Norské fondy  

Přejdi na

Norské fondy  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Vláda přijala "jízdní řád" přípravy základních registrů

Cesta k realizaci základních registrů veřejné správy, v současnosti klíčového projektu českého eGovernmentu, má konkrétní obrysy. Kabinet totiž dnes, ve středu 25. května, schválil nařízení vlády, které stanovuje harmonogram postupu pro naplnění registrů příslušnými údaji. Navíc určuje, jaká opatření mají jednotlivé subjekty realizovat. 

"Přijetí harmonogramu je pozitivním krokem jak pro občany, kterým zavedení registrů výrazně zjednoduší komunikaci s úřady, tak pro Ministerstvo vnitra a ostatní orgány veřejné moci. Ty totiž díky rozdělení harmonogramu do jednotlivých postupových etap získaly mj. jasný návod, jak při implementaci postupovat, aby se stihl ostrý start provozu stanovený zákonem na 1. července 2012," uvedl vrchní ředitel sekce pro informatiku a eGovernment Jaroslav Mráz.

Základní registry budou bezpečnou a aktuální databází dat o občanech a státních i nestátních subjektech. Projekt zásadně změní chování státu vůči občanům. Prokazování platnosti občanem už jednou předložených údajů totiž nebude na občanech samotných, ale na úřednících. Změnu provedenou na jednom úřadě získají z registrů i ostatní úřady, které mají mít k údaji přístup.

Realizace etap nařízení vlády o stanovení harmonogramu a technického způsobu provedení opatření podle § 64 až 68 zákona o základních registrech:

  1. etapa: ověřování správnosti a úplnosti údajů v editorských systémech. Ukončení etapy do 31. října 2011.

  2. etapa: zápis údajů editorskými systémy do základních registrů. Ukončení do 31. ledna 2012 (editorské systémy pro základní registr obyvatel, základní registr územní identifikace, obchodní a živnostenský rejstřík jako hlavní editorské systémy pro základní registr osob viz § 4 nařízení), resp. do 31. března 2012 (zbývající editorské systémy pro základní registr osob).

  3. etapa: připojení hlavních uživatelských systémů do systému základních registrů. Ukončení do 30. dubna 2012.

  4. etapa: připojení všech uživatelských systémů do systému základních registrů. Ukončení do 1. července 2012.
     

Základní registry veřejné správy - šest projektů, čtyři organizace:

  • Registr obyvatel (správcem bude Ministerstvo vnitra) - aktuální referenční údaje o občanech Česka, cizincích s povolením k pobytu nebo zahraničních vlastnících nemovitostí.

  • Registr práv a povinností (správcem bude Ministerstvo vnitra) - údaje o působnosti orgánů státní moci, právech a povinnostech osob.

  • Registr osob (správcem bude Český statistický úřad) - údaje o právnických osobách, podnikajících fyzických osobách nebo orgánech veřejné moci.

  • Registr územní identifikace, adres a nemovitostí (správcem bude Český úřad zeměměřický a katastrální - údaje o základních územních prvcích, např. území států, krajů, obcí nebo částí obcí, parcel či ulic.

  • Informační systém základních registrů - v jeho rámci budou čtyři základní registry fungovat.

  • Převodník identifikátorů fyzických osob (správcem bude Úřad na ochranu osobních údajů) - klíčový projekt pro ochranu osobních údajů v registrech; díky převodníku identifikátorů už nebude možné získat o obyvateli informace prakticky z každého informačního systému veřejné správy pouze se znalostí rodného čísla.
     

Ostrý start základních registrů veřejné správy je zákonem stanovený na 1. července 2012. Jednotlivé projekty jsou spolufinancovány ze strukturálních fondů EU.

  

Pavel Novák
ředitel odboru tisku a public relations

  


25. května 2011

vytisknout  e-mailem