Státní služba  

Přejdi na

Státní služba  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Město Hořice? Webová stálice!

Každé hovory o webu města nebo vesnice začínají nad úvodní stránkou. Je to vlastně malé okno rozzářené do obrovského elektronického vesmíru, plného těkajících hledačů. Jak upoutat pozornost? Jak naplnit očekávání toho, kdo přistane na virtuální planetě?

horice_diskuse_small1.jpgDiskuse k webu na MěÚ Hořice. Foto: Radoslav Bernat.
Sedím na hořické radnici, na poradě pětice lidí, která zdejší webové stránky připravuje. Duší celého projektu je už více než deset let tajemník městského úřadu Michal Kuchta. Výstižně poznamenává, že každý z nich má web asi tak na 0,1 procenta úvazku, nad rámec obvyklých pracovních povinností. Ale zase do něho vnášejí pohled z různých typů činností s úřadem spojených. Michal Kuchta je jedním z mladých webových obrozenců, spolupracovali jsme kdysi při začátcích redakčního Objevu roku.

Naslouchám s potěšením kreativnímu jiskření uvnitř týmu a požádán o názor shrnuji jej do jedné věty: vaše stránky jsou v každé úrovni velmi přehledné, návštěvníka neunavují zbytečnými ornamenty a vedou ho vždy úsporně k cíli jeho zájmu. Vysvětlují, že si postupně vyzkoušeli různá členění informací, teď používají čtyři základní kategorie: Město Hořice, Volný čas/ Turista, Služby, Nepřehlédněte. Mají na paměti, že stránky musí být v přibývající míře vizuální, čitelné v tabletech a hlavně srozumitelné i pro laika a informačně netrpělivou mladou generaci. Ve službách nezbytné úspornosti úvodní stránky jsou rovněž animační okénko a fotogalerie.

Na druhé straně je snaha sladit úspornost s originalitou limitující. Co mohlo být snesitelné na monitorech stolních počítačů, na displejích kapesních komunikátorů nemá šanci. K čemu se návštěvník před časem proklikával s vytrvalostí horníka, to chce teď na jedno kliknutí. Ve snaze o přehlednost mnozí tvůrci municipálních webů rezignují na originalitu a obstarají si některý z unifikovaných redakčních systémů. Nejenom, že pak musí zaplatit za každou změnu, ale jejich weby si stále zůstávají podobné. Každému, kdo brouzdá po radnicích, se taková stejnost brzy zprotiví.


Nekonečný příběh

Hořice. Foto: Radoslav Bernat.Hořice. Foto: Radoslav Bernat.
Porada týmu končí a výměna názorů se zklidní do dialogu s tajemníkem. „Denně web aktualizujeme, a právě proto, že ho důvěrně známe, nejčastěji si říkáme,“ poznamenává Michal Kuchta, „ jestli náhodou není čas změnit hlavní stránku, vše zjednodušit, schovat část odkazů. Je to nekonečný příběh.“ Přimlouvá se za to, aby na úvodní stránce nebyla přemíra vstupů, ale to, co je tam ponecháno, by mělo být vždycky živým proniknutelným odkazem. A zase připomíná tablety a chytré telefony. Podle něho se také hodně opomíjí význam barvy ploch a velikosti písma. To by mělo být navíc dobře čitelné vůči použitému pozadí. Někteří grafici se soustřeďují jen na fotografie a právě písmo je pak zrazuje. Mnohé weby mají přehlednou úvodní stránku, ale na cestě dovnitř struktury se návštěvník snadno ztrácí. Na hořickém webu mu pomáhá v orientaci vedle důsledně tématicky koncipovaných hlavních kategorií drobečková metoda, ukazující v záhlaví, kde se ocitl. „Ne všechno důležité musí být na hlavní stránce,“ připomíná Michal Kuchta. „Sázíme na empatii. Tak třeba turista nepotřebuje zpravidla úřad, naproti tomu ten, kdo se chystá jít na úřad, nezajímá se v té chvíli o turistiku. V rozklikávacím menu vidí odbory úřadu, formuláře. Pro občana je také dobré, když alespoň některé z těch, s nimiž potřebuje na úřadě jednat, uvidí předem na fotografii.“ Měli by ji na webu určitě mít vedoucí odborů. Na menším městě ovšem hrozí, že úředníka bude i na ulici pronásledovat notorický stěžovatel, jaký se bohužel vždycky najde. Zaměstnanci pak příliš netouží mít na webu svoje osobní kontakty. Na druhou stranu musí ve veřejné službě počítat s tím, že i být viděn patří k věci.

