Týdeník Veřejná správa


 Konzultace

Ing. Eduard Komárek
zástupce ředitele odboru financování územních rozpočtů
Ministerstvo financí ČR

Státní rozpočet a rozpočty územních samosprávných celků v roce 2008


Vyšlo v čísle 46/2007

A. Několik poznámek o specifických momentech přípravy veřejných rozpočtů na rok 2008

Příprava návrhu státního rozpočtu na rok 2008, který zakládá i významné vazby na rozpočty územních samosprávných celků, probíhala pod vlivem několika specifických momentů. Za nejzávažnější dopad je nutno považovat realizaci postupných kroků z reformy veřejných financí, respektive přesněji realizaci nové legislativy vyplývající z přijatého zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů. Zde mají největší dopad na státní rozpočet i rozpočty územních samosprávných celků změny v oblasti daňových zákonů. Důvody a cíle navržených změn byly již mnohokrát prezentovány, přesto neuškodí si základní momenty zopakovat. Jedná se především o podporu hospodářského růstu, podporu ekonomické aktivity, podporu rodin s dětmi, zajištění sociální citlivosti vůči ekonomicky neaktivní populaci, podporu udržitelného rozvoje. Díky předpokládanému postupnému snižování sazeb, především daně z příjmu právnických osob (21 % pro rok 2008, 20 % pro rok 2009, 19 % pro rok 2010) a sazeb daně z příjmu u fyzických osob (15 % v roce 2008, 12,5 % v roce 2010), se propady daňových příjmů proti autonomnímu vývoji (tj. proti předpokládaným daňovým příjmům obcí a krajů při ponechání stávající legislativy) promítají především do let 2009 a 2010. V roce 2009 činí predikce propadu u daňových příjmů obcí 2,5 mld. Kč, u krajů 1,8 mld. Kč, v roce 2010 u obcí 7,8 mld. Kč a u krajů 3,9 mld. Kč. Jak vyplynulo z jednání ministra financí se zástupci obcí a krajů, bude Ministerstvem financí ČR navržena forma kompenzace těchto propadů. V roce 2008 se tedy nepředpokládá globální pokles daňových příjmů vlivem přijatých novel daňových zákonů.

Samozřejmě i návrh státního rozpočtu odráží vlivy přijatých opatření ke stabilizaci veřejných rozpočtů včetně úsilí udržet a postupně snižovat jeho neúměrnou zadluženost. Z toho pak vyplývají i disponibilní možnosti jeho výdajů ve vztahu k rozpočtům územně samosprávných celků.

V návaznosti na předchozí přípravné práce a diskuse zpracovalo Ministerstvo financí ČR návrhy novel zákona o rozpočtovém určení daní ve vztahu k obcím a krajům. Uvedené návrhy již prošly připomínkovým řízením. Tyto návrhy vyvolaly zejména ve vztahu k obcím řadu kontroverzních požadavků a polemik. Je daným faktem, že k 1. říjnu 2007 nebyla zatím vládou projednána žádná novela tohoto zákona. Reálná možnost jejich projednání a schválení Parlamentem ČR tak, aby vstoupily v účinnost od 1. 1. 2008, se začíná postupně vzdalovat. Z tohoto důvodu je návrh státního rozpočtu sestaven s ohledem na platnou legislativu v oblasti daňových příjmů obcí a krajů.

Návrh státního rozpočtu na rok 2008 za oblast územních samosprávných celků je vládou předložen v osvědčené podobě vycházející z hodnocení očekávaného vývoje hospodaření jednotlivých částí územních rozpočtů v roce 2007, predikce hospodaření v roce 2008 a popisu dotačních titulů rozpočtovaných pro ně ze státního rozpočtu.

V roce 2008 se nepředpokládají z hlediska návrhu rozpočtu u dotací pro územní samosprávné celky významné změny. Struktura dotací v návrhu státního rozpočtu na rok 2008 určených územním samosprávným celkům v podstatě kopíruje jejich strukturu uplatněnou ve státním rozpočtu na rok 2007.

