Často kladené dotazy (FAQ)
Odpovědi na často kladené dotazy
U projektů EUF 2010, EIF 2010 a ENF 2009 se změny rozpočtu musí řídit článkem 18 odst. 4 Smlouvy o poskytnutí veřejné finanční podpory. Příjemce veřejné finanční podpory může provést následující změnu bez okamžitého oznamování odpovědnému orgánu. Příklad: v rozpočtu projektu je stanovena hodnota podkapitoly F.1 Překlady ve výši 20.000 Kč a hodnota podkapitoly B.3 Diety ve výši 5.000 Kč. V průběhu realizace projektu příjemce zjistí, že podkapitolu F.1 vyčerpá jen částečně a naopak v podkapitole B.3 by potřeboval více finančních prostředků. V tomto případě příjemce do Prohlášení o výdajích zapíše veškeré náklady podkapitoly F.1 Překlady např. 15.000 Kč a do podkapitoly B.3 Diety může zapsat náklady až do výše 5.500 Kč (částka o 10 % vyšší, než byl původní rozpočet). Všechny náklady do výše 5.500 Kč budou uznány a to pouze za předpokladu, že se jedná o nezbytný a efektivní náklad. Tímto došlo k navýšení podkapitoly B.3 Diety o maximálně 10 % a současně nebyla zvýšena hodnota schválené veřejné finanční podpory, protože podkapitola F.1 nebyla vyčerpána.
2. Je možné zařadit pomoc cílovým skupinám v podobě kapesného jako náklad do kapitoly I. Zvláštní náklady vztahující se k cílovým skupinám ?
6. Máme možnost bezplatného tisku knihy formou sponzorského daru. Pokud budeme mít na tento dar od tiskárny darovací smlouvu ve smyslu, že nám poskytla tisk v hodnotě 40 000,-, bude možné to vykázat jako kofinancování projektu?
- Nárok na dovolenou se u každého projektového pracovníka řídí příslušnými ustanoveními zákoníku práce (zákon č. 262/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů, §§ 211-223).
- Nárok na dovolenou musí ale odpovídat rozsahu pracovního úvazku stanovenému na příslušný projekt a na období realizace projektu resp. na období pracovní angažovanosti při realizaci projektu.
- Dovolená se ale nečerpá po hodinách, nýbrž po celých dnech, případně po půldnech. Výkaz práce by měl být veden ke každé vykonávané činnosti, k níž je ve schváleném rozpočtu projektu stanoven předpokládaný výdaj. V řádku k příslušnému dni čerpání dovolené se proto uvede jen takový počet hodin dovolené, které odpovídají příslušnému úvazku, i když pracovník ve skutečnosti (fyzicky) čerpal celý den dovolené (tj. na všechny úvazky projektové i neprojektové činnosti dohromady a současně).
Nejsou-li výkazy práce u pracovníka vedeny zvlášť pro každou jeho činnost, pak ve výkazu práce je třeba u jednotlivých dnů specifikovat odpracované hodiny k jednotlivým činnostem, případně hodiny čerpání dovolené k těmto jednotlivým činnostem.
- Je nutné, aby celková vyčerpaná dovolená u určité projektové činnosti v období realizace projektu nepřekročila nároky pracovníka.
Pokud se stane, že pracovník vyčerpá už v prvních měsících realizace projektu většinu svého celkového nároku na dovolenou a příslušnou projektovou činnost přestane vykonávat, stane se výdaj na přečerpanou dovolenou, uplatněný příjemcem v PoV s nárokem na podporu z fondu, nezpůsobilým.
- Nahradí-li původního pracovníka jiný pracovník, bude mít tento pracovník nárok na dovolenou dle jeho úvazku a rozsahu období angažovanosti v projektu. Příjemce proto o tuto část dotace nepřijde.
Pokud se stane, že pracovník dovolenou nestačí vyčerpat, nelze do projektu zpětně uplatnit ani výdaj na zbytek dovolené čerpané pracovníkem až po ukončení realizace projektu, ani případné proplacení nedočerpané dovolené ještě před ukončením realizace projektu. Z hlediska téhož projektu, který se realizuje déle než 1 kalendářní rok, není podstatné, zda jde o čerpání tzv. „staré“ dovolené z loňska, nebo „nové“ dovolené v rámci nároku běžného roku. Rozhodující je nárok projektového pracovníka vyplývající z rozsahu úvazku a rozsahu doby jeho zapojení do celého projektu.
- Vyskytne-li se v období pracovního angažmá projektového pracovníka svátek, který připadá na pracovní den, lze do projektu uplatnit výdaj na proplacení náhrady odměny za svátek opět jen v rozsahu, který odpovídá jeho úvazku na projektu.
