Příloha |
Webová prezentace je okno do úřadu
Mgr. Zdeněk Zajíček, náměstek ministra vnitra
Redakce týdeníku Veřejná správa již potřetí připravila celodenní seminář k soutěži Objev roku. Seminář vznikl na základě podnětů zástupců měst a obcí, které zaznamenaly v uplynulých ročnících úspěch. Ti, kteří se zabývají metodikou a koncepcí přípravy webových stránek – tedy zejména tajemníci městských úřadů, starostové některých obcí a měst, i vedoucí odborů informatiky – využívají semináře, jehož náplň již také sami ovlivňují, k výměně zkušeností, k dialogu o podobě elektronické komunikace ve veřejné správě i k průběžnému obeznámení s tuzemským i evropským kontextem, v němž se webové prezentace státní správy i samosprávy vyvíjejí.
Webové stránky jsou okna do obce, je však třeba pečovat především o každodenní chod domu za nimi. Prostřednictvím fungování obce vnímá většinou občan stát a je potěšující, že v evropském srovnání mnoho měst, a dokonce velmi malých obcí naší republiky, má v informačních a komunikačních technologiích velký kreativní potenciál. Ti nejlepší hledají srovnání s komerční sférou, inspirují se u velkých podnikatelských subjektů. Jestliže se webové stránky míjí se zájmem veřejnosti, je třeba hledat chyby uvnitř systému. Mnohé radniční týmy dokážou být velmi efektivní, dá se říci, že jsou výzkumnými laboratořemi způsobů elektronické komunikace.
V prostředí vstřícném k inovacím samozřejmě odpovídajícím způsobem vzrůstá elektronická gramotnost zastupitelů i úředníků. Elektronická komunikace uvnitř úřadu, týmová práce na ní založená, oběh, sdílení a archivace dokumentů, to jsou prvky systému, které jsou pro mnohé státní úřady ještě hudbou
budoucnosti. O využívání informačních a komunikačních technologií se přestáváme zmiňovat jako o nezbytnosti pro budoucnost – je to nezbytnost pro přítomnost a je dobré si uvědomit, k jak rychlému rozšíření těchto technologií došlo v posledním desetiletí. Významnou vládní aktivitou je urychlení rozvoje eGovernmentu v České republice. Vláda připravila soubor projektů, kterými chce zjednodušit komunikaci občanů s úřady, ale i mezi úřady samotnými. Webové prezentace jsou nástrojem transparentnosti, jdou vstříc občanovi, aby šetřil čas ve styku s úřadem, aby mohl některé služby využívat na dálku a aby se mu elektronickou komunikací dostávalo zpětné vazby. Musíme povzbuzovat činnosti, které mají vysoký inovační potenciál. Soupeření, soutěž, jsou odjakživa klíčem ke kvalitě.
Ing. Oskar Macek, odbor archivní a spisové služby Ministerstva vnitra – vedoucí oddělení metodiky elektronického zpracování archiválií a spisové služby MV.
Po úvodním slově náměstka Zdeňka Zajíčka vystoupil na semináři Oskar Macek s příspěvkem “Problematika uchovávání dokumentů v elektronické podobě”, ve kterém mimo jiné informoval, že se při Národním archivu začal budovat Národní digitální archiv (NDA). Harmonogram jeho výstavby schválila vláda svým usnesením č. 11/2004. Předpokládá se, že NDA by v rutinním provozu měl být od roku 2011. Téma celého příspěvku je blíže pojednáno v samostatném článku.
Ing. Jaroslav Svoboda, odbor informatizace veřejné správy Ministerstva vnitra
Následující příspěvek Jaroslava Svobody “Zveřejňování informací na úřední desce na internetu” se zabýval potřebou elektronizace ve veřejné správě a dokumenty Evropské unie vztahujícími se k tomuto tématu. Hovořil zejména o dokumentu Evropské komise - iniciativa i2010 (A European Information Society for Growth and Employment - Evropská informační společnost pro růst a zaměstnanost). Jedná se o komplexní strategii pro oblast informační společnosti a médií. Strategie navazuje na předchozí iniciativy eEurope a je založena na třech hlavních prioritách, označovaných také jako tři "i" inovace, investice a integrace do každodenního života. Dokument, který byl přijat jako pokračování Lisabonského procesu v informačních a komunikačních technologiích, je na stránkách ministerstva informatiky www.micr.cz/eu/i2010.htm k dispozici v českém jazyce. Jedním z podstatných bodů dokumentu je, že veškeré veřejné zakázky ve veřejné správě v roce 2010 by měly být prováděny elektronicky.
