Státní služba  

Přejdi na

Státní služba  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Anketa - Zlatý erb 2009

Do soutěže Zlatý erb se mohla města a obce přihlásit i se svými elektronickými službami. Oslovili jsme finalisty celostátního kola a následující anketa vám přiblíží projekty některých z nich.
 
Proč jste zvolili tento projekt, v čem spočívá, jaký zájem o službu projevili občané a uvažujete o dalším rozvoji služby, případně chystáte zavést v nejbližší době i jiné elektronické služby?
 
Černošice 
Přihlásili jsme celkem čtyři elektronické služby, které provozujeme, z nichž dvě byly nakonec hodnoceny: Vyvolávací systém na Internetu - služba WebCall a SMS server - služba Rozhlas do kapsy. Služba WebCall je rozšířením existujícího vyvolávacího systému na odboru dopravy a na správním odboru na pracovišti Podskalská 19, Praha 2. Je provozována na serveru poskytovatele služby. Správní obvod obce s rozšířenou působností Černošice má více než 100 tisíc obyvatel, vytíženost některých agend je mimořádná a bez fungujícího vyvolávacího systému by došlo ke kolapsu. Služba Webcall umožňuje mimo jiné objednat pořadový lístek prostřednictvím internetu v předstihu na zvolený termín a vyhnout se tak nepříjemnému čekání ve frontě. Zájem veřejnosti je značný. V budoucnu uvažujeme o rozšíření vyvolávacího systému, například na odbor obecní živnostenský úřad, a možnost objednávání klientů rovněž prostřednictvím SMS. Služba Rozhlas do kapsy (na webu města Černošice v sekci SMS - Rozhlas do kapsy) vznikla propojením existujících systémů – výkonného poštovního systému GroupWise a SMS brány. Je provozována na serverech města a jejím hlavním účelem je rychlé a stručné informování občanů Černošic o důležitých událostech (například povodňový stav na Berounce, vypínání elektrického proudu v Černošicích). K bezplatnému odběru služby je přihlášeno asi 200 občanů města, rozesílání SMS probíhá velmi snadno za využití adresářových služeb systému GroupWise. Na serverech města jsou dostupné další služby. Jedná se o elektronické formuláře ve formátu 602XML Filleru, který si občan může předvyplnit a zaslat na úřad. Jako potvrzení obdrží identifikační číslo, na základě kterého pak při vyřizování této záležitosti na úřadě obdrží k podepsání již vyplněný formulář, včetně zahrnutí případných oprav nesprávně uvedených údajů. K dispozici jsou zatím formuláře za odbor územního plánování a stavebního řádu a odbor investic a správy majetku. Projekt je součástí iniciativy MV ČR a obcí s rozšířenou působností Podaná ruka. Dále na webu naleznete interaktivní mapový systém MISYS-WEB. Tento geografický informační systém zpřístupňuje občanům prostřednictvím internetu důležitá data, jako jsou územní plány, ortofotomapy nebo mapy záplavových území. Občan může pracovat na svém lokálním počítači v prostředí internetového prohlížeče s daty umístěnými na serveru města Černošic. Podmínkou je standardní podpora jazyka Java, instalovaná v klientském počítači. GIS systém MISYS-WEB je primárně určen pro jednoduché a rychlé získání grafických a popisných informací, proto je do systému implementována nejdůležitější podmnožina operací s grafickými a popisnými funkcemi. Systém MISYS-WEB je včetně návodu k použití přístupný na internetových stránkách města v sekci Mapy.
 
