Státní služba  

Přejdi na

Státní služba  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

První eObčanky se začnou vydávat od července

Od 1. července 2018 se v důsledku novely zákona začnou plošně vydávat nové občanské průkazy s kontaktním elektronickým čipem - eObčanky. Ty občanům umožní bezpečně se identifikovat a komunikovat s úřady kdykoliv a odkudkoliv online. Díky eObčance si tak občané vyřídí například výpis z rejstříku trestů nebo potvrzení o bezdlužnosti z pohodlí domova. Pomůže jim k tomu i Portál občana, kde občan všechny dostupné služby nalezne. 

 

"Chceme v souvislosti s fungováním státu zlepšovat život jak našim lidem, tak i samotným úřadům. Nastavujeme pravidla v oblasti eGovernmentu a tlačíme současné trendy do prostředí státní správy. Jde o hodně změn, ale myslím, že se nám naše plány a představy daří realizovat. Příkladem mohou být nové online služby pro občany, které teď na začátku července oficiálně spouštíme. A to je ta skvělá zpráva. Mnohem jednodušeji si teď vyřídíme důležité věci, aniž bychom museli někam běhat a stát fronty," řekl premiér Andrej Babiš.

Spolu s eObčankou Ministerstvo vnitra v červenci spouští Portál Občana (www.gov.cz), kde si občané budou moci vyřídit z jednoho místa řadu záležitostí jednoduše bez obíhání úřadů, zbytečného čekání, front a průtahů. Vyžádat si například potvrzení o bezdlužnosti, potvrzení o pracovní neschopnosti nebo získat výpis z rejstříku trestů. V první fázi bude k dispozici 37 online služeb orgánů veřejné správy. "Jsme teprve na začátku cesty. Služby budou postupně přibývat. Ideální podoba digitalizace je taková, že jsou zapojeny všechny orgány veřejné správy včetně orgánů států EU, se kterými budou moci občané zabezpečeně a s důvěrou komunikovat na dálku. Vyřídit vše, co potřebují, online platit poplatky, pokuty i nebo třeba platit daně. Chceme služby státu zlepšovat, nechceme zbytečně otravovat lidi," uvedl ministr vnitra Lubomír Metnar.

Elektronický čip umožní zaručené prokazování totožnosti při využívání online služeb veřejné správy. V případě, že občan bude chtít používat funkci elektronické identifikace prostřednictvím nového občanského průkazu, bude muset mít čtečku čipových karet, která se dá pořídit od cca 190 Kč.

Zavedení eObčanky neznamená povinnou plošnou výměnu dokladů. Ty budou občanům vydávány postupně: při skončení platnosti jejich dosavadních občanských průkazů; při změně některého z povinných údajů; při jejich poškození, ztrátě, odcizení (zde je správní poplatek 100,- Kč) nebo na základě žádosti občana (zde je správní poplatek 200,- Kč).

  

Marika Vitnerová
pověřená řízením odboru tisku a PR

  

vytisknout  e-mailem