Z jednání schůze vlády České republiky dne 22. února 2010
V úvodu svého jednání se vláda zabývala Návrhem novely zákona č. 378/2007 Sb., o léčivech, který předložila ministryně zdravotnictví Dana Jurásková. Stávající zákon o léčivech upravuje základní otázky spojené s regulací léčivých přípravků. Mimo jiné upravuje problematiku jejich výdeje tak, že zakládá tři možné kategorie realizace takového výdeje. Jsou jimi výdej na lékařský předpis, výdej bez lékařského předpisu a nově zákon o léčivech založil kategorii výdeje bez lékařského předpisu s omezením. Po provedení kontroly dodržování povinností stanovených zákonem o ochraně osobních údajů, při shromažďování a zpracování osobních údajů prostřednictvím centrálního úložiště receptů došel Úřad pro ochranu osobních údajů k tomu, že systém založený zákonem o léčivech neupravuje zpracování osobních údajů a nakládání s nimi potřebným způsobem a neposkytuje dostatečnou ochranu osobních údajů, proto nařídil Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv nadále osobní údaje v centrálním úložišti neshromažďovat a osobní údaje již shromážděné zlikvidovat. Pokud by v návaznosti na uvedené nedošlo ke změně a doplnění právní úpravy, byl by efekt nové kategorie výdaje léčiv bez lékařského předpisu s omezením naprosto minimalizován a řešení, které zvolil Parlament v zájmu nutnosti zamezit zneužívání léků s obsahem pseudoefedrinu pro výrobu pervitinu, by se stalo nerealizovatelným.
Přitom se projevilo, že způsob řešení problému, který Parlament zvolil, a které bylo s účinností od 1. května loňského roku aplikováno, bylo řešením účinným, což je především zřejmé z výrazného snížení výdeje léků s obsahem pseudoefedrinu, které právě slouží jako zdrojová surovina pro výrobu pervitinu. Z výše uvedených skutečností vyplývá, že je třeba urychleně přijmout změny a doplnění v zákoně o léčivech tak, aby ochrana osobních údajů byla plně zajištěna a přitom byla umožněna realizace výdeje léčivých přípravků obsahujících pseudoefedrin takovým způsobem, který by byl společensky nejvíce prospěšný. Není možné nadále zachovávat takový stav, že budou ničeny životy a zdraví našich zejména mladých spoluobčanů a přiváděny jejich rodiče do zoufalého stavu. Není možné, aby stát a jeho orgány svou činností či nečinností fakticky podporovaly výrobce drog v jejich zhoubném působení na mladou generaci.
Předkládaná novela zákona o léčivech má tedy především řešit shora popsaný problém. Zároveň je vhodné v rámci této novely legislativně dořešit i záležitosti, které s touto problematikou úzce souvisejí, a směřují k tomu, aby centrální úložiště receptů mohlo vskutku efektivně fungovat a aby jeho činnost byla co nejvíce užitečná pro celý systém zdravotnictví a lékové regulace, aby přinesla úspory ve vynakládání finančních prostředků na fungování tohoto systému a přinesla i výhody pro lékaře, lékárníky, zdravotní pojišťovny a zejména pro samotné pacienty. Zákon o léčivech zakotvil vznik centrálního úložiště elektronických receptů, přičemž v praxi se ukázalo, že není důvodu pro to, aby zákon takto založenému centrálnímu úložišti stanovil úkoly jen v závislosti na zvolené pouhé formě receptu, ale je nezbytné jeho působnost v zájmu v současné době tolik potřebného účelného, hospodárného a efektivního výkonu státní správy náležitým legislativním vyjádřením přímo v zákoně zaměřit obecněji a šířeji jako centrální úložiště i ve vztahu k receptům v podobě listinné a k dalším souvisejícím a navazujícím údajům, které Ústavu poskytují farmaceuti a další provozovatelé oprávnění k výdeji léčivých přípravků.
Ministr dopravy Gustáv Slamečka předložil na jednání vlády Návrh zákona o veřejných službách v přepravě cestujících. Dosavadní právní úprava je provedena především zákonem č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě a zákonem č. 266/1994 Sb., o dráhách. Na základě příslušných ustanovení obou uvedených zákonů a prováděcích předpisů k nim jsou především kraje a dále pak stát i obce oprávněny poskytovat úhradu tzv. prokazatelné ztráty dopravcům, kteří provozují osobní dopravu v režimu závazků veřejné služby. Oba zákony vycházejí z konceptu tzv. „dopravní obslužnosti“, která je prioritně zajišťována kraji, předmět jejich úpravy je však jinak v zásadě odlišný, regulují především vstup do odvětví drážní nebo silniční dopravy a stanoví technické podmínky provozování drážní dopravy. Právní úprava zajišťování dopravní obslužnosti a poskytování úhrady prokazatelné ztráty byla do těchto zákonů zapracována v souvislosti s bývalými nařízeními Rady (EHS) a tato nařízení jsou novou právní úpravou na úrovni práva ES rušena.
