Týdeník Veřejná správa


Evropská unie

Ing. Jiří Zukal,
Brusel

Počet automobilů vzrostl za patnáct let o čtyřicet procent

Vyšlo v čísle 7/2007

ilustrační fotoJedním z projevů trvale se zvyšující životní úrovně občanů členských států Unie je vzrůstající počet osobních automobilů. Evropský statistický úřad (Eurostat) publikoval studii, ve které se zabýval nárůstem počtu těchto vozidel za období od roku 1990 do roku 2004. Studie byla záměrně publikována koncem září 2006, protože každoročně na 22. září připadá “Den bez aut”. Tento den byl zároveň též součástí “Evropského týdne mobility”, který byl věnován různým aspektům mobility. Jeho hlavním cílem bylo rozproudit diskusi o nezbytných změnách v  mobilitě občanů, především při používání osobních automobilů.

Studie Eurostatu konstatuje, že v roce 2004 bylo evidováno v 25 členských státech Evropské unie celkem 216 milionů osobních automobilů, což představuje navýšení o více než 38 % proti roku 1990. Je logické, že největší navýšení počtu automobilů zaznamenaly nové členské státy. Tato skutečnost je spojena především s rychlým růstem životní úrovně. V mnoha těchto státech ještě před dvaceti lety znamenalo vlastnictví auta příslušenství k bohatší vrstvě obyvatelstva, kdežto dnes je tento jev výrazem běžného životního stylu. Největší nárůst za patnáct let zaznamenal počet aut v Litvě (167 %), Lotyšsku (142 %) a Polsku (128 %). V České republice vzrostl počet osobních automobilů v daném období o 58 procent. Z původní evropské patnáctky zemí zaznamenaly nejvyšší nárůst počtu aut Portugalci (135 %) a Řekové (121 %). Na druhé straně nejmenší navýšení počtu aut lze sledovat ve skandinávských státech Švédsku (14 %), Dánsku (20 %) a Finsku (21 %). V tomto kontextu je však nutno uvést, že v uvedených zemích byl počet aut před patnácti lety vyšší, než je tomu u většiny nových členských států v roce 2004. Srovnání ještě navíc nezohledňuje stáří vozidel a jejich technický stav.

Vedou Lucemburčané

Ve státech evropské pětadvacítky připadlo na 1000 občanů v průměru 472 osobních automobilů. Největší počet evidovali Lucemburčané (659), Italové (581) a Portugalci (572). Ke státům, kde připadá jeden osobní automobil na méně než dva občany se řadí ještě Německo, Malta a Rakousko. Na druhém konci žebříčku se umístili Slováci (222 aut na 1000 obyvatel), dále Maďaři (280) a Lotyši (297). V České republice připadá na 1000 obyvatel 373 aut, což řadí náš stát mezi novými členskými státy EU za Maltu, Slovinsko a Kypr. I když se na první pohled může zdát, že ve státech EU 25 jezdí až příliš mnoho osobních automobilů, ve státech Evropského sdružení volného obchodu (EFTA) vykazují statistiky ještě vyšší údaje. V Lichtenštejnsku připadá na 1000 občanů 692 automobilů, na Islandu 599 a ve Švýcarsku 514. Také ve Spojených státech amerických vykazují statistiky podstatně vyšší počet aut než v Evropské unii. V USA připadlo v roce 2003 na 1000 obyvatel dokonce 759 automobilů. Při posuzování těchto údajů by se však mělo brát též na zřetel, na jak velkém teritoriu se automobily pohybují. Studie Eurostatu se zabývá též poměrem automobilů s benzínovými a naftovými motory. Ve všech státech EU, které poskytly údaje, jezdilo více automobilů s benzínovými motory. Jejich největší podíl byl zaznamenán ve Švédsku (95 %), Dánsku (93 %) a na Kypru (90 %). Relativně nejvíce osobních automobilů s dieselovými motory jezdilo v roce 2004 v Rakousku (49 %), Belgii (47 %) a Francii (43 %). V České republice v témže období jezdilo 84,3 % osobních automobilů s benzínovými motory a 15,5 % s dieselovými motory (Tabulka).

Počet úmrtí při silničních nehodách se snižuje

Důležitou součástí studie je též statistika úmrtí při dopravních nehodách. Eurostat použil ukazatele počtu úmrtí jako následku dopravních nehod v poměru na milion občanů. Tento ukazatel zahrnuje řidiče a cestující v motorových vozidlech, dále cyklisty a také chodce, kteří v důsledku silničních dopravních nehod přišli o život. Ve srovnání s rokem 1991, kdy V Unii připadlo v průměru 162 úmrtí na silnici na milion obyvatel, se počet obětí v roce 2004 podstatně snížil a dosáhl výše 95.

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 7/2007.

Tabulka: Počet osobních automobilů a silničních nehod ve státech EU

Stát

Počet aut
(na 1000 obyvatel)

Nárůst počtu aut
(v %)

Počet úmrtí
při silničních nehodách
(na 1 mil. obyvatel)

1990

2004

1991

2004

Belgie

387

467

26

188

112

Česká republika

234

373

58

129

135

Dánsko

309

354

20

118

68

Estonsko

154

350

96

313

126

Finsko

388

448

21

126

72

Francie

414

491

26

184

92

Irsko

226

385

99

126

94

Itálie

483

581

24

143

97

Kypr

304

448

88

175

160

Litva

133

384

167

317

218

Lotyšsko

106

297

142

347

222

Lucembursko

477

659

63

216

109

Malta

298

525

102

45

33

Maďarsko

187

280

45

204

128

Německo

445

546

27

142

71

Nizozemsko

367

429

27

85

49

Polsko

138

314

128

207

150

Portugalsko

258

572

135

323

124

Rakousko

388

501

37

201

108

Řecko

170

348

121

207

147

Slovensko

166

222

36

116

112

Slovinsko

289

456

58

231

137

Španělsko

309

454

63

227

112

Švédsko

419

456

14

87

53

Spojené království

359

463

34

83

56

EU 25

355

472

38

162

95