Jakub Ferschmann, webdesigner a webmaster obce Němčovice:
Důraz jsme kladli na přístupnost webu
Obec se 125 trvale bydlícími obyvateli má dvě části. Nachází se na Rokycansku v Plzeňském kraji. V roce 2003 jsme dospěli k názoru, že Němčovice by měly být na webu nejen proto, aby bylo učiněno zadost zákonu. Chtěli jsme vytvořit originální prezentaci. Zviditelnit se a také přinést archiv dokumentů, nabídnout chronologický sled příspěvků vypovídajících i s odstupem času o obci, svého druhu kroniku současnosti. Hned od počátku jsme počítali s podílem uživatelů webu. Aby se na přípravě stránek mohli podílet bez znalosti programování. Vedlo nás to k volbě redakčního systému. Pro malou obec je také důležitá motivace ke tvorbě stránek, odezva veřejnosti. Rozhodující pro nás byly obě soutěže – Zlatý erb a Objev roku. Velký důraz jsme kladli na přístupnost našeho webu. Zvolili jsme proto čtyři verze stránek, přičemž každá má svoji alternativní adresu – normální grafická verze, verze pro slabozraké, textová verze a verze pro tisk. Stránky byly tvořeny v roce 2003 a byl jsem jejich hlavním tvůrcem.
Vlevo na úvodní stránce jsou odkazy nejčastěji potřebné, nahoře menu, které má tři části: Obec a úřad, Ze života obce a Hlavní stránka. Hlavní stránka obsahuje obecná sdělení, Obec a úřad informace o výkonu státní správy a samosprávy, rubrika Ze života obce soustřeďuje vše, co se týká každodenního dění v místě. U verze pro slabozraké jsou odebrány fotografie a grafika, text je možné libovolně zvětšovat. Textová verze je úplně zbavena grafiky i barev. Když někteří slabozrací používají čteček a vidí text linearizovaně, první, co se dočtou, by měl být text stránky, přičemž menu je někde vzdáleno. Pro případ, kdy by se chtěli hned někam dostat, jsou tam dva odkazy buď na klávesové zkratky nebo přímo odkaz na menu. Díky alternativním adresám jde v podstatě jakákoli stránka zobrazit v podobě pro tisk. Na hlavní stránce websitu stojí za zmínku informace o tom, jak obec nalézt, a Němčovický zpravodaj, který jinak vychází jako příloha Rokycanského deníku. Kniha přání a stížností umožňuje (docela často využívanou) komunikaci s občany. V rubrice Obec a úřad nalezne návštěvník archiv důležitých zákonů, zbytek je hypertextově přístupný přes portál veřejné správy. Součástí rubriky jsou také vyhlášky, zápisy, upozornění a dokumenty obce a úřadu, rovněž pak územní plán obce i její symboly. Rubrika Ze života obce nabízí kulturní a společenskou kroniku. Její součástí jsou informace o historii, o významných osobnostech včetně seznamu starostů, upozorňujeme i na činnost sboru dobrovolných hasičů. Pořídili jsme si letecké snímky obce a na základě toho vytvořili interaktivní mapy nemovitostí. Přestal se používat obecní rozhlas a začali jsme informovat občany prostřednictvím SMS, snažíme se to propojit i s webovými stránkami. Vytvořili jsme také databázi výročí občanů a přidali k tomu i svatby, promoce. Obecní doménu nabízíme občanům pro elektronickou poštu a zdarma poskytujeme internet v obecní knihovně.
