Příloha
RNDr. Josef Postránecký, náměstek ministra vnitra:
Cenný zdroj informací pro občany, volené představitele samosprávy i zaměstnance úřadů
Odborný seminář ”Webové prezentace obcí, měst a dobrovolných svazků obcí”, který je součástí 6. ročníku soutěže časopisu Veřejná správa Objev roku se koná po vyhlášení výsledků soutěže již podruhé. Jsem přesvědčen, že je to dobrý záměr, neboť vítězové jednotlivých kategorií by se neměli potkávat pouze na pódiu při přebírání ocenění, ale měli by mít i širší prostor pro výměnu svých zkušeností a jejich předávání. Právě oni totiž reprezentují nové tendence při tvorbě webových stránek územních samosprávných celků na všech úrovních.
Ještě jednou bych chtěl blahopřát jménem pana ministra i jménem svým vítězům soutěže Objev roku 2005: obci Němčovice, městům Plasy a Uherský Brod a turistickému regionu Posázaví. Jsem rád, že porota měla v tomto ročníku opět poněkud ztíženou pozici. Je to pozitivní trend - kvalitních webových stránek na úrovni územních samosprávných celků přibývá a není proto jednoduché vybrat vítěze.
Soutěž je zaměřena především na popularizaci originálních a účelně strukturovaných webových stránek obcí, měst nebo svazků obcí. Je to nicméně soutěž, která se vyznačuje i některými specifiky. Tím prvním je, že do této soutěže se na rozdíl od jiných není možné přihlásit, ale finalisté jsou vybíráni z celého spektra základní úrovně samosprávy. Jsou vybíráni jednak redaktory týdeníku Veřejná správa, kteří průběžně sledují webové stránky obcí, ale využíváme také doporučení čtenářů a jejich ohlasů a v neposlední řadě jsme v kontaktu i s tvůrci těchto webových stránek, kteří rovněž upozorňují na zajímavá originální řešení, jež jsou pak podnětem pro hodnocení v rámci celé soutěže. Dalším specifikem je to, že v soutěži je v každé kategorii určen pouze vítěz, takže to je skutečně vrcholná úroveň kvality v oblasti webových prezentací.
Pokud jde o kritéria soutěže, jsou čtyři: rozsah informací o veřejné správě, aktuálnost webových stránek, využití hypertextu a v neposlední řadě originalita zpracování. Jsme přesvědčeni, že kritéria pokrývají celé spektrum podmínek, které souvisejí se záměrem soutěže. Protože však chceme využít tohoto setkání nejen k výměně zkušeností z tvorby a zkvalitňování webových stránek, rádi se seznámíme s vaším názorem na obsah soutěže i její podmínky a kritéria. Velmi uvítáme vaše návrhy a připomínky.
V soutěži však nejde pouze o každoroční vítěze. Jde i o trvalou udržitelnost kvalitních webových prezentací, protože jak už to bývá ve všech oblastech, tak i zde se někdy stane, že někdo zazáří, obdrží ocenění, ale poté, co dostane cenu, tak se spokojí s dosaženým úspěchem, trochu usne na vavřínech a za rok za dva se to promítne i do kvality webových prezentací. Abych hovořil sebekriticky, tak to svého času potkalo i ministerstvo vnitra, které v roce 2001 obdrželo ocenění Zavináč roku za kvalitní webové stránky v rámci celé státní správy. Tak trochu jsme také usnuli na vavřínech a kvalita webových stránek se postupně snižovala, až začala být kritizována i veřejností. A nyní dá celému ministerstvu poměrně dost práce, aby tento negativní trend zvrátilo. Snad se nám to už trochu podařilo, ale bohužel stále nejsme na špičce státní správy, jako jsme byli třeba před pěti lety. Upozorňuji na to proto, že se to samé může dotknout i územní samosprávy.
Naše úsilí o trvalou udržitelnost kvalitních webových prezentací obcí, měst a svazků obcí se snažíme podporovat i tím, že vedle každoročních vítězů oceňujeme i laureáty, jejichž webové stránky úspěšně reprezentovaly obce, města či svazky v předchozích pěti ročnících. Těmito laureáty jsou: obec Bolatice, města Jirkov a Dačice a svazek obcí Sdružení Toulovcovy Maštale.
Dovolte mi také několika větami připomenout i širší význam webových stránek, protože nikdo je určitě netvoří za tím účelem, aby s nimi uspěl v různých soutěžích, ale především proto, aby byly cenným zdrojem informací pro občany, pro volené představitele samosprávy a v neposlední řadě i pro zaměstnance úřadů samosprávných celků. Protože je více než zřejmé, že jakýkoliv rozvojový záměr samosprávy je obtížné prosadit bez prezentace i třeba bez diskuse prostřednictvím internetu. Pokud jde o úřednický aparát, tak při plnění úkolů v oblasti agend, ať už samostatné nebo přenesené působnosti, úředníci čím dál více musí využívat údaje z webových stránek centrálních orgánů státní správy i krajských úřadů. Bezprostřední kontakt a využívání webových stránek ve veřejné správě už prostě patří mezi základní činnosti úředníka i volených představitelů. Rovněž tak i legislativní návrhy v poslední době čím dál více směřují k uplatnění informačních a komunikačních technologií v celé veřejné správě. Příkladem z poslední doby je nový správní řád. Z něj mimo jiné vyplývá, že obce musí své úřední desky vést také v elektronické podobě. Byť to řada měst a obcí považuje za samozřejmost již nyní, je to věc, která pro řadu jiných měst a obcí představuje novum a nebude pro ně jednoduché se s tímto úkolem, vyplývajícím ze zákona, vypořádat.
Chtěl bych zdůraznit, že se v rámci ministerstva vnitra snažíme věnovat informatizaci veřejné správy a jejímu rozšiřování trvalou pozornost. O tom svědčí i organizační struktura ministerstva. Je zde samostatná sekce pro oblast informačních a komunikačních technologií - v rámci úseku veřejné správy působí odbor informatizace veřejné správy, který má z odborů na ministerstvu jednu z nejužších vazeb přímo s úřady, působícími v území. Ať už na samosprávné úrovni nebo v oblasti státní správy. Dovolím si také připomenout jeden úkol, týkající se jenom omezené kategorie obcí - 205 obcí s rozšířenou působností a 22 městských částí v Praze, které se budou muset v nejbližších měsících připravit na vydávání cestovních dokladů s biometrickými údaji. Bude to svým způsobem velmi rozsáhlé využití informačních a komunikačních technologií při jedné ze základních agend celé veřejné správy. Úkol nebude jednoduché pro krátkost času naplnit, ale i kvalita webových prezentací na této úrovni obcí mě naplňuje optimismem a věřím, že činnosti spojené s vydáváním nových dokladů od prvního září roku 2006 se podaří zmíněné kategorii obcí nebo městským částem úspěšně realizovat.
Pro vás, jakožto představitele územních samosprávných celků nebo jejich úřadů, budou v roce 2006 nepochybně zatěžkávací zkouškou i několikeré volby. Také tento proces se stále více promítá do způsobu webové komunikace a informovanosti občanů. Věřím, že i tento náročný úkol zvládnete a bude to určitý předstupeň budoucí změny tradičního průběhu voleb. V některých státech již dochází k elektronickému hlasování. Česká republika před tímto úkolem teprve stojí. Myslím si ale, že rok 2006 bude skutečně posledním, kdy proběhne pouze tradiční způsob hlasování. A další volby už budou moci probíhat i elektronickou cestou. O tom rozhodnete i vy, jakým způsobem se s tímto úkolem prostřednictvím webových prezentací vyrovnáte.
Věřím, že tento seminář přinese jak pro vás vzájemně, tak i pro nás, celou řadu podnětů, jakým směrem nejen soutěž Objev roku, ale vůbec celý proces informatizace veřejné správy do budoucna zaměřit.