Pokud jde o komunikaci s občany, o jejich podíl na řízení města, pak web je úžasná platforma, jejímž prostřednictvím je lze oslovit a požádat o podněty. Ve virtuální rozpravě přicházejí ke slovu plány, fotografie a stále častěji i videa. Hořická radnice se naučila chránit si zpětnou vazbu. Odezvu veřejnosti přijímají většinou přes e-podatelnu, případně prostřednictvím elektronické pošty, teď přešli na Moje ID. „Vnímáme,“ říká Michal Kuchta, „ že jakmile se jednou někdo zaregistruje u bezpečného správce, dá tam osobní údaje, tak u nás bohatě stačí, když klikne na ikonku Moje ID. Víme pak, že jednáme se skutečným občanem a ne s nějakým virtuálním monstrem.“

Prohlídka webu městského úřadu by neměla občana zatěžovat přemírou paragrafů, ale spíše mu nabízet srozumitelný popis všeho, co má učinit v zájmu správního rozhodnutí. Častá bývá třeba žádost o zábor veřejného prostranství, občan ji musel vyřizovat prostřednictvím dvou odborů. Teď podává žádost na jednom místě. Formulář slouží jak samosprávě jako vlastníkovi pozemku, tak státní správě zastoupené odborem dopravy. „Sjednotili jsme to,“ říká tajemník, „a mezi zaměstnance jsme zavedli elektronickou datovou větu, kterou neustále vyplňují. Mají tam možnost nahrát pět dokumentů, včetně správního poplatku, takže na úřadě teď proběhne několik kroků, obíhají tam formuláře a občan je zase části byrokratické zátěže ušetřen.“
 

Krotitelé šablon

Dostáváme se v rozhovoru ke kompatibilitě webu s různými prohlížeči. Michal Kuchta připomene, že například ten nejrozšířenější vytváří při nových verzích potíže pro spoustu webových aplikací, kde se operuje s dynamickými styly. Je výhodnější zpracovávat web vlastními silami nebo využít specializovanou firmu, zajímá mne. Podstatnou roli podle Michala Kuchty hraje to, jestli má radnice programátora. Někdy jej nahradí pokročilý uživatel počítače nebo softwaru. Protože existují zdarma aplikace jako Word-Press, může je někdo kreativní dotvořit do nezaměnitelné podoby, doslova na míru radnici. Jinak se musí obec rozhodnout pro spolupráci s firmou a každou úpravu zaplatit.

„Vzhledem k tomu,“ říká tajemník, „ že je nás v týmu pro hořický web pět a máme mezi sebou dva ajťáky, tak jsme se rozhodli jít svobodnou cestou a pokusit se zkrotit WordPress. Vyzkoušíme si to na malých organizacích jako jsou muzeum či kulturní dům. Když uspějeme, zkusíme do WordPressu překlopit web celých Hořic. Bude to více časově náročné, ale zůstane příležitost pro kreativitu a dobrý tým.“ Dodává, že málokteré město jejich velikosti si může dovolit mít webmastera na plný úvazek. Hořická pětice, neboli „týmový webmaster“, má často problém se sejít, zato se snaží být vzájemně zastupitelní.

Na adresu šablon použitelných pro radniční weby Michal Kuchta ještě poznamená, že je rozdíl mezi čistě produktovými a těmi dostupnými zdarma. Zmiňovaný WordPress považuje za startovní, jímž malá obec naplní potřebu zveřejnit základní informace. Obec, která potřebuje nalézt také prostor pro kreativitu svých webmasterů, musí zkusit šablonu přizpůsobit. Když nebudou umět nic jiného, než používat redakční systém a sypat do něho informace, bude to fungovat, ale originální nebudou. U šablony zakoupené od firmy ovšem radnice za všechno inovativní zaplatí. „Náš tým,“ dodává Michal Kuchta, „přežil zřejmě hlavně proto, že jsme do něho zapojili také laiky, zejména všechny zaměstnance Infocentra. Tam, kde vše závisí jen na jednom člověku, může se stát, že nenajde následovníky.“


Originality a vize

Spolupráci s veřejností, a to nejen v samotných Hořicích, charakterizují i dvě originality. „Když se zaváděly cestovní pasy s biometrickými údaji,“ vzpomíná Michal Kuchta, „zavedli jsme k nim před pěti lety na radničním webu poradnu. Dodnes k nám přicházejí dotazy z celého světa, neboť přes Google mnohý zájemce o informace spadne do Hořic. Suplujeme tak část služeb státní správy pro celý svět.“ Na mnohé dotazy umějí pracovnice úřadu fundovaně odpovědět, jiné přesměrují na ministerstva zahraničí a vnitra. Druhou originalitou jsou řemeslníci nebo živnostníci, kteří si sami hlídají, jestli jsou zařazení v rubrice Firmy a oznamují radnici i související změny.

A jsme u vizí. Na hořickém městském úřadu by chtěli dále využívat Moje ID jako pružnější variantu k elektronickému podpisu. Uvítali aktivitu sdružení CZ.NIC, že se tento nástroj začíná přes veřejnou správu implementovat do městských webů. Před rokem, když se s pomocí Moje ID rozhodli chránit radniční ankety před manipulací, se dozvěděli, že jsou jedním z prvních měst, která projevila zájem. Chtějí nyní s tímto nástrojem propracovat jak dálkovou objednávku záboru veřejného prostranství doprovázenou elektronickou platbou, tak podněty ke stavebnímu řízení.

A jaké trendy ovlivní radniční weby? „Přibude grafiky na úkor textu, všechno bude na jedno kliknutí,“ říká Michal Kuchta, „veřejná správa je přece jenom v používání technologií o něco pozadu za firmami. Ovšem to, co lidé teď vyžadují po své bance, budou chtít za rok i po městském úřadu.“
 
Jiří Chum
Odkazy do noveho okna

horice_diskuse_small1.jpg

horice_diskuse_small1.jpg 

Detailní náhled

horice_small1.jpg

horice_small1.jpg 

Detailní náhled

vytisknout  e-mailem