Konzultace
Místně příslušný krajský úřad vykonává dozor nad souladem nařízení obcí se zákonem a nad souladem usnesení, rozhodnutí a jiných opatření orgánu obce v přenesené působnosti se zákonem, jiným právním předpisem a v jejich mezích rovněž s usneseními vlády, směrnicemi ústředních správních úřadů a opatřeními krajských úřadů přijatých při kontrole výkonu přenesené působnosti. Dikce souladu se zákonem v sobě zahrnuje rovněž požadavek na soulad aktu obce s podzákonnými právními předpisy vydanými na základě zákona a k jeho provedení. Je třeba uvést, že je otázkou, jak velké části rozhodnutí a jiných opatření orgánů obce v přenesené působnosti se výkon dozoru bude týkat, neboť celá řada těchto aktů je prováděna na základě správního řádu nebo dle zákona o správě daní a poplatků a výkon dozoru se na rozhodnutí a jiné úkony orgánů obce učiněné dle těchto předpisů nevztahuje (§ 128 odst. 7 zákona o obcích). Krajský úřad postupuje při výkonu dozoru v přenesené působnosti.
Výkon dozoru nad nařízeními obce koresponduje s povinností obce zasílat je neprodleně po vyhlášení místně příslušnému krajskému úřadu (§ 12 odst. 6 zákona o obcích). V případě usnesení, rozhodnutí nebo jiných opatření v přenesené působnosti je podmínkou obdobné povinnosti předkládat podklady na žádost kraje, proto není třeba, aby je obce samy, z vlastní iniciativy, předkládaly (§ 128 odst. 3 zákona o obcích). Přestože to zákon o obcích výslovně nestanoví, lze z povahy věci doporučit, aby z důvodu prokazatelnosti obsahu úkonu byla žádost krajského úřadu učiněna písemně. Dozorový proces nad právními akty obce v přenesené působnosti je zahajován jednak na základě vnějšího podnětu, jednak z úřední povinnosti, která svědčí místně příslušnému krajskému úřadu, tj. v souvislosti s prověřením obdržených nařízení a jiných aktů obce v přenesené působnosti nebo například v souvislosti s výsledky kontroly přenesené působnosti obcí (§ 129 a násl. zákona o obcích). Dospěje-li krajský úřad při posouzení nařízení nebo jiného aktu v přenesené působnosti k závěru, že jsou celé nebo zčásti (některá ustanovení) v rozporu se zákonem, (nařízení viz § 125 odst. 1 zákona o obcích), případně se zákonem, jiným právním předpisem a v jejich mezích rovněž s usneseními vlády, směrnicemi ústředních správních úřadů a opatřeními krajských úřadů přijatými při kontrole výkonu přenesené působnosti (jiné akty v přenesené působnosti viz § 126 odst. 1 zákona o obcích), vyzve obec k zjednání nápravy. Lze doporučit, aby krajské úřady zasílaly výzvy písemně a jejich obsahem byl rovněž právní rozbor dozorovaného aktu s náležitým odůvodněním zjištěných rozporů se zákonem a případně jinými právními předpisy a v jejich mezích rovněž s usneseními vlády, směrnicemi ústředních správních úřadů a opatřeními krajských úřadů přijatými při kontrole výkonu přenesené působnosti, informace o zákonné lhůtě 60 dnů ke zjednání nápravy a žádost, aby obec informovala krajský úřad o zjednání či nezjednání nápravy, případně sdělila své stanovisko k výzvě. Vzhledem ke skutečnosti, že doručení výzvy je rozhodné pro počátek běhu lhůty ke zjednání nápravy, je třeba, aby byla výzva doručena způsobem dokládajícím doručení. K způsobům zjednání nápravy ze strany obce lze odkázat na článek Dozor nad právními akty obcí po novele zákona o obcích (Veřejná správa č. 26, str. 22-23), přičemž jde v zásadě o dva způsoby: změnu dozorovaného aktu, nebo zrušení dozorovaného aktu. Při posuzování, zda došlo k náležitému zjednání nápravy, lze doporučit, aby měl krajský úřad k dispozici v případě dozoru nad nařízením nové