Ing. Jaroslav Svoboda, vedoucí oddělení informačních služeb ministerstva vnitra:
Portál ePUSA
Elektronický portál územních samospráv ePUSA vznikl z potřeby vytvořit ”registr obcí” a především soubor informací o kontaktech na městské a obecní úřady. Tyto kontakty měly v minulosti ve své kompetenci okresní úřady. Okresní úřad Plzeň-sever vytvořil tuto evidenci kontaktů v elektronické podobě. Na ministerstvo vnitra se zároveň obrátili zástupci Svazu měst a obcí ČR s podobnou potřebou – vytvořit databázi kontaktů na města a obce. Při hledání možností distribuovaného a vícezdrojového řešení se uvedené aktivity potkaly a ve spolupráci Asociace krajů a portálu Města a obce on-line (MOOL) byl v pilotních krajích Plzeňském a Vysočina realizován projekt kontaktů na obce v jejich území.
Různé způsoby řešení přispěly k obecnému zadání problému a byly definovány funkcionality pro první verzi ePUSA 1.0 v roce 2003. Výsledky pak byly nabídnuty všem krajům v ČR. Používání kontaktních informací na kraje, města a obce, jako zdroje dat s vazbami na ostatní zdroje (UIR-ADR z MPSV), údaje ČSÚ, rozpočty obcí na MF a další, vedly k definování potřeb takového systému. Následující verze rozšířila funkce o adresářové služby, které umožňují stanovit roli každému pracovníkovi územní veřejné správy, tj. krajských, městských a obecních úřadů, a na základě této role jej identifikovat a autorizovat i ostatní informační systémy veřejné správy. Po přihlášení do jednoho informačního systému mohou ostatní systémy umožnit přístup k informacím o veřejné správě v rámci kompetencí, které mu dává přiřazení příslušné role.
Vlastní realizace se zaměřila na definici potřebných vazeb na další informační zdroje v rámci kraje, možnosti sdílení dat, vytvoření možnosti přenesení práv aktualizací na libovolný subjekt veřejné správy. Otevřené řešení umožňuje vytvářet další struktury nad uloženými daty. Je možno vytvářet struktury zájmových spojení orgánů veřejné správy, a tak mít jednodušší přístup k oslovení mikroregionů, územních celků nebo všech obcí podle různých kritérií obsažených v informacích o obcích. Pro kvalitu dat by bylo nejlepším řešením, aby každá obec udržovala své kontaktní údaje. Z tohoto důvodu byla vytvořena ”Metodika”, která se snaží definovat postupy při aktualizaci dat a hromadných výstupech, tj. realizace různých souborů adres umožňujících komunikaci uvnitř veřejné správy. Zaručení bezpečnosti, ochrana proti spammingu (hromadné rozesílání nechtěné pošty) a další požadavky na funkcionalitu systému vyžadují od účastníků dodržování určitých pravidel, která jsou vymezena právě v Metodice. Metodika se stala základním dokumentem pro práci se systémem ePUSA a je zveřejněna v rámci projektu na odkazu www.epusa.cz. Součástí jsou i připravené vzorové dokumenty pro všechny spolupracující orgány veřejné správy - ministerstva a ostatní ústřední orgány státní správy, kraje, města a obce. Navržená Metodika usnadňuje některé kroky při realizaci celého systému a přesně vymezuje kdo, kde a za jaké informace zodpovídá. Kdo je tedy kompetentní k provádění změn a zajišťování autorizovaných aktualizací příslušných údajů. Pro orgány územních samospráv - kraje, města a obce, by mělo být výhodou udržování potřebných kontaktních údajů tak, aby mohly být využívány i ostatními pracovníky veřejné správy. Pro obce by mělo být dále výhodou, že tyto údaje budou využívány také dalšími orgány, například krizového řízení, a tak budou také splněny jejich povinnosti vůči ostatním partnerům. Obce by neměly být více obtěžovány opakovanými dotazy na kontaktní informace dle zákona č. 106/1999 Sb., respektive podle legislativy o krizovém řízení.
Systém ePUSA umožňuje výměnu dat s ostatními informačními systémy obcí, měst a krajů s různou pravomocí. Základním formátem je výměnný formát XML, respektive příslušná webová služba. Pro vymezení zodpovědnosti se předpokládá spolupráce krajských úřadů, které by v případě nečinnosti některé obce převzaly povinnosti aktualizace. Z tohoto důvodu se přepokládá v daném systému navázání definovaných vztahů ve smyslu připravených smluvních podkladů. Počátečního naplnění kontaktních údajů o městech a obcích se aktivně zúčastnila většina krajů ČR.
Projekt byl začleněn do Portálu veřejné správy, který spustilo Ministerstvo informatiky ČR (MI). Spolupráce na řešení výměny dat mezi portálem MOOL, Portálem veřejné správy a ePUSA zajišťuje, že údaje mohou být opravené na zvoleném portálu podle volby uživatelů z měst a obcí. V provozu Portálu veřejné správy bylo v první fázi aktualizováno zhruba 1200 kontaktů na obce. Několikastupňová synchronizace a vyladění webových služeb umožňuje skutečné jednotné zobrazování správných kontaktů a sdílení stejných a správných dat.
V pilotním provozu ePUSA bylo jedním z problémů vytvoření postupů aktualizace v rámci velkých úřadů (libovolného typu), kde docházelo k násobnému vedení údajů o kontaktech v různých sešitech, dokumentech nebo tabulkách například typu MS Excel. Jakmile se podařilo organizačně vyřešit problém aktualizace údajů v databázi, byly zpřesněny vedené údaje a každý zjištěný nový údaj zadaný do ePUSA zlepšuje kvalitu vedených dat.
Cílem projektu ePUSA je zefektivnění komunikace mezi subjekty veřejné správy a komunikace veřejné správy s občany. Dalším záměrem je nabídnout pracovníkům obcí a měst pomoc při řešení zákona o svobodném přístupu k informacím, který ukládá obcím zveřejňování tzv. povinně zveřejňovaných informací. Tyto informace jsou definovány v § 5 zákona č. 106/1999 Sb. a pro možnost automatizované výměny určených dat mezi různými informačními systémy byla definována sedmnáctibodová struktura dat, která byla součástí Standardu informačních systémů veřejné správy z roku 2001 (viz Věstník – ÚVIS č. 7/2001) o zveřejňování některých informací o veřejné správě způsobem umožňující dálkový přístup.
Povinně zveřejňované informace tvoří:
1. Oficiální název
2. Důvod a způsob založení
3. Organizační struktura
4. Kontaktní spojení
5. Případné platby můžete poukázat – bankovní spojení
6. IČO
7. DIČ
8. Rozpočet v tomto a předchozím roce
9. Žádosti o informace
10. Příjem žádostí a dalších podání
11. Opravné prostředky
12. Formuláře
13. Návody pro řešení nejrůznějších životních situací
14. Nejdůležitější předpisy – obecně závazné vyhlášky a nařízení
15. Sazebník úhrad za poskytování informací
16. Výroční zpráva podle zákona č. 106/1999 Sb.
17. Seznam organizací, které obec zřizuje.
Toto schéma se stalo základem pro již zmíněnou první verzi projektu ePUSA. Později byl obsah informací rozšířen tak, aby byly splněny potřeby měst a obcí na zveřejňování dalších informací. Je třeba připomenout, že rozsah se dále rozšiřuje. V poslední době vzniká potřeba zveřejnění elektronické adresy pro elektronickou podatelnu a pro elektronické úřední desky. Takové informace by měly posílit výměnu elektronických informací orgánů veřejné správy. To by také mělo snížit ”papírování”, které je obcemi oprávněně kritizováno. Z tohoto důvodu je ministerstvem informatiky připravována vyhláška, která se zabývá obsahem kontaktních informací veřejné správy. V souvislosti s tím je na ministerstvu informatiky budován informační systém o datových prvcích, který má kodifikovat formáty různých informací pro výměnu dat uvnitř orgánů veřejné správy a umožnit automatizovaný provoz výměny dat v informačních systémech. Nad definovaným schématem a pomocí normalizovaných datových prvků lze vytvářet tzv. XML formáty pro výměnu dat. Takový formát je potom základem webových služeb, jež dokáží promítnout jakoukoliv změnu v informacích do všech systémů, které tyto informace potřebují pro svou další funkci. Takové nové funkcionality, včleněné do informačních systémů, snižují administrativní zátěž, spojenou v našem případě s udržováním kontaktních údajů pro výkon veřejné správy. Každá změna je okamžitě po autorizaci promítnuta do dalších systémů, které mohou spoléhat na to, že používají správné a aktuální údaje.
