Ministerstvo vnitra na konferenci k ICT: Už žádné sliby, přecházíme od slov k činům
Efektivní financování a koordinace eGovernmentu v dalších letech nebo možnost úplného elektronického podání. Ministerstvo vnitra představilo základní směřování elektronizace státní správy do budoucna na konferenci eGovernment 20:10, která skončila dnes, ve středu 10. září 2014.
Podstatou aktivit resortu vnitra v oblasti ICT bude finanční i praktická efektivita nabízených služeb, a hlavně jejich využitelnost ze strany občanů jako klientů státu. Vnitro také zásadně mění strategii. Místo obecných a nekonkrétních vizí přechází od slov k činům a klade důraz na konkrétní projekty s konkrétními přínosy pro stát i veřejnost.
„Zjistili jsme, že máme pět a půl tisíce nekoordinovaných informačních systémů. Začali jsme proto toto obrovské množství revidovat a nově také koordinovat. Chceme a musíme mít přehled, jaké systémy stát má, a vzájemně je kvůli finanční a funkční efektivitě sdílet. Také proto podporujeme vznik Rady vlády pro informační společnost, o jejímž fungování a koordinační roli bude jednat vláda,“ uvedl na konferenci Jiří Zmatlík, náměstek ministra vnitra pro ekonomiku, strategie a evropské fondy. „Naší vizí je konkrétní cesta, na kterou jsme se už vydali. Součástí této cesty je zlepšení čerpání dotací z evropských fondů mj. i na projekty eGovernmentu, což se nám v minulém období příliš nedařilo. Mohu však slíbit, že jsme se poučili z chyb našich předchůdců a tyto chyby nebudeme opakovat,“ doplnil Jiří Zmatlík s tím, že pozitivním krokem pro správné čerpání prostředků z EU bylo nedávné schválení Strategického rámce rozvoje veřejné správy.
Elektronické podání
Fakt, že stát v oblasti eGovernmentu v posledních letech přešlapoval na místě, zmínil také ředitel odboru eGovernmentu resortu vnitra Bohdan Urban. Ten prezentoval zcela konkrétní projekt úplného elektronického podání, které Ministerstvo vnitra v tuto chvíli představuje. Umožní tím úřadům přijímat vybrané úkony v elektronické podobě automaticky bez nutného zapojení úředníků a bez potřeby vzniku nových systémů pouze s využitím už existujících služeb, jako jsou Czech POINTy, portál veřejné správy nebo datové schránky. „Neslibujeme žádný přelomový systém, ale chceme propojit ty stávající a využít jejich přednosti,“ vysvětlil Bohdan Urban.
Už v příštím roce by tímto „automatizovaným“ způsobem, kdy občan zašle podání elektronicky a systém jednoduchý úkon automaticky vyřídí, mohly fungovat některé základní agendy, jako je potvrzení o bezdlužnosti nebo výpis z bodové karty řidiče.
Lucie Nováková
ředitelka odboru tisku a public relations
vytisknout
e-mailem
Facebook