Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly
Informace o odboru, kontakty, stanoviska odboru, metodická pomoc obcím, další dokumenty a pilotní verze vyhledávače ve stanoviscích ODK
- Aktuálně
- Činnost odboru
- Metodické materiály a stanoviska odboru (vč. vzorů obecně závazných vyhlášek obce)
- Informace o kontrole - NOVÉ
- Vzdělávání ve veřejné správě a akreditace vzdělávacích institucí
- Konference a semináře odboru
- Kontakty na odbor včetně plánu konzultačních dnů
- Vzory obecně závazných vyhlášek
- Sbírka právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů
- Novela zákonů o obcích krajích a HMP
- Odměňování členů zastupitelstev ÚSC
- Centrální registr výročních zpráv v oblasti poskytování informací
- Ostatní dokumenty (změny území obce, číslování budov apod.)
Aktuálně
Aktuálně:
V případě nefunkčnosti použijte, prosím, odkazu www.mvcr.cz/odk2/ a postupujte v rozcestníku jako obvykle.
- Porada Ministerstva vnitra s tajemníky ORP ze dne 24. 9. 2024
- Sdělení Ministerstva vnitra č. 295/2024 Sb., o vyhlášení výše základny pro výpočet odměn členů zastupitelstev ÚSC pro rok 2025 - více informací ZDE.
- Informace k poskytování darů osobám postiženým povodněmi v roce 2024 (pdf, 325 kB)
- Správa obce Kostelní Hlavno
- Informace pro vládu ke kontrolní zátěži a duplicitě kontrol obcí a krajů
- Informace pro obce, MČ a MO ve vel. kat. 601-1000 a 1001-3000, které mají radu - změna koeficientů pro odměňování od 1.7.2024 (pdf, 155 kB)
- Zpráva Ministerstva vnitra o počtech a závěrech z výkonu dozoru nad zákonností OZV obcí stanovujících školské obvody se zaměřením na segregační charakter těchto vyhlášek za rok 2023 (pdf, 160 kB)
- Porada MV s řediteli krajských úřadů a Magistrátu hlavního města Prahy konaná dne 17. 4. 2024
- č. 1.3 - Jednací řády zastupitelstev obcí (pdf, 699 kB)
- Vzor jednacího řádu - obec (město) s radou a tajemníkem (docx, 112 kB)
- Vzor jednacího řádu - obec bez rady a bez tajemníka (docx, 86 kB)
- Vzor informace dle § 93 odst. 1 - typ 1 (docx, 46 kB)
- Vzor informace dle § 93 odst. 1 - typ 2 (docx, 55 kB)
- Sborník odboru dozoru a kontroly veřejné správy za rok 2023 (pdf, 2,4 MB)
- Porada ODK se zástupci krajských úřadů a dalších spolupracujících subjektů konaná dne 5. března 2024
- Informace k novele zákonů o ÚSC naleznete ZDE.
- Informace o aktuálním postupu Ministerstva vnitra při posuzování zákonnosti obecně závazných vyhlášek k 5. září 2023 (pdf, 120 kB)
- Metodický materiál k vydávání obecně závazných vyhlášek o koeficientech daně z nemovitých věcí
- Metodická informace č. 2 k novelizaci zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, provedená zákonem č. 241/2022 Sb. (k ostatním částem účinným od 1. 1. 2023, resp. 1. 1. 2024) (pdf, 641 kB)
- aktualizace k 23. 1. 2023
- Společné stanovisko MV a MF k obecně závazným vyhláškám kterými obce zavádějí poplatky za komunální odpad a které nenabyly účinnosti k 1. lednu 2023 (pdf, 127 kB)
- Obecné informace o výsledcích kontrol odboru veřejné správy dozoru a kontroly za rok 2022 - zveřejněno na základě § 26 zákona č. 255/2012 Sb. o kontrole (kontrolní řád) (pdf, 1,1 MB)
- Plány kontrol obcí, městských částí a městských obvodů prováděné krajskými úřady a magistráty územně členěných statutárních měst (pdf, 64 kB)
- Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí krajů a hl. m. Prahy za období 2020-2022
- Plánu kontrol výkonu přenesené působnosti krajů a hlavního města Prahy na léta 2023-2025 (pdf, 375 kB)
- Stanovisko ODK č. 3/2022 - Spolupráce kontrolních orgánů za účelem odstranění duplicit v kontrolní činnosti a minimalizaci zátěže kontrolovaných osob v souvislosti s kontrolní činností (pdf, 334 kB)
- Metodické doporučení pro ÚSC k zajištění ubytovací kapacity v obcích a krajích pro osoby přicházející z území Ukrajiny (pdf, 574 kB)
- Příloha č. 1 - Standardy pro dočasné nouzové přístřeší ve stávajících objektech občanské vybavenosti (docx, 425 kB)
- Příloha č. 2 - vzor poučení o dodržování pravidel ubytování (docx, 21 kB)
- Příloha č. 3 - formulář žádosti o poskytnutí dotace (xlsx, 16 kB)
- Příloha č. 4 - metodický materiál Ministerstva financí (pdf, 698 kB)
Archív starších zpráv a dokumentů ODK
Činnost odboru
V případě nefunkčnosti použijte, prosím, odkazu www.mvcr.cz/odk2/ a postupujte v rozcestníku jako obvykle.