Ing. Bohumil Sajdl,
odbor informatiky,
Městský úřad Černošice
 
 
Děčín 
Na e-Government službě e-DECIN.cz, dveře elektronického úřadu, se začalo pracovat na konci června roku 2008. Portál běží na opensource redakčním systému, a proto vývoj a finanční náklady byly nulové. Elektronický portál má sloužit jako vstupní stránka občanů a rozcestník všech on-line služeb, které poskytuje město Děčín. Jedná se především o následující služby. V případě SMS Info je možné být zdarma informován při mimořádných událostech pomocí SMS nebo položit SMS dotaz na magistrát města. Byl spuštěn i provoz upozornění na vyřízení jednotlivé žádosti občana. Služba Výdej geografických dat spočívá v samoobsluze výdeje geografických dat pro architektonické kanceláře a projektanty. Dále je možné na e-decin.cz/zastupitelstvo-on-line.html sledovat přímý přenos ze zastupitelstva města, a to ze čtyř kamer. K dispozici je kompletní videoarchiv a usnesení zastupitelstva, je tedy možné si spustit záznamy zastupitelstva města až rok zpětně. Zhlédnout můžete i videoreportáže z Magistrátu Děčína. Díky mapovým službám není problém si vyhledat ulici a zapnout si k tomu užitečné vrstvy jako jsou například letecké snímky, sběrné nádoby, povodňový plán, pasport komunikací či veřejného osvětlení. Prostřednictvím objednávkového systému pomocí SMS a Webu lze zarezervovat termín návštěvy na vybraných pracovištích Magistrátu města Děčín. Telefonní seznam úřadu je propojen na mapové podklady, takže občan ihned vidí umístění požadovaného úředníka a kanceláře. Připravován je přístup ke stažení elektronických formulářů, žádostí a následné podání bez elektronického podpisu v projektu Podaná ruka v rámci Ministerstva vnitra. Dále portál zaštiťuje další služby jako virtuální prohlídku města, přístup na dvě webkamery města (v průběhu roku v HD kvalitě), úřední desku, usnesení zastupitelstva a rady města. Další služby neustále přibývají a stávající se rozšiřují. Postupně se některé sekce předají do správy jednotlivých odborům, které za ně budou ručit.
 
Martin Strnad,
webmaster a vedoucí projektu eDěčín
 
 
Jičín  
Město Jičín do Zlatého erbu přihlásilo elektronickou službu Geografický informační systém. Vybudování a zpřístupnění tohoto systému veřejnosti se odvíjelo od množství dat, se kterými se každodenně na městském úřadě pracuje a která existují v podobě mapových podkladů. V prostředí GISu (GIS je zkratka z geografického informačního systému) je navíc možné mapu propojit s databázovými informacemi. Například z mapy katastru lze zjistit vlastníka parcely a naopak z databáze si můžete příslušný údaj nechat vykreslit (lokalizovat) v mapě. V současné podobě se mapový server GIS, provozovaný městským úřadem Jičín ve spolupráci s firmou T-mapy, nachází již od roku 2006. Jedná se o komplexní službu, skládající se z mapových projektů (Základní projekt GIS, Územně analytické podklady) a databázových agend (Vyhledávání adres, Registr nemovitostí, Evidence smluv a další). K dispozici jsou jak data z celého území obce s rozšířenou působností jako jsou katastrální mapy, letecké snímky, územní identifikace, tak i vrstvy zaměřené na město Jičín, například územní plán, veřejné osvětlení či hluková mapa. Každý uživatel má k údajům přístup podle úrovně svého oprávnění. Zájem o aplikaci se pohybuje v současnosti kolem padesáti externích přístupů denně. Mapový server je neustále rozvíjen. Dochází buď k přidávání nově dostupných dat, poslední novinkou je tak po zpřístupnění definičních bodů tzv. účelová katastrální mapa, nebo k přizpůsobování služby potřebám uživatelů, například zprovozněním projektu a výdejního modulu pro územně analytické podklady. Sledujeme i nové technologické možnosti používaných aplikací a implementujeme možná vylepšení tak, aby mapový server byl stále „in“.
 