V další části vystoupení se Jaroslav Svoboda blíže zabýval problematikou elektronické úřední desky. Tento pojem zavedl nový správní řád, zákon č. 500/2004 Sb., který nabyl platnosti 1. 1. 2006. Tento zákon ukládá všem orgánům veřejné moci mít vedle klasické “kamenné” úřední desky také elektronickou úřední desku, která by měla být stejnopisem – to, co je na kamenné úřední desce, by mělo být zveřejněno i elektronicky. Vzhledem k tomu, že elektronická úřední deska je poměrně složitý problém, připravil odbor informatizace veřejné správy s právníky MV metodický návod pro vedení elektronické úřední desky (vyšel v časopise Veřejná správa jako příloha). Tento návrh byl dán k dispozici veřejné správě k připomínkování. Nyní se po zapracování připomínek připravuje jeho vydání ve věstníku pro kraje, města, obce. V rámci přípravy metodického návodu se řešila mimo jiné problematika outsourcingu, elektronického dodávání dokumentů – v této souvislosti se řešilo tzv. elektronické překladiště dat. Na závěr svého vystoupení Jaroslav Svoboda upozornil na to, že od 1. 1. 2007 platí vyhláška č. 442/2006 Sb. (www.micr.cz/scripts/detail.php?id=3697) k zákonu č. 106/1999 Sb., stanovující, jaké informace musí každá obec o sobě zveřejnit.
Následovala vystoupení zástupců obcí a mikroregionu, jejichž webové stránky získaly v roce 2006 titul Objev roku.
Ondřej Kolář, Jakubov
Webmaster stránek Jakubova Ondřej Kolář zdůraznil, že se snaží mít prezentaci obce opravdu aktuální a v souvislosti s tím uvedl, že má špatnou zkušenost s weby obcí, které na první stránce například uvádějí, že se koná setkání rodáků v roce 2005 a informaci od té doby nikdo nevymění. Natož, abyste se dozvěděli, jak zmíněná akce proběhla. Dále poznamenal, že je nemyslitelné, aby obsah webu měl na starosti jeden člověk - je zapotřebí vytvořit určitý tým. Pokud přispívá na stránky více lidí, je však dle jeho názoru vhodné, aby měli vymezený přístup. Při existenci správy uživatelských skupin se pak nestane, že uživatel vloží něco omylem na jiné místo.
Koncepce nového webu
obce Jakubov u Moravských Budějovic
Ondřej Kolář
Na začátku roku 2005 jsme zprovoznili první verzi obecního webu s CMS (Content Management System, též zvaný redakční systém). Na rozdíl od dřívější varianty, prostých statických stránek, bylo možné díky CMS pružně a relativně snadno spravovat a rozšiřovat obsah webu. Do této práce se zapojilo postupně více redaktorů, přičemž každý byl zodpovědný za určitou tematickou oblast. Tempo růstu obsahu se časem rychle zvyšovalo a přes značnou oblibu webu jeho současné provedení již pozvolna přestávalo vyhovovat mnoha požadavkům, které na něj byly kladeny. Navíc je patrné i morální stárnutí z hlediska použitých technologií.
Proto jsme se v polovině roku 2006 rozhodli, že začneme připravovat web nový. Zpočátku se jednalo jen o hledání nejvhodnějšího řešení z hlediska použití CMS, koncem roku 2006 jsme začali připravovat vlastní podobu webu.
V čem tedy bude nový web odlišný od současné verze? Dalo by se říct, že ačkoliv stávající obsah bude transformován pod nový web, “nezůstane kámen na kameni”. Web bude vytvořen na bázi kvalitního modulárního open source CMS Drupal, který se jeví jako nejvhodnější pro splnění našich potřeb. Změní se především struktura webu, která bude podléhat systematické a vícenásobné klasifikaci obsahu, přičemž do této klasifikace bude implantován rovněž standard ISVS. Díky této klasifikaci bude možné definovat vztahy mezi jednotlivými prvky obsahu (například související informace, články zabývající se podobnou tematikou apod.), seskupovat různé informace na jedno místo podle určitých kriterií a v neposlední řadě zpřehlednit orientaci v celém webu, mimo jiné také použitím strukturovaného adresáře webu.
Návštěvník bude mít samozřejmě k dispozici také vyhledávání v obsahu stránek, jistou úlitbou internetovým vyhledávačům i uživatelům samotným pak bude použití tzv. “čistých URL”, v nichž je popsán obsah toho, co na stránce právě vidíme (například ve stylu “http://www.jakubov.cz/nas-web-byl-vyhlasen-objevem-roku”).
Dalším důležitým prvkem, který by zde neměl chybět, bude stromové rozbalovací menu. Narozdíl od toho stávajícího může být rozsáhlejší, a tedy i podrobnější, přitom však velmi přehledné a intuitivní.
Velká změna nastane rovněž v oblasti multimédií. Použitím špičkového open source systému fotogalerií Gallery2 i dalších podpůrných produktů pro fotografie, audio i video vznikne nový, vyšší standard, který ocení zajisté všichni pravidelní i náhodní návštěvníci našeho webu.
V neposlední řadě bychom chtěli přislíbit, že se budeme v maximální míře snažit dodržovat webové standardy a pravidla přístupnosti, aby naše nové stránky byly přístupné nejširšímu spektru uživatelů, včetně zdravotně postižených.