V návaznosti na změny legislativy upravující sociální oblast se jednou z nejdůležitějších kapitol státního rozpočtu, ze které jsou financovány potřeby územních samosprávných celků, stala od roku 2007 kapitola Ministerstva práce a sociálních věcí ČR.

Co se týče dotací poskytovaných územním samosprávným celkům z kapitoly Všeobecná pokladní správa, zůstávají i pro rok 2008 zachovány finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům krajů, k rozpočtům obcí a k rozpočtu hl. m. Prahy. V návaznosti na usnesení vlády č. 841/2007 ke Kontrolnímu závěru Nejvyššího kontrolního úřadu z kontrolní akce č. 06/24 Prostředky státního rozpočtu zahrnuté do kapitoly Všeobecná pokladní správa a na základě rozhodnutí vlády je zohledněn převod některých dotačních titulů, dosud poskytovaných územním samosprávným celkům z kapitoly Všeobecná pokladní správa, do odvětvově příslušných kapitol státního rozpočtu.

V dalších pasážích je uveden komentář i k finančnímu hospodaření specifických subjektů územních rozpočtů, tj. dobrovolných svazků obcí a regionálních rad regionů soudržnosti.

B. Hospodaření obcí a hl. m. Prahy

1. Očekávaný vývoj hospodaření obcí a hl. m. Prahy v roce 2007

V roce 2005 skončilo hospodaření obcí a hl. m. Prahy (dále jen obcí) poměrně vysokým přebytkem ve výši 6,9 mld. Kč. Příčinu tohoto vývoje lze hledat například v odkladu projektů financovaných z fondů Evropské unie, kdy obce odsunuly výdaje na další roky, ve změně finanční politiky hl. m. Prahy a podobně. Jednalo se o mimořádnou situaci a již v roce 2006 hospodaření obcí skončilo schodkem ve výši 1,2 mld. Kč.

Pro rok 2007 předpokládáme, že hospodaření obcí skončí schodkem ve výši zhruba 2,5 mld. Kč. Zhoršená výše salda hospodaření obcí oproti roku 2006 se očekává zejména proto, že ve druhém pololetí roku 2007 by obce měly, díky přijetí Národního strategického referenčního rámce (NSRR) Evropskou komisí, zahájit čerpání prostředků z regionálních operačních programů a do spolufinancování zapojit i prostředky uspořené v minulých letech, popřípadě z cizích návratných zdrojů. Protože je do konce roku 2007 očekáván pozitivní daňový vývoj zejména v plnění inkasa daně z přidané hodnoty a daně z příjmů právnických osob, nepředpokládáme, že negativní výsledek hospodaření obcí přesáhne objem 2,5 mld. Kč. Aktuálně ve světle nejisté situace v čerpání prostředků z Evropské unie v roce 2007 však tato úvaha o výši schodku rozpočtu obcí může doznat podstatné změny.

V roce 2007 se odhadují příjmy obcí ve výši 248,2 mld. Kč, výdaje v částce 250,7 mld. Kč. Nejvýznamnější položku financování obcí představují jejich daňové příjmy, ty se budou na celkových příjmech obcí podílet 57 %. Oproti roku 2006 se předpokládá jejich meziroční nárůst zhruba o 9 %. Strukturu daňových příjmů obcí v roce 2007 tvoří především daň z přidané hodnoty (36 %) a daň z příjmu právnických osob bez daně placené obcemi (23 %). Určité selektivní problémy způsobuje daň z příjmu fyzických osob, zejména svými výkyvy u daně z příjmu z přiznání (vliv společného zdanění manželů a podobně).