nařízení zrušující nebo měnící dozorované nařízení, usnesení, kterým bylo nové nařízení schváleno, zápis z jednání zastupitelstva obce a doklady prokazující řádné vyhlášení nařízení na úřední desce po dobu patnácti dnů, tj. doklady o vyvěšení a sejmutí. V případě jiných aktů v přenesené působnosti by měly postačit k ověření zjednání nápravy listiny prokazující zrušení či změnu dozorovaného aktu. Nezjedná-li obec nápravu ve lhůtě šedesáti dnů, rozhodne krajský úřad o pozastavení účinnosti nařízení nebo o zrušení jiného aktu obce v přenesené působnosti (§ 125 odst. 1 a § 126 odst. 1 zákona o obcích). Přestože to z dikce zákona o obcích výslovně nevyplývá, může krajský úřad na základě zásady proporcionality přistoupit rovněž k pozastavení účinnosti nebo výkonu jen u některých ustanovení nařízení nebo ú části dozorovaného aktu (srov. § 70 zákona o Ústavním soudu). Proti rozhodnutí krajského úřadu nemohou obce podat opravný prostředek.
Účinnost nařízení je pozastavena doručením rozhodnutí krajského úřadu obci. Krajský úřad v rozhodnutí zároveň stanoví obci přiměřenou lhůtu ke zjednání nápravy. Délka této lhůty je ponechána správnímu uvážení krajského úřadu, přičemž při jejím stanovení by měly být zohledněny zejména možnosti obce zjednat nápravu a její stanovisko k tomuto procesu. Rozhodnutí o pozastavení účinnosti nařízení vyvěsí obec neprodleně na úřední desce obecního úřadu, a to nejméně na dobu patnácti dnů. Případné nesplnění této povinnosti nemá vliv na pozastavení výkonu či účinnosti dozorovaného aktu. Z pozastavení účinnosti nařízení vyplývá, že přestože nařízení nadále zůstává v platnosti a je součástí právního řádu, nelze podle něj postupovat. Není tedy možné vymáhat na jeho základě stanovené povinnosti nebo ukládat sankce za jeho porušení. Usnesení, rozhodnutí a jiná opatření orgánu obce v přenesené působnosti jsou zrušena vydáním rozhodnutí krajského úřadu, přičemž o vydání takového rozhodnutí krajský úřad toliko informuje obecní úřad. Nepřistoupí-li obec ke zjednání nápravy ve stanovené lhůtě, podá ředitel krajského úřadu ve lhůtě třiceti dnů od uplynutí lhůty pro zjednání nápravy návrh na zrušení nařízení Ústavnímu soudu (§ 125 odst. 3 zákona o obcích). Nález Ústavního soudu, kterým se ruší nařízení obce, vyvěsí obec po dobu patnácti dnů na úřední desce obecního úřadu. Případné nesplnění této povinnosti nemá vliv na zrušení nařízení obce. Obec může zjednat nápravu u dozorovaných nařízení nejen během lhůty pro zjednání nápravy stanovené ve výzvě krajského úřadu, ve lhůtě stanovené v rozhodnutí o pozastavení účinnosti nařízení a v období před a po podání návrhu k Ústavnímu soudu, do doby jeho rozhodnutí o návrhu. V případě, že obec zjedná nápravu ve lhůtě stanovené v rozhodnutí, zruší krajský úřad své rozhodnutí neprodleně poté, co obdrží sdělení obce o zjednání nápravy, jehož přílohou je nařízení obce, kterým byla zjednána náprava (§ 125 odst. 1 zákona o obcích). Zjedná-li obec nápravu po podání návrhu na zrušení nařízení k Ústavnímu soudu a ten dosud o návrhu nerozhodl, zruší krajský úřad své rozhodnutí o sistaci do patnácti dnů od doručení sdělení obce o zjednání nápravy, jehož přílohou je nařízení obce, kterým byla zjednána náprava (§ 125 odst. 4 zákona o obcích). Za předpokladu, že ústavní soud návrh krajského úřadu zamítne (§ 70 odst. 2 zákona o Ústavním soudu), odmítne (§ 43 zákona o Ústavním soudu) nebo řízení zastaví (§ 67 zákona o Ústavním soudu), pozbývá rozhodnutí krajského úřadu platnosti dnem, kdy rozhodnutí Ústavního soudu nabude právní moci (§ 125 odst. 3 zákona o obcích).
