Norské fondy  

Přejdi na

Norské fondy  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Snadná navigace světem úřadů. Ministerstvo vnitra seznámilo úřady s novinkami v eGovernmentu

Co znamená zákon o právu na digitální službu pro obce, úřady i občany, to bylo hlavní téma 3. ročníku konference Snadná navigace světem úřadů, kterou v Míčovně Pražského hradu 19. listopadu 2019 organizovalo Ministerstvo vnitra (MV) s Národní agenturou pro komunikační a informační technologie. 

Konference se účastnilo přes 200 zástupců veřejné správy. Kromě zákona o právu na digitální službu byly mezi tématy i jednotlivé projekty eGovernmentu jako Portál občana nebo elektronické občanské průkazy. Hlavním tématem však byl návrh tzv. digitální ústavy, který už schválila Sněmovna a který do pěti let stanoví státu povinnost umožnit lidem komunikovat s úřady čistě elektronicky. „Po roce a půl příprav máme zákon, který skutečně stojí za to. Nejde jen o to, že lidé získají právo požadovat po státu služby elektronicky, ale zároveň bude mít stát konečně propojený datový fond, ve kterém bude sdílet informace všech 6000 informačních systémů,“ upozornil náměstek ministra vnitra sekce ICT Jaroslav Strouhal.   

MV také úřady i obce ujistilo, že se jejich představitelé a úředníci nemusejí dopadů zákona bát. Zákon pro ně nebude znamenat větší zátěž, naopak je některých povinností zbaví.

Náměstek sekce legislativy Petr Mlsna vyzdvihl vznik elektronické sbírky zákonů a elektronické legislativy, které mj. konečně zajistí ověřenou a aktuální podobu zákonů v elektronické podobě. „Příští rok systémy dobudujeme a začneme je testovat. Od ledna 2022 by měly být plně funkční,“ uvedl Petr Mlsna. V rámci konference pak náměstci Mlsna a Strouhal předali ocenění Ministerstva vnitra za přínos při rozvoji eGovernmentu v oblasti legislativy. Cenu získal Michal Herudek z odboru legislativy MV. Michal Herudek se zásadním způsobem podílel mj. na finální podobě zákona o právu na digitální službu nebo zákona o digitální identitě.

Dalším tématem byly centrální nákupy v oblasti ICT, díky kterým MV prostřednictvím svého odboru hlavního architekta dosud ušetřilo úřadům na tendrech IT oproti ceníkovým cenám přes 5 mld. Kč.

MV současně na konferenci představilo novou podobu rozcestníku online služeb státu https://gov.cz nebo automatického komunikačního asistenta, který občany provede službami Portálu občana na https://obcan.portal.gov.cz. Více zde.



Klára Dlubalová
pověřená řízením odboru tisku a public relations 

vytisknout  e-mailem