Pokud jde o strukturu výdajů obcí v roce 2007, očekáváme, že 68 % z celkového objemu výdajů budou činit výdaje běžné, zbývajících 32 % připadne na výdaje kapitálové. Kapitálové výdaje obcí by měly v roce 2007 dosáhnou 98 % úrovně roku 2006. Tato skutečnost je dána zejména tím, že v roce 2006 obce získaly zhruba o 9 mld. Kč vyšší objem investičních dotací z různých úrovní veřejných rozpočtů, než se předpokládá pro rok 2007 a vyvíjely tak i vyšší investiční aktivitu.

2. Predikce hospodaření obcí a hl. m. Prahy v roce 2008

Pro rok 2008 předpokládáme, že hospodaření obcí a hl. m. Prahy (dále jen obcí) skončí schodkem ve výši 2,1 mld. Kč, což představuje mírné zlepšení oproti očekávané skutečnosti za rok 2007. Celkové příjmy obcí odhadujeme ve výši 249,8 mld. Kč, výdaje pak v objemu 251,9 mld. Kč.

V roce 2008 zůstávají nejdůležitějším zdrojem financování obcí jejich daňové příjmy. U obcí, stejně jako u krajů, se předpokládá jejich pozitivní vývoj. Oproti očekávané skutečnosti na rok 2007 meziroční nárůst daňových příjmů obcí odhadujeme ve výši 4,7 % a měl by dosáhnout výše 149,5 mld. Kč. Na rozdíl od krajů je však dynamika jejich vývoje o něco nižší. Tato skutečnost je dána tím, že obce mají odlišnou strukturu daňových příjmů. Na rozdíl od krajů v systému rozpočtového určení daní pro obce existují i tzv. motivační prvky v podobě dalších podílů na dani z příjmů fyzických osob z podnikání a ze závislé činnosti. Tato daň v důsledku reformních opatření bude v roce 2008 vykazovat mírný pokles oproti očekávané skutečnosti za rok 2007.

Neopominutelný zdroj financování obcí představují dotace (65,3 mld. Kč). Ty budou obce získávat zejména ze státního rozpočtu (47,5 mld. Kč) a ze státních fondů (2,2 mld. Kč). Předpokládáme, že v roce 2008 by se měly objemově zvýšit i dotace poskytované obcím z regionálních operačních programů.

Oproti roku 2007 se očekává pokles dotací obcím o 4,7 mld. Kč, tj. o 6,7 %. Zatímco u neinvestičních dotací se jedná v podstatě o meziroční stagnaci v jejich objemu, u investičních dotací, zejména u investičních dotací ze státního rozpočtu, předpokládáme pokles jejich výše až na 66 % ve srovnání s úrovní očekávané skutečnosti roku 2007. Tento jev je způsoben zejména snížením rozpočtovaného objemu investičních dotací poskytovaných ze státního rozpočtu obcím v rámci programového financování. K této oblasti jednu podstatnou poznámku. Výsledný objem investičních dotaci do rozpočtů obcí byl v minulých letech ovlivněn promítnutím pozměňovacích návrhů poslanců oproti původnímu vládnímu návrhu. Je otázkou, zda a v jakém rozsahu bude tato kritizovaná praxe promítnuta do výsledné podoby státního rozpočtu na rok 2008.

3. Dotace ze státního rozpočtu rozpočtované pro obce a hl. m. Prahu v roce 2008

Vztah státního rozpočtu k rozpočtům obcí a hl. m. Prahy je pro rok 2008 definován:

3.1. Finanční vztahy k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích a finanční vztah k rozpočtu hl. m. Prahy

Ve srovnání s rokem 2007 nedochází v podobě finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích k žádným změnám. Obsahem finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích zůstává příspěvek na školství, dotace na vybraná zdravotnická zařízení, příspěvek na výkon státní správy a dotace na výkon zřizovatelských funkcí převedených z okresních úřadů obcím.

