Občan na úřadě
Jak se zachovat v různých životních situacích - manželství, registrované partnerství, matriky, rodná čísla, evidence obyvatel, trvalý pobyt, státní občanství ČR, zbraně a střelivo, zprostředkování kontaktu.
- Evidence obyvatel, trvalý pobyt
- Registr obyvatel
- Jméno a příjmení
- Manželství
- Registrované partnerství
- Matriky - matriční úřady
- Rodná čísla
- Cizinci (Foreigners)
- Státní občanství České republiky
- Zbraně, střelivo a munice
- Zpřístupnění svazků a dalších archivních materiálů vzniklých činností bývalé StB
- Využívání archivních informací
- Zprostředkování kontaktu
- Ověřování shody opisu nebo kopie s listinou (vidimace) a ověřování pravosti podpisu (legalizace)
- Zpracování osobních údajů
Evidence obyvatel, trvalý pobyt
Evidence obyvatel, trvalý pobyt
- Hlášení trvalého pobytu
- Ukončení trvalého pobytu
- Výdej údajů z evidence obyvatel
- Opravy údajů v evidenci obyvatel
- Zavedení adresy pro doručování písemností
- Zprostředkování kontaktu
- Zrušení trvalého pobytu
Odbor správních činností, 3. července 2023
Registr obyvatel
Registr obyvatel
V souvislosti s nabytím účinnosti zákona č. 278/2024 Sb. došlo k 1. listopadu 2024 k převodu působnosti správy registru obyvatel z Ministerstva vnitra na Digitální a informační agenturu. Od 1. listopadu 2024 se při řešení životních situací týkajících se registru obyvatel obracejte přímo na Digitální a informační agenturu. |
---|
Kontaktní údaje:
Digitální a informační agentura
Na Vápence 915/14
130 00 Praha 3
datová schránka: yukd8p7
e-mail: posta@dia.gov.cz
web: https://www.szrcr.cz/cs/registr-obyvatel
Odbor správních činností, 1. listopadu 2024
Jméno a příjmení
Jméno a příjmení
Jméno
Fyzická osoba, které byl matričním úřadem vydán matriční doklad, má povinnost užívat v úředním styku jméno, popřípadě jména, která jsou uvedena na tomto matričním dokladu.
Do matriční knihy lze zapsat jakékoliv existující jméno, a to v správné pravopisné podobě. Nelze zapsat jména zkomolená. Fyzické osobě mužského pohlaví nelze zapsat jméno ženské a naopak. Matriční úřad dále nezapíše jméno, pokud je mu známo, že toto jméno užívá žijící sourozenec, mají-li sourozenci společné rodiče. Vzniknou-li pochybnosti o existenci jména nebo jeho správné podobě, je občan povinen předložit matričnímu úřadu odborné podklady od veřejné výzkumné instituce, jejímž předmětem činnosti je výzkum v oblasti jazykovědy, nebo znalecký posudek. Zapsaná mohou být dvě jména, která nesmí být stejná; dítěti, které není občanem České republiky a jehož rodiče nemají státní občanství České republiky, lze do matriční knihy narození zapsat více jmen.
Příjmení
Fyzická osoba, které byl matričním úřadem vydán matriční doklad, má povinnost užívat v úředním styku příjmení, popřípadě více příjmení, která jsou uvedena na tomto matričním dokladu.
Občan České republiky může užívat více příjmení pouze za těchto podmínek:
- nabyl-li je podle dříve platných předpisů a je oprávněn je užívat podle zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o matrikách“), anebo
- prohlásil-li souhlasně při uzavírání manželství, že příjmení druhého snoubence užívajícího více příjmení bude jejich příjmením společným, anebo
- prohlásil-li při uzavírání manželství, že spolu se společným příjmením bude užívat a na druhém místě uvádět příjmení předchozí, nebo
- jde-li o příjmení dítěte po jeho rodičích, kteří jsou oprávněni užívat více příjmení, nebo
- nabyl-li je v souvislosti s osvojením.
