Základní registry mění veřejnou správu už šedesát šest dní
Český eGovernment dosáhl zavedením základních registrů zásadní mety. V rámci konference eGovernment 20:10 v Mikulově však zástupci Ministerstva vnitra ujistili, že základními registry reformování veřejné správy v Česku nekončí.
Šedesát šest dní provozu, dvacet milionů transakcí, 24hodinový online přístup ke státem garantovaným údajům, přes padesát dva tisíc výpisů z Czech POINTů a žádný závažný incident. To jsou některá z čísel, která více než dva měsíce od spuštění charakterizují projekty základních registrů veřejné správy.
Zásadní je dle Roberta Ledvinky, vrchního ředitele sekce pro eGovernment Ministerstva vnitra, skutečnost, že základní registry po technické stránce fungují. „Také díky tomu se teď můžeme bavit o reálném výkonu skutečně vykonávaných agend ve veřejné správě a o jejich případné revizi,“ uvedl mj. Robert Ledvinka na konferenci v Mikulově. Kromě toho resort vnitra intenzivně pracuje na úpravách jednotlivých formulářů a připravuje masivní mediální kampaň, která vysvětlí občanům, co nového mohou po „svém“ úředníkovi požadovat a jak jim mohou základní registry zjednodušit život. Jak totiž Robert Ledvinka zdůraznil, základní registry ani celý eGovernment není jen o IT technologiích, ale především o projektech, které zjednoduší lidem život.
Další cesty eGovernmentu
V návaznosti na to předloží Ministerstvo vnitra do listopadu letošního roku vládě materiál Strategie eGovernmentu pro období od roku 2014 do roku 2020. V něm definuje nové cíle českého eGovernmentu jako produktu, který mění procesy ve veřejné správě. Už dnes je však jasné, že jedním z hlavních témat budoucnosti eGovernmentu bude sdílení služeb ve veřejné správě. Materiál bude mj. obsahovat tyto body:
- další rozvoj datové základny státu – příprava a realizace strategických integračních projektů navazujících na základní registry (eHealth, eJustice, eEducation atd.)
- sdílená státní infrastruktura (Centrální místo služeb, KIVS, státní datová centra, datové sklady atd.)
- sdílení služeb veřejné správy (analýza veřejných služeb)
- projekt bezpečné identity STORK (s prioritami autentizace a autorizace)
Vybrané informace k základním registrům:
- systém základních registrů uveden do ostrého provozu 1. července 2012, od té doby zvládl více než 20 milionů transakcí
- základní registry jsou naplněny daty a je zajištěna jejich trvalá aktualizace
- zajištěn přístup k referenčním údajům prostřednictvím centrálních, regionálních či lokálních agendových informačních systémů
- zajištěn přístup k referenčním údajům prostřednictvím Czech POINTu a CzechPOINT@office, tedy přístup, který bude využívat většina „menších“ úřadů
- public@mvcr.cz – e-mail, na který mohou lidé posílat dotazy či připomínky k základním registrům
Co jsou základní registry:
Jde o bezpečnou databázi, která sjednotila dosud roztříštěná data vedená úřady o občanech a státních i nestátních subjektech. Díky tomu vznikl poprvé v historii v Česku nástroj, který jako jediný nabízí relevantní a nezpochybnitelná data, tzv. referenční údaje. V tuto chvíli jde cca o 120 nejdůležitějších údajů, u kterých stát garantuje jejich platnost.
Pavel Novák
ředitel odboru tisku a public relations
ředitel odboru tisku a public relations