Projekt ePUSA umožňuje také zadávat kontaktní údaje na konkrétní pracovníky obcí zodpovědné za různou problematiku, a tím vytvářet pro tyto činnosti automatizované zasílání informací na konkrétní adresy. Údržba takových informací ovšem předpokládá, že obce určí pracovníky, respektive funkce, které budou s definovanými informacemi pracovat v rámci organizační struktury města nebo obce. Příkladem řešení takové situace je použití kombinace informací z různých informačních systémů k automatickému generování pracovní náplně při přidělení činností konkrétnímu pracovníkovi kraje. Takový systém funguje například na kraji Vysočina, který je v budování a vytváření vazeb mezi informačními systémy příkladem pro další podobná řešení.
Jedním ze systémů, který umožňuje občanovi vyřizovat si své záležitosti s určením potřebného kontaktního místa, je i ePUSA. V rámci tohoto systému jsou možné vazby na řešení životních situací – agend v rámci úřadů celého kraje.
Projekt ePUSA má z hlediska fungování tři různé režimy:
Základní režim je přístupný každému občanovi na elektronické adrese www.epusa.cz. Přístup je zaručen nepřetržitě a je orientován na územně správní členění jednotlivých krajů, měst a obcí. Umožňuje získávání základních dat a v orientaci pomáhá i ”vyhledávač” pro rychlé nalezení konkrétních kontaktních informací.
Dalším režimem je autorizovaný přístup po zadání jména a hesla. V tomto režimu jsou dostupné informace pro aktualizaci a další funkce umožňující generování informací, například spojení na tajemníky měst a obcí nebo na pracovníky matrik. Generování kontaktů je možné pouze na základě přidělených autorizačních údajů - hesla. Tato hesla byla v roce 2003 zaslána všem 6243 obcím zvláštním dopisem. Pokud tato informace není v některé obci k dispozici, je možné získat nové heslo na elektronické adrese help@epusa.cz. Na tomto místě lze také konzultovat problémy s činností uvedeného informačního systému.
Posledním, i když velmi významným režimem, je automatizovaný provoz, který umožňuje výměnu dat mezi informačními systémy. Takový režim umožňují webové služby, které dokáží změny kontaktních údajů přenést do jiných informačních systémů a přijmout takové informace automaticky při jejich změně. Příkladem použití je přenos informací do Portálu veřejné správy a z Portálu veřejné správy, který provozuje ministerstvo informatiky. Projekt ePUSA podobně přebírá informace z portálu Města a obce on-line (MOOL), což znamená, že ten, kdo spravuje informace, je může opravit na libovolném místě a tyto informace jsou sdíleny ostatními systémy. Při realizaci webových služeb je možné přenášet data i z webové stránky města nebo obce. Pro takový přenos je třeba provést změny v obou komunikujících systémech, což znamená rozšíření funkcí na obou stranách. Komunikační postupy jsou v rámci systému ePUSA vyzkoušeny a jsou v rutinním provozu mezi zmíněnými portály. Důležitá je také možnost, že kontaktní informace může správce dat poskytnout na základě definovaných postupů (viz Metodika na adrese www.epusa.cz) a smluv dalším subjektům, s nimiž spolupracuje. Takové funkce umožňuje jen autorizovaný režim, aby nebylo možné tyto informace využívat k nevyžádanému rozesílání e-mailů (spammingu). Právě díky uvedenému automatizovanému režimu je informační systém ePUSA integrální součástí Portálu veřejné správy a změny jsou vzájemně synchronizovány. Není důležité z kterého informačního systému přijde změna, ale pokud jsou změny prováděny, pak je jisté, že oba systémy poskytují stejné údaje.
V současné době je informační systém ePUSA instalován do demilitarizované zóny veřejné správy, kde je provozován za bezpečnostních podmínek s omezením možnosti poškození dat.
Zabudování pravidel krizového řízení do projektu ePUSA předpokládá komunikaci se systémy krizového řízení a možnost užívání dat podle takových potřeb. Při řešení byly konzultovány společné požadavky na krizové řízení s jednotlivými složkami integrovaného záchranného systému. Zajištění spolehlivého přístupu ke kontaktům o obcích a jejich další zpracovávání zlepší dostupnost zástupců obcí při řešení krizových situací. Tuto situaci lze dokumentovat navázanou dobrou spoluprací s Integrovaným záchranným systémem ČR.
Při povodních portál ePUSA pomohl v Plzeňském kraji rychlou aktivací systému krizového řízení a umožnil rychlou dokumentaci – mapový snímek vzniklé situace a evidenci postižených obcí. Vazby na geografické informační systémy jsou realizovány například na webových stránkách kraje Vysočina.
Systém ePUSA pomáhá udržovat vzájemné kontaktní údaje pro jednotlivé úrovně a potřeby výměny informací. Praxí je ověřeno, že pokud dochází k izolovanému vedení kontaktů, nejsou potřebné informace k dispozici pro ostatní pracovníky. Pokud se podaří udržovat kontakty na jednom místě, a systém ePUSA je takovým nástrojem, pak se snižuje pracnost údržby kontaktů a zvyšuje užitná hodnota udržovaných seznamů. Systém ePUSA umí kromě dalšího přenášet kontakty do adresářů elektronické pošty a pokud je takový systém zaveden, pak se změna ihned po opravě promítá všem pracovníkům do jejich pracovních adresářů.
Nyní stojíme před problémem organizačního zajištění pravidelného sběru a aktualizace dat. Údaje o obcích jsou z 92 % naplněny a je třeba prověřit jejich správnost. Protože neexistuje systém pro přidělování doménových jmen ve veřejné správě, je někdy velmi obtížné zjistit kontaktní údaje na obecní úřad. Z tohoto důvodu je užitečné sdružovat informace na jednom místě v jednotné podobě umožňující spolupráci a jednotný přístup k vyhledání informací.
Stále více nabývá význam elektronická komunikace:
přístup k internetu má téměř polovina obyvatel ČR
třetina obyvatel má přístup k internetu z domova
5650 měst a obcí má e-mailovou adresu
3500 obcí a měst má webové stránky.
Toto je velmi významný potenciál, který si zaslouží, abychom o sobě věděli a rozšiřovali elektronickou komunikaci. Ke komfortu v této oblasti vede dlouhá cesta přes formalizaci obsahu informací o veřejné správě na internetu, zabezpečení provozu a schopnost využívání všech možností nových technologií námi samotnými. Informační systém ePUSA se snaží pomoci. Jeho další užitečnost je předurčena jeho intenzivním využíváním. Snahou projektu je omezení opakovaného vyžadování kontaktních údajů orgány státní správy. K tomu je ale třeba zajistit správné údaje v uvedeném systému.
V současné chvíli připravujeme oslovení obcí, které nemají vyplněné údaje. V první fázi došlo k převzetí údajů z portálu Města a obce on-line (MOOL), ve druhé fázi byly tyto údaje opraveny s přispěním pracovníků krajských úřadů. V současné době dochází ke kontrole údajů pracovníky Hasičského záchranného sboru. Byli bychom rádi, kdyby s kontrolou údajů pomohli i pracovníci měst a obcí. Jsou vaše informace správné? Systém řadu nevyplněných informací nezobrazuje. Jakékoliv nápady a náměty jsou vítány na adrese: help@epusa.cz.
Česká města na cestě k informační společnosti
Po vystoupení Jaroslava Svobody přednesl svůj příspěvek Ing. Jaroslav Šolc, vedoucí oddělení strategického rozvoje odboru informatiky Magistrátu hl. m. Prahy. Přítomné v něm seznámil s výsledky průzkumu informatizace veřejné správy ve vybraných statutárních městech České republiky, realizovaném v návaznosti na mezinárodní aktivity a na Deklaraci k rozvoji informační společnosti. Zároveň představil publikaci ”Česká města na cestě k informační společnosti”, shrnující výsledky celého průzkumu a přinášející souhrnné informace k aktuálnímu tématu e-government. Zmíněnému tématu a publikaci je věnován samostatný článek.
