Sněmovna - nová pravidla pro úřad finančního arbitra
Financování činnosti finančního arbitra z rozpočtu ČNB je v současné době předmětem opakovaných kritik ze strany Evropské komise a Evropské centrální banky, jelikož je v hrubém nesouladu s komunitárním právem. Finanční arbitr vznikl jako specifický státní orgán povolaný k řešení vymezeného okruhu sporů mezi poskytovateli finančních služeb a jejich klienty. Nyní navíc dochází k postupnému rozšiřování působnosti finančního arbitra pro mimosoudní řešení sporů ze spotřebitelských úvěrů. Proto ministerstvo financí a vláda připravily novelu zákona, která kromě změny financování činnosti finančního arbitra přináší i oprávnění finančního arbitra k řešení sporů mezi spotřebiteli na straně jedné a věřiteli či zprostředkovateli na straně druhé při nabízení, poskytování nebo zprostředkování spotřebitelského úvěru. Hlavní změnou, kterou návrh zákona přináší, je ustanovení Kanceláře finančního arbitra, která bude organizační složkou státu a jež bude financována ze státního rozpočtu.
Při přípravě zákona byl předložen k veřejné konzultaci materiál „Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů na finančním trhu“, přičemž cílem veřejné konzultace bylo zmapovat pohledy a názory odborné veřejnosti na tuto oblast a získat relevantní podklady pro vypracování vlastní dopadové studie. Ke konzultačnímu materiálu obdrželo Ministerstvo financí vyjádření od 24 subjektů, např. od České bankovní asociace, České národní banky, Hospodářské komory ČR, Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, Ministerstva spravedlnosti ČR, Asociace českých pojišťovacích makléřů, Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců ČR, Asociace pro kapitálový trh ČR, Ústavu státu a práva Akademie věd ČR, dvou renomovaných advokátních kanceláří, České asociace obchodníků s cennými papíry, České asociace pojišťoven, jedné univerzity, Sdružení českých spotřebitelů, Sdružení ochrany spotřebitelů, Unie společností finančního zprostředkování a poradenství, Stálé komise pro bankovnictví Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR atd.
Z veřejné konzultace pak mimo jiné vyplynulo, že financování činnosti arbitra stávajícím způsobem z rozpočtu ČNB odmítají více než tři čtvrtiny těch respondentů, kteří se veřejné konzultace zúčastnili, respondenti naopak v zásadě nemají výhrad k financování činnosti finančního arbitra ze státního rozpočtu. Proto nově zvolená právní úprava vychází z předpokladu, že je primárně povinností státu zajistit chod instituce mimosoudního řešení sporů v souladu s principy politiky ochrany spotřebitele na finančním trhu, která vyplývá z relevantních směrnic ES. V letech 2007 a 2008 vykázal finanční arbitr k zajištění výkonu své činnosti za rok 2007 náklady ve výši 11,086 mil. Kč a ve výši 10,291 mil. Kč za rok 2008, přičemž se předpokládá, že celkové provozní náklady na činnost finančního arbitra v roce 2011 by při případném rozšíření jeho působnosti i na řešení sporů ze spotřebitelských úvěrů měly činit 22 mil. Kč. S ohledem na zamýšlené rozšíření působnosti finančního arbitra je také zapotřebí počítat již na sklonku roku 2010 i s jednorázovým investičním výdajem ve výši přibližně 2 mil. Kč, a to z důvodu pořízení technického vybavení kanceláří apod.
text -žam-