Ředitel odboru: Ing. Bc. Miroslav Veselý
Zástupce ředitele odboru: Mgr. Jan Roneš
Adresa: Ministerstvo vnitra ČR, nám. Hrdinů 3, 140 21 Praha 4
Telefon: 974 816 411
Fax: 974 816 816
E-mail: odbordk@mvcr.cz
ODDĚLENÍ:
- dozoru
- legislativně právní
- kontroly
- vzdělávání a samosprávných agend územních samosprávných celků
- dozoru nad normotvorbou obcí
- územní oddělení dozoru
Metodické materiály a stanoviska odboru (vč. vzorů obecně závazných vyhlášek obce)
Metodické materiály a stanoviska odboru (vč. vzorů obecně závazných vyhlášek obce)
Informace o kontrole - NOVÉ
Informace o kontrole - NOVÉ
- Obecné informace o výsledcích kontrol provedených odborem
- Plány kontrol
- Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy
- Přehled kontrolních činností k 1. lednu 2024
- Informace pro vládu ke kontrolní zátěži a duplicitě kontrol obcí a krajů
Vzdělávání ve veřejné správě a akreditace vzdělávacích institucí
Vzdělávání ve veřejné správě a akreditace vzdělávacích institucí
Konference a semináře odboru
Konference a semináře odboru
-
Porady ODK se zástupci KÚ a dalších spolupracujících subjektů
-
Semináře ke vzdělávání ve veřejné správě, rovnocennosti vzdělání a akreditaci vzdělávacích institucí
Kontakty na odbor včetně plánu konzultačních dnů
V případě nefunkčnosti použijte, prosím, odkazu https://www.mvcr.cz/odk2/ a postupujte v rozcestníku jako obvykle.
Kontakty na centrum odboru
Adresa: Ministerstvo vnitra
odbor veřejné správy, dozoru akontroly
náměstí Hrdinů 3
Praha 4, 140 21
Telefon: 974 816 411
974 816 429
Fax: 974 816 816
E-mail: odbordk@mvcr.cz
Kontakty na centrum a územní oddělení odboru dozoru a kontroly veřejné správy
Plán konzultačních dnů odboru veřejné správy, dozoru a kontroly na II. pololetí roku 2024 (pdf, 263 kB)
Kontakty na správce obcí (pdf, 116 kB)
Vzory obecně závazných vyhlášek
Vzory obecně závazných vyhlášek
-
Metodické materiály k zákonným zmocněním pro vydávání obecně závazných vyhlášek
-
Informace o aktuálním postupu Ministerstva vnitra při posuzování zákonnosti obecně závazných vyhlášek (pdf, 118 kB)
- aktualizováno ke dni 6. únoru 2024
Sbírka právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů
Sbírka právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů
Na základě zákona č. 35/2021 Sb., o Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů (dále jen "zákon o Sbírce právních předpisů ÚSC"), jsou územní samosprávné celky (obce a kraje) a některé správní úřady povinny od 1. ledna 2022 vyhlašovat své právní předpisy (obecně závazné vyhlášky a nařízení) v informačním systému Sbírka právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů (dále jen "Sbírka právních předpisů ÚSC"). Ve Sbírce právních předpisů ÚSC se dále zveřejňují i některé další akty uvedené v zákoně o Sbírce právních předpisů ÚSC.
V návaznosti na přechodná ustanovení zákona o Sbírce právních předpisů ÚSC mají územní samosprávné celky a některé správní úřady povinnost zveřejnit ve Sbírce právních předpisů ÚSC své právní předpisy vyhlášené do 31. prosince 2021 na svých úředních deskách, a to nejpozději do 3 let od nabytí účinnosti zákona o Sbírce právních předpisů ÚSC; v opačném případě tyto právní předpisy ze zákona pozbydou platnosti a účinnosti.