Ing. Jiří Benedikt
Krajský úřad Libereckého kraje:
Webové prezentace krajů ve vztahu k obcím
Obecně se dá předpokládat, že by v hierarchii webů všech stupňů veřejné správy měla existovat hierarchie standardní, tedy taková, jakou máme ve státě. To znamená, že máme nějaké státní weby, pak jsou krajské, obecní… Já za centrum webů považuji Portál veřejné správy. Ne do všech webů veřejné správy se však odkaz na Portál dostal. A to i přesto, že je to v podstatě centrum informačních dat o struktuře veřejné správy v naší republice.
Ve svém vystoupení se chci zaměřit na to, jakým způsobem se chovají weby krajů k obcím a jestli vůbec reflektují na to, že kraj se skládá z obcí. Svá zjištění uvedu na několika konkrétních příkladech:
Kraj Vysočina je příkladem toho, jak má web vypadat, říkal jsem si, tady bude všechno nejdokonalejší. Hned na hlavní stránce je rubrika Servis pro obce. Očekával jsem, že jako starosta tam najdu veškeré informace, které ke své práci potřebuji. V podstatě to tak je. Na tomto webu se mi moc líbilo, že mají svou krajskou ePUSA. Takže, když se na ni klikne, neobjeví se homepage celostátní ePUSA, ale objeví se její krajská podoba. Vztah kraje k jeho obcím je na tomto webu velmi dobře deklarován. Jediné, co bych mu vytkl, že hlavní stránka trpí snahou dát tam co nejvíce informací – je to souvislý text různých dat, až je to nepřehledné. Méně by bylo více.
Jihočeský kraj je velmi estetický a přívětivý. Na homepage mají přímý odkaz na Portál veřejné správy, ale mají téměř skrytý elektronický portál územních samospráv, ani jeho logo - značka ePUSA, tam není, takže tu trochu zaniká. Navíc je odkaz směrován jenom na centrální adresu ePUSA.
Na stránkách Libereckého kraje je pouze pod logem odkaz na ePUSA, což je zase druhý extrém – kdo z občanů ví, co to je ePUSA? To znamená, že by tam po najetí myši měl být alespoň podnadpis a mělo by to být nějak definováno. Nicméně na stránkách ve vztahu k obcím není nic. Starosta si musí prohledávat a proklikávat veškeré rubriky, které tam nachází (fondy, odbory, resorty), což je špatně. Já si myslím, že by tam servis pro obce být měl.
Královéhradecký kraj je také známý tím, že jeho web má velmi kvalitní technologické zpracování, že má hodně velký objem informací a je poměrně přehledný. Má také rubriku obce – informace z oblasti metodické pomoci obcím. Což je skvělé – takhle by to mělo vypadat, zejména pro menší obce. Nepředpokládám, že by velká města příliš potřebovala nějakou metodickou pomoc ze strany kraje. Dole na hlavní stránce je pak také malý odkaz na ePUSA.
Velmi mě potěšil Moravskoslezský kraj. Vyhrál to u mě, protože má na vstupní stránce rubriku seznam obcí kraje. Informatici se k tomu postavili prakticky a vyhledávání v obcích kraje je naprosto dokonalé. Je tu uvedena definice obcí, jejich seznam – přes trojky a dvojky až na kartu obce a tam je všechno. Je to naprosto jasné, přehledné, srozumitelné. Kvalitně udržovaná databáze. Celkově je tento web velmi příjemný. Na homepage je takové penzum informací, které je pro první návštěvu srozumitelné, a ve vztahu k obcím svého kraje je tento web citlivý a srozumitelný - Moravskoslezskému kraji patří pochvala.
Z návštěvy internetových stránek některých krajů jsem ve vztahu krajský web – obec odvodil několik zásad:
Je nutné zavést odkaz na e-pusu na všechny homepage krajů a v ideálním stavu tak, jak to má Vysočina, tedy na krajskou úroveň. To lze udělat poměrně jednoduše. Složitější způsob je ten, jaký zvolil Moravskoslezský kraj, ale záleží na rozhodnutí kraje.
Zavést rubriku metodická pomoc obcím – extrahovat do ní – do miniportálu – podportálu, veškeré informace, které už budou označeny jako metodika pro obce. Pokud kraj uveřejňuje nějaké aktuality s informacemi pro obce, tak poté, kdy tato informace vypadne z úvodní stránky, měla by se dostat do nějakého přehledného systému – nějaké další kategorie.
V této souvislosti chci také říci, že mám obavu z toho, jak bude vypadat naplnění nového správního řádu v případě elektronických úředních desek i těch nejmenších obcí. A myslím si, že tak, jak je dnes důležité mít seznam obcí se jménem starosty a spojením, tak by měl existovat seznam úředních desek obcí (když existují – pokud neexistují, tak to si musí obce vyřešit samy). Pokud ale deska existuje, tak by se hierarchicky měla přes obec ”dvojku” a ”trojku” dostat až na kraj, aby si uživatel mohl jednoduchým pokliknutím prohlédnout všechny úřední desky jakékoliv obce. Protože tam se budou povinně zveřejňovat údaje ve správním řízení a přece si nebudu hledat úřední desku na stránkách každé obce samostatně. Úřední deska je a bude velmi důležitá, proto doporučuji, aby se nějaká práce se soustředěním těchto dat realizovala.
ÚSPĚŠNÉ TIPY A OBJEVY SOUTĚŽE
Pavel Kamír, webdesigner a webmaster:
Vývoj dačického webu
První stránky Dačic www.dacice-mesto.cz připravila v roce 2000 Mgr. Ludmila Jůzová. V této podobě dostaly v roce 2001 Tip roku. Stránky byly statické, ale aktualizovaly se poměrně často a postupem času k nim přibývaly aktivní, dynamické moduly, například návštěvní kniha. Hlavní okruh informací vycházel z radnice, částečně se informace týkaly současnosti i minulosti města a jeho okolí. Z technologií byl použit tabulkový design a Javascript. Návštěvnost se pohybovala v průměru kolem 14–20 návštěvníků denně. Předností webu bylo jeho rychlé načítání a byl dobře čitelný ve většině prohlížečů.
Na přípravě další verze webu na přelomu roku 2002/2003 se spolupodíleli Hana Nosková (aktualizace obsahu) a tajemník Ing. Karel Macků (základní filosofie a struktura). Cílem bylo zlepšit technologickou stránku prezentace a přilákat více návštěvníků na web, nabídnout jim více možností a interaktivity (například diskusní fórum). Po technické stránce bylo nově umožněno úředníkům, aby si určité informace zveřejňovali sami (úřední deska). Z větší části však zůstával web statický, který se aktualizoval přímým zápisem kódu html. Na tvorbu stránek byla použita technologie HTML (opět tabulkový design) a minimálně Javascript. Kód byl čistší, nebyl generován generátorem a stránky běhaly poměrně rychle. Po obsahové stránce byl vedle informací z městského úřadu kladen větší důraz na informace z města a okolí. Také turistické informace se rozšířily. Navíc byl web doplněn o různé zajímavosti - pověsti, odborné statě (například o vývoji židovského etnika na Dačicku). Novinkou byla poznávací soutěž, ve které soutěžící měli za úkol místně určit zobrazené foto. Na základě výsledků pak proběhlo slosování a tři výherci obdrželi regionální publikací. Soutěž umožňovala návštěvníkům aktivní zapojení a zároveň je každý měsíc znovu přiváděla k návštěvě stránek. To se na návštěvnosti webu pozitivně projevilo (zvýšení na 80–100 uživatelů denně). Stránky přesto postupně technologicky zastaraly a bylo nutné přikročit k hlubším změnám.