Rodné příjmení podle zákona o matrikách
Rodným příjmením se rozumí příjmení uvedené v knize narození
- při narození dítěte podle § 14 zákona o matrikách,
- při určení nebo popření otcovství k dítěti podle § 16 odst. 2 a 3, § 16a a § 19 odst. 2 a 7 zákona o matrikách,
- při osvojení dítěte,
- v souvislosti se změnou pohlaví, nebo
- při uzavření manželství rodičů po narození dítěte.
Rodným příjmením se dále rozumí příjmení
- uvedené v jazyce národnostní menšiny podle § 26 odst. 3 zákona o matrikách,
- ve znění po provedení opravy zápisu příjmení v matriční knize podle § 50 zákona o matrikách,
- užívané v nesprávné podobě, které bude na základě svého prohlášení fyzická osoba nadále používat podle § 58 odst. 5 zákona o matrikách,
- po změně provedené na základě žádosti podle § 69a odst. 1 a 2 nebo podle § 69b zákona o matrikách, nebo
- uvedené v podobě podle prohlášení podle § 70a zákona o matrikách.
- Změna jména a příjmení
- Prohlášení o volbě druhého jména
- Příjmení po rozvodu manželství
- Příjmení žen
- Jméno příslušníků národnostních menšin
- Seznam jmen
Odbor všeobecné správy, oddělení matrik a ověřování, 30. května 2024
Manželství
Manželství
- Uzavření manželství
- Uzavření manželství státního občana České republiky s cizincem na území ČR
- Uzavření manželství státního občana ČR nebo osoby bez státní příslušnosti v cizině
- Uzavření manželství zmocněncem
- Uzavření manželství v případě přímého ohrožení života
- Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství
Odbor všeobecné správy, oddělení matrik a ověřování, 8. února 2024
Registrované partnerství
Registrované partnerství
- Uzavření registrovaného partnerství
- Uzavření registrovaného partnerství státního občana České republiky v cizině
Odbor všeobecné správy, oddělení matrik a ověřování, 6. února 2024
Matriky - matriční úřady
Matriky - matriční úřady
- Novela zákona od 1. 1. 2024
- Co je matriční úřad
- Nahlížení do matričních knih a sbírky listin
- Vydávání matričních dokladů a doslovných výpisů z matričních knih
- Zápis do zvláštní matriky
- Ověřování platnosti dokladů pro použití v cizině
- Metodika na úsek matrik
- Národní standard pro elektronické vedení matriky
Rodná čísla
Rodná čísla
- Rodné číslo
- Osvědčení rodného čísla
- Ověření rodného čísla
- Potvrzení změny rodného čísla
- Přidělení rodného čísla
- Změna rodného čísla
Odbor správních činností, 23. července 2020
Cizinci (Foreigners)
Cizinci (Foreigners)
- Imigrační portál Ministerstva vnitra
- Webový protál pro cizince, žijící nebo chtějící žít v České republice
- Informace cizinecké policie
(pozvání, ohlašovací povinnost, prodloužení doby pobytu na krátkodobé vízum, potvrzení o pobytu) - Informace MZV pro cizince
(krátkodobá víza, zastupitelské úřady)
Odbor azylové a migrační politiky, 3. července 2023
Státní občanství České republiky
Státní občanství České republiky
- Nabývání státního občanství České republiky narozením
- Nabývání státního občanství České republiky určením otcovství
- Nabývání státního občanství České republiky osvojením
- Nabývání státního občanství České republiky nalezením
- Udělení státního občanství České republiky
- Udělení státního občanství České republiky z důvodu významného přínosu pro Českou republiku
- Zvláštní úprava udělení státního občanství České republiky podle § 28 zákona o státním občanství ČR
- Zvláštní úprava udělení státního občanství České republiky podle § 29 zákona o státním občanství ČR
- Zvláštní úprava udělení státního občanství České republiky podle § 30 zákona o státním občanství ČR
- Nabytí státního občanství České republiky prohlášením podle § 31 zákona o státním občanství ČR
- Nabytí státního občanství České republiky prohlášením podle § 32 zákona o státním občanství ČR
- Nabytí státního občanství České republiky prohlášením podle § 33 zákona o státním občanství ČR
- Nabytí státního občanství České republiky prohlášením podle § 34 zákona o státním občanství ČR
- Nabytí státního občanství České republiky prohlášením podle § 35 a podle § 73 ve spojení s § 35 zákona o státním občanství ČR
- Nabytí státního občanství České republiky prohlášením podle § 36 zákona o státním občanství ČR
- Nabývání státního občanství České republiky v souvislosti se svěřením do náhradní péče
Další informace
Další informace na žádost podají krajské úřady (v Praze úřady městských částí), zastupitelské úřady České republiky v zahraničí nebo Oddělení státního občanství odboru všeobecné správy Ministerstva vnitra, nám. Hrdinů 3, 140 21 Praha 4, a to buď písemně na uvedené adrese, telefonicky na telefonních číslech 974 817 438, nebo i elektronickou poštou: obcanmat@mvcr.cz.