Ing. Kamil Válek, vedoucí oddělení informatiky, Městský úřad Uherský Brod:
Pamatujeme i na obce správního obvodu
Když přicházíme do kontaktu s městy různé velikosti, dozvídáme se, jak velmi často mají problémy dostat domény obsahující název sídla do vlastnictví. Vyřešili jme to zcela originálně: všechno, co se vztahuje k Uherskému Brodu, jsme si zaregistrovali, popřípadě některé domény jsme dokonce odkoupili včetně aktivního obsahu. Velmi pravděpodobně dojde k rozdělení prezentací i pod jednotlivými doménami, připravujeme rovněž regionální síť, metropolitní síť, takže informace se budeme časem snažit rozčlenit. Původní webová prezentace města vznikala záhy po registraci prvního doménového jména. Snažili jsme se umístit pouze nezákladnější údaje, zejména elektronickou podatelnu, jednoduchý odkaz na elektronickou poštu, výsledky voleb 2002, výběrová řízení. Využívali jsme hypertextové odkazy na další stránky. Doprovázel ji velký problém spočívající v tom, že neexistoval žádný redakční systém. V upgradech stránek byl velký chaos, i když je tvořila jedna osoba. Aktualizace se nekonaly vždy v takovém časovém intervalu, jaký byl zapotřebí. Většinou probíhaly až na základě urgence. Ve staré verzi webových stránek také scházela jakákoli možnost vyhledávání v informacích. Změnu vyvolala hlavně velká kritika členy zastupitelstva města. Na jednání zastupitelstva proběhl kvalifikovaný rozbor stránek, nutnost změny se dokonce objevila v jeho usnesení. Nastoupili jsme klasický proces. Rozhodli jsme se vypsat výběrové řízení na grafické řešení webu. Vzhledem k tomu, že jsme neoslovovali konkrétní firmy, ale nechali všemu volný průběh, překvapila nás značná odezva. Došlo více než šedesát grafických návrhů i z jiných míst republiky. Soutěž byla samozřejmě finančně motivující, určitě to sehrálo svoji roli. Po náročné debatě s představiteli města následovalo výběrové řízení na správce webu. Vedení radnice nepovažovalo za nutné speciálního pracovníka přijímat. Výběrové řízení proběhlo na pracovníka, který se původně měl starat pouze o webové stránky. Dnes k tomu slouží silnější polovina úvazku, zbytek úvazku je klasická činnost oddělení informatiky. Následovala definice funkčnosti webu. Řekli jsme si, co by měl obsahovat, jaké by měl zobrazovat údaje. Povinné údaje byly považovány za samozřejmost, šlo spíše o rozčlenění webu, o jeho strukturu. Ve spolupráci s firmou, která předložila vítězné grafické řešení, na to plynule navázala příprava projektu. Rozsáhlý projekt se snažíme stále aktualizovat. Jde to ztuha, takový postup však můžeme jedině doporučit, protože vždycky víme, kam se chceme dostat. Vznikla také pravidla publikování. Správce webu je jedinou oprávněnou osobou a má na starosti publikovat veškeré příspěvky. Nedokázali jsme většinou najít příznivou odezvu u kolegů pracovníků městského úřadu k tomu, aby sami přispívali k tvorbě obsahu. Ve skutečnosti mnohdy my informatici hledáme zajímavá témata a musíme lidi přesvědčovat, aby nám podklady dávali. Text zaslaný elektronickou poštou správce webu příslušně naformátuje, upraví a vloží na webové stránky. V listopadu 2003 jsme slavnostně nové webové stránky spustili. Podívejme se nyní na některé jejich nejzajímavější části. Stránky máme rozděleny do třech kategorií - občan, podnikatel, turista.
Máme prokliknutelnou organizační strukturu úřadu. Vše je hierarchicky seřazeno a informace mohou být rozbaleny až po úroveň jednotlivého pracovníka. Vzhledem k tomu, že jsme do organizační struktury umístili kontaktní elektronické adresy, stalo se nám záhy, že začal přibývat spam. Dnes jsme ve fázi, kdy za víkend přijdou řádově až čtyři tisíce spamů. Udělali jsme nějaká softwarová opatření, ale obrovský počet spamů nám přinejmenším alespoň zahlcuje konektivitu, s níž jsme připojeni k internetu. Organizační struktura má mimo jiné také přímou vazbu na telefonní seznam úřadu. U konkrétního oddělení nalezne návštěvník webu také dokumenty, které s prací oddělení souvisejí. U většiny zastupitelů, s výjimkou těch, kteří to odmítli, jsou fotografie. K dispozici jsou návazně usnesení zastupitelstva, vyhlášky města, informace z činnosti komisí i výborů. Také máme rubriku, sledující, jak jednotliví zastupitelé hlasují na každém zasedání zastupitelstva. Začali jsme na webové stránky přidávat i možnost stažení zvukového záznamu z jednání zastupitelstva - prostý záznam i indexovaný záznam, pomocí speciální aplikace si můžete vybrat konkrétního zastupitele v konkrétní minutě jeho vystoupení. Úřední deska je další kategorie, která sice ještě zcela nesplňuje normu nového správního řádu, ale brzy se tomu přiblíží. Určitě v součástech jako jsou výběrová řízení, usnesení, záměry města, vyhlášky, zprávy. Všechny dokumenty, které se na našich webových stránkách vyskytují, se snažíme ukládat ve třech formátech. Velmi zajímavý odkaz je na diskusní fórum. Vedení města se zprvu ten nápad velmi zamlouval, protože si mysleli, že jim budou občané prostřednictvím rubriky radit, co mají dělat lépe. Témata diskusí určuje vedení města nebo rada města, rozdělujeme diskuse na tzv. uzavřené a otevřené. Do uzavřených diskusí je možno pouze nahlédnout. Po nějakém čase se nám začaly v diskusním fóru objevovat příspěvky, které vysloveně útočily na funkcionáře a dokonce i na jednotlivé úředníky. Po konzultaci s právníky jsme došli k závěru, že některé projevy v ”diskusi” by dokonce byly vhodné na trestní oznámení, ale rozhodli jsme se, že diskusní fórum ponecháme. Hledali jsme, jak tomu předejít. Zvolili jsme tzv. moderovaná diskusní fóra, kdy nevhodné diskusní příspěvky sice uveřejníme, ale nevhodný text maskujeme hvězdičkami. Tak jej vidí občan, ale zastupitelům a vedoucím pracovníkům přijde text v autentické podobě. Pak jsme byli samozřejmě označeni za cenzory, museli jsme pracně vysvětlovat, že si to tak přálo vedení města.