Právní úprava stejné problematiky, tedy použití veřejných prostředků pro zajištění dopravní obslužnosti, provedená souběžně ve dvou zákonech pak v důsledku následných novelizací začíná vykazovat neodůvodněné rozdíly. Z těchto obecných důvodů bylo navrženo vyčlenění dané problematiky do jednoho zákona, který by pro osobní drážní i silniční dopravu upravoval podmínky zajišťování dopravní obslužnosti a s tím související podmínky pro vynakládání veřejných prostředků jednotně. Po úpravách a zrušení některých ustanovení budou i nadále existovat zákon o dráhách a zákon o silniční dopravě, které budou obsahovat obecnou úpravu podmínek podnikání v dopravě. Navrhovaný zákon bude pak zvláštním zákonem upravujícím vztahy vznikající tehdy, je-li veřejná osobní doprava provozována k zajištění dopravní obslužnosti s kompenzací z veřejných prostředků.
Vláda dále projednala Návrh novely zákona č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech, předložený ministrem vnitra Martinem Pecinou. Cílem předloženého návrhu je mimo jiné zakotvení zásady „jedna osoba jeden pas“, kterou se ukončí zapisování dětí do cestovních dokladů rodičů ke dni 1. července 2011, kdy se předpokládá zahájení vydávání občanských průkazů dětem od narození a současně se v souladu s Nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 444/2009, ke dni 26. června 2012 ukončuje platnost zápisů dětí, které byly provedeny do dne účinnosti tohoto zákona, v cestovního dokladech rodičů.
Ministr pro místní rozvoj Rostislav Vondruška předložil na schůzi vlády Návrh aktualizace vymezení regionů se soustředěnou podporou státu na roky 2010-2013. Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s ostatními dotčenými ústředními správními úřady a kraji na základě průběžné analýzy hospodářského a sociálního rozvoje státu navrhuje vládě vymezení regionů, které je třeba s ohledem na vyvážený rozvoj stát a vyrovnávání rozdílů mezi úrovněmi jeho jednotlivých územních celků podporovat. Typy regionů se soustředěnou podporou státu jsou vymezeny v zákoně č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje. Zákon rozeznává regiony se soustředěnou podporou státu, které se podle charakteru svého zaostávání člení na: strukturálně postižené regiony, hospodářsky slabé regiony, venkovské regiony a na ostatní regiony např. s vysoce nadprůměrnou nezaměstnaností.
Důvodem pro aktualizaci vymezení podporovaných regionů jsou dopady ekonomické krize, která zasáhla Českou republiku a která je doprovázena zhoršením situace na trhu práce, kdy došlo k prudkému nárůstu míry nezaměstnanosti. Míra nezaměstnanosti dosáhla v říjnu 2009 8,6 %. Nepříznivá situace na trhu práce je doprovázena stagnací, někdy i snižováním mezd a negativně se promítá do spotřeby domácností s navazujícími dopady na sektor služeb. Vliv krize na trh práce má výrazně individuální regionální dopady, které se projevily především ve stávajících státem podporovaných regionech. Hromadné propouštění v konkrétních podnicích se na úrovni krajů neprojeví vzhledem k jejich velikosti tak intenzivně jako na úrovni dotčených mikroregionů či lokalit. Ve vztahu k regionům se soustředěnou podporou státu se jedná o území okresů, popřípadě správních obvodů obcí s rozšířenou působností.
Ministr vnitra Martin Pecina podal vládě Informaci o činnosti Programu podpory při potírání nelegální migrace za rok 2009. Program vychází ze základních premis Směrnice Rady o povolení pobytu pro státní příslušníky třetích zemí, kteří jsou oběťmi obchodování s lidmi nebo obdrželi pomoc k nedovolenému přistěhovalectví a kteří spolupracují s příslušnými orgány, a souvisejících právních předpisů České republiky. Jeho základním cílem je zajistit efektivní spolupráci mezi osobami, které obdržely pomoc k nedovolenému přistěhovalectví, orgány činnými v trestním řízení a dalšími zainteresovanými subjekty při odhalování a objasňování předmětné trestné činnosti a zároveň při vytváření preventivních opatření, a to vše za současného zajištění nezbytné péče pro dotčené osoby a případně i pro jejich rodinné příslušníky nacházející se tč. na území České republiky se zásadním důrazem na jejich osobní bezpečnost.
text -rr-