Za správnost odpovídá
- Ministerstvo vnitra
- odbor všeobecné správy
oddělení státního občanství
nám. Hrdinů 3, 140 21 Praha 4,
E-mail: obcanmat@mvcr.cz
Tel.: 974 817 438 (informační linka oddělení státního občanství)
Odbor všeobecné správy, oddělení státního občanství, 4. března 2024
Zbraně, střelivo a munice
Zbraně, střelivo a munice
- Muniční průkaz (pro fyzickou osobu)
- Muniční licence (pro právnickou osobu)
- Zbraně podléhající zákonu o zbraních a podmínky jejich nabývání a držení
- Centrální registr zbraní
- Zbrojní průkaz (pro fyzickou osobu)
- Řízení o zániku platnosti zbrojního průkazu
- Zánik platnosti zbrojního průkazu
- Registrace zbraně kategorie A, A-I, B a C a průkaz zbraně
- Ohlášení nabytí nebo převodu zbraně kategorie C-I
- Znehodnocení nebo výroba řezu zbraně a střeliva
- Úřední zničení zbraně a střeliva
- Zbrojní licence (pro právnickou osobu)
- Zbrojní průvodní list (pro vývoz / dovoz / průvoz zbraně a střeliv)
- Evropský zbrojní pas (pro cestování do zahraničí)
- Nálezy dokladů, zbraní, střeliva, munice a výbušnin
- Další informace o zbraních, střelivu a munici na stránkách Ministerstva vnitra
- Formuláře
Odbor bezpečnostní politiky, oddělení obecní policie, zbraní a dopravního inženýrství, 11. července 2022
Zpřístupnění svazků a dalších archivních materiálů vzniklých činností bývalé StB
Zpřístupnění svazků a dalších archivních materiálů vzniklých činností bývalé StB
Archiv bezpečnostních složek na své stránce modernizoval vyhledávaní v seznamech spolupracovníků Státní bezpečnosti zveřejněných podle zákona č. 107/2002 Sb. Údaje byly převzaty Archivem od ministerstev vnitra, obrany a spravedlnosti. Archiv bezpečnostních složek převzal taktéž od Ministerstva vnitra ČR kopie pravomocných rozsudků, kterými se určuje neoprávněnost evidence některých osob uvedených v seznamech. Údaje k těmto osobám jsou opatřeny poznámkou.
K dispozici je také vyhledávání v archivních pomůckách, kterého součástí je seznam objektových svazků rozvědky státní bezpečnosti (I. správa).
Časová prodleva mezi převzetím původního vyhledávače od ministerstva vnitra a spuštěním v současné podobě byla způsobena programovou synchronizací s modernější verzí internetové aplikace Archivu.
Více se dozvíte na stránkách Archivu bezpečnostních složek:
- Jak žádat o archiválie dostupné v Archivu bezpečnostních složek
- Evidenční záznamy dostupné v Archivu bezpečnostních složek
Využívání archivních informací
Využívání archivních informací
Archiválie jsou záznamy, které byly vybrány k trvalému uchování vzhledem k době jejich vzniku, obsahu, původu a vnějším znakům a byly vzaty do evidence archiválií. Ukládají se ve veřejných archivech a archivech soukromých, jimž byla pro jejich činnost udělena Ministerstvem vnitra akreditace.
Archivy všestranně pečují o archiválie, dbají na jejich bezpečné uložení, odborně je zpracovávají a zpřístupňují.