Současné stránky (www.dacice.cz) vznikly na konci roku 2004 a co do filosofie za ně odpovídá stejný tým. Některé reakce na nové grafické ztvárnění byly však negativní, a tak jsme se rozhodli vyjít vstříc i těmto požadavkům a v položce skiny umožnit návštěvníkům výběr designu připomínajícího původní stránky. Web však doznal hlavně technologických změn. Opuštěním tabulkového layoutu došlo k oddělení grafiky a obsahu. Prostřednictvím redakčního systému nyní mají možnost zaměstnanci úřadu zasahovat kompletně do obsahu. Technologické zlepšení tak přináší výrazné výhody jak ve snadnosti aktualizace, tak i přístupnosti pro alternativní zařízení (mobil, PDA) a bezbariérovosti (blindfriendly web). Zachovali jsme přitom všechny oblíbené rubriky stránek (soutěže, ankety) a došlo k posílení interaktivity – přidání dalších formulářů pro kontakt s úřadem, vylepšení diskusního fóra o zasílání e-mailu s odpovědí nebo s odkazem na odpověď na daný dotaz. Nedílnou součástí jsou elektronické formuláře, ať už v elektronické podatelně, diskusním fóru, návštěvní knize, či při hlasování v soutěžích. Důležitou věcí, kterou se do webu podařilo zapracovat pro maximální ulehčení získávání informací návštěvníky, bylo zprovoznění formátu RSS a zasílání newsletteru. V obsahu stále dominují informace z úřadu, dále zde návštěvník najde různé turistické informace, bohatou fotogalerii atd. Užitečnou součástí stránek je kalendář akcí, který sdílí několik dalších webů (mikroregion Dačicko, obec Studená a městská knihovna v Dačicích). Návštěvnost se pohybuje kolem 200 unikátních hostů denně. Do budoucna plánujeme doplnění webu o nové moduly, přidání dalších grafických stylů, zeštíhlení kódu a přizpůsobení požadavkům, které na nás kladou uživatelé i úřady.
Petr Šenkypl, webmaster:
Projekt Bolatice.cz
Informační server obce Bolatice byl vytvořen v letech 1997-1999 jako neoficiální stránky v rámci studentského projektu na Slezské univerzitě v Karviné. Posléze došlo k dohodě se starostou obce Mgr. Herbertem Paverou o spojení s projektem, který se připravoval na obci. Vznikl tak jednotný oficiální web www.bolatice.cz, který byl statický, s rozsahem 50 článků a se základními informacemi. V roce 2000 došlo k rozšíření rozsahu a část prezentace se začala vytvářet za pomoci redakčního systému. Systém je určen pro zaměstnance obecního úřadu, pro vybrané pracovníky, kteří mají na starosti vždy jednotlivý kanál. Specialitou stránek je Muzeum historických pohlednic Hlučínska. Měli jsme k dispozici rozsáhlou sbírku starých pohlednic z celého regionu a tak jsme se rozhodli je prezentovat na stránkách. Vznikl zajímavý historický průřez jednotlivými obcemi, jak se změnily. Na snímcích jsou tak zachovány i objekty, které už dnes neexistují nebo prošly totální rekonstrukcí. Fotografie, kterých jsou téměř dvě stovky, lze stáhnout i ve větším rozlišení.
Struktura webu odpovídá členění, které bylo nastaveno už v minulosti a vždy se jen upravovalo o nové informace. V rubrice Historie a současnost obce naleznete spoustu informací o lidech, kteří byli významní pro region a obec. Mimo jiné je zde zveřejněna diplomová práce Mgr. Libora Macáška z Bolatic “Kolektivizace v okrese Hlučín”. Rubrika Obecní úřad obsahuje složení obecního zastupitelstva včetně fotografií, ale také rozpočty obce, úřední desku, platné vyhlášky a výroční zprávy starosty. Nechybí ani rubrika Organizace a spolky. V obci funguje hodně spolků, ale byl trochu problém získat od nich informace. Většina z nich proto získala vlastní přístup na stránky, aby si mohli sami aktualizovat údaje, některé spolky v rámci projektu běží samostatně. S velkým úspěchem funguje rubrika Místní rozhlas, kde jsou dvakrát do týdne přidávány záznamy relací. Rubrika Turistika na Hlučínsku, ve které se nachází kompletní informační materiál o našem regionu, co v něm mohou lidé navštívit, trochu suplovala informace, které nebyly k dispozici o jednotlivých obcích a památkách. Dnes už to řeší samostatný projekt v rámci mikroregionu Hlučínsko http://www.hlucinsko.info. Ve fotogalerii najdete snímky z různých akcí, například reportáž z vysvěcení bolatického kněze či speciální sekci – Hlučínsko očima Jirky Běláka (+Bolatice). K dohledání je Bolatický zpravodaj aktuální i zpětně až do roku 1990. Úvodní slovo starosty obce, které je součástí zmíněného periodika a ve kterém komentuje dění posledních dvou měsíců, je k dispozici i odděleně na webu.
V první polovině roku 2006 bychom chtěli mít hotový nový design. Připravuje se také projekt virtuální prohlídky obce. V plánu je i zdokonalení systému pro administraci prezentace a oddělení některých projektů od mateřského (v testovacím provozu je web farnosti Bolatice). Vlastní stránky již má Fotbalový klub v Bolaticích http://fotbal.bolatice.cz, Technické služby Bolatice http://ts.bolatice.cz a existuje i server Leonardo, kde autory příspěvků jsou sami občané, http://leonardo.bolatice.cz.
Martin Řehák, webmaster:
Projekt Lisny.cz
Informační portál o obci www.lisny.cz vznikl s cílem propagace obce a akcí v ní konaných, podpory činnosti spolků (Sokol, Hasiči), podnikatelů (od toho bylo pro nízký zájem upuštěno) a v neposlední řadě poskytnutí informací nejen pro občany obce. Občané mohou využít mimo jiné zdarma zřízení e-mailu (započteme-li k nim i obecní, krizové a e-mailové adresy organizací, celkově je jich nyní 52). Webová stránka se dá chápat částečně i jako elektronická kronika obce. Události zaznamenávané v aktualitách (například oprava zastávky, provoz lyžařského vleku či rekonstrukce silnice) mohou sloužit jako podklad pro kronikářku. Kromě informování o dění v obci zde naleznete i pozvánky na výraznější akce v okolních městech (Turnov, Železný Brod), třeba i pozvánku na zajímavé divadlo či slavnosti v okolí.
První verze stránek vznikla v roce 2000. V následujícím roce se v motivu stránek objevila zelená barva, která v designu převládá dodnes. Postupně byly zaregistrovány domény lisny.cz, lisny.info, lisny.net a lisny.de (verze stránek pro německé turisty). Po technické stránce se od HTML rámců přešlo v roce 2005 na php a databáze. Příspěvky tak mohou zadávat i další lidé k tomu určení.
Z rubrik stojí za zmínku ortofotomapa, fotogalerie - snímky z obce (členěné podle ročních období), okolí, akcí či panoramatické fotky. Po obci dále sháníme historické pohledy a fotografie, pro které je na webu vyčleněna rubrika. A konečně v rubrice různé fotky mají možnost se pochlubit se svými fotkami i návštěvníci stránek. Součástí webu je i RSS kanál. Zajímavá je i část stránek nazvaná “Něco pro Vás”, kde jsou stránky pro komunikaci s návštěvníky (anketa, hádanka, inzerce, elektronické pohlednice, SMSinfo, přehled stránek…)
Zjistit si na stránkách můžete, i aktuální teplotu (po domluvě s poskytovatelem bezdrátového připojení je na hasičské zbrojnici umístěn teploměr). Pokud by vás zajímalo srovnání historických a současných fotek obce, najdete ho na www.lisny.cz/kdysidnes. Některé akce či spolky mají vlastní verze stránek (například Líšenské pochody, liga v pétangue, hasiči, TJ SOKOL, lyžařský vlek). Do blízké budoucnosti chystáme kalendář akcí takový, aby se stal přehlednější a bylo možno si najít v daný den svou oblíbenou akci.
