v listinné podobě i elektronicky).
Lhůta pro vyřízení žádosti o informace:
- 15 dní.
- Lze prodloužit o dalších 10 dnů z tzv. závažných důvodů vymezených v zákoně (např. objemné a oddělené množství informací, konzultace s jiným povinným subjektem apod.).
Poskytnutí informace:
- Informace se poskytne neformálně, o vyhovění žádosti se nevydává správní rozhodnutí.
Neposkytnutí informace (Ochrana informací):
- Informaci lze neposkytnout jen ze zákonem stanovených důvodů (ochrana osobních údajů, obchodního tajemství apod.).
- Je-li důvod splněn, je nutné vydat správní rozhodnutí o odmítnutí žádosti (vydává se podle správního řádu).
- Týká-li se důvod ochrany jen části informací (např. části dokumentu), anonymizuje se jen tato část a ve zbytku se informace vydá.
Úhrada nákladů:
- Obec může žádat úhradu nákladů za poskytnutí informace.
- Žádat je možné úhradu za kopie, technické nosiče dat, odeslání informace žadateli a za tzv. mimořádně rozsáhlé vyhledávání informací.
- Podmínkou úhrady je, že:
- obec má stanovený a zveřejněný sazebník úhrad;
- vyzve žadatele k úhradě nákladů řádně odůvodněnou výzvou.
Zveřejnění poskytnuté informace:
- Do 15 dnů od poskytnutí informací na žádost povinný subjekt tyto informace zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup.
- Je ovšem nutné chránit identitu žadatele - fyzické osoby!!!
Výroční zpráva:
- Povinnost zveřejnit vždy do 1. března za předcházející kalendářní rok.