Na základě žádosti předkládají zpracované archiválie po vyplnění badatelského listu badatelům ke studiu v badatelnách archivů.
Archiváři vyhledávají archiválie podle požadavků jejich původců a další archiválie potřebné k řešení úkolů veřejnoprávních i dalších institucí. Podílejí se tak na výkonu státní správy i na vědecko výzkumné činnosti kulturně vědeckých institucí.
Na základě žádosti zhotovují rešerše z archiválií pro badatele i veřejnoprávní instituce a oprávněné právnické osoby, pořizují výpisy, opisy a kopie archiválií, které zpoplatňují.
Archivy provádějí vědeckou a výzkumnou činnost v oblasti archivnictví, pomocných věd historických a příbuzných vědních oborů.
Kdo a za jakých podmínek
Do archiválií může nahlížet kdokoli.
K nahlížení v archivech jsou přístupné archiválie starší třiceti let pokud zveřejnění jejich údajů není chráněno zvláštními právními předpisy. Ke studiu se předkládají i archiválie vzniklé před 1. lednem 1990 z činnosti bývalé státní bezpečnosti, společenských organizací a politických stran sdružených v Národní frontě a archiválie, které byly jako dokumenty před převzetím do evidence archiválií veřejně přístupné.
O případných námitkách žadatele, jemuž bylo odepřeno nahlížení do archiválií rozhodne na základě jeho podání příslušný správní úřad na úseku archivnictví a spisové služby. Bližší informace podá ředitel příslušného státního oblastního archivu, příp. Národního archivu.
Před zahájením studia v badatelně archivu vyplní badatel badatelský list a prokáže pracovníkovi pověřenému dozorem v badatelně svou totožnost občanským průkazem, cestovním pasem či jiným osobním dokladem.
Jak a kam se obrátit
Vzhledem k tomu, že žadatelům o předložení archiválií není vždy zřejmá návaznost uložení archiválií na síť archivů, která vychází z jejich územní nebo věcné působnosti, badatelům se doporučuje, aby před podáním žádosti o studium požádali archiv o informaci, zda je pravděpodobné, že požadované archiválie jsou ve zpracovaných archivních souborech a dotazem zjistili i možnosti studijní návštěvy nebo podání žádosti o vyhledání a předložení archiválií.
Co musíte předložit předložit:
Nemusíte předkládat nic.
Formuláře
Při návštěvě archivu nemusíte vyplnit ani předkložit žádný formulář.
Poplatky
Poplatky
Archiválie jsou badatelům předkládány k nahlížení bez poplatků. Správní úkony jsou zpoplatňovány podle zákona o správních poplatcích. Služby poskytované veřejnými archivy jsou účtovány podle Ceníku služeb, který je přílohou č. 4 k vyhlášce č. 645/2004 Sb.
Právní úprava
- Zákon číslo 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, a předpisy související.
Kde získáte bližší informace
-
Ministerstvo vnitra
archivní správa
Milady Horákové 133, 166 21 Praha 6,
telefon: 233 320 274, 233 341 049, 974 835 071
fax: 233 341 049,
e-mail: arch@mvcr.cz
Archivní správa poskytuje informace o archivní síti České republiky. -
Národní archiv v Praze
archivní areál Chodovec
Archivní 4, 140 00, Praha 4,
telefon: 974 811 111 (spojovatelka), 974 847 290 (sekretariát), 974 847 246-7 (badatelna), 974 842 240 (podatelna),
fax: 974 847 291 (sekretariát), 974 847 214 (podatelna),
e-mail: sua@mvcr.cz -
ostatní státní oblastní (zemské) a státní okresní archivy
Zprostředkování kontaktu
Ověřování shody opisu nebo kopie s listinou (vidimace) a ověřování pravosti podpisu (legalizace)
Ověřování shody opisu nebo kopie s listinou (vidimace) a ověřování pravosti podpisu (legalizace)
Dnem 1. 3. 2006 nabyl účinnosti zákon č. 21/2006 Sb., o ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a o ověřování pravosti podpisu a o změně některých zákonů (zákon o ověřování), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o ověřování").
