Ministerstvo vnitra převádí správu a provozování komunikační infrastruktury na Českou poštu
Cílem je zefektivnit provozování komunikační infrastruktury a vybraných aplikací MV (vč. Policie ČR, HZS) převodem na servisní organizaci.
Dnes 4. listopadu proběhl tiskový brífink náměstka ministra vnitra Zdeňka Zajíčka. Tématem byl převod správy komunikační infrastruktury z Ministerstva vnitra na Českou poštu v letech 2009-2013. Brífinku se dále zúčastnili generální ředitel České pošty Petr Sedláček a policejní prezident Oldřich Martinů.
K podpisu smluv mezi Ministerstvem vnitra a Českou poštou došlo 31. října 2008. Poskytování služeb bude zahájeno ke dni 1. 1. 2009, k 30. 4. 2009 dojde k ukončení přechodného, resp. kalibračního období. Na dnešním tiskovém brífinku k tomu náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček sdělil: "Chtěli jsme snížit počty zaměstnanců, odstranit roztříštěnost služeb poskytovaných Ministerstvem vnitra a oddělit správu komunikační infrastruktury od správy dat. Česká pošta splňuje předpoklady, jak z hlediska ochrany citlivých informací, tak zároveň vyhovuje našemu požadavku, aby měl stát přímou kontrolu nad tím, jak bude Česká pošta plnit smluvní závazky ve vztahu k Ministerstvu vnitra.Náklady, které budeme platit České poště znamenají, že uspoříme za následující pětileté období asi 368 milionů korun."
Policejní prezident Oldřich Martinů za Policii ČR řekl: "Měli jsme několik podmínek, především, aby byl garantován objem i kvalita. Další podmínkou, na které jsme trvali, byla bezpečnost přenášených dat a posledním parametrem byla otázka práv a povinností zaměstnanců policie ČR, kteří se stávají zaměstnanci České pošty."
Dosud Česká pošta spolupracovala s Ministerstvem v rámci Czech POINTů - vydávala například výpisy z rejstříků trestů, obchodního a živnostenského rejstříku, katastru nemovitostí. Nyní bude jejím úkolem zprostředkovávat elektronickou poštu mezi lidmi, úřady a společnostmi, to je spojené s datovými schránkami.
Hlavní cíle transformace ICT Ministerstva vnitra na Českou poštu
Ministerstvo vnitra si v rámci uspoření státních výloh a získání kvalitnějších služeb nechalo zpracovat analýzu o převodu správy komunikační infrastruktury. Na základě vypracované analýzy bylo zjištěno, že některé komunikační a informační systémy je ekonomičtější zajišťovat externími dodavateli. Z tohoto důvodu byla oslovena Česká pošta jako subjekt podléhající přímé kontrole státu, resp. Ministerstva vnitra.
Hlavní cíle transformace jsou:
- zajištění potřebné úrovně ICT služeb poskytovaných externí servisní organizací i vlastními kapacitami Ministerstva,
- zajištění maximální bezpečnosti provozu sítě a přenosu dat,
- snížení personální náročnosti poskytovaných ICT služeb v rámci resortu,
- oddělení provozování od projektování ICT systémů a aplikací,
- zefektivnění a optimalizace činností útvarů ICT na Ministerstvu vnitra,
- optimalizace nákladů na zajištění ICT služeb Ministerstva vnitra.
Důležité je uvést, že ICT systémy a infrastruktura zůstávají ve vlastnictví Ministerstva vnitra. Česká republika se chce vyrovnat v dostupnosti on-linových služeb eGovernmentu zahraničím státům a samozřejmě nahradit zastaralé procesy, které se za posledních více než 40 let v podstatě nezměnily.
Jana Malíková
ředitelka odboru a tisková mluvčí