Vyjít vstříc občanovi
Nespornou úlohou státní správy je poskytovat občanům co největší komfort v oblasti administrativní správy. S tím souvisí i nasazení elektronických služeb na jednotlivé úřady. V dnešním článku si ukážeme, jaká je současná praxe v nasazení e-služeb na úřadech, a podíváme se i na některé nové služby, které se postupně stávají standardem a občan je čím dál více považuje za samozřejmé.
Nejvíce využívanou e-službou jsou životní situace, které mají občanovi pomoci a odpovědět mu na otázky, pokud tápe, s kým a jak danou problematiku řešit. Mnoho úřadů tuto sekci přejmenovalo na jednodušší a srozumitelnější obrat Potřebuji si vyřídit. Tento krok je určitě vnímán jako vstřícný k občanovi v porozumění úřednickému názvosloví. Životní situace jsou ze zákona velmi složitou a velmi detailně zpracovanou agendou. Velkou pomocí je pak připravit pro občany stručné verze životních situací, ve kterých je popsáno, s kým, kde a co vše potřebují k vyřešení dané situace. Další nedílnou součástí jsou inteligentní webové elektronické formuláře, které jsou napojeny na datové schránky a obsahují čárový kód k sejmutí do spisové služby. Veškeré úkony včetně odeslání může občan realizovat elektronicky ze svého počítače, tabletu či mobilu. Dalším krokem je možnost on-line rezervace na daný odbor a video prohlídka, jak situaci řešit, nebo poloha úřadu a kanceláře úředníka vyznačená na mapě. Komplexní životní situace tak dává občanovi kompletní servis k vyřešení jeho problému.
Jako další z elektronických služeb jsem vybral známou a pro občany velmi zajímavou službu, a to nahlášení závady. Dnes, v době chytrých mobilních telefonů, se tato služba přímo nabízí a dává občanovi možnost se podílet na situaci v daném městě či obci. S tím souvisí i další služba, kterou je rubrika dotazů na daný úřad. Samostatnou kapitolou je multimediální obsah. Týká se především zastupitelstva nebo setkání občanů se starostou či primátorem. Vysílat přímý přenos ze zastupitelstva a následně poskytovat jeho záznam je dnes standard, který si díky podpoře YouTube může dovolit i ta nejmenší obec. Zpestření v podobě vlastního YouTube kanálu a natáčení krátkých reportáží je již nadstandard, ale velmi vítaný ze strany občanů. Další službou, která je velmi oceňována veřejností, je vyjádření k existenci sítí. Žadatel na základě vyplněného formuláře rozešle elektronickou žádost všem správcům inženýrských sítí, kteří jsou pro dané území aktivně zapojeni do služby. Pro ostatní správce inženýrských sítí, kteří prozatím neumožňují příjem žádostí touto formou, jsou vygenerovány PDF soubory pro možnost vytištění a doručení osobně. Tato služba nahrazuje zdlouhavé chození po úřadech a nabízí občanovi řešit jeho problém z tepla domova.
Mapové služby a přístup ke katastrálním mapám či pasportu obce je dnes již standardem. Geografické portály jsou dodávány jako cloudová služba a za poslední léta klesly náklady na pořízení kompletního GISu o mnoho procent. I pro malé obce již není pořízení geografického systému žádný problém. Podobně jsou na tom i další služby, jako je webkamera, virtuální prohlídka či krizové SMS zprávy. Klikací rozpočet stejně jako kompletní materiály pro zastupitelstvo, evidence smluv, elektronické tržiště či otevřená data patří pod heslo „transparentnost a otevřený úřad občanovi“. Mnoho legislativních překážek padlo, a tak i obce či města mohou dnes nastartovat trend kompletního otevření svých dat občanům. Státní správa je zde pro občany a úředníci by měli vždy hledat způsob, jak občanovi vyjít vstříc. S tím souvisí i transparentní správa majetku a nasazení jednoduchých elektronických služeb. V článku jsme si ukázali jen několik elektronických služeb, které již dnes některé obce a města využívají. Pro ostatní to může být inspirace, jakým směrem se vydat. Zkvalitnění života občana souvisí i s výkonem státní správy. Pojďme tedy společně nacházet nová a nová řešení, která občanovi život ve městě či obci zpříjemní.
Jako další z elektronických služeb jsem vybral známou a pro občany velmi zajímavou službu, a to nahlášení závady. Dnes, v době chytrých mobilních telefonů, se tato služba přímo nabízí a dává občanovi možnost se podílet na situaci v daném městě či obci. S tím souvisí i další služba, kterou je rubrika dotazů na daný úřad. Samostatnou kapitolou je multimediální obsah. Týká se především zastupitelstva nebo setkání občanů se starostou či primátorem. Vysílat přímý přenos ze zastupitelstva a následně poskytovat jeho záznam je dnes standard, který si díky podpoře YouTube může dovolit i ta nejmenší obec. Zpestření v podobě vlastního YouTube kanálu a natáčení krátkých reportáží je již nadstandard, ale velmi vítaný ze strany občanů. Další službou, která je velmi oceňována veřejností, je vyjádření k existenci sítí. Žadatel na základě vyplněného formuláře rozešle elektronickou žádost všem správcům inženýrských sítí, kteří jsou pro dané území aktivně zapojeni do služby. Pro ostatní správce inženýrských sítí, kteří prozatím neumožňují příjem žádostí touto formou, jsou vygenerovány PDF soubory pro možnost vytištění a doručení osobně. Tato služba nahrazuje zdlouhavé chození po úřadech a nabízí občanovi řešit jeho problém z tepla domova.
Mapové služby a přístup ke katastrálním mapám či pasportu obce je dnes již standardem. Geografické portály jsou dodávány jako cloudová služba a za poslední léta klesly náklady na pořízení kompletního GISu o mnoho procent. I pro malé obce již není pořízení geografického systému žádný problém. Podobně jsou na tom i další služby, jako je webkamera, virtuální prohlídka či krizové SMS zprávy. Klikací rozpočet stejně jako kompletní materiály pro zastupitelstvo, evidence smluv, elektronické tržiště či otevřená data patří pod heslo „transparentnost a otevřený úřad občanovi“. Mnoho legislativních překážek padlo, a tak i obce či města mohou dnes nastartovat trend kompletního otevření svých dat občanům. Státní správa je zde pro občany a úředníci by měli vždy hledat způsob, jak občanovi vyjít vstříc. S tím souvisí i transparentní správa majetku a nasazení jednoduchých elektronických služeb. V článku jsme si ukázali jen několik elektronických služeb, které již dnes některé obce a města využívají. Pro ostatní to může být inspirace, jakým směrem se vydat. Zkvalitnění života občana souvisí i s výkonem státní správy. Pojďme tedy společně nacházet nová a nová řešení, která občanovi život ve městě či obci zpříjemní.
Martin Strnad
Martin Strnad je webmasterem Magistrátu města Děčín a porotcem Parádního webu.