Vidimací se ověřuje, že opis nebo kopie (dále jen "vidimovaná listina") se doslova shoduje s předloženou listinou.
Legalizací se ověřuje, že žadatel před ověřující osobou listinu vlastnoručně podepsal nebo podpis na listině uznal za vlastní, nebo elektronický podpis na dokumentu v elektronické podobě uznal za vlastní.
Jak a kam se obrátit?
Ověřování shody opisu nebo kopie s listinou (dále jen "vidimace") a ověřování pravosti podpisu na listině (dále jen "legalizace") provádějí:
- krajské úřady,
- obecní úřady obce s rozšířenou působností,
- obecní úřady, úřady městských částí nebo městských obvodů územně členěných statutárních měst a úřady městských částí hlavního města Prahy, jejichž seznam stanoví vyhláška č. 36/2006 Sb., o ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a ověřování pravosti podpisu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "vyhláška k zákonu o ověřování"),
- újezdní úřady,
- držitel poštovní licence,
- Hospodářská komora České republiky.
Legalizaci na dokumentu v elektronické podobě provádějí:
- krajské úřady,
- obecní úřady obcí s rozšířenou působností,
- újezdní úřady,
- držitel poštovní licence,
- Hospodářská komora České republiky,
- z obecních úřadů pouze ty, které jsou kontaktními místy veřejné správy.
Je tedy třeba navštívit některý ze shora uvedených úřadů (včetně všech matričních úřadů) a předložit ověřující osobě listinu, kterou si přejete vidimovat, nebo dokument, na němž má být legalizován podpis.
Kdo a za jakých podmínek?
Kdo podává žádost
Vidimace a legalizace se provádí na žádost. Vidimací a legalizací se nepotvrzuje správnost ani pravdivost údajů uvedených na listině ani jejich soulad s právními předpisy. Úřad za obsah listiny / dokumentu neodpovídá.
Formát a náležitosti dokumentu v elektronické podobě, u nějž lze provést legalizaci
Formát dokumentu v elektronické podobě, u nějž lze provést legalizaci, definuje vyhláška k zákonu o ověřování v § 5a:
- musí být ve formátu PDF/A (Pozn. V případě použití formátu PDF/A ve verzi PDF/A-3 a vyšší nesmí dokument s elektronickým podpisem obsahovat dokument v datovém formátu, který není výstupním datovým formátem podle právního předpisu upravujícího vedení spisové služby, nebo dokument obsahující další dokumenty.),
- nesmí přesáhnout velikost 50 MB,
- nesmí obsahovat škodlivý kód,
- pokud je dokument s elektronickým podpisem podepsán zaručeným elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu pro elektronický podpis, nesmí být porušena integrita tohoto dokumentu.
Postup při provádění legalizace na dokumentu v elektronické podobě
- dokument s elektronickým podpisem, který splňuje náležitosti, přijme úřad prostřednictvím datového úložiště elektronické aplikace informačního systému přístupné způsobem umožňujícím dálkový přístup (dále jen "datové úložiště" - dostupné zde: Úschovna Digitální a informační agentury (czechpoint.cz)),
- dokument s elektronickým podpisem se v datovém úložišti uloží pro účely provedení legalizace na dobu 30 dnů,
- na dokumentu s elektronickým podpisem, který splňuje náležitosti, provede ověřující osoba legalizaci připojením ověřovací doložky. Dokument obsahující ověřovací doložku ověřující osoba podepíše svým kvalifikovaným elektronickým podpisem a opatří kvalifikovaným elektronickým časovým razítkem,
- dokument obsahující ověřovací doložku úřad po provedení legalizace žadateli v závislosti na jeho volbě
- zašle do jeho datové schránky, nebo
- předá prostřednictvím datového úložiště; dokument obsahující ověřovací doložku se uloží v datovém úložišti na dobu 30 dnů ode dne, kdy byla legalizace provedena.
Kdy nelze vidimaci a legalizaci provést?
