Týdeník Veřejná správa


 Příloha

Mgr. Michal Kuchta,
vedoucí odboru správního, MÚ Hořice,
www.horice.org

Nekonečný příběh:
Informační architektura

Vyšlo v čísle 13/2007

Obecní a městské weby patří co do přehlednosti k nejtvrdším “oříškům” a není jednoduché poskytnout všechny informace přehledně a uspořádaně tak, aby každý čtenář různého věku, zaměření a rozdílných uživatelských zkušeností co nejrychleji našel požadovanou informaci.

Připomeňme si nejprve, proč obecní, městský web vznikne a co chceme jeho prostřednictvím zveřejnit: propagovat obec, město, zkvalitnit informovanost občanů, nabídnout přehled o kulturním a sportovním vyžití, ukázat tradice a historii, poskytnout informace o samosprávě a státní správě včetně povinných údajů. Vyjmenovány byly jen nejdůležitější body, přitom každý z uvedených příkladů představuje desítky až stovky stran a odkazů. Právě proto je obecní, městský web nejsložitější na rozložení odkazů a navigaci.

Může nám pomoci informační architektura, se kterou se setkal každý, kdo se někdy pokoušel napsat delší článek nebo knihu. Musel přemýšlet, jak text rozdělit na kapitoly, ty pak na odstavce a bloky. Proč je dobré rozmyslet si rozvržení webu? Lidé se snadno zorientují a rychle naleznou hledanou informaci. Navíc i vyhledávače ocení dobré weby, které se poznají mimo jiné podle toho, že mají dobrou informační architekturu, a přidělí jim lepší pozici. Kdo hledá například významnou kulturní památku obce či města přes internetový vyhledávač, nejen že ji najde, ale z vhodně rozloženého menu se rychle dozví o dalších památkách a zajímavostech.

S informačními strukturami se setkáváme na každém kroku, jen si to neuvědomujeme, protože to je přirozené. Pracujme tak, aby čtenář na naše stránky nehleděl jako na abstraktní umění, ve kterém se bez odborného poučení nevyzná, ale aby proces získávání informací z webu byl co nejpřirozenější a nenutil uživatele přemýšlet nad tím, co a kde má hledat.

Jak uspořádat web

S ohledem na cílovou skupinu čtenářů rozdělíme celý obsah do několika hlavních sekcí, a ty pak dále do podsekcí. Dbáme na to, aby hlavních informačních sekcí bylo maximálně sedm až devět, jejich názvy totiž budou součástí hlavní stránky. Vycházejme z toho, že lidé nedokáží současně myslet na více než sedm až devět věcí. Pokud chceme, aby navigace webu byla názorná a intuitivní, nemůže mít hlavní menu více nabídek, než kolik dokáže lidský mozek zpracovat najednou a utvořit si tak celkový obraz o nabídce webu. Zvláštní pozornost je třeba věnovat pojmenování každé informační sekce tak, aby zájemci bylo na první pohled naprosto jasné, jaké informace obsahuje. Dávno neplatí, že každá nová informace musí být hned na hlavní stránce; zařaďme ji raději do sekce, které se tematicky týká. Vyhneme se tak nepřehlednosti hlavní stránky.

Informační architektura úzce souvisí s použitelností, nesmíme zapomenout na nové nebo začínající uživatele internetu, kteří se snadno ztratí v labyrintu informací. V této souvislosti dbáme na to, aby každá stránka měla jasně, výstižně a smysluplně definovaný název (title) a hlavní nadpis (h1). Vyplatí se dodržovat hierarchickou strukturu nadpisů: například nadpis úrovně 3 by měl být vždy až za nadpisem úrovně 2. Chceme-li být zvláště precizní, potom i url adresa by měla vystihovat hlavní téma stránky. Nezapomínejme, že na jednotlivé stránky webu se může uživatel dostat nejen z hlavní stránky, ale i přes vyhledávače a vždy musí poznat, na jakém webu obce, města a v jaké jeho části se právě nachází. Chybět nesmí ani tak základní “pomůcky” pro orientaci, jako jsou okénko pro vyhledávání a mapa webu.

Shrňme si základní pravidla:

Výhody dobré použitelnosti webové prezentace zaručují, že získáte více čtenářů. Nebude se jim stávat, že nemohou nalézt to, co hledají, nebo si nedokážou najít požadovanou informaci. Čtenáři se na web budou rádi vracet. Budou vědět, že na ně nečíhá žádná nástraha, že stránky jsou uživatelsky vstřícné.

Neexistuje jednoduchý recept

Cesta k přehlednému obecnímu či městskému webu je náročná a provází ji neustálé změny. Informační architektura je ve skutečnosti “nekonečný příběh”, protože informace vznikají, mění se jejich důležitost, zanikají...

Při tvorbě webu je nejdůležitější komunikovat s kolegy, vyhovět nejen potřebám města prezentovat se, sdělovat informace, plnit nároky samosprávy a státní správy, ale při veškeré náročnosti nezapomínat na běžného čtenáře. Navštívil web třeba jen proto, aby získal formulář na rybářský lístek. Pokud mu navíc nabídnete přehledně uspořádané aktuality a fotografie z veřejného dění, rozšíříte si okruh pravidelných čtenářů o nového člověka.