Rok 2005 byl pro nás velmi zajímavý na úspěchy. Ve Zlatém erbu 2005 jsme získali první místo v krajském kole, za nejlepší elektronickou službu - to byly výsledky hlasování zastupitelů online - a v té samé soutěži jsme získali druhé místo za nejlepší webovou stránku města jako celek. Následoval Tip roku a Objev roku. Motivovalo nás to ještě k větším výkonům. Jaké jsou nynější vize a představy? Tvorba webových stránek je proces. Pamatujeme i na obce, které spadají do našeho správního obvodu. Pro všechny provozujeme elektronickou podatelnu, připravujeme i elektronickou úřední desku. Veškeré náklady na nákup licencí geografických informačních systémů i pro okolní obce vzalo na sebe město a zatím stále to okolním obcím poskytuje zdarma. Portálové řešení by mělo integrovat i weby organizací města, jako jsou knihovna nebo dům kultury. Připravujeme také interaktivní formuláře. Začínají práce na upgrade dokumentu Informační strategie města, který schválilo zastupitelstvo města na konci roku 2003. Doporučuji všem informatikům, aby si takový dokument nechali schválit, protože okamžitě dostávají do rukou mocnou zbraň a mohou strategií argumentovat zastupitelům.
Zdeněk Hřebejk, webmaster, Praha:
Hypertextových odkazů by se mělo využívat více
Snažil jsem se podívat na webové stránky Tipů roku a Objevu roku z pohledu uživatele, který se na ně dostává náhodně, poprvé. Úkol mi usnadnilo i to, že pracuji mimo veřejnou správu. Soustředil jsem se na domovské (nebo také úvodní, hlavní, homepage) stránky. Nabízím souhrn upozornění na nejčastější obecná pochybení. Neměli bychom dopustit, aby stránky bylo nutno při čtení posouvat ve vodorovném směru. Hlavní informace je doporučováno umísťovat v levém horním rohu, citlivě volit kombinace barev. U vkládaných fotografií je doporučená výška 220 pixelů, po odkliknutí se mají zvětšit. Fotografie by měly mít popisek. U delších článků bychom měli na domovské stránce prezentace uvádět pouze úvod. Z něho by měl vycházet odkaz na úplný text. Hypertextových odkazů by se mělo využívat mnohem více, úvodní stránky jsou mnohdy zbytečně přehlcené. Mysleme také na uživatele s modemy na telefonní lince. Přílišné množství komplikované grafiky, příliš mnoho zvukových efektů, to všechno zdržuje při načítání. Včas je nutné odstraňovat neaktuální informace. Ty se starým datem, to je velký nešvar webových prezentací nejen ve veřejné správě. V žádném případě by si tvůrci stránek neměli vypomáhat sloganem, někdy dokonce doprovázeným animací, “na stránkách se pracuje”. Na stránkách se pracuje neustále.
Václav Pošmurný, ředitel Posázaví o.p.s.:
Internet umožňuje pracovat i na dálku
Jsme trochu jiné uskupení než mikroregion, máme do značné míry odlišné aktivity než obce a města, které se tu představovaly. Náš web je řekněme z šedesáti procent zaměřen na cestovní ruch, což potvrzuje i pět jazykových mutací. Další část se dělí na informace o regionu, které jsou všeobecně přístupné, a na část, do níž je vstup pouze na heslo. Ta je určena pro partnery místní akční skupiny a pro partnery Posázaví o.p.s. První verze webu se objevila v roce 2003. Vytvářeli jsme ji značně svépomocně. Jednak pro nedostatek finančních prostředků a jednak jsme hledali jednoduchou technologii. Velkou odezvu návštěvníků našich stránek zaznamenaly například kategorie věnované cyklistickým a pěším výletům. Je to interaktivní aplikace a návštěvník si může na základě dat vytvořit individuální trasu. Aplikace nám vynesla ocenění na Tourfilmu Karlovy Vary. Redakční systém je stavěn na síti informačních center. Sledujeme pravidelně přístupy na web. V říjnu bylo úspěšných požadavků na stránku 50 tisíc, turistická informační hodnota webu funguje převážně v sezóně. Největší návštěvnost byla 72 tisíc v měsíci červenci.
