Národní plán obnovy  

Přejdi na

Národní plán obnovy  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

I při opravě auta na silnici musíte být dobře vidět, jinak riskujete život!

Každý řidič si jistě vzpomene na „své“ zážitky při nuceném zastavení vozidla na pozemní komunikaci a na instalaci výstražného trojúhelníku za tmy, v dešti či za mlhy a sněžení. 

Při poruše na vozidle je nutné okamžitě pustit výstražná světla (pokud je jimi vozidlo vybaveno), obléci si reflexní vestu, vyrobenou z retroreflexních materiálů, umístit trojúhelník do stanovené optimální vzdálenosti a ihned ustoupit do bezpečné vzdálenosti od vozidla (např. za svodidla). Pak je teprve vhodné volat asistenční službu či se rozhodnout pro opravu vlastními silami.

Dojde-li totiž na pozemní komunikaci k poruše vozidla nebo k jeho nucenému odstavení, musí řidič profesionál při přerušení jízdy pro závadu na vozidle nebo nákladu, v důsledku dopravní nehody nebo pro náhlou nevolnost, používat při odstraňování poruch, ke kterým došlo během jízdy na pozemních komunikacích a kdy je nutno na ně vstoupit, výstražné vesty s vysokou viditelností vyhovující požadavkům normovaných hodnot.

Nejen řidič musí používat označení v podobě výstražné vesty s vysokou viditelností, ale také vozidlo musí zabezpečit v souladu s předpisy. Každý řidič motorového vozidla, které je povinně vybaveno přenosným výstražným trojúhelníkem, musí tohoto trojúhelníku užít po dobu nouzového stání (např. při přerušení jízdy pro závadu na vozidle nebo na nákladu, v důsledku dopravní nehody nebo pro náhlou nevolnost řidiče), jestliže takové vozidlo tvoří překážku provozu na pozemních komunikacích.

Dalším možným prvkem k lepší viditelnosti vozidla je použití bezpečnostního ochranného potahu zadního nárazníku. Jde o zařízení, které splňuje dva základní účely. V první řadě jde o bezpečnostní funkci. Po odstavení osobního motorového vozidla na pozemní komunikaci a manipulaci s vozidlem nebo s nákladem se bezpečnostní ochranný potah zadního nárazníku zavěsí na spodní hranu otevřeného zavazadlového prostoru přes zadní nárazník. Bezpečnostní ochranný potah zadního nárazníku působí jako výstražný prvek pro zlepšení viditelnosti stojícího vozidla.

Druhou funkcí bezpečnostního ochranného potahu zadního nárazníku je zabránění znečištění oděvu osoby manipulující v zavazadlovém prostoru. Ke znečištění dochází otěrem o zadní nárazník.

Popisovaný výrobek má především za cíl přispět ke zvýšení bezpečnosti a ochrany zdraví a majetku při manipulaci se stojícím vozidlem. Ze zkušeností je známo, že výstražný trojúhelník není vždy dostačující a nemusí být vždy dobře vidět, zejména vezmeme-li v úvahu lidský faktor při umísťování trojúhelníku. Řidič neumístí výstražný trojúhelník na předepsanou vzdálenost, projíždějící vozidla ho mohou povalit či znečistit odstřikujícími nečistotami z vozovky. Tím, že je bezpečnostní ochranný potah umístěn výše než na zemi stojící výstražný trojúhelník, budou jej a tedy i odstavené vozidlo, vidět ostatní účastníci silničního provozu dříve a na větší vzdálenost. Bezpečnostní ochranný potah řeší také kritickou situaci na silnici, když dojde k odstavení vozidla a řidič teprve odchází postavit trojúhelník a vozidlo v tomto okamžiku není ještě nijak označeno a samozřejmě i opačně. Další z možností je využití při vlečení vozidla – reflexní potah umístit na zadní nárazník a zafixovat pomocí gumových lanek.

Vidět a být viděn

Nejde jen o pouhý slogan, ale o cestu ke snížení úrazů a dalších následků při dopravních nehodách. Za snížené viditelnosti musí účastníci silničního provozu jízdě i chůzi věnovat obzvláště zvýšenou pozornost. Snížená viditelnost je příčinou úmrtí chodců v důsledku dopravní nehody v obci v 50 % a mimo obec dokonce v 80 %. Vidět a zejména být viděn je proto klíčovou zásadou v dopravním prostředí.

Viditelnost lze zvýšit vhodnými doplňky z reflexních materiálů, které zvyšují světelný kontrast vůči pozadí a prodlužují tak vzdálenost, na jakou může řidič odstavené nebo odtahované vozidlo zaznamenat.

Reflexní materiály odrážejí světlo v úzkém kuželu zpět ke zdroji a to až na vzdálenost kolem 200 metrů. Výrazně zvyšují viditelnost za tmy a za snížené viditelnosti. Reflexní materiál je v noci vidět na 3× větší vzdálenost než bílé oblečení a více než na 10× větší vzdálenost než oblečení modré. Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič nejméně 31 metrů (1,5 sekundy) na to, aby si uvědomil nebezpečí a odpovídajícím způsobem zareagoval. Pouze s reflexními materiály mají chodci, cyklisté a řidiči dostatek času na bezpečnou reakci.

Především bezpečnost silničního provozu

Jakékoliv zařízení, nebo opatření, které přispěje k bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích je přínosem. V důsledku značné nehodovosti na našich silnicích je nutno jakoukoliv pozitivní snahu o zvýšení bezpečnosti jedině přivítat. Je evidentní, že jednodušší a rozhodně lacinější je prevence než řešení následných škod a úrazů, a proto závěrečné shrnutí: 

  • Pokud jde o závadu, která automobil zastaví, zajeďte pokud možno co nejvíce vpravo na krajnici vozovky, pusťte výstražná světla a vypněte motor vozidla!
  • Zachovejte klid rozvahu a nejednejte zbrkle!
  • Co nejrychleji auto všichni opusťte! Použijte reflexní vestu!
  • Výstražný trojúhelník umístěte za auto v patřičné vzdálenosti; při jeho instalaci buďte velmi opatrní!
  • Vždy mějte na paměti, že odstavené vozidlo musí být dobře viditelné pro ostatní účastníky silničního provozu!
  • Možné je využít také bezpečnostní ochranný potah.
  • Spolucestující samozřejmě vystoupí z porouchaného vozidla okamžitě a zaujmou postavení na bezpečném místě vpravo, za krajnicí, či za svodidly v dostatečné bezpečné vzdálenosti od pozemní komunikace!
  • Zejména na dálnici se nepouštějte například do výměny pneumatiky ve směru do vozovky, je to velmi nebezpečné pro vás i pro ostatní účastníky silničního provozu!
  • Pokud zjistíte, že automobil je nepojízdný a stojíte na dálnici, nezapomeňte na pravidla silničního provozu platná pro vlečení vozidla – jen na dobu nezbytně nutnou k nejbližšímu výjezdu!

Informuje: JUDr. Tomáš Koníček z odboru prevence kriminality MV, tel.: 974 833 217, E-mail: sekropk@mvcr.cz

Odbor prevence kriminality, 4.2.2010

vytisknout  e-mailem