Jan Stoklasa, Sdružení obcí Toulovcovy Maštale:
Web Toulovcovy Maštale
Webové stránky www.mastale.cz vznikly z potřeby propagace produktů cestovního ruchu a informování o činnosti sdružení a aktuálních věcech týkajících se turistiky. Původní prezentace vznikla v roce 2001 vlastními silami zaměstnanců sdružení. Proběhl časově náročný sběr dat, převedení informací do elektronické podoby, digitalizace fotografií a roztřídění dat pro web. V roce 2002 byly stránky ohodnoceny Objevem roku. Postupem času ztrácely stránky na přehlednosti, klesala návštěvnost a tak jsme v roce 2005 předali správu webu místní odborné firmě. Rozhodli jsme se také vytvořit úplně novou prezentaci, ve které by byl kladen důraz na přehlednost, logickou posloupnost informací podle důležitosti pro sdružení i pro návštěvníka stránek. Na prvním místě musí upoutat věci, které sdružení provozuje a přinášejí mu zisk - rozhledny, ubytovna, informace o cyklomaratonu. Následují údaje o dalších zajímavých turistických cílech, z nichž nemá sdružení přímý výnos, ale nalákají návštěvníky do regionu. Nechybí aktuality, které jsou řazeny postupně podle data přidání. Součástí webu je i online objednávkový formulář na produkty, které vydáváme. Nové stránky vznikaly zhruba měsíc a byly spuštěny 1. září 2005.
Nyní vzniká nová část webových stránek zaměřená speciálně na cyklomaraton, který každoročně sdružení pořádá. Tato v podstatě samostatná webová prezentace bude nabízet veškeré informace o závodech včetně elektronického systému přihlašování a správy dat o přihlášených závodnících.
Poznámka:
Název Toulovcovy Maštale je odvozen od skalních pískovcových útvarů a rytíře Toulovce, který se podle pověsti ve středověku skrýval ve skalách před zákonem. Ve skutečnosti to byl počestný litomyšlský občan, který byl štědrý vůči chudým lidem a lidé si proto o něm vyprávěli uvedenou pověst.
Jakub Ferschmann, webdesigner a webmaster obce Němčovice:
Důraz jsme kladli na přístupnost webu
Obec se 125 trvale bydlícími obyvateli má dvě části. Nachází se na Rokycansku v Plzeňském kraji. V roce 2003 jsme dospěli k názoru, že Němčovice by měly být na webu nejen proto, aby bylo učiněno zadost zákonu. Chtěli jsme vytvořit originální prezentaci. Zviditelnit se a také přinést archiv dokumentů, nabídnout chronologický sled příspěvků vypovídajících i s odstupem času o obci, svého druhu kroniku současnosti. Hned od počátku jsme počítali s podílem uživatelů webu. Aby se na přípravě stránek mohli podílet bez znalosti programování. Vedlo nás to k volbě redakčního systému. Pro malou obec je také důležitá motivace ke tvorbě stránek, odezva veřejnosti. Rozhodující pro nás byly obě soutěže – Zlatý erb a Objev roku. Velký důraz jsme kladli na přístupnost našeho webu. Zvolili jsme proto čtyři verze stránek, přičemž každá má svoji alternativní adresu – normální grafická verze, verze pro slabozraké, textová verze a verze pro tisk. Stránky byly tvořeny v roce 2003 a byl jsem jejich hlavním tvůrcem.
Vlevo na úvodní stránce jsou odkazy nejčastěji potřebné, nahoře menu, které má tři části: Obec a úřad, Ze života obce a Hlavní stránka. Hlavní stránka obsahuje obecná sdělení, Obec a úřad informace o výkonu státní správy a samosprávy, rubrika Ze života obce soustřeďuje vše, co se týká každodenního dění v místě. U verze pro slabozraké jsou odebrány fotografie a grafika, text je možné libovolně zvětšovat. Textová verze je úplně zbavena grafiky i barev. Když někteří slabozrací používají čteček a vidí text linearizovaně, první, co se dočtou, by měl být text stránky, přičemž menu je někde vzdáleno. Pro případ, kdy by se chtěli hned někam dostat, jsou tam dva odkazy buď na klávesové zkratky nebo přímo odkaz na menu. Díky alternativním adresám jde v podstatě jakákoli stránka zobrazit v podobě pro tisk. Na hlavní stránce websitu stojí za zmínku informace o tom, jak obec nalézt, a Němčovický zpravodaj, který jinak vychází jako příloha Rokycanského deníku. Kniha přání a stížností umožňuje (docela často využívanou) komunikaci s občany. V rubrice Obec a úřad nalezne návštěvník archiv důležitých zákonů, zbytek je hypertextově přístupný přes portál veřejné správy. Součástí rubriky jsou také vyhlášky, zápisy, upozornění a dokumenty obce a úřadu, rovněž pak územní plán obce i její symboly. Rubrika Ze života obce nabízí kulturní a společenskou kroniku. Její součástí jsou informace o historii, o významných osobnostech včetně seznamu starostů, upozorňujeme i na činnost sboru dobrovolných hasičů. Pořídili jsme si letecké snímky obce a na základě toho vytvořili interaktivní mapy nemovitostí. Přestal se používat obecní rozhlas a začali jsme informovat občany prostřednictvím SMS, snažíme se to propojit i s webovými stránkami. Vytvořili jsme také databázi výročí občanů a přidali k tomu i svatby, promoce. Obecní doménu nabízíme občanům pro elektronickou poštu a zdarma poskytujeme internet v obecní knihovně.
Ing. Kamil Válek, vedoucí oddělení informatiky, Městský úřad Uherský Brod:
Pamatujeme i na obce správního obvodu
Když přicházíme do kontaktu s městy různé velikosti, dozvídáme se, jak velmi často mají problémy dostat domény obsahující název sídla do vlastnictví. Vyřešili jme to zcela originálně: všechno, co se vztahuje k Uherskému Brodu, jsme si zaregistrovali, popřípadě některé domény jsme dokonce odkoupili včetně aktivního obsahu. Velmi pravděpodobně dojde k rozdělení prezentací i pod jednotlivými doménami, připravujeme rovněž regionální síť, metropolitní síť, takže informace se budeme časem snažit rozčlenit. Původní webová prezentace města vznikala záhy po registraci prvního doménového jména. Snažili jsme se umístit pouze nezákladnější údaje, zejména elektronickou podatelnu, jednoduchý odkaz na elektronickou poštu, výsledky voleb 2002, výběrová řízení. Využívali jsme hypertextové odkazy na další stránky. Doprovázel ji velký problém spočívající v tom, že neexistoval žádný redakční systém. V upgradech stránek byl velký chaos, i když je tvořila jedna osoba. Aktualizace se nekonaly vždy v takovém časovém intervalu, jaký byl zapotřebí. Většinou probíhaly až na základě urgence. Ve staré verzi webových stránek také scházela jakákoli možnost vyhledávání v informacích. Změnu vyvolala hlavně velká kritika členy zastupitelstva města. Na jednání zastupitelstva proběhl kvalifikovaný rozbor stránek, nutnost změny se dokonce objevila v jeho usnesení. Nastoupili jsme klasický proces. Rozhodli jsme se vypsat výběrové řízení na grafické řešení webu. Vzhledem k tomu, že jsme neoslovovali konkrétní firmy, ale nechali všemu volný průběh, překvapila nás značná odezva. Došlo více než šedesát grafických návrhů i z jiných míst republiky. Soutěž byla samozřejmě finančně motivující, určitě to sehrálo svoji roli. Po náročné debatě s představiteli města následovalo výběrové řízení na správce webu. Vedení radnice nepovažovalo za nutné speciálního pracovníka přijímat. Výběrové řízení proběhlo na pracovníka, který se původně měl starat pouze o webové stránky. Dnes k tomu slouží silnější polovina úvazku, zbytek úvazku je klasická činnost oddělení informatiky. Následovala definice funkčnosti webu. Řekli jsme si, co by měl obsahovat, jaké by měl zobrazovat údaje. Povinné údaje byly považovány za samozřejmost, šlo spíše o rozčlenění webu, o jeho strukturu. Ve spolupráci s firmou, která předložila vítězné grafické řešení, na to plynule navázala příprava projektu. Rozsáhlý projekt se snažíme stále aktualizovat. Jde to ztuha, takový postup však můžeme jedině doporučit, protože vždycky víme, kam se chceme dostat. Vznikla také pravidla publikování. Správce webu je jedinou oprávněnou osobou a má na starosti publikovat veškeré příspěvky. Nedokázali jsme většinou najít příznivou odezvu u kolegů pracovníků městského úřadu k tomu, aby sami přispívali k tvorbě obsahu. Ve skutečnosti mnohdy my informatici hledáme zajímavá témata a musíme lidi přesvědčovat, aby nám podklady dávali. Text zaslaný elektronickou poštou správce webu příslušně naformátuje, upraví a vloží na webové stránky. V listopadu 2003 jsme slavnostně nové webové stránky spustili. Podívejme se nyní na některé jejich nejzajímavější části. Stránky máme rozděleny do třech kategorií - občan, podnikatel, turista.