Veškeré důležité informace naleznete na webových stránkách Sbírky právních předpisů ÚSC, zejména:
-
Interaktivní prezentace ke Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů,
-
Formuláře pro vklady právních předpisů a dalších aktů do Sbírky právních předpisů ÚSC,
-
Informace k tvorbě obecně závazných vyhlášek, včetně interaktivních vzorů,
-
Instruktážní videa ke vkladům do Sbírky právních předpisů ÚSC.
V případě dotazů, které se týkají samotného vyhlašování právních předpisů ve Sbírce právních předpisů ÚSC, se můžete obrátit na pracovníky příslušného územního pracoviště dozoru, kontaktní údaje najdete na tomto odkazu.
V případě technických dotazů ke Sbírce právních předpisů ÚSC se lze obrátit na e-mailovou adresu sbirkausc@mvcr.cz.
Novela zákonů o obcích krajích a HMP
Novela zákonů o obcích krajích a HMP
Institut společenství obcí, létající úředník, pravidla distančního jednání zastupitelstev či odměňování zastupitelů na základě objektivních statistických dat. To i další novinky přináší novela tří zákonů o obcích, krajích a hlavním městě Praze, která má samosprávám ulehčit práci a pomoci fungovat efektivněji a hospodárněji. Novela byla vyhlášena ve Sbírce zákonů dne 29. prosince 2023 a nabyla účinnosti dne 1. ledna 2024.
Novelu zákonů o obcích, krajích a hl. městě Praze, kterou připravilo Ministerstvo vnitra na základě praktických zkušeností a podnětů od představitelů místních samospráv V oblasti meziobecní spolupráce zákon přináší novinku v podobě institutu společenství obcí. Nejde o obdobu již existujícího dobrovolného svazku obcí, který je zaměřen jen na určité druhy činností. Společenství obcí umožní hlubší spolupráci mezi obcemi v rámci správního obvodu obce s rozšířenou působností. Členským obcím pomůže efektivněji plánovat různé aktivity a realizovat rozvoj v řadě činností, například při plánování péče o seniory, zajišťování školní i předškolní docházky, řešení odpadů či dopravních služeb. Se snížením administrativy, zvýšením kvality a rychlosti rozhodování či s úsporou nákladů pak obcím pomůže tzv. létající úředník. Půjde o úředníka, kterého budou členské obce společenství obcí sdílet především pro výkon státní správy.
Novelizace všech tří zákonů rovněž sjednocuje odměňování zastupitelů. Výše odměn volených zástupců samospráv tak již nebude závislá na politické vůli vlády, ale na objektivním statistickém údaji. Nově se budou odměny vypočítávat pro každý kalendářní rok dle stanoveného vzorce vycházejícího z průměrné hrubé měsíční nominální mzdy. Na základě zkušeností během covidové epidemie novela mimo jiné nastavuje jasná zákonná pravidla pro distanční účast zastupitelů a veřejnosti na jednáních zastupitelstva obce. Půjde však pouze o doplněk a nikdo nebude zastupitelům ani veřejnosti účast na dálku nařizovat. Novela upravuje i správu obce ve „volebním mezidobí“. Díky tomu už tak například nemůže dojít k situaci, která nedávno nastala v Praze, kde společně působil nový primátor a stará rada. Nové vedení obce se funkcí ujme najednou, a nikoli postupně. Zkušenosti z covidu i tornáda na Moravě ukázaly, že starostové v mimořádných situacích nemají vždy efektivní nástroje, které by jim umožnily rychle a operativně jednat. Proto v případech, kdy je nutné okamžitě reagovat, dojde k posílení jejich pravomocí. Například pro sjednání firem k odstranění následků živelních událostí bude místo kolektivního orgánu mimořádně svěřeno do rukou starosty.
