Evropská unie
Jedním z projevů trvale se zvyšující životní úrovně občanů členských států Unie je vzrůstající počet osobních automobilů. Evropský statistický úřad (Eurostat) publikoval studii, ve které se zabýval nárůstem počtu těchto vozidel za období od roku 1990 do roku 2004. Studie byla záměrně publikována koncem září 2006, protože každoročně na 22. září připadá “Den bez aut”. Tento den byl zároveň též součástí “Evropského týdne mobility”, který byl věnován různým aspektům mobility. Jeho hlavním cílem bylo rozproudit diskusi o nezbytných změnách v mobilitě občanů, především při používání osobních automobilů.
Studie Eurostatu konstatuje, že v roce 2004 bylo evidováno v 25 členských státech Evropské unie celkem 216 milionů osobních automobilů, což představuje navýšení o více než 38 % proti roku 1990. Je logické, že největší navýšení počtu automobilů zaznamenaly nové členské státy. Tato skutečnost je spojena především s rychlým růstem životní úrovně. V mnoha těchto státech ještě před dvaceti lety znamenalo vlastnictví auta příslušenství k bohatší vrstvě obyvatelstva, kdežto dnes je tento jev výrazem běžného životního stylu. Největší nárůst za patnáct let zaznamenal počet aut v Litvě (167 %), Lotyšsku (142 %) a Polsku (128 %). V České republice vzrostl počet osobních automobilů v daném období o 58 procent. Z původní evropské patnáctky zemí zaznamenaly nejvyšší nárůst počtu aut Portugalci (135 %) a Řekové (121 %). Na druhé straně nejmenší navýšení počtu aut lze sledovat ve skandinávských státech Švédsku (14 %), Dánsku (20 %) a Finsku (21 %). V tomto kontextu je však nutno uvést, že v uvedených zemích byl počet aut před patnácti lety vyšší, než je tomu u většiny nových členských států v roce 2004. Srovnání ještě navíc nezohledňuje stáří vozidel a jejich technický stav.
Vedou Lucemburčané
Ve státech evropské pětadvacítky připadlo na 1000 občanů v průměru 472 osobních automobilů. Největší počet evidovali Lucemburčané (659), Italové (581) a Portugalci (572). Ke státům, kde připadá jeden osobní automobil na méně než dva občany se řadí ještě Německo, Malta a Rakousko. Na druhém konci žebříčku se umístili Slováci (222 aut na 1000 obyvatel), dále Maďaři (280) a Lotyši (297). V České republice připadá na 1000 obyvatel 373 aut, což řadí náš stát mezi novými členskými státy EU za Maltu, Slovinsko a Kypr. I když se na první pohled může zdát, že ve státech EU 25 jezdí až příliš mnoho osobních automobilů, ve státech Evropského sdružení volného obchodu (EFTA) vykazují statistiky ještě vyšší údaje. V Lichtenštejnsku připadá na 1000 občanů 692 automobilů, na Islandu 599 a ve Švýcarsku 514. Také ve Spojených státech amerických vykazují statistiky podstatně vyšší počet aut než v Evropské unii. V USA připadlo v roce 2003 na 1000 obyvatel dokonce 759 automobilů. Při posuzování těchto údajů by se však mělo brát též na zřetel, na jak velkém teritoriu se automobily pohybují. Studie Eurostatu se zabývá též poměrem automobilů s benzínovými a naftovými motory. Ve všech státech EU, které poskytly údaje, jezdilo více automobilů s benzínovými motory. Jejich největší podíl byl zaznamenán ve Švédsku (95 %), Dánsku (93 %) a na Kypru (90 %). Relativně nejvíce osobních automobilů s dieselovými motory jezdilo v roce 2004 v Rakousku (49 %), Belgii (47 %) a Francii (43 %). V České republice v témže období jezdilo 84,3 % osobních automobilů s benzínovými motory a 15,5 % s dieselovými motory (Tabulka).
Počet úmrtí při silničních nehodách se snižuje
Důležitou součástí studie je též statistika úmrtí při dopravních nehodách. Eurostat použil ukazatele počtu úmrtí jako následku dopravních nehod v poměru na milion občanů. Tento ukazatel zahrnuje řidiče a cestující v motorových vozidlech, dále cyklisty a také chodce, kteří v důsledku silničních dopravních nehod přišli o život. Ve srovnání s rokem 1991, kdy V Unii připadlo v průměru 162 úmrtí na silnici na milion obyvatel, se počet obětí v roce 2004 podstatně snížil a dosáhl výše 95.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 7/2007.
Tabulka: Počet osobních automobilů a silničních nehod ve státech EU
Stát |
Počet aut |
Nárůst počtu aut |
Počet úmrtí |
||
1990 |
2004 |
1991 |
2004 |
||
Belgie |
387 |
467 |
26 |
188 |
112 |
Česká republika |
234 |
373 |
58 |
129 |
135 |
Dánsko |
309 |
354 |
20 |
118 |
68 |
Estonsko |
154 |
350 |
96 |
313 |
126 |
Finsko |
388 |
448 |
21 |
126 |
72 |
Francie |
414 |
491 |
26 |
184 |
92 |
Irsko |
226 |
385 |
99 |
126 |
94 |
Itálie |
483 |
581 |
24 |
143 |
97 |
Kypr |
304 |
448 |
88 |
175 |
160 |
Litva |
133 |
384 |
167 |
317 |
218 |
Lotyšsko |
106 |
297 |
142 |
347 |
222 |
Lucembursko |
477 |
659 |
63 |
216 |
109 |
Malta |
298 |
525 |
102 |
45 |
33 |
Maďarsko |
187 |
280 |
45 |
204 |
128 |
Německo |
445 |
546 |
27 |
142 |
71 |
Nizozemsko |
367 |
429 |
27 |
85 |
49 |
Polsko |
138 |
314 |
128 |
207 |
150 |
Portugalsko |
258 |
572 |
135 |
323 |
124 |
Rakousko |
388 |
501 |
37 |
201 |
108 |
Řecko |
170 |
348 |
121 |
207 |
147 |
Slovensko |
166 |
222 |
36 |
116 |
112 |
Slovinsko |
289 |
456 |
58 |
231 |
137 |
Španělsko |
309 |
454 |
63 |
227 |
112 |
Švédsko |
419 |
456 |
14 |
87 |
53 |
Spojené království |
359 |
463 |
34 |
83 |
56 |
EU 25 |
355 |
472 |
38 |
162 |
95 |