Ing. Pavel Šolc,
odbor územního plánování a rozvoje města,
Městský úřad Jičín
  
 
Ostrava 
Základním cílem projektu Informačního systému pro komunikaci s úřadem eSMO je zlepšení kvality a dostupnosti služeb poskytovaných obyvatelům správního obvodu města Ostravy, usnadnění vzájemné komunikace, minimalizace doby strávené na úřadě, lepší přehled o stavu vyřizovaných úředních záležitostí a v neposlední řadě zlepšení dostupnosti a srozumitelnosti informací, které občané potřebují při řešení svých životních situací. V rámci IS eSMO je dostupná řada služeb, které využívají jak elektronických, tak telefonických kanálů komunikace. Součástí systému je zejména portál Elektronické statutární město Ostrava a Kontaktní centrum, na které mohou občané směrovat své telefonické i e-mailové dotazy. Pro plné využívání všech služeb je nutné uzavření Dohody o poskytnutí a využívání služeb Informačního systému, na základě kterého je možný autorizovaný přístup do systému. Smluvní uživatelé pak mohou prostřednictvím internetu předvyplnit své žádosti v úředních agendách, například žádost o občanský průkaz, osvědčení o státním občanství, některé typy žádostí v agendě cestovních dokladů a další. Kde to umožňuje platná legislativa, lze učinit podání bez nutnosti návštěvy úřadu, například v agendě komunálního odpadu. Klienti mohou následně sledovat postup vyřízení žádosti, získat informaci o vyřízení žádosti formou SMS zprávy nebo e-mailu – například informaci, že jejich občanský průkaz je připraven k vyzvednutí. Systém je neustále rozvíjen, v roce 2008 se jeho součástí stala mimo jiné agenda parkovacích karet. Aktivní komunikace občanů směrem k agendám úřadu je nově možná také prostřednictvím jednoduché aplikace pro mobilní telefony. Počet smluvních uživatelů systému je v těsné blízkosti jednoho tisíce. Ne všechny služby jsou podmíněny uzavřením dohody o využívání systému. Všichni zájemci mají možnost využití objednávkového systému, objednat se lze jak prostřednictvím internetu, tak telefonicky. V loňském roce využilo možnosti objednat se k návštěvě úřadu více než 9000 klientů, velký zájem vede k průběžnému rozšiřování kapacit objednávkového systému. Na internetových stránkách portálu eSMO jsou všem návštěvníkům k dispozici informace potřebné k vyřízení úředních věcí a on-line informace o předpokládané době čekání u vybraných přepážek ostravského magistrátu. Obecné informace o vyřizování úředních věcí poskytuje rovněž Kontaktní centrum, v loňském roce vybavili operátoři Kontaktního centra více než 22 000 hovorů. V rámci projektu byly rovněž na všech 23 ostravských úřadech městských obvodů instalovány informační kiosky s bezplatným přístupem k internetu pro širokou veřejnost. Informační systém eSMO je rozsáhlým projektem s náročným technologickým řešením, jehož globální architektura využívá principu otevřenosti a možnosti postupného zprovozňování dalších služeb. Projekt je spolufinancován Evropskou unií.
 
Ivana Zezulová,
odbor projektů IT služeb a outsourcingu,
Magistrát statutárního města Ostravy
  
  
Přibyslav
Náš projekt, který jsme přihlásili do letošního ročníku Zlatý erb, je vysílání veřejných jednání zastupitelstva města v kabelové televizi. Tato elektronická služba je poskytována občanům města Přibyslavi města již deset let. Vysílání přímých přenosů veřejných jednání zastupitelstva přispívá k větší transparentnosti rozhodování orgánů samosprávy. Občané tak mohou přímo sledovat vystupování komunálních politiků a přímých účastníků veřejných jednání. Nejednou se stalo, že do jednacího sálu přišli občané poté, co sledovali jednání doma v televizi a chtěli se zapojit do diskuse. Tato služba je zaměřena především na určitou skupinu obyvatelstva (seniory), pro kterou je služba internet nedostupná zejména pro svoji vyšší technickou náročnost, naopak televizní přijímač je pro ni snadno dostupný. Místní televizní kanál se díky vysílání veřejných jednání těší velké sledovanosti. Počet uživatelských přípojek je 1100. Na veřejné komunikační síti města Přibyslav je, kromě dvaceti pěti televizních programů (dvacet čtyři převzatých a jeden původní) , poskytována také služba internet, kterou využívá 600 domácností a také několik místních firem. Vysílané bloky formou reportáží v místním infokanálu jsou umístěny na webových stránkách města. Výhledově se počítá s paralelním vysíláním veřejných jednání také na internetu. K rozšíření elektronických služeb přispěje také plánované spuštění digitálního multiplexu a pravděpodobně také IP telefonie. Ke strategii města i celého mikroregionu Přibyslavska patří zavádění nejmodernějších informačních technologií, které přímo souvisí s rozvojem prakticky všech odvětví zdejšího regionu.
 