10. Jaký je postup v případě nutnosti vytvořit novou položku?
Při nákupu vybavení sepíše příjemce s klientem tzv. Darovací smlouvu, jejíž povinnou přílohou jsou originály účetních dokladů. Převzetí nakoupeného vybavení musí klient potvrdit svým podpisem na předávacím protokolu. Ve výjimečných případech, kdy je nákup nezbytný a naléhavý, může příjemce náklady uhradit až poté, co si klient sám toto vybavení nakoupí. Klient však musí příjemci předložit originál dokladu nejpozději do 14 dnů spolu s čestným prohlášením, ve kterém potvrdí, že nákup byl určen pouze pro osobní potřebu. Příjemce v tomto případě s klientem uzavírá Smlouvu o úhradě, jejíž povinnou přílohou jsou úředně ověřené originály dokladů o nákupu. Ve Smlouvách musí být jasně stanovena ochrana pořízeného vybavení před zneužitím, neoprávněným nakládáním či dalším rizikům (tj. před prodejem, darováním dalším osobám, před zničením apod.). Dodržování podmínek této smlouvy je příjemce povinen u klienta ověřovat.
12. Jaké byly nejčastější nedostatky zjištěné při kontrolách realizovaných projektů?
Nejčastějšími závadami zjištěnými při kontrolách realizace projektů ročních programů 2009 a 2010 byly:
V oblasti výdajů
- Byla vytvořena nová položka rozpočtu, která tím, že přesáhla 1 % z celkových schválených výdajů projektu, představovala podstatnou změnu projektu a příjemce včas nepožádal o uzavření dodatku ke Smlouvě.
- Chyběly uzavřené smlouvy resp. objednávky potvrzené dodavatelem před plněním dodávky/služby.
- V dodavatelských fakturách, kdy příjemce je odběratelem,
- byl nedostatečně popsaný předmět fakturace,
- chyběly údaje o jednotkové ceně dodaných výrobků nebo o hodinové sazbě za službu,
- chybělo datum zdanitelného plnění,
- chybělo datum vystavení faktury,
- chyběl podpis a razítko dodavatele (o.o. vyžaduje - jde o účetní/daňový doklad),
- k fakturám chyběly dodací listy, specifikace předmětu splnění, objednávky. - V prohlášení o výdajích
- nebyly dostatečně specifikované výdaje (jména osob, předmět nákupu, dodávky, místo konání akce),
- chybělo datum vzniku účetního případu (není to datum zanesení do účetnictví),
- chybělo datum hotovostního zaplacení/bezhotovostní úhrady příjemcem,
- označení dokladu v PoV neodpovídalo označení na originálním dokladu,
- hodnoty v části „Schválené smluvní hodnoty rozpočtu projektu“ nebyly shodné s právním aktem,
- nebyly dodržovány mezisoučty a součty v levném sloupci (schválené hodnoty měly zůstat neměnné). - Výskyt hotovostních výdajů nad 5.000,- Kč, aniž byla předem povolená výjimka.
- Deklarované (v 1. MZ) překročení výdaje o 10 % či více % už v počátcích realizace projektu, aniž příjemce požádal o podstatnou změnu formou dodatku.
- Ve vyúčtování pracovních cest
- na cestovních příkazech byl nedostatečně popsán účel cesty (nestačí jen číslo projektu),
- cestovné bylo vícekrát propláceno na základě čestného prohlášení cestovatele o ztrátě jízdenky, ČP navíc neobsahovalo minimální potřebné údaje o cestě (odkud-kam, den a hodina odjezdu/příjezdu, cena),
- proplácení cestovného nebylo řádně zaznamenáváno (na výdajové pokladní doklady nebo na souhrnnou výplatní listinu) proti podpisům příjemců,
- k náhradám za použití vlastního vozidla chyběl TP a relevantní údaje o počtu ujetých km,
- jako náhrada za použití služebního vozidla bylo požadováno vyplacení ceny jízdného veřejnou dopravou.
U pracovních smluv a dohod konaných mimo pracovní poměr
- chyběla specifikace pro projekt - pozice, úvazek/počet hodin, odměna, období v rámci realizace projektu.
U výkazů práce
- některé výkazy chyběly,
- neuvedený úvazek na projet a úvazky v jiných (a kterých) projektech, označení projektu,
- překlepy ve jménech pracovníků, chyběly podpisy pracovníků,
- nedostatečně popsaný výkon práce (co, kde, pro koho),
- chyběly schvalující podpisy vedoucího projektu,
- chybné zaokrouhlování odpracovaného času (příp. zaokrouhlovat až součet času za přísl. měsíc),
- přečerpání limitu dovolené, náležejícího pracovníkovi v rámci projektu podle jeho úvazku.
V prezenčních listinách
- chyběly podpisy účastníků na dalším dnu konání dvoudenní akce/školení,
- neproškrtnutý řádek u jména nepřítomného (a předem přihlášeného) účastníka,
- chybné datum konání akce, nedostatečné označení konané akce, nečíslované listy prezenční listiny.
V oblasti partnerských smluv
Příjemci automaticky nezaslali stejnopisy partnerských smluv do 2 měsíců od uzavření právního aktu s poskytovatelem dotace, resp. je zaslali až po urgenci ze strany pracovníků odpovědného orgánu.
V oblasti součinnosti při kontrole
Doklady nebyly připravené v řazení dle PoV. Nebyl přítomen/dostupný ekonom/účetní projektu.