- Novela zákona o obcích, krajích a HMP
- Úplná znění zákona o obcích, krajích a HMP
- Změny v odměňování od 1. 1. 2024
- Informace pro obce, MČ a MO ve vel. kat. 601-1000 a 1001-3000, které mají radu - změna koeficientů pro odměňování od 1.7.2024 (pdf, 155 kB)
- Sdělení MV o vyhlášení základny pro výpočet odměn (pdf, 61 kB)
- Metodické doporučení č. 5.6. k odměňování členů zastupitelstev obcí od 1. 7. 2024 (pdf, 803 kB)
- Stanovisko k aplikovatelnosti dosavadních usnesení zastupitelstev ke stanovení odměn členů zastupitelstev od 1. 1. 2024 (pdf, 245 kB)
- Nejčastější dotazy a odpovědi (např. způsob stanovení odměny, minimální výše odměny neuvolněného starosty…) (pdf, 181 kB)
- Distanční účast na zasedání
- Metodika k distanční účasti (pdf, 768 kB)
- Metodika k distanční účasti (doc, 234 kB)
- Příloha - Jednací řád bez rady obce a bez tajemníka obecního úřadu (docx, 86 kB)
- Příloha - Jednací řád s radou města a tajemníkem městského úřadu (docx., 113 kB)
- Příloha - informace podle § 93 odst. 1 zákona o obcích (typ 1) (docx, 46 kB)
- Příloha - informace podle § 93 odst. 1 zákona o obcích (typ 2) (docx, 55 kB)
- Metodika k distanční účasti (pdf, 768 kB)
- Společenství obcí
- Metodický postup pro vznik společenství obcí (pdf, 302 kB)
- Žádost o zápis vzniku společenství obcí do rejstříku svazků obcí / Žádost o přiznání postavení společenství obcí (vzor) (doc, 13 kB)
- Metodický postup zápisu společenství obcí do rejstříku svazků obcí (pdf, 278 kB)
- Rozhodnutí o zápisu do rejstříku svazků obcí (vzor) (docx, 15 kB)
- Vzorové stanovy Společenství obcí (pdf, 372 kB)
- Vzorové stanovy Společenství obcí (docx, 83 kB)
- Vzorové stanovy Společenství obcí (docx, 83 kB)
- Ostatní metodické materiály
Odměňování členů zastupitelstev ÚSC
Odměňování členů zastupitelstev ÚSC
- Metodické doporučení č. 5.6 - Odměňování členů zastupitelstev obcí (pdf, 666 kB)
- Doplňující informace (tabulky, výpočty aj.) pro rok 2025
- Doplňující informace (tabulky, výpočty aj.) pro rok 2024
- Doplněk k metodickému doporučení č. 5.6 - účinnost od 1.7.2024 do 31.12.2024 (pdf, 484 kB)
- Sdělení MV pro o vyhlášení výše základny pro výpočet odměn členů zastupitelstev - účinnost od 1.1.2024 do 31.12.2024 (pdf, 62 kB)
- Informace pro obce, MČ a MO ve vel. kat. 601-1000 a 1001-3000, které mají radu - změna koeficientů pro odměňování od 1.7.2024 (pdf, 155 kB)
- Stanovisko k aplikovatelnosti dosavadních usnesení zastupitelstev ke stanovení odměn členů zastupitelstev od 1.1.2024 (pdf, 245 kB)
- Nejčastější dotazy a odpovědi (např. způsob stanovení odměny, minimální výše odměny neuvolněného starosty...) (pdf, 181 kB)
Centrální registr výročních zpráv v oblasti poskytování informací
Centrální registr výročních zpráv v oblasti poskytování informací
Na základě novely zákona o svobodném přístupu k informacím č. 241/2022 Sb. došlo s účinností k 1. lednu 2024 ke zřízení Centrálního registru výročních zpráv v oblasti poskytování informací (dále jen "Centrální registr") jakožto nového informačního systému veřejné správy; správcem Centrálního registru je Ministerstvo vnitra.
Povinné subjekty mají povinnosti zpracovat výroční zprávu o své činnosti v oblasti poskytování informací (dále jen "výroční zpráva") za předcházející kalendářní rok a zveřejnit ji do 1. března následujícího roku. Zřízením Centrálního registru tak dochází k rozšíření dosavadní možnosti pro zveřejnění výroční zprávy v podobě možnosti zveřejňovat výroční zprávu prostřednictvím Centrálního registru v souladu s moderním fungováním veřejné správy.
Centrální registr je bezplatně neomezeně veřejně přístupný způsobem umožňující dálkový přístup prostřednictvím Portálu veřejné správy, kde je umístěný jak samotný elektronický formulář, tak přehled již zveřejněných výročních zpráv.
Důležité odkazy:
- Formuláře pro vklady výročních zpráv
- Instruktážní videa ke vkladům do centrálního registru
- Časté dotazy
V případě dotazů směřujících k informačnímu systému Centrální registr se lze obrátit na e-mailovou adresu crvz@mvcr.cz.
Ostatní dokumenty (změny území obce, číslování budov apod.)
Ostatní dokumenty (změny území obce, číslování budov apod.)