Státní služba  

Přejdi na

Státní služba  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Kvalita ve veřejné správě

Příloha 

Vážení čtenáři,

právě se do Vašich rukou dostala příloha časopisu Veřejná správa plně věnovaná problematice kvality ve veřejné správě. Děje se tak v pravý čas nejen proto, že nedávno skončila 4. Národní konference kvality ve veřejné správě, ale také proto, že kvalita a její řízení se stala jednou z hlavních priorit současné vlády při zefektivňování veřejné správy a jejího fungování.

Tento fakt se plně odráží ve Strategii „Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby“, kterou vláda přijala v loňském roce. Jedním ze specifických cílů Strategie je zavedení systémů řízení kvality a sledování výkonnosti na úřadech veřejné správy. Koneckonců, i jeden z vrcholů tzv. „hexagonu veřejné správy“, který symbolizuje systematický přístup ke změnám ve veřejné správě, nese označení „organizace“. Tento vrchol v sobě skrývá nejen místo výkonu určité agendy, ale také způsob jejího výkonu, zda je maximálně účinný a klientsky orientovaný.

Zavádění metod řízení kvality v orgánech veřejné správy není samoúčelné. S jejich využitím by se do budoucna měla veřejná správa stát v první řadě více orientovanou na klienta, tedy na občana, který jejích služeb využívá. Dále by zavádění kvality mělo přispět k vyšší efektivnosti a výkonnosti veřejné správy, a proto nesmí zůstat izolováno od dalších snah o modernizaci výkonu veřejné správy – zavádění manažerských metod, jako je strategické či projektové řízení, řízení orientované na výkonnost, a podobně, elektronizace veřejné správy, profesionalizace státní služby, atd.

Jsme si vědomi toho, že zavést na úřadě některý z nástrojů řízení kvality není snadné, ať už jde o obecní úřad v malé obci, velký městský či krajský úřad, ale ani v úřadu ústřední státní správy. Přesto se to na mnoha místech již podařilo, nebo daří. Jde však stále o izolované ostrůvky, které se podařilo vytvořit na základě snahy nadšenců, kteří tuto činnost často vykonávají nad rámec svých povinností a de facto zdarma. A právě proto chceme, aby kvalita byla jednou z priorit pro čerpání prostředků ze Strukturálních fondů EU na zefektivňování veřejné správy, především z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost. Chceme podpořit nejen ty, kteří již na zavádění kvality pracují, ale motivovat i ty, kteří dosud neměli dostatek času, odvahy nebo financí pro to, aby se do nějakého projektu sami pustili.

Přeji jim mnoho štěstí a úspěchů při jejich práci a Vám, vážení čtenáři, mnoho zajímavých podnětů při čtení této přílohy.

Ing. Daniel Trnka
ředitel odboru reformy regulace a kvality veřejné správy

vytisknout  e-mailem