Odbavení na letišti může díky Ministerstvu vnitra trvat jen 10 sekund
Pasažéři, kteří přilétnou na první terminál letiště Praha Ruzyně, mají od prosince loňského roku možnost využít tzv. samoobslužného hraničního odbavení. V praxi to znamená, že po příletu pouze přistoupí k zařízení nazvanému EasyGO, přiloží doklad totožnosti a jsou odbaveni.
Jde o první zařízení ve střední a východní Evropě, které navazuje na podobná řešení provozovaná již od roku 2007 v Portugalsku, Německu, Velké Británii, Finsku nebo Nizozemí. Využít výhod systému a ušetřit čas může každý občan s dokladem s biometrickými údaji starší 18 let, který je občanem EU, Evropského hospodářského prostoru nebo Švýcarska.
Samotné odbavení je jednoduché. Systém nejprve ověří cestovní doklad cestujícího na čtecím terminálu. V případě, že je doklad v pořádku, je fotografie uložená v čipu cestovního dokladu porovnána s fotografií, která byla aktuálně pořízena kamerou umístěnou ve výstupních dveřích samoobslužné brány. Pokud dojde ke shodě, jsou výstupní dveře uvolněny a cestující může pohodlně pokračovat v cestě.
Vlastní odbavení v ideálním případě netrvá zpravidla déle než 10 až 12 vteřin. Provoz je trvale monitorován policisty služby cizinecké policie, kteří jsou detailně informováni o průběhu odbavení a mohou v případě identifikace nestandardního stavu nebo pozitivní lustrace cestujícího zasáhnout.
První týdny provozu ukázaly, že novinku hodnotí cestující pozitivně, o čemž svědčí četnost využití systému a jejich reakce po úspěšném průchodu. Při prvním statistickém zpracování dat bylo zjištěno, že systém během prvních dvou týdnů využilo více než 4000 cestujících a míra využití roste.
Projekt je výsledkem vývojových a rozvojových aktivit Ministerstva vnitra. Instalace a spuštění provedlo MV v úzké spolupráci s Ředitelstvím služby cizinecké policie a Letiště Praha, a. s. Důležitou skutečností je fakt, že zvýšeného komfortu pro cestující je dosaženo při zachování bezpečnosti ochrany vnějších státních hranic.
Dodavatelem technologického řešení je společnost VÍTKOVICE IT SOLUTIONS, a. s., použitý systém je téměř identický s řešením, které je s úspěchem provozováno na letišti ve Frankfurtu nad Mohanem.
Pavel Novák
ředitel odboru tisku a public relations
vytisknout
e-mailem
Facebook