Týdeník Veřejná správa
Zpracoval:
JUDr. Adam Furek
odbor dozoru a kontroly
MV ČR
Lze požadovat kopie usnesení a zápisů z jednání orgánů obce?
Stanovisko odboru dozoru a kontroly MV ČR
Vyšlo v čísle 28/2007
Za jakých podmínek může občan obce požadovat po obci kopie usnesení a zápisů z jednání zastupitelstva obce, usnesení rady obce, výborů zastupitelstva obce a komisí rady obce, případně zápisů ze schůzí rady obce?
Podle ustanovení § 16 odst. 2 písm. e) obecního zřízení má občan obce(eventuálně další osoby podle § 16 odst. 3 a § 17 obecního zřízení – dále jen “občan obce”) právo nahlížet do rozpočtu obce a do závěrečného účtu obce za uplynulý kalendářní rok, do usnesení a zápisů z jednání zastupitelstva obce, do usnesení rady obce, výborů zastupitelstva obce a komisí rady obce a právo pořizovat si z těchto dokumentů výpisy. Toto ustanovení obecního zřízení občanovi obce nezakládá právní nárok na poskytnutí kopií dokumentů obce.
Na poskytování informací o činnosti obce se však vztahuje rovněž zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen “InfZ”), neboť povinnými subjekty, které mají podle tohoto zákona povinnost poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti, jsou podle jeho § 2 odst. 1 též územní samosprávné celky a jejich orgány. Ustanovení § 16 odst. 2 písm. e) obecního zřízení představuje ve vztahu k InfZ speciální, (“privilegovaný”) režim přístupu k určitým informacím, stanovený pro určité subjekty a pro určitý způsob tohoto přístupu. Z uvedeného vyplývají následující dílčí závěry:
Ustanovení § 16 odst. 2 písm. e) obecního zřízení se uplatní ve vztahu k InfZ jako speciální úprava za splnění tří kumulativních podmínek: Jestliže žádost uplatní občan obce, jestliže se tato žádost týká dokumentů vyjmenovaných v § 16 odst. 2 písm. e) obecního zřízení a jestliže občan obce žádá o nahlédnutí či o možnost pořídit si z těchto dokumentů výpis.
Ve všech ostatních případech je třeba aplikovat obecný režim InfZ. Může se jednat o žádost o informaci uplatněnou jiným subjektem než občanem obce (bez ohledu na obsah žádosti) nebo o žádost o poskytnutí informace uplatněnou občanem obce, pokud žádá přístup k jiným dokumentům než uvedeným v § 16 odst. 2 písm. e/ obecního zřízení (typicky právě zápis z jednání rady obce), respektive jestliže sice žádá o přístup k těmto dokumentům, avšak jejich poskytnutí požaduje jiným způsobem než nahlédnutím či možností pořídit si výpis (k výslovné možnosti žádat v režimu InfZ o poskytnutí kopií dokumentů viz rozhodnutí Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 24. října 2001, č. j. 10 Ca 232/2001-40, publikované pod č. 916 v časopise Soudní judikatura
č. 1/2002, str. 41).
Z rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 25. srpna 2006, č. j. 6 As 40/2004-62, publikovaného pod č. 711 ve Sbírce rozhodnutí Nejvyššího správního soudu č. 12/2005, dále pro jednotlivé případy uvedené pod bodem 2 lze ve vztahu k žádosti občana obce dovodit následující závěry:
Jestliže občan obce žádá o poskytnutí kopií dokumentů uvedených v § 16 odst. 2 písm. e) obecního zřízení, do nichž by mohl na základě svého práva občana obce nahlížet či si z nich pořizovat výpisy, je třeba tuto jeho žádost posoudit jako žádost podanou podle InfZ, tedy včetně možnosti povinného subjektu požadovat úhradu podle § 17 InfZ. Při poskytování těchto kopií však Nejvyšší správní soud ze vztahu § 16 odst. 2 písm. e) obecního zřízení a InfZ dovodil, že omezení práva na informace, jak vyplývá z § 12 InfZ, se v případě poskytnutí kopie těchto dokumentů neuplatní, neboť citované ustanovení obecního zřízení občanovi obce k chráněným informacím přístup umožňuje, čímž právní řád předpokládá, že se občan obce s těmito informacemi může seznámit. Není proto třeba např. “začerňovat” osobní údaje uvedené v usnesení rady obce.
Jiná situace však nastane tehdy, jestliže občan obce žádá o poskytnutí kopie jiných dokumentů než těch, o kterých hovoří § 16 odst. 2 písm. e) obecního zřízení (např. jestliže žádost směřuje k poskytnutí kopie ze zápisu ze schůze rady). V tomto případě je postavení občana obce totožné s “ostatními” žadateli. Povinný subjekt je v tomto případě povinen zajistit ochranu podle § 12 InfZ (jak ostatně vyplývá i z publikované právní věty k rozhodnutí SJS 711/2005): Povinný subjekt poskytující informace ze zápisu ze schůze rady obce jiné osobě než členu zastupitelstva obce je povinen zajistit zákonem stanovenou ochranu práv a svobod jiných osob způsoby předvídanými v § 12 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím; to ovšem neplatí, pokud občan požaduje informace z usnesení rady, k nimž má podle § 16 odst. 2 písm. e) zákona č. 128/2000 Sb., obecního zřízení, zaručen přímý přístup formou nahlédnutí a pořízení výpisů.
Poslední aktualizované znění