Výjimky z postupu krajských úřadů
Za předpokladu, že je nařízení obce ve zřejmém rozporu s lidskými právy a základními svobodami, nebo usnesení, rozhodnutí a jiná opatření orgánu obce v přenesené působnosti jsou ve zřejmém a závažném rozporu se zákonem, nemusí krajský úřad přistoupit k výzvě ke zjednání nápravy a přímo rozhodne o pozastavení účinnosti nařízení obce, respektive o jeho zrušení. Tato možnost krajského úřadu je výjimečným oprávněním, na jehož základě je možné účinnost nařízení obce pozastavit ihned, tj. bez nutnosti vyčkat uplynutí šedesátidenní lhůty ke zjednání nápravy. Přesnější odpověď jaké případy bude možné pod kategorii zřejmého rozporu s lidskými právy a základními svobodami podřadit však poskytne až rozhodovací praxe krajských úřadů. S výjimkou nezasílání výzvy ke zjednání nápravy je postup krajského úřadu při pozastavení účinnosti nařízení obdobný jako u postupu popsaného výše.
Dozor vykonávaný magistráty statutárních měst
Magistráty územně členěných statutárních měst (člení se na městské obvody nebo městské části podle § 4 odst. 2 zákona o obcích) vykonávají dozor nad souladem usnesení, rozhodnutí a jiných opatření orgánu městského obvodu nebo městské části v samostatné působnosti se zákonem nebo jiným právním předpisem a nad souladem usnesení, rozhodnutí a jiných opatření orgánu městského obvodu nebo městské části v přenesené působnosti se zákonem, jiným právním předpisem, usnesením vlády, směrnicí ústředního správního úřadu nebo s opatřením magistrátu přijatým při kontrole výkonu přenesené působnosti. Dikce souladu se zákonem v sobě zahrnuje rovněž požadavek na soulad právních aktů orgánu městského obvodu nebo městské části s podzákonnými právními předpisy vydanými na základě zákona a k jeho provedení. Magistráty disponují oprávněním vyžádat si na městském obvodu nebo městské části neprodlené zaslání usnesení, rozhodnutí nebo jiné opatření v samostatné nebo přenesené působnosti (§ 128 (§ 128 odst. 4 zákona o obcích). V dozoru nad samostatnou působností postupují magistráty v přenesené působnosti.
Dospěje-li magistrát k závěru, že usnesení, rozhodnutí a jiná opatření orgánu městského obvodu nebo městské části v samostatné působnosti jsou celé nebo zčásti v rozporu se zákony nebo jinými právními předpisy, rozhodne o pozastavení jejich výkonu (§ 127 odst. 1 zákona o obcích). Přestože to z dikce zákona o obcích výslovně nevyplývá, může magistrát na základě zásady proporcionality přistoupit rovněž k pozastavení účinnosti nebo výkonu jen u některých ustanovení nařízení nebo u části dozorovaného aktu. Výkon právního aktu orgánu městského obvodu nebo městské části je pozastaven doručením rozhodnutí magistrátu městskému obvodu nebo městské části. Magistrát v rozhodnutí současně stanoví obci přiměřenou lhůtu ke zjednání nápravy, která však nesmí překročit dobu tří měsíců. Magistrát stanoví délku lhůty na základě správního uvážení, přičemž při jejím stanovení by měl přihlédnout mimo jiné k časovým možnostem městského obvodu nebo městské části zjednat nápravu a jejímu stanovisku k tomuto procesu.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 34/2006.