Příprava nového webu probíhá také prostřednictvím diskusí na obecním internetovém fóru a k tomu účelu organizovaných schůzek na obecním úřadě. Budeme i nadále klást důraz na to, aby informace na stránkách byly pokud možno vyvážené a pokrývaly co nejšíře spektrum života v obci. Předpokládáme, že se na správě nového webu bude podílet deset až patnáct redaktorů.
Bc. Marcela Tomášová, Mikroregion Hranicko
Zástupkyně mikroregionu představila stránky Hranicka, na jejichž realizaci se podílela Střední odborná soukromá škola Hranice. Na webu je věnován prostor jednotlivým obcím, ať už z mikroregionu (například základní charakteristika, akce, fotografie) nebo i ostatních, které do mikroregionu nepatří (pouze základní informace). Významnou rubrikou je Rozvojové partnerství, což je důležitá aktivita nejen mikroregionu, ale i ostatních subjektů, které se do aktivity zapojily (v roce 2006 bylo vybráno osm projektů, které získaly dotace z programu LEADER). Mikroregion jako takový se pak zabývá zejména projektem INNOREF. Dále v rubrice Vzdělávací akce jsou zveřejněny pozvánky, určené nejen pro členy mikroregionu, ale i pro širokou veřejnost.
Koncepce internetových stránek Mikroregionu Hranicko
Jan Balek, manažer rozvoje Mikroregion Hranicko
Internetové stránky MR Hranicko www.mikroregion-hranicko.cz byly spuštěny v polovině roku 2005 a od toho okamžiku začaly hrát roli internetového informačního portálu sloužícího k informování o aktivitách přispívajících k rozvoji regionu. Struktura webu byla navržena, aby odpovídala rozsahu činnosti mikroregionu. Návštěvník může na webu najít přes základní popis specifik území, informace o uspořádání managementu regionu od jeho formální složky, kterou tvoří zejména valná hromada a rada až po složku výkonnou představující Sekretariát mikroregionu. Nedílnou součástí jsou informace o projektech realizovaných v souladu se Strategií rozvoje regionu Hranicko a způsob, jakým se může veřejnost do realizace projektů zapojit. Základním principem rozvoje internetových stránek byly přehlednost a interaktivita s projekty mikroregionu, která umožňuje uživatelům webu snadno najít hledanou informaci a třeba zúčastnit se pracovní schůzky. Stránky jsou podporovány redakčním systémem a pomocí rozdělených kompetencí se na jeho správě mohou podílet všichni zaměstnanci mikroregionu. Výhledově budou stránky doplněny fotogalerií, dojde k oddělení oblasti cestovního ruchu, pro kterou bude vytvořen samostatný internetový portál. V současnosti se uvažuje o zavedení Geografického informačního systému mikroregionu, na místě bude jej propojit s internetovými stránkami.
Ing. Vlastimil Březík, Otrokovice
Vlastimil Březík zmínil rozvržení úvodní stránky města Otrokovic: aktuality (mají na starosti vybraní pracovníci všech odborů), aktualitu dne a přímé odkazy na stránky, které se budou měnit podle sledovanosti stránek tak, aby směřovaly na nejnavštěvovanější stránky úřadu. U stránek odborů upozornil na on-line propojení s telefonním seznamem a s docházkovým systémem města. Výhodou je, že při příchodu nového pracovníka a jeho zavedení na personalistice se všechny informace automaticky obnoví i na webu. Dále byly zmíněny chystané projekty – GIS pro veřejnost, aplikace Objednání občanů na úřad (Pozn.: Služba byla spuštěna na konci ledna), zavedení interaktivních formulářů (možnost vyplnění formuláře v PDF formátu přímo na webu a odeslání pracovníkům, aniž by bylo potřeba je stahovat a tisknout), ve výhledu pak zveřejňování hlasování zastupitelstva a zvukového záznamu z jednání. V závěru vystoupení představil Vlastimil Březík vizi, kterou by se město Otrokovice chtělo ubírat (elektronický úřad a jednání na dálku) a přiblížit se tak k tomu, co dělá město Ostrava - elektronické statutární město.
K projektu GIS pro veřejnost
Ing. Milan Plesar, tiskový mluvčí města Otrokovice
Se spuštěním Veřejný projekt GIS počítáme do konce března roku 2007. Veřejný projekt GIS jako orientační plán města s aktivními prvky a vrstvami bude zahrnovat hranice katastrálních území, orientační mapu (popisná čísla, zastávky MHD), tříděný odpad (sběrné dvory, kontejnery na sklo, papír, plasty), dětská hřiště, volby (volební místnosti a okrsky), cyklotrasy, letecké snímky, územní plán.
V následující části semináře vystoupili Mgr. Michal Kuchta, vedoucí odboru správního MěÚ Hořice Karel Ferschmann, starosta obce Němčovice Ing. Robert Franče, tajemník města Chodov Ing. Kamil Válek, vedoucí odboru informatiky MěÚ Uherský Brod Jiří Chum, Ivana Jungová |
Nominované a oceněné weby sedmého ročníku soutěže Objev roku
Powerpointové prezentace všech přednášejících jsou k dispozici na webu www.mvcr.cz/casopisy/s/objev.html.