Michael Omes,
místostarosta města Přibyslav
  
 
Semily 
Nemůžeme být všude a vidět vše hned. Čistota města a veřejný pořádek je pro nás prioritou, proto jsme se, inspirováni projektem na Praze 6, rozhodli požádat o pomoc občany. Stačí jediné - odeslat fotografii s upozorněním na problém jako MMS zprávu z mobilního telefonu (popřípadě e-mailu) s krátkým popiskem toho, o jaký problém se jedná (například rozbitý chodník, komunikace, osvětlení, neposekaná tráva, zaparkovaný vrak automobilu). Upozornění je předáno k řešení odpovědné osobě, která také o způsobu řešení informuje na stránkách města. Občané projevili výrazně nižší zájem než jsme čekali, ale za každý podnět jsme rádi. Doufáme, že rozvoj této služby přijde i s popularizací díky Zlatému erbu. Uvažujeme i o zavedení dalších elektronických služeb jako jsou objednávání na úřad, hromadné SMS-kanály, autorizovaná diskuze k materiálům zastupitelstva či GIS mapy.
 
Mgr. Jan Farský,
starosta města Semily
  
 
Uherský Brod
Projekt Poradna pro náctileté nás napadlo realizovat z toho důvodu, že jsme zaznamenávali občasné dotazy náctiletých k problémům, které je trápí ve škole, s rodiči, s alkoholem apod. Po dohodě s odborem sociálních věcí jsme připravili jednoduchou webovou aplikaci, jejímž jediným úkolem je těmto náctiletým pomáhat. Zájem o službu nás mile překvapil. K 6. květnu jsme na webu uveřejnili 85 otázek a odpovědí, ale zdaleka to nejsou všechny odpovědi na otázky, které pracovnice odboru sociálních věcí odpověděly. Vzhledem k tomu, že mnohdy se jedná o citlivé a osobní informace, tak jsou zobrazovány pouze ty odpovědi, u kterých si to tazatel vysloveně přeje. Ostatní zůstávají veřejnosti „utajeny". Celkem máme v systému 318 dotazů. Rozvoj služby zatím neplánujeme. Hlavně z důvodu pravidelného dostatečného množství příchozích dotazů. Jiné elektronické služby zavádíme průběžně. Jedná se například o možnost objednání se na konkrétní hodinu na úřad, elektronické formuláře, přístup občanů města do internetu prostřednictvím Metropolitní komunikační sítě (MAN-UB) či kvalitní mapový server, který se chystáme inovovat.
 
Ing. Kamil Válek,
odbor informatiky,
Městský úřad Uherský Brod
 
Připravila Ivana Jungová.
 


Přehled finalistů celostátního kola Zlatého erbu 2009 v kategorii nejlepší elektronická služba:
 
Města a obce
Elektronická služba
Webová adresa
Černošice
Vyvolávací systém na Internetu - Webcall
Děčín
e-DECIN.cz - dveře elektronického úřadu
Domažlice
Přítomnost úředníků
Jičín
Geografický informační systém
Nová Bystřice
3D interaktivní mapy
Olomouc
Mapa drobných rekreačních ploch v Olomouci
Ostrava
Informační systém pro komunikaci s úřadem eSMO
Ostrov
Komunikační portál města
Pardubice
Koník
Petrovice
Semafor poplatků
Praha
Kamery
Přibyslav
Vysílání veřejných zasedání zastupitelstva města přímým přenosem v kabelové televizi
Semily
MMS - závady a nedostatky
Uherský Brod
Poradna pro náctileté
 
 

 

vytisknout  e-mailem