Ke změně však dochází ve finančním vztahu státního rozpočtu k rozpočtu hl. m. Prahy, kde je ve smyslu usnesení vlády č. 841/2007 zohledněn přesun prostředků na jednotky sborů dobrovolných hasičů obcí, které byly součástí příspěvku na výkon státní správy pro hl. m. Prahu, z kapitoly Všeobecná pokladní správa do kapitoly Ministerstva vnitra ČR. Finanční vztah státního rozpočtu k rozpočtu hl. m. Prahy pro rok 2008 bude zahrnovat příspěvek na školství a příspěvek na výkon státní správy (bez příspěvku na dobrovolné hasiče).

Celkový objem finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích a finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtu hl. m. Prahy činí pro příští rok 9 425 567 tis. Kč, z toho obcím v jednotlivých krajích je určeno 8 749 593 tis. Kč (příloha č. 7 k návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2008) a hl. m. Praze 675 974 tis. Kč (příloha č. 8 k návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2008). Finanční vztahy obsahují následující účelové dotace na běžné výdaje a příspěvky:

Příspěvek na školství je určen na částečnou úhradu provozních výdajů základních, mateřských, speciálních základních a mateřských škol, víceletých gymnázií (pokud v nich žáci plní povinnou školní docházku), mateřských a základních škol při zdravotnických zařízeních zřizovaných obcemi a hl. m. Prahou a dále pro přípravné stupně speciálních škol zřizovaných obcemi a hl. m. Prahou. Příspěvek na jednoho žáka a jedno dítě ve výše uvedených typech škol je stanoven na 1360 Kč.

V případě, že školu nebo školské zařízení zřizuje dobrovolný svazek obcí, má rovněž nárok na poskytnutí dotace v této výši. Prostředky mu budou uvolněny formou mimořádné účelové dotace z kapitoly Všeobecná pokladní správa na základě žádosti a nikoli v rámci finančních vztahů k rozpočtům obcí a hl. m. Prahy (1).

Příspěvek byl pro rok 2008 valorizován o 3 %.

Dotace je určena pro zvláštní dětská zařízení (kojenecké ústavy, dětské domovy), zřizovaná ve smyslu vyhlášky č. 242/1991 Sb., která nejsou příjmově napojena na soustavu zdravotních pojišťoven a u nichž zřizovatelskou funkci vykonává obec. Dotace na jedno místo je stanovena na 90 357 Kč. Dotace byla pro rok 2008 valorizována o 3 %.

Příspěvek je určen na částečnou úhradu výdajů spojených s výkonem státní správy. V roce 2008 bude příspěvek na výkon státní správy obcím rozdělován podle nové metodiky poprvé použité v roce 2006. Celkový objem příspěvku je pro rok 2008 valorizován v úhrnu o zhruba 3 %. I přes zmíněnou valorizaci by v roce 2008 došlo (při vyloučení vlivu změn velikosti správních obvodů) k poklesu výše příspěvku u čtyř obcí s rozšířenou působností ve srovnání s objemem, který by tyto obce obdržely při použití postupu výpočtu platném v roce 2007. K dorovnání do uvedené úrovně je těmto obcím v rámci systému propočtu zavedena mimořádná kompenzace, jejíž celková výše činí přibližně 4,1 mil. Kč.

Postavení hl. m. Prahy při výkonu státní správy je specifické, neboť hl. m. Praha vykonává jak státní správu, která podle zákona přísluší obcím, tak i státní správu, jejíž výkon zajišťují kraje. Příspěvek na výkon státní správy pro hl. m. Prahu je stanoven jako součet příspěvku vypočteného použitím pevné sazby na 100 obyvatel hl. m. Prahy (působnost obce) a příspěvku odvozeného od počtu funkčních míst převedených na hl. m. Prahu v průběhu reformy veřejné správy (působnost kraje). Objem příspěvku pro hl. m. Prahu ve funkci obce i kraje byl rovněž valorizován oproti roku 2007 o zhruba 3 %. Příspěvek na výkon státní správy pro hl. m. Prahu již nezahrnuje prostředky určené pro jednotky sborů dobrovolných hasičů (ve výši 180 tis. Kč).

