Státní služba  

Přejdi na

Státní služba  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Senát – podání od občanů

 

V loňském roce obdrželo oddělení vztahů s veřejností odboru vnějších vztahů a služeb Kanceláře Senátu celkem 1617 podání od občanů, tedy různých dotazů, připomínek a upozornění. Z toho se 11 podání přímo odvolávalo na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Všechny žádosti o informace byly zodpovězeny v zákonem vymezené lhůtě a uspokojivě. U jedné žádosti byla lhůta pro poskytnutí informace vzhledem k rozsáhlému vyhledávání a zpracovávání požadovaných údajů prodloužena. Žadateli byly následně účtovány náklady spojené s tímto zpracováním. 
Oproti předchozím letům došlo k výraznému nárůstu e-mailových podání, jichž obdrželo oddělení vztahů s veřejností 1511, naopak písemných listin bylo evidováno 106. Oproti roku 2010 tak bylo přijato o 46 písemných listin méně, počet e-mailů naopak vzrostl o 90 podání. Anonymů eviduje za loňský rok oddělení 29, což je o 18 méně než v předešlém roce a o 96 méně než v roce 2008.
 
V souvislosti s legislativní činností zasílali občané své připomínky, podněty či dotazy zejména k tématům úsporných opatření, především ke snižování platů zaměstnancům ve státní sféře. Časté reakce si rovněž vyžádalo zavedení takzvané povodňové stokoruny. Významným tématem bylo stejně jako v předchozích letech rovněž zdravotnictví, přičemž v druhé polovině roku se jednalo zejména o možný odchod lékařů do zahraničí a s tím související otázka kvality lékařské péče. Velkou pozornost si vysloužilo rovněž hodně diskutované téma státních maturit. Dále se občané obraceli na oddělení vztahů s veřejností ve věci problematiky hazardních her a drogové závislosti, občané se rovněž dotazovali na projednávání trestního zákona, zejména v souvislosti s věkovou hranicí trestní odpovědnosti. V neposlední řadě se témata týkala lidských práv a rovněž ochrany zvířat proti týrání. Následovaly dotazy na aktuální stav projednávání senátních tisků a upřesnění dalšího legislativního procesu. Občané rovněž apelovali na větší dohled na činnost soudů a orgánů činných v trestním řízení.
 
Častým tématem podání občanů byly rovněž žádosti o pomoc v těžké životní situaci a upozornění na protizákonná jednání. Vzhledem k tomu, že Senát má funkci zákonodárnou a nepřísluší mu zasahovat do funkce soudní či výkonné, byly těmto pisatelům alespoň poskytnuty rady, jak dále postupovat, a který orgán je podle konkrétních specifik žádosti pro řešení dané situace nejvíce kompetentní.  Pisatelé dále zasílali odkazy na články a reportáže v médiích, zejména pro zobrazení současného politického dění a problematiky v České republice i v zahraničí. V některých případech zasílali pisatelé svá podání prvotně jinému příjemci, přičemž senátorům dávali obsah jejich korespondence na vědomí. V rámci těch podání, která se týkala přímo Kanceláře Senátu, převládaly dotazy veřejnosti k možnostem návštěvy historických prostor Valdštejnského paláce, dotazy týkající se dní otevřených dveří a probíhajících kulturních akcí v Senátu PČR, především pak výstav a koncertů. 
 
Oddělení vztahů s veřejností stejně jako informační centrum Senátu zaznamenalo také četné telefonické dotazy a připomínky občanů, v tomto případě se v rámci legislativních záležitostí jednalo především o dotazy k aktuálně projednávaným zákonům v Senátu PČR, dotazy na možnost účasti na schůzi Senátu, dotazy na kontaktní adresy na příslušné senátory a senátorky, senátní výbory nebo komise. Ostatní telefonické dotazy a připomínky byly směrovány opět zejména k prohlídkám paláce, koncertům, výstavám či seminářům a veřejným slyšením.  

text -kk-

vytisknout  e-mailem