Vidimace se neprovede (§ 9 zákona o ověřování):
- je-li předložená listina, z níž je vidimovaná listina pořízena, listinou, jejíž jedinečnost nelze vidimovanou listinou nahradit, zejména občanský průkaz, cestovní doklad, zbrojní průkaz, řidičský průkaz, vojenská knížka, služební průkaz, průkaz o povolení k pobytu cizince, rybářský lístek, lovecký lístek nebo jiný průkaz, vkladní knížka, šek, směnka nebo jiný cenný papír, los, sázenka, protest směnky, geometrický plán, rys nebo technická kresba,
- je-li předložená listina, z níž je vidimovaná listina pořízena, psána v jiném než českém nebo slovenském jazyce a neovládá-li ověřující osoba jazyk, v němž je listina psána a není-li současně předložena v úředně ověřeném překladu do jazyka českého nebo slovenského; to neplatí, byla-li kopie listiny pořízena ověřující osobou na kopírovacím zařízení, a to na náklady žadatele,
- je-li předložená listina, z níž je vidimovaná listina pořízena, opatřena viditelným zajišťovacím prvkem, to neplatí, je-li kopie listiny pořízena ověřující osobou na kopírovacím zařízení, a to na náklady žadatele,
- je-li předložená listina již ověřenou vidimovanou listinou, v jejíž ověřovací doložce je uveden údaj o tom, že listina, ze které je vidimovaná listina pořízena, obsahuje viditelný zajišťovací prvek,
- je-li předložená listina, z níž je vidimovaná listina pořízena, listinou, která je výstupem z autorizované konverze dokumentů, v jejíž doložce je uveden údaj o tom, že vstup do autorizované konverze dokumentů obsahoval viditelný prvek, který nelze plně přenést na výstup,
- jsou-li v předložené listině, z níž je vidimovaná listina pořízena, změny, doplňky, vsuvky nebo škrty, které by mohly zeslabit její věrohodnost,
- jestliže se vidimovaná listina doslovně neshoduje s předloženou listinou, z níž byla pořízena,
- není-li z předložené listiny, z níž je vidimovaná listina pořízena, patrné, zda se jedná o
- prvopis,
- již ověřenou vidimovanou listinu,
- listinu, která je výstupem z autorizované konverze dokumentů,
- opis anebo kopii pořízenou ze spisu, nebo
- stejnopis písemného vyhotovení rozhodnutí anebo výroku rozhodnutí vydaného podle zvláštního právního předpisu (§ 69 odst. 4 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů).
Legalizace se neprovede (§ 13 zákona o ověřování):
- jde-li o legalizaci podpisu ověřující osoby, která legalizaci provádí,
- jde-li o legalizaci podpisu na dokumentu, který neobsahuje žádný text,
- nepředloží-li žadatel o legalizaci, popřípadě svědci, jde-li o legalizaci za účasti dvou svědků, k prokázání své totožnosti platný doklad (doklady totožnosti viz níže),
- nemůže-li žadatel psát a listina současně neobsahuje jeho podpis,
- jde-li o legalizaci podpisu na dokumentu, který je psán v jiném než českém nebo slovenském jazyce, a neovládá-li ověřující osoba jazyk, v němž je dokument psán, a není-li současně předložen v úředně ověřeném překladu do jazyka českého nebo slovenského,
- jde-li o legalizaci podpisu nahrazeného mechanickými prostředky využívající zejména grafické znázornění vlastnoručního podpisu,
- jde-li o legalizaci dokumentu v jiné než textové nebo obrázkové podobě, nebo dokumentu v elektronické podobě, který není ve formátu nebo nemá náležitosti stanovené prováděcím právním předpisem, nebo
- jde-li o legalizaci podpisu na zcela nevyplněném formuláři.
Co musíte předložit?
Žadatel o legalizaci, popřípadě svědci, jde-li o legalizaci za účasti dvou svědků, předloží k prokázání své totožnosti:
- občanský průkaz, nebo cestovní doklad, jde-li o státního občana České republiky,
- cestovní doklad, průkaz totožnosti občana členského státu Evropské unie, Smluvního státu Dohody o Evropském hospodářském prostoru nebo Švýcarské konfederace nebo doklad opravňující k pobytu na území České republiky podle zvláštního předpisu, jde-li o cizince (zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 325/1999 Sb., o azylu, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 221/2003 Sb., o dočasné ochraně cizinců, ve znění pozdějších předpisů) nebo
- identifikační průkaz vydaný Ministerstvem zahraničních věcí podle zvláštního právního předpisu (§ 180b zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů), jde-li o osobu požívající výsad a imunit podle mezinárodního práva.