Jsme obecně prospěšnou společností, zakladateli jsou svazky obcí, podnikatelé a neziskové organizace. Zajišťujeme kompletní servis informační, poradenský, získávání peněz, podporu aktivit, iniciativ a služeb. Území o přibližně 300 tisících hektarech tvoří 77 obcí se zhruba tisíci obyvateli. Začínali jsme na zkušenostech Svazku obcí CHOPOS, který byl prvním Objevem roku ve své kategorii v soutěži týdeníku Veřejná správa. CHOPOS získal také Zlatý erb ve své kategorii. I jeho aktivity byly pilotní. Hledala se cesta ke spolupráci s podnikatelskými subjekty, vznikla obecně prospěšná společnost. Založil ji svazek obcí CHOPOS a jedna neziskovka a od roku 2004 úspěšně funguje. Metoda převzatá z Evropské unie se jmenuje Leader a jsou na ní postaveny programy a iniciativy. V České republice se uplatnil v roce 2004 program Leader-Česká republika, který podporoval právě partnerské projekty. Jako region Posázaví jsme byli jedněmi ze čtrnácti, kteří jej v České republice vyzkoušeli. Program úspěšně pokračuje, nyní jsme mezi deseti regiony v zemi, které realizují už evropský program Leader+ a k dispozici je 26 milionů korun na další rozdělování už konkrétním žadatelům. Máme nyní 34 aktivních partnerů - 6 svazků obcí, 1 samostatné město, 1 samostatnou obec, 12 podnikatelů, dvě státní organizace (Úřad práce a Správa CKO) a zbytek jsou neziskové organizace. Metoda Leader je založena na převaze soukromého sektoru nad veřejným, důležité je pamatovat na vícezdrojové financování. To, co máme na webových stránkách, se snažíme dostat mezi lidi i tištěnou formou. Internet umožňuje pracovat i na dálku, není vždy nutné se scházet na jednom místě. Soustřeďujeme se na provazování informačních toků. Nejen webové stránky, ale i informační centra například. Webové stránky se dají začlenit do různých projektů, které přinášejí finanční prostředky, finance jdou i pro tento účel spojovat.
Petr Holuša, webdesigner a webmaster, Městský úřad Vratimov:
Záměrem bylo vytvořit netradiční moderní web
V červenci 1999 nalézáme počátky Vratimova na webu, kdy byla zaregistrována doména vratimov.cz, v prosinci téhož roku se objevila první prezentace. Byl tam už dokonce redakční systém. Příliš se neosvědčil, lidé na úřadě se nedostatečně starali o jeho aktualizaci. Postupem času rostla kritika občanů na zastaralost designu i na způsob zveřejňování informací. Vzniklo místo pro správce sítě, jež jsem získal na základě výběrového řízení. Přerušil jsem spolupráci s dosavadní firmou a dělal jsem aktualizaci sám. Šlo pouze o aktualizaci textovou, popřípadě nějaké momenty z města. Jak kritika vzrůstala, řešilo se, zda se zvolí externí firma k přípravě stránek, nebo zda je budu vytvářet sám. Zvolili jsme druhou možnost. Mým záměrem bylo vytvořit netradiční moderní web, který by se vymykal z klasické koncepce portálů veřejné správy. Požadavky ze strany města nebyly vzneseny, takže jsem měl ”volnou” ruku. Nynější podoba vychází z posledního ze třech projektů, které jsem připravil. Zatím jsou podrobně zpracováni zastupitelé a zaměstnanci. Pokud si vybereme jméno zastupitele, ukáže se, z které strany je a jeho fotografie. U zaměstnanců se v okně ukáže pracovní zařazení, místnost, telefon a e-mail. Rovněž se ukáže odbor a osoby, které na odboru působí. Velmi plasticky mohou být v tomto pojetí představeny městské objekty (například koupaliště). Čeká mě ještě mnoho práce, vše připravuji sám a ve volném čase. Podivoval jsem se, že stránky Vratimova byly zvoleny Tipem roku, protože v žádném bodě nesplňují metodiku přístupného webu. V plánu mám vytvoření jednoduchých stránek bez grafiky, chci připravit pro web také územní plán města.