Norské fondy  

Přejdi na

Norské fondy  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Moderní technologie a turismus

Jakým způsobem město Chrudim zapojuje do služeb pro turisty informační technologie a dává o sobě vědět, aby zaujalo potenciálního návštěvníka, se dozvíte z rozhovoru s místostarostou Chrudimi Romanem Málkem. 

Roman Málek, místostarosta Chrudimi
Roman Málek,
místostarosta Chrudimi
Jak vznikal projekt portálu Návštěvník, sdružující turistické stránky měst Heřmanův Městec, Hlinsko, Chrast, Chrudim, Luže, Nasavrky, Seč, Skuteč, Slatiňany a Třemošnice?

Na začátku se jednalo o web města Chrudim, který se díky získaným penězům z Regionálního operačního programu NUTS II Severovýchod rozšířil na celou turistickou oblast Chrudimska – Hlinecka, to znamená bývalého chrudimského okresu. Portál Návštěvník www.navstevnik.cz tak propaguje turistické a kulturní cíle z uvedené oblasti. Podportály si každé město spravuje samo, pouze kalendář je generován z vychodnicechy.info, což je portál Pardubického kraje na podporu cestovního ruchu.

Co zajímavého návštěvník na portálu nalezne a liší se nabídka jednotlivých subportálů?

Města mají samozřejmě možnost ovlivňovat skladbu rubrik, a tak jen u některých naleznete například rubriku Výlepové plochy či Noční život ve městě. U všech jsou dostupné základní informace jako jsou ubytování a služby ve městech, které připravují informační centra. V rámci portálu si můžete spustit návštěvnická panoramata, což jsou 360 stupňové obrázky. Můžete se tak například podívat, jak to vypadá na sjezdovce, ale i obdivovat interiéry zámku, muzea či synagogy. Chystají se také videospoty, které budou na web umístěny na podzim. Chrudim na svých stránkách rozšíří také počet 3D fotografií.

Jak je portál propagován?

O existenci portálu se turista dozví i při procházce po městě z vlajek, které jsou rozvěšené na veřejném osvětlení, s různými motivy vztahujícími se k tomu, co portál nabízí. Například na vlajce je fotografie babičky a heslo „kam s dědou na výlet“ a adresa na turistický portál. Snažíme se zacílit na různé skupiny, pro školáky jsme připravili rozvrh hodin také s odkazem na portál. Ve městě jsou k dispozici bezplatné výlepové plochy s logem navstevnik.cz, což se nám osvědčilo také jako prevence nelegálních výlepů. O chystaných akcích se turisté dozvědí jak na webu, tak prostřednictvím systému BLUEINFO.

Propagace regionu Chrudimsko-Hlinecko
Propagace regionu
Chrudimsko-Hlinecko
Co vše tento systém návštěvníkům města nabízí?

Systém BLUEINFO jsme v Chrudimi zprovoznili v prosinci 2008, kdy si v rámci testování stáhlo asi 150 lidí fotografii rozsvíceného vánočního stromu. Jeho cílem je poskytnout těm, kteří vlastní mobil s technologií Bluetooth, nejrůznější data. V současné době tak posíláme pozvánky na vybrané akce, kontakt na informační centrum nebo nabízíme možnost stáhnout si průvodce v MP3 a mapu Chrudimi. Do budoucna by měl být tento systém využíván částečně i komerčně, abychom zlevnili náklady na jeho provoz. Mohla by se přidat možnost objednat si třeba pizzu.

Jaké je rozšíření tohoto systému, jeho výhody a nevýhody?

V Pardubickém kraji začala systém už před Chrudimí využívat města Pardubice a Česká Třebová a k jeho rozšíření dochází také na hradech a zámcích, takže si lidé na tento způsob začínají zvykat. MP3 průvodce má navíc tu výhodu, že se turista dozví informace i mimo otevírací dobu informačního centra. Předpokladem je však funkce Bluetooth zapnutá v mobilu a výskyt v dosahu vysílacího zařízení, které je v Chrudimi umístěno na náměstí. Poté dojde k automatickému oslovení a uživatel mobilního telefonu dává pokyn k přijmutí nebo odmítnutí dat. Zařízení dokonce pozná, zda už není zmiňovaný obsah v mobilu nahrán. Uživateli jsou tak nabízeny jen nové soubory, například aktuální pozvánky. Určitou nevýhodou by z turistického hlediska mohla být schopnost zařízení oslovit najednou maximálně kolem pěti lidí v jeden okamžik, celý zájezd o třiceti účastnících si proto průvodce v jednom okamžiku nestáhne.

Zato mapu si turisté i z tak početného zájezdu mohou stáhnout již dopředu z webových stránek města.

Ano, jedná se o aplikaci, která je dostupná i na webu. Turista už nemusí shánět papírovou mapu a může využít mapu stáhnutou do svého mobilu. Navíc mapa disponuje zajímavou funkcí sluníčka. Pokud je zapnuta, nemusí uživatel hledat světové strany, stačí mobil otočit na sluníčko, a tak mapu zorientuje.

Pokud však někdo preferuje tištěný plán města, jak ho může získat?

Informační centrum zprovoznilo od července internetový obchod, ve kterém jsou kromě map nabízeny i pohlednice, různé suvenýry či DVD. Dříve se například sběratelé museli obracet na zaměstnance informačního centra se žádostí o zaslání pohledu poštou, nyní už mohou využít mini e-shop.

O chrudimských akcích či památkách se případný návštěvník dozví nejen z internetu, ale i z městských turistických novin. O čem se v nich dá dočíst?

