Norské fondy  

Přejdi na

Norské fondy  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Ministerstvo vnitra předložilo jasné argumenty proti posílení pravomoci Celní správy ČR

Ministerstvo vnitra předložilo na koaliční radě statistiky dokazující, že návrh posilovat kompetence Celní správy ČR v trestním řízení je nesystémový a nepodporují ho žádné faktické argumenty. Koaliční rada poté rozhodla, že návrh vláda nebude dále prosazovat. Návrh, aby Celní správa ČR trestné činy, které dnes může prověřovat pouze v prvotní fázi, nepředávala policii, ale celé vyšetřování vedla sama, prosazoval ministr financí Andrej Babiš. Argumenty a statistiky Ministerstva vnitra nicméně jasně ukázaly, že současný systém, v němž vyšetřování vede policie, funguje a je maximálně efektivní. Nesystémové suplování role policie ze strany celníků by navíc zlikvidovalo úspěšnou spolupráci v rámci Daňové kobry. 

Celní správa dnes pouze v prvotní fázi trestního řízení tzv. prověřuje některé daňové a drogové trestné činy nebo např. nelegální hazard. Veškeré tyto trestné činy předává do vyšetřování policii. „Statistiky dokazují maximální funkčnost současného systému spolupráce celní správy s policií. Úspěšnost policie v těchto případech je větší než 95 %. Spolupráce celníků, policistů a státních zástupců má dnes jasná pravidla a každá složka zodpovídá za jasně definovanou fázi trestního řízení. Pro přenesení pravomocí policie na celní správu neexistuje jediný faktický argument a rozhodnutí koaliční rady uložit tento nezodpovědný návrh k ledu je jediné možné řešení,“ uvedl ministr vnitra Milan Chovanec s tím, že je absurdní ničit systém, který funguje, a ještě za to platit 150 milionů korun ročně, jak navrhoval Andrej Babiš.
 
Možnosti posílit pravomoci Celní správy ČR se věnovala pracovní skupina složená ze členů Ministerstva vnitra, Ministerstva financí a Nejvyššího státního zastupitelství. Na základě společně vypracovaných statistik se ukázalo, že z cca 300 kauz, které v roce 2014 předali celníci policii, se přes 95 % podařilo ukončit ještě v témže roce. Argument Ministerstva financí o údajných průtazích při předávání spisů se nenaplnil a žádný další argument finance nepředložily.
 
Co by znamenal návrh Ministerstva financí:

  • Celní správa by trestné činy, které dnes pouze prověřuje, vyšetřovala sama až do konce. K tomu by navíc potřebovala 115 míst a 150 mil. Kč ročně navíc.
  • V žádné oblasti by však celní správa neměla výlučnou pravomoc a celková odpovědnost by zůstala na policii.
  • Došlo by k rozbití Daňové kobry, protože celníci by ztratili motivaci pracovat ve společném týmu. Soustředili by se hlavně na „své“ případy.
  • Celní správa by si „vyzobávala“ pouze jednodušší případy, protože s dalšími typy trestné činnosti, které jsou páchány v souběhu s daňovou kriminalitou, nemá zkušenosti. Jde např. o násilnou trestnou činnost, vydírání či korupci.
  • Vzniklo by riziko nesdílení informací a překrývání kompetencí.


Statistiky vyšetřování kauz Celní správy ČR naleznete v příloze.


Lucie Nováková
ředitelka odboru tisku a public relations

vytisknout  e-mailem