Doklad podle písm. b) nebo c) lze k prokázání totožnosti použít pouze tehdy, obsahuje-li fotografii držitele.
O provedení vidimace a legalizace se provede zápis v ověřovací knize. Pokud úřad zjistí, že nelze provést vidimaci nebo legalizaci, je povinen o tom na požádání písemně uvědomit dotčenou osobu a sdělit důvody, které k tomuto závěru vedly (§ 155 odst. 3 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů).
Formuláře
Předepsané formuláře nejsou stanoveny.
Poplatky
- správní poplatek za vidimaci činí 30,- Kč za každou i započatou stánku (každou započatou stránkou se pro účely vyměření správního poplatku rozumí vydaná stránka formátu A4 a menší),
- správní poplatek za legalizaci každého podpisu na dokumentu činí 50,- Kč.
Správní poplatky (případně osvobození od poplatku) za provedení vidimace nebo legalizace jsou vyměřeny podle § 8 a položky 4 a 5 sazebníku, který je přílohou zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
Právní úprava
- zákon č. 21/2006 Sb., o ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a o ověřování pravosti podpisu a o změně některých zákonů (zákon o ověřování), ve znění pozdějších předpisů,
- vyhláška č. 36/2006 Sb., o ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a o ověřování pravosti podpisu, ve znění pozdějších předpisů.
Doplňující zákony a předpisy
- zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby, v platném znění,
- zákon č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech, ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 269/2021 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 325/1999 Sb., o azylu, ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 221/2003 Sb., o dočasné ochraně cizinců, ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 352/2001 Sb., o užívání státních symbolů České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů,
- § 72 - 74a zákona č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů,
- § 25a zákona č. 85/1996 Sb., o advokacii, ve znění pozdějších předpisů,
- § 35 zákona č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě, ve znění pozdějších předpisů
- nařízení Evropského Parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014 ze dne 23. července 2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu a o zrušení směrnice 1999/93/ES (eIDAS),
- nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1191 ze dne 6. července 2016 o podpoře volného pohybu občanů zjednodušením požadavků na předkládání některých veřejných listin v Evropské unii a o změně nařízení (EU) č. 1024/2012,
- vyhláška č. 553/2020 Sb., o seznamu obecních úřadů a úřadů městských částí nebo městských obvodů, které jsou kontaktními místy veřejné správy, ve znění pozdějších předpisů,
- vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 272/2000 Sb., o ověřování pravosti podpisu nebo shody opisu nebo kopie s listinou velitelem lodě.
Lhůty pro vyřízení
Je-li správní orgán požádán o provedení vidimace nebo legalizace a jsou-li splněny zákonné předpoklady k provedení požadovaného úkonu, správní orgán tento úkon bez dalšího provede.
Další účastníci
Nemůže-li žadatel číst nebo psát, provede se legalizace za účasti dvou svědků. Účast dvou svědků se k legalizaci nevyžaduje, má-li ten, kdo nemůže číst nebo psát, schopnost seznámit se s obsahem dokumentu s pomocí přístrojů nebo speciálních pomůcek nebo prostřednictvím jiné osoby, kterou si zvolí, a je schopen vlastnoručně dokument podepsat.
Za správnost odpovídá:
- Ministerstvo vnitra
odbor všeobecné správy
oddělení matrik a ověřování
náměstí Hrdinů 1634/3
140 21, Praha 4
E-mail: ovs@mvcr.cz
posta@mvcr.cz
Dokumenty ke stažení:
- Metodika na úseku ověřování (vidimace a legalizace)
- eLegalizace - metodická pomůcka a praktický rádce (pdf, 3,1 MB)
Odbor všeobecné správy, oddělení matrik a ověřování, 5. března 2024
Zpracování osobních údajů
Zpracování osobních údajů
GDPR
-
Informační systémy - poskytované informace a Záznamy o činnostech zpracování