Turistické noviny s nákladem 30 000 kusů vycházejí v létě a v zimě od loňského roku a informují o sezónních akcích. Novinkou letošních novin je komiks o výletu rodiny Procházkových na Chrudimsku a Hlinecku, který byl financován z prostředků Evropské unie. Díky tomu, že noviny jsou černobílé, mohou si děti komiks i vybarvit. Zařazena je také křížovka o ceny. Odesláním vyplněné tajenky nám čtenáři vlastně poskytují zpětnou vazbu, ve kterých místech se k novinám dostali. Snažíme se je totiž efektivně distribuovat v informačních centrech po celé České republice a na zhruba šesti menších veletrzích, od autosalonu až po spotřebitelské veletrhy. Samozřejmě jejich nabídka byla součástí expozice Pardubického kraje i na velkých výstavách.

Jakou formu volíte při prezentaci na výstavách? Zapojujete i moderní technologie?

V loňském roce jsme zvolili pro veletrhy netradiční strategii s logem Turistika bez hranic a pomyslným vesmírem, kde co hvězda, to město této turistické oblasti. Myšlenka byla odvozena od domény navstevnik.cz, potažmo seriálu Návštěvníci. Součástí tedy bylo i auto, podobné tomu v seriálu. Je zařízené na přehrávání MP3 záznamů, například rozhovoru o výletě s rodinou Procházkových, či promítání DVD se slideshow snímků měst Chrudimska - Hlinecka. Od října pak bude k dispozici i tříminutový film o vybraných „nej“ z tohoto území. Používáme i technologii BLUEINFO. Každý, kdo si přes ni stáhne do mobilu obrázek a ukáže jej obsluze stánku, dostane zadarmo létací talíř s logem Chrudimska – Hlinecka a odkazem na portál Návštěvník jako poděkování.

Jakou mají návštěvníci města možnost veřejného přístupu k internetu?

V Chrudimi jsou dva internetové kiosky, jeden z nich přístupný 24 hodin. Ponechali jsme přístup na stránky bez omezení, pouze bylo vypnuto přehrávání na Youtube. Myslím, že je důležité dostat se i na jiné stránky než je web městského úřadu, například pokud si turista potřebuje zjistit čas odjezdu vlaku. Počet internetových kiosků bychom chtěli rozšiřovat v souvislosti s projektem Metropolitní sítě, který už město dva a půl roku připravuje. Je hotová projektová dokumentace a nyní čekáme na výzvu Integrovaného operačního programu. V současné době je také možné využítWi-Fi připojení na náměstí a v rekreačních lesích na Podhůře.

Mají se města zapojovat do Second Life či geocachingu?

Je to vždy o tom, jestli území technologii využije a na druhou stranu, jestli o ni budou mít lidé zájem. V dnešní době si člověk na dovolené chce od moderních technologií spíše odpočinout. Ale i tak je využije před cestou pro výběr místa, kam pojede. Otázkou také je, jak dlouho potrvá, než si lidé zvyknou, že vůbec taková nabídka existuje. Rádi bychom využili k propagaci města třeba i počítačovou hru. Nejde však o to mít něco takového na webu, ale spíše aby uživatele bavilo se do něčeho takového zapojit a existovala tedy zpětná vazba.

To je výhoda sociálních sítí. Chystáte třeba zapojení města do Facebooku?

Chtěli bychom vytvořit jednak městskou prezentaci na Facebooku a také prezentaci chrudimských hospod, aby o nich mohli lidé diskutovat. Anebo třeba i kvíz o městě by na Facebooku mohl mít širší význam, než když se jenom zveřejní na webu. Tím, že test někdo vyplní a dá o tom, jak se mu vydařil, vědět lidem přes „zeď“ zapojeným do této sociální sítě, naláká třeba i další, kteří si budou chtít ověřit, jaké mají znalosti o Chrudimi, či jak je test těžký. Pro propagaci města přemýšlíme také nad reklamami Google Award, tak, aby se při výskytu slova Chrudim či loutkářství objevovalo například navštivte Chrudim, město s kulturní a historickou tradicí. Nebo až otevřeme muzeum barokních soch, zacílit reklamu i tímto směrem.

Projekty města Chrudim

Letošního prvního června byl otevřen lanový park. Projekt je součástí záměru Rekreační lesy na Podhůře, kam je možné si udělat jednodenní výlet. Budovány jsou také stezky pro pěší, cyklisty a hippostezky pro koně. Projekt Muzea barokních soch je ve stavební fázi a měl by být dokončen v roce 2010. Jedná se o rekonstrukci odsvěceného kostela svatého Josefa v Chrudimi za 60 milionů korun, kdy by měl v rámci muzea vzniknout prostor pro 27 barokních soch. Pro znalce umění budou připravovány také exkurze a výlety po okolí, kde se nacházejí další sochy, například do Heřmanova Městce. V muzeu by měl vzniknout i sál pro kulturně – duchovní produkci. Muzeum navazuje na klášterní zahrady, v nichž probíhá za 20 milionů korun rekonstrukce. Bude tak vytvořena odpočinková zóna uprostřed města. Město realizuje také společné projekty v rámci sdružení Královská věnná města www.vennamesta.cz, kam patří dále Dvůr Králové nad Labem, Hradec Králové, Jaroměř, Mělník, Nový Bydžov, Polička, Trutnov a Vysoké Mýto. Doposud se jednalo mimo jiné o pořádání výtvarného salónu, sportovních her či volby královny královských věnných měst.

Text: ing. Ivana Jungová
Foto: Jaromír Zajíček, archiv města Chrudim 

vytisknout  e-mailem