Lidé si v lednu přišli na Czech POINT pro rekordní počet výpisů
Odeslali také rekordní počet datových zpráv
Stále více občanů volí místo na úřad cestu na Czech POINT, případně rovnou komunikuje s úřady elektronicky přes datové schránky. Důkazem je rekordní množství 205 897 výpisů, které v lednu 2014 lidé získali na jednom z více než sedmi tisíc kontaktních míst veřejné správy. Stejně tak byl první měsíc letošního roku přelomový i z hlediska datových schránek. Uživatelé totiž odeslali rekordních 5 756 030 datových zpráv. Oba projekty tak potvrzují, že v rámci elektronizace veřejné správy v Česku patří mezi nejvyužívanější.
Rekordních více než 200 tisíc výpisů Czech POINTu nepředstavuje žádné abstraktní úřední číslo. Za každým vydaným výpisem je konkrétní člověk, který díky službám Czech POINTů ušetřil cestu na úřad i čas, který by si dříve musel vyhradit kvůli úředním hodinám konkrétních úřadů. Dnes navíc nemusí jít pro každý výpis zvlášť na jiný úřad, ale získá vše na jednom místě. Czech POINT tak nejen že funguje jako systém bezproblémově, ale také přináší uživatelům viditelné výhody. Množství nabízených služeb se navíc neustále rozšiřuje.
Vede výpis z rejstříku trestů
Nejvíce lidé stále využívají možnost nechat si na jakémkoli Czech POINTu vytisknout výpis z rejstříku trestů a z katastru nemovitostí. Výpisů z rejstříku trestů vydala v lednu kontaktní místa celkem 65 352, katastr nemovitostí se na rekordním množství 205 897 podílel 47 664 vydanými výpisy. Celkové statistiky také ukazují rostoucí popularitu konverze dokumentů. Přestože větší počet občanů si na Czech POINT přijde zkonvertovat, tedy oficiálně úředně převést elektronický dokument do klasické listinné podoby, stále více se využívána i konverze z listinné do podoby elektronické. Zájemci tak už ve 190 000 případů využili skutečnosti, že dokument v elektronické podobě má stejnou platnost jako dokument „papírový“.
Pokud jde o datové schránky, pořád sice platí, že jejich prostřednictvím komunikují především úřady s firmami, podnikateli či běžnými občany, stále aktivnější se ovšem stává i podnikatelská sféra a fyzické osoby. Poměr zpráv odeslaných orgány veřejné moci a firmami, podnikateli či fyzickými osobami byl v lednu 77 % ku 23 %. V pondělí 27. ledna 2014 byla také poprvé překročena hranice 300 tisíc odeslaných datových zpráv za jeden kalendářní den, konkrétně to bylo 301 956 tisíc.
Co je Czech POINT
Český Podací Ověřovací a Informační Národní Terminál je kontaktní místo veřejné správy poskytující občanům zejména ověřené údaje vedené v centrálních registrech, jako jsou rejstřík trestů, obchodní rejstřík, registr živnostenského podnikání atd. Umožňuje občanům získat informace, zažádat o výpis nebo učinit podání ke státu na jednom kontaktním místě. Zle na něm také získat výpis, z kterého občan zjistí, kde a proč si o něm v minulosti úředníci zjišťovali informace v Základních registrech.
Za přesně stanovených podmínek se mohou stát kontaktním místem pro výkon veřejné správy i banky. V současnosti Czech POINT provozuje na vybraných pobočkách ČSOB. Stále se také rozvíjí služba CzechPOINT@home, díky které mohou uživatelé datových schránek dostat vybrané výpisy elektronicky datovou zprávou.
Co jsou datové schránky
Informační systém datových schránek jako státem garantovaná a zabezpečená forma komunikace svým spuštěním v červenci 2009 zásadně změnila komunikaci veřejnosti se státem i úřadů vzájemně mezi sebou. Uživatelé datových schránek totiž nemusí svůj volný čas organizovat podle úředních hodin státních orgánů ani podle otevírací doby poštovní pobočky. Záleží jen na nich, zda a kdy odešlou či přijmou důležitou úřední korespondenci ze svého počítače či mobilního telefonu, a to třeba o půlnoci z pohodlí svého obývacího pokoje, internetové kavárny či z notebooku na dovolené.
Kompletní statistiky i podrobné informace o Czech POINTu najdete na www.czechpoint.cz, informace k datovým schránkám na www.datoveschranky.info.
Vybrané statistiky Czech POINT
Přehled nejvyužívanějších služeb Czech POINT
|
|
---|---|
Rejstřík trestů
|
4 457 000 (43,2 %)
|
Katastr nemovitostí
|
2 322 000 (22,4 %)
|
Obchodní rejstřík
|
1 750 000 (17 %)
|
Konverze dokumentů z elektronické do listinné podoby
|
686 000 (7 %)
|
Registr řidičů, počet trestných bodů
|
452 000 (4,4 %)
|
Živnostenský rejstřík
|
319 000 (3 %)
|
Konverze dokumentů z listinné do elektronické podoby
|
190 000 (1,8 %)
|
Ostatní
|
147 000 (1,2 %)
|
Počty vydaných výpisů celkem
|
10 323 000
|
Vybrané statistiky datových schránek
Celkové statistiky odeslaných datových zpráv
od 30. června 2009 do 2. února 2014
|
|
---|---|
Orgán veřejné moci
|
79 082 891
|
Orgán veřejné moci – notář
|
2 347 636
|
Orgán veřejné moci – exekutor
|
59 791 298
|
Schránka OVM zřízená na žádost
|
10 414 381
|
Právnická osoba
|
18 039 934
|
Právnická osoba – ze zákona
|
33 233
|
Právnická osoba – na žádost
|
228 766
|
Podnikající fyzická osoba
|
757 834
|
Podnikající fyzická osoba – advokát
|
1 447 308
|
Podnikající fyzická osoba – daňový poradce
|
144 420
|
Podnikající fyzická osoba – insolvenční správce
|
345 665
|
Fyzická osoba
|
276 413
|
Odeslané zprávy celkem
|
Pavel Novák
ředitel odboru tisku a public relations
ředitel odboru tisku a public relations