V souvislosti se zánikem okresních úřadů přešly do samosprávné působnosti obcí zřizovatelské funkce k vybraným organizacím působícím v odvětví kultury (knihovny, divadla) a organizacím poskytujícím sociální služby. Vzhledem k přijetí zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, nejsou od roku 2007 v objemu dotace zahrnuty prostředky na financování sociální oblasti. Dotace na výkon zřizovatelských funkcí je proto určena na úhradu provozních výdajů organizací v odvětví kultury. Dotace byla pro rok 2008 valorizována o 3 %.

3.1.1. Ostatní dotace z kapitoly Všeobecná pokladní správa

Mimo finanční vztahy jsou v kapitole Všeobecná pokladní správa rozpočtovány další dotační tituly pro obce a hl. m. Prahu v celkovém objemu 1 428 110 tis. Kč. Jedná se zejména o prostředky na dotační tituly zahrnuté v ukazateli „Další prostředky pro územní samosprávné celky“ (1 041 610 tis. Kč). Proti roku 2007 dochází v tomto ukazateli ke změnám, a to v důsledku přijetí usnesení vlády č. 841/2007. Na základě tohoto usnesení a rozhodnutí vlády je zohledněn přesun vybraných položek z kapitoly Všeobecná pokladní správa do výdajů věcně příslušných kapitol. Ve vztahu k územním samosprávným celkům se jedná o tyto položky:

Na financování programů reprodukce majetku obcí je pro rok 2008 určeno 386 500 tis. Kč, z toho na regionální infrastrukturu 70 000 tis. Kč a na oblast regionálního školství v působnosti obcí 239 000 tis. Kč. Zbývající objem ve výši 77 500 tis. Kč zahrnuje prostředky na výdaje pro obce vyplývající z usnesení vlády a prostředky z programu Technická opatření v pásmech ochrany vod.

S financováním programu Podpora rozvoje a obnovy regionální infrastruktury se počítá pouze v rozsahu již dříve rozestavěných akcí. Z celkových výdajů na program (85 000 tis. Kč) je určeno 70 000 tis. Kč pro město Karlovy Vary, zbývající prostředky z programu jsou určeny pro občanská sdružení nebo jiné subjekty. Nové akce nejsou do programu zařazeny. Oblasti tělovýchovy a sportu, kultury, zdravotnictví, sociální péče, bydlení, vodního hospodářství, památkové péče, cestovního ruchu budou řešeny v rámci systémově vytvořených dotačních titulů v příslušných rozpočtových kapitolách.

Do programu Podpora a rozvoj obnovy materiálně technické základny regionálního školství budou v roce 2008 zařazovány vybrané akce obcí, u nichž byly předem splněny podmínky stanovené příslušnou vyhláškou upravující systém financování programů reprodukce majetku a pravidla pro poskytování dotací z programu.

Prostředky ve výši 26 000 tis. Kč na financování reprodukce majetku obcí jsou zařazeny v programu zahrnujícím výdaje, o nichž rozhodla vláda svým usnesením. Jedná se o prostředky na dořešení podmínek pro výkon státní správy pro město Karviná (usnesení vlády č. 959/2006). Zbývající částka ve výši 51 500 tis. Kč je zahrnuta v programu Technická opatření v pásmech ochrany vod.

Významnou položkou v rámci ostatních dotací z kapitoly Všeobecná pokladní správa v ukazateli Další prostředky pro územní samosprávné celky je, stejně jako v roce 2007, „Dotace na činnosti vykonávané obcemi s rozšířenou působností v oblasti sociálně-právní ochrany dětí“. Dotace je poskytována na základě § 58 odst. 1 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, který stanovuje, že náklady vzniklé v souvislosti s výkonem sociálně-právní ochrany, není-li stanoveno jinak, nese stát. Dotace je určena pro obce s rozšířenou působností a hl. m. Prahu, pro rok 2008 byla valorizována o 3 % a je rozpočtována v celkové výši 717 910 tis. Kč. Dotace je uvolňována ve čtvrtletních zálohách a je předmětem finančního vypořádání.