Máme prokliknutelnou organizační strukturu úřadu. Vše je hierarchicky seřazeno a informace mohou být rozbaleny až po úroveň jednotlivého pracovníka. Vzhledem k tomu, že jsme do organizační struktury umístili kontaktní elektronické adresy, stalo se nám záhy, že začal přibývat spam. Dnes jsme ve fázi, kdy za víkend přijdou řádově až čtyři tisíce spamů. Udělali jsme nějaká softwarová opatření, ale obrovský počet spamů nám přinejmenším alespoň zahlcuje konektivitu, s níž jsme připojeni k internetu. Organizační struktura má mimo jiné také přímou vazbu na telefonní seznam úřadu. U konkrétního oddělení nalezne návštěvník webu také dokumenty, které s prací oddělení souvisejí. U většiny zastupitelů, s výjimkou těch, kteří to odmítli, jsou fotografie. K dispozici jsou návazně usnesení zastupitelstva, vyhlášky města, informace z činnosti komisí i výborů. Také máme rubriku, sledující, jak jednotliví zastupitelé hlasují na každém zasedání zastupitelstva. Začali jsme na webové stránky přidávat i možnost stažení zvukového záznamu z jednání zastupitelstva - prostý záznam i indexovaný záznam, pomocí speciální aplikace si můžete vybrat konkrétního zastupitele v konkrétní minutě jeho vystoupení. Úřední deska je další kategorie, která sice ještě zcela nesplňuje normu nového správního řádu, ale brzy se tomu přiblíží. Určitě v součástech jako jsou výběrová řízení, usnesení, záměry města, vyhlášky, zprávy. Všechny dokumenty, které se na našich webových stránkách vyskytují, se snažíme ukládat ve třech formátech. Velmi zajímavý odkaz je na diskusní fórum. Vedení města se zprvu ten nápad velmi zamlouval, protože si mysleli, že jim budou občané prostřednictvím rubriky radit, co mají dělat lépe. Témata diskusí určuje vedení města nebo rada města, rozdělujeme diskuse na tzv. uzavřené a otevřené. Do uzavřených diskusí je možno pouze nahlédnout. Po nějakém čase se nám začaly v diskusním fóru objevovat příspěvky, které vysloveně útočily na funkcionáře a dokonce i na jednotlivé úředníky. Po konzultaci s právníky jsme došli k závěru, že některé projevy v ”diskusi” by dokonce byly vhodné na trestní oznámení, ale rozhodli jsme se, že diskusní fórum ponecháme. Hledali jsme, jak tomu předejít. Zvolili jsme tzv. moderovaná diskusní fóra, kdy nevhodné diskusní příspěvky sice uveřejníme, ale nevhodný text maskujeme hvězdičkami. Tak jej vidí občan, ale zastupitelům a vedoucím pracovníkům přijde text v autentické podobě. Pak jsme byli samozřejmě označeni za cenzory, museli jsme pracně vysvětlovat, že si to tak přálo vedení města.
Rok 2005 byl pro nás velmi zajímavý na úspěchy. Ve Zlatém erbu 2005 jsme získali první místo v krajském kole, za nejlepší elektronickou službu - to byly výsledky hlasování zastupitelů online - a v té samé soutěži jsme získali druhé místo za nejlepší webovou stránku města jako celek. Následoval Tip roku a Objev roku. Motivovalo nás to ještě k větším výkonům. Jaké jsou nynější vize a představy? Tvorba webových stránek je proces. Pamatujeme i na obce, které spadají do našeho správního obvodu. Pro všechny provozujeme elektronickou podatelnu, připravujeme i elektronickou úřední desku. Veškeré náklady na nákup licencí geografických informačních systémů i pro okolní obce vzalo na sebe město a zatím stále to okolním obcím poskytuje zdarma. Portálové řešení by mělo integrovat i weby organizací města, jako jsou knihovna nebo dům kultury. Připravujeme také interaktivní formuláře. Začínají práce na upgrade dokumentu Informační strategie města, který schválilo zastupitelstvo města na konci roku 2003. Doporučuji všem informatikům, aby si takový dokument nechali schválit, protože okamžitě dostávají do rukou mocnou zbraň a mohou strategií argumentovat zastupitelům.
Zdeněk Hřebejk, webmaster, Praha:
Hypertextových odkazů by se mělo využívat více
Snažil jsem se podívat na webové stránky Tipů roku a Objevu roku z pohledu uživatele, který se na ně dostává náhodně, poprvé. Úkol mi usnadnilo i to, že pracuji mimo veřejnou správu. Soustředil jsem se na domovské (nebo také úvodní, hlavní, homepage) stránky. Nabízím souhrn upozornění na nejčastější obecná pochybení. Neměli bychom dopustit, aby stránky bylo nutno při čtení posouvat ve vodorovném směru. Hlavní informace je doporučováno umísťovat v levém horním rohu, citlivě volit kombinace barev. U vkládaných fotografií je doporučená výška 220 pixelů, po odkliknutí se mají zvětšit. Fotografie by měly mít popisek. U delších článků bychom měli na domovské stránce prezentace uvádět pouze úvod. Z něho by měl vycházet odkaz na úplný text. Hypertextových odkazů by se mělo využívat mnohem více, úvodní stránky jsou mnohdy zbytečně přehlcené. Mysleme také na uživatele s modemy na telefonní lince. Přílišné množství komplikované grafiky, příliš mnoho zvukových efektů, to všechno zdržuje při načítání. Včas je nutné odstraňovat neaktuální informace. Ty se starým datem, to je velký nešvar webových prezentací nejen ve veřejné správě. V žádném případě by si tvůrci stránek neměli vypomáhat sloganem, někdy dokonce doprovázeným animací, “na stránkách se pracuje”. Na stránkách se pracuje neustále.
Václav Pošmurný, ředitel Posázaví o.p.s.:
Internet umožňuje pracovat i na dálku
Jsme trochu jiné uskupení než mikroregion, máme do značné míry odlišné aktivity než obce a města, které se tu představovaly. Náš web je řekněme z šedesáti procent zaměřen na cestovní ruch, což potvrzuje i pět jazykových mutací. Další část se dělí na informace o regionu, které jsou všeobecně přístupné, a na část, do níž je vstup pouze na heslo. Ta je určena pro partnery místní akční skupiny a pro partnery Posázaví o.p.s. První verze webu se objevila v roce 2003. Vytvářeli jsme ji značně svépomocně. Jednak pro nedostatek finančních prostředků a jednak jsme hledali jednoduchou technologii. Velkou odezvu návštěvníků našich stránek zaznamenaly například kategorie věnované cyklistickým a pěším výletům. Je to interaktivní aplikace a návštěvník si může na základě dat vytvořit individuální trasu. Aplikace nám vynesla ocenění na Tourfilmu Karlovy Vary. Redakční systém je stavěn na síti informačních center. Sledujeme pravidelně přístupy na web. V říjnu bylo úspěšných požadavků na stránku 50 tisíc, turistická informační hodnota webu funguje převážně v sezóně. Největší návštěvnost byla 72 tisíc v měsíci červenci.