Druhou významnou položkou v rámci ostatních dotací z kapitoly Všeobecná pokladní správa je stejně jako v roce 2007 „Navýšení příspěvku na výkon státní správy v oblasti sociálních služeb pro obce s rozšířenou působností a hl. m. Prahu“ a je určena na výkon státní správy v oblasti sociálních služeb dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Dotace byla pro rok 2008 valorizována o 3 % a je rozpočtována v celkové výši 206 000 tis. Kč.

Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR navrhuje k 1. 1. 2009 zřízení Národního úřadu pro zaměstnanost a sociální správu, který by měl být tvořen Ústředním ředitelstvím a okresními ředitelstvími. V působnosti této specializované státní správy by měly být činnosti dosud vykonávané úřady práce, krajskými úřady a obecními úřady různých stupňů v rámci přenesené působnosti v oblasti sociálních věcí. Současně s převodem zaměstnanců, kteří zabezpečovali problematiku sociální péče na krajských a obecních úřadech, na územně příslušné Národní úřady pro zaměstnanost a státní správu, by mělo dojít i k převodu příslušného objemu příspěvku na výkon státní správy z kapitoly Všeobecná pokladní správa státního rozpočtu. Vzhledem k této situaci se navrhuje i v roce 2008 tyto prostředky ponechat samostatně v ukazateli „Další prostředky pro územní samosprávné celky“ pro případ převodu do kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí ČR k 1. 1. 2009 a nezahrnovat je do příspěvku na výkon státní správy pro obce a hl. m. Prahu.

Nově je v roce 2008 v ukazateli Další prostředky pro územní samosprávné celky rozpočtována položka „Dofinancování příspěvku na výkon státní správy pro obce s pověřeným obecním úřadem“ ve výši 50 000 tis. Kč. Uvedené prostředky mají pomoci řešit asymetrii v míře krytí výdajů na výkon státní správy u obcí s pověřeným obecním úřadem.

3.1.2. Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu

Dotace pro obce a hl. m. Prahu z ostatních kapitol státního rozpočtu jsou rozpočtovány v celkovém objemu 36 655 737 tis. Kč. Kapitolou s největším objemem dotací určených pro obce a hl. m. Prahu je kapitola Ministerstva práce a sociálních věcí ČR. V objemu neinvestičních dotací určených v rozpočtu této kapitoly pro obce a hl. m. Prahu v celkové výši 24 600 968 tis. Kč jsou zahrnuty zejména prostředky na dávky pomoci v hmotné nouzi, dávky zdravotně postiženým a příspěvek na péči, jejichž výplatu příjemcům budou obce a hl. m. Praha zprostředkovávat.

Objemově významné jsou rovněž neinvestiční dotace z kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, které jsou rozpočtovány ve výši 8 000 000 tis. Kč. Jedná se zejména o dotace na přímé náklady na vzdělávání poskytované hl. m. Praze. Neinvestiční dotace z ostatních kapitol již nejsou objemově tak významné, např. neinvestiční dotace z kapitoly Ministerstva životního prostředí ČR jsou rozpočtovány ve výši 85 000 tis. Kč, neinvestiční dotace z kapitoly Ministerstva zemědělství ČR ve výši 138 800 tis. Kč.

Investiční dotace obcím a hl. m. Praze z ostatních kapitol státního rozpočtu jsou rozpočtovány ve výši 2 653 154 tis. Kč.

C. Hospodaření krajů

1. Očekávaný vývoj hospodaření krajů v roce 2007

V roce 2007 očekáváme, že hospodaření krajů skončí deficitem ve výši 1 mld. Kč. Od svého vzniku v roce 2000 kraje dosáhly záporného výsledku hospodaření poprvé v roce 2006. Pro srovnání kraje vykázaly v roce 2006 schodek v objemu 2,3 mld. Kč. Z hlediska dalšího vývoje salda hospodaření krajů očekáváme, že výše uvedený trend, kdy kraje začaly vykazovat záporný výsledek hospodaření, bude i v budoucnosti nadále pokračovat. Za hlavní příčinu tohoto jevu lze považovat realizaci řady finančně náročných projektů z rozpočtů krajů, například v oblasti infrastruktury (rekonstrukce silnic). Kraje pro tyto účely začaly využívat cizí návratné zdroje z tuzemských i zahraničních institucí (například z Evropské investiční banky). I přes to, že kraje stále ve větší míře používají cizí návratné zdroje, očekáváme, že dosáhnou v roce 2007 lepšího výsledku hospodaření než v roce 2006, a to zejména díky očekávanému pozitivnímu vývoji v plnění inkasa daně z přidané hodnoty a daně z příjmů právnických osob.

Pro rok 2007 očekáváme, že příjmy rozpočtů krajů dosáhnou objemu 133,9 mld. Kč, výdaje pak 134,9 mld. Kč. Z hlediska vnitřní struktury příjmů a výdajů krajů neočekáváme v roce 2007 ve srovnání s rokem 2006 žádné změny. V případě příjmů zůstanou nejdůležitějším zdrojem financování krajů dotace z různých úrovní veřejných rozpočtů, ty se budou podílet na celkových příjmech 62,5 %. Co se výdajů týče, budou, stejně jako v minulosti, převládat z 86 % výdaje běžné.

2. Predikce hospodaření krajů v roce 2008

V roce 2008 se předpokládá negativní celkové saldo rozpočtů krajů ve výši 1,5 mld. Kč. Ve srovnání s očekávanou skutečností na rok 2007 se jedná o mírné zhoršení související s trendem zvyšující se zadluženosti krajů.

V roce 2008 by celkové příjmy krajů měly dosáhnou objemu 138 mld. Kč, výdaje 139,5 mld. Kč. Ve srovnání s očekávanou skutečností na rok 2007 předpokládáme mírný nárůst jak celkových příjmů, tak výdajů krajů.

Z hlediska příjmové stránky se předpokládá výraznější dynamika růstu u daňových příjmů, což se projeví i zvýšením jejich významu v celkových příjmech. Ve srovnání s očekávanou skutečností na rok 2007 by nárůst daní měl činit 5,8 %, a to díky zejména predikovanému příznivému vývoji inkasa daně z přidané hodnoty a daně z příjmů právnických osob. Příznivý daňový vývoj v roce 2008 je předpokládán zejména díky tomu, že vliv reformních opatření na daňové příjmy se v celé šíři projeví až v následujících letech a tempo růstu daňových příjmů se následně zpomalí.

Nejdůležitějším zdrojem financování krajů zůstávají dotace z různých úrovní veřejných rozpočtů, například ze státních fondů, z rozpočtů regionálních rad. Ty se budou na celkových příjmech krajů podílet 61,5 %. Objemově nejvýznamnější budou dotace ze státního rozpočtu (81,6 mld. Kč), a to zejména z kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR (podrobněji viz část 3. sešitu). U dotací ze státního rozpočtu pro kraje očekáváme meziročně mírný pokles, a to u rozpočtovaných neinvestičních dotací.

K financování svých aktivit budou kraje i v roce 2008 zapojovat nedaňové a kapitálové příjmy (3,7 mld. Kč), do svých rozpočtů zapojí i prostředky z vlastních fondů hospodářské činnosti.

Z hlediska roku 2008 se očekává, že z celkového objemu výdajů krajů budou činit běžné výdaje 120,6 mld. Kč (86,5 %), kapitálové výdaje 18,9 mld. Kč (13,5 %).

3. Dotace ze státního rozpočtu rozpočtované pro kraje v roce 2008

Vztah státního rozpočtu k rozpočtům krajů je pro rok 2008 definován:


3.1. Finanční vztahy k rozpočtům krajů

Finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům krajů v roce 2008 zahrnují pouze příspěvek na výkon státní správy v přenesené působnosti. Součástí tohoto příspěvku již nejsou prostředky na jednotky sborů dobrovolných hasičů obcí, neboť ve smyslu přijatého usnesení vlády č. 841/2007 byl zohledněn přesun těchto výdajů z kapitoly Všeobecná pokladní správa do kapitoly Ministerstva vnitra ČR.