Jsme obecně prospěšnou společností, zakladateli jsou svazky obcí, podnikatelé a neziskové organizace. Zajišťujeme kompletní servis informační, poradenský, získávání peněz, podporu aktivit, iniciativ a služeb. Území o přibližně 300 tisících hektarech tvoří 77 obcí se zhruba tisíci obyvateli. Začínali jsme na zkušenostech Svazku obcí CHOPOS, který byl prvním Objevem roku ve své kategorii v soutěži týdeníku Veřejná správa. CHOPOS získal také Zlatý erb ve své kategorii. I jeho aktivity byly pilotní. Hledala se cesta ke spolupráci s podnikatelskými subjekty, vznikla obecně prospěšná společnost. Založil ji svazek obcí CHOPOS a jedna neziskovka a od roku 2004 úspěšně funguje. Metoda převzatá z Evropské unie se jmenuje Leader a jsou na ní postaveny programy a iniciativy. V České republice se uplatnil v roce 2004 program Leader-Česká republika, který podporoval právě partnerské projekty. Jako region Posázaví jsme byli jedněmi ze čtrnácti, kteří jej v České republice vyzkoušeli. Program úspěšně pokračuje, nyní jsme mezi deseti regiony v zemi, které realizují už evropský program Leader+ a k dispozici je 26 milionů korun na další rozdělování už konkrétním žadatelům. Máme nyní 34 aktivních partnerů - 6 svazků obcí, 1 samostatné město, 1 samostatnou obec, 12 podnikatelů, dvě státní organizace (Úřad práce a Správa CKO) a zbytek jsou neziskové organizace. Metoda Leader je založena na převaze soukromého sektoru nad veřejným, důležité je pamatovat na vícezdrojové financování. To, co máme na webových stránkách, se snažíme dostat mezi lidi i tištěnou formou. Internet umožňuje pracovat i na dálku, není vždy nutné se scházet na jednom místě. Soustřeďujeme se na provazování informačních toků. Nejen webové stránky, ale i informační centra například. Webové stránky se dají začlenit do různých projektů, které přinášejí finanční prostředky, finance jdou i pro tento účel spojovat.
Petr Holuša, webdesigner a webmaster, Městský úřad Vratimov:
Záměrem bylo vytvořit netradiční moderní web
V červenci 1999 nalézáme počátky Vratimova na webu, kdy byla zaregistrována doména vratimov.cz, v prosinci téhož roku se objevila první prezentace. Byl tam už dokonce redakční systém. Příliš se neosvědčil, lidé na úřadě se nedostatečně starali o jeho aktualizaci. Postupem času rostla kritika občanů na zastaralost designu i na způsob zveřejňování informací. Vzniklo místo pro správce sítě, jež jsem získal na základě výběrového řízení. Přerušil jsem spolupráci s dosavadní firmou a dělal jsem aktualizaci sám. Šlo pouze o aktualizaci textovou, popřípadě nějaké momenty z města. Jak kritika vzrůstala, řešilo se, zda se zvolí externí firma k přípravě stránek, nebo zda je budu vytvářet sám. Zvolili jsme druhou možnost. Mým záměrem bylo vytvořit netradiční moderní web, který by se vymykal z klasické koncepce portálů veřejné správy. Požadavky ze strany města nebyly vzneseny, takže jsem měl ”volnou” ruku. Nynější podoba vychází z posledního ze třech projektů, které jsem připravil. Zatím jsou podrobně zpracováni zastupitelé a zaměstnanci. Pokud si vybereme jméno zastupitele, ukáže se, z které strany je a jeho fotografie. U zaměstnanců se v okně ukáže pracovní zařazení, místnost, telefon a e-mail. Rovněž se ukáže odbor a osoby, které na odboru působí. Velmi plasticky mohou být v tomto pojetí představeny městské objekty (například koupaliště). Čeká mě ještě mnoho práce, vše připravuji sám a ve volném čase. Podivoval jsem se, že stránky Vratimova byly zvoleny Tipem roku, protože v žádném bodě nesplňují metodiku přístupného webu. V plánu mám vytvoření jednoduchých stránek bez grafiky, chci připravit pro web také územní plán města.
ZÁVĚR
Jiří Chum:
Podpora dobrých a ještě lepších
Když celý rok sledujeme webové prezentace v jednotlivých kategoriích soutěže Objev roku, docházíme k řadě zjištění, která jsou velmi často v rozporu s oficiální propagandou. Hovoří se o tom, že více než pět a půl tisíce obcí má svoji samostatnou elektronickou adresu. A co má být? Je to stejné jako chlubit se tím, že nejsme bosí. Mimochodem – obcí je 6248. Znamená to tedy, že přibližně sedm set obcí se o internet vůbec nezajímá? Neměli bychom – a nejen v Měsíci internetu! – takovou argumentaci obrátit? Neměli bychom spíše sledovat, kolik skutečně samostatných prezentací obcí můžeme na webu najít? I když přimhouříme oči nad poměrně jednoznačnou dikcí zákona o svobodném přístupu k informacím, podle níž už čtyři roky každý samosprávný subjekt měl o sobě v síti sítí dávat vědět, nemůžeme donekonečna tolerovat prefabrikované společné prezentace, do kterých kdosi za kohosi nasype údaje a dál se o ně nestará. V mnoha případech nejde ani o fungující mikroregiony, nevyvíjejí žádnou společnou činnost, jen “někde s někým jsou”. Potřebujete informace o obci a teprve s pomocí několika vyhledávačů zjistíte, že se jedná o soukromé stránky nějakého nadšence, který při nejlepší vůli nemůže zařadit věci o správě obce, natož pak o jejích možnostech v dravé unijní soutěži. Celoroční průzkum doprovázející soutěž Objev roku týdeníku Veřejná správa ukazuje, že situace není příliš ideální. Dokonce lze tvrdit, že obecní prezentace po dobrém startu mnohde už čtyři roky stagnují. Jestliže pak hledáme TIPY, které cosi předjímají a které se nepřekrývají s jinou soutěží, uvízne v sítu jen velmi málo kandidátů. O to více potěšující je, když někteří (například CHOPOS, Líšný, Němčovice) startují v Objevu roku a záhy získávají ostruhy i ve Zlatém erbu. To potvrzuje význam Objevu roku jako investigativního a “tajného” projektu. Ovšem, jak již bylo zmíněno, množina webových prezentací samosprávných subjektů je svým způsobem nasycená a u některých kategorií se dokonce ani s lehce přimhouřenýma očima nelze příliš radovat. Naštěstí, jak prosincový seminář potvrdil, pozoruhodné webové prezentace jsou. Spolu s těmi zde v příloze týdeníku uváděnými patřily v uplynulém roce k nejzajímavějším také stránky města Plasy. Na semináři je poutavě představil tajemník městského úřadu Ing. Josef Domabyl. Ponechali jsme je zatím stranou této speciální přílohy, protože sídlu s 2600 obyvateli věnujeme záhy samostatný text.
Zůstaňme tedy správnými vizionáři - úkolem Objevu roku je pomáhat vysílat signály, aby se situace měnila k lepšímu. Sledujeme tedy také laureáty, zda se propadají do zapomnění, zda usínají na vavřínech nebo hledají dál a snaží se přicházet zase s něčím novým. Štve nás často nedostatečný perfekcionismus – říkáme si: chybí tak málo a bylo by to dobré! Řekneme to autorům a oni nezmění nic. Klasická česká zabedněnost a lenost? Zastupitelstvo, které nepovažuje web za podstatný? Měsíce zastaralé aktuality, neschopnost pracovat s hypertextem a patřičně vrstvit informace. Vlající prapory a fotografie, na nichž sněží, pejskové, kteří na návštěvníka obracejí oddané oči, se stále objevují na úvodních stránkách. Je tu také opačný extrém – způsob zpracování, který se dokonce považuje u většinou velmi tradičně pojatých webových prezentací veřejné správy za nepatřičný. Pokud se tvůrci stránek upřímně snaží vymanit z nehybných vod, sluší se věnovat jim (přes všechny průvodní chyby) pozornost. I podpora hledání patří k soutěži Objev roku.
Přílohu připravili Mgr. Radana Mrázková (I-VI), Ing. Ivana Jungová (VII-IX) a PhDr. Jiří Chum (X-XII).