V souladu s ustanovením § 29 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, obdrží kraje ze státního rozpočtu příspěvek na financování výkonu státní správy v přenesené působnosti.

V příspěvku na výkon státní správy byly pro rok 2008 zahrnuty finanční prostředky schválené usnesením vlády č. 563 ze dne 23. 5. 2007 o zvýšení příspěvku na výkon státní správy v souvislosti s implementací soustavy Natura 2000. Tímto usnesením vlády bylo schváleno další personální a finanční posílení krajských úřadů, tj. o dalších 31 pracovních úvazků na konečný počet 46 pracovníků pro všechny kraje a s tím související navýšení příspěvku na výkon státní správy o 17,25 mil. Kč. Pro rok 2008 byl příspěvek na výkon státní správy, včetně uvedeného navýšení, valorizován o 3 %.

3.1.1. Ostatní dotace z kapitoly Všeobecná pokladní správa

Pro rok 2008 se jedná o dotace v celkové výši 1 918 375 tis. Kč. Na financování programů reprodukce majetku je rozpočtováno 1 650 000 tis. Kč, zbývající objem 268 375 tis. Kč je zahrnut v ukazateli „Další prostředky pro územní samosprávné celky“. Ten obsahuje dotační tituly, které nelze rozpočtovat u konkrétních příjemců v době sestavování návrhu rozpočtu, například prostředky na výdaje stanovené zvláštními zákony nebo právními předpisy. Oproti roku 2007 nejsou v tomto ukazateli zahrnuty prostředky na koordinátory romských poradců při krajských úřadech (prostředky ve výši 5 665 tis. Kč jsou alokovány v kapitole Úřadu vlády ČR).

Hl. m. Praze přísluší podle zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, i postavení kraje. Proto má hl. m. Praha, stejně jako další oprávnění příjemci, po splnění stanovených podmínek, nárok na čerpání dotačních titulů, které jsou rozpočtovány pro obce a kraje, jsou však rovněž rozpočtovány některé specifické tituly, například 45 000 tis. Kč na financování provozu ochranných systémů podzemních dopravních staveb.

Co se týče prostředků na financování reprodukce majetku krajů, jedná se zejména o prostředky z programu zahrnující výdaje, o nichž rozhodla vláda svým usnesením. Tato položka obsahuje částku 1 650 000 tis. Kč pro kraje a je určena na majetkové vypořádání pozemků pod silnicemi II. a III. třídy (usnesení vlády č. 1059/2005).

3.1.2. Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu

Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu jsou rozpočtovány v celkové výši 78 596 599 tis. Kč. Dotace jsou směrovány na financování investičních i neinvestičních akcí a budou krajům poskytnuty přímo z rozpočtů příslušných kapitol. Objemově nejvyšší dotací je dotace pro kraje v kapitole Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR (v předpokládané výši 70 250 870 tis. Kč), která zahrnuje dotace na přímé náklady pro školy a školská zařízení zřizovaná kraji, obcemi (případně dobrovolnými svazky obcí) a soukromými zřizovateli. Přímé náklady jsou tvořeny osobními výdaji (jedná se o platy pedagogických a nepedagogických pracovníků, pojistné a další související platby) a ostatními přímými neinvestičními výdaji (jedná se o učebnice, učební pomůcky apod.). Podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, kraj rozepisuje a přímo přiděluje dotace předškolním zařízením, školám a školským zařízením zřizovaným obcemi, tzn. že tyto prostředky neprocházejí rozpočty obcí.

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 46/2007.

Přehled tabulek

Poznámka:

(1) Finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům územních samosprávných celků upravují pouze vztahy k obcím, hl. m. Praze a krajům.