Vliv Ústavního soudu na pravidla zákonodárného procesu
doc. JUDr. Jan Kysela, Ph.D.
Shrnutí:
Autor ve svém příspěvku seznamuje čtenáře se svými úvahami nad možným dopadem činnosti Ústavního soudu České republiky na legislativní proces v České republice. Své závěry opírá o vybrané nálezy Ústavního soudu a upozorňuje na řadu dosud nezodpovězených otázek týkajících se důsledků působnosti právních předpisů, které by byly Ústavním soudem posléze shledány protiústavními. Autor také otevírá otázku „respektu“ Ústavního soudu k autonomii hlavních aktérů legislativního procesu, přičemž upozorňuje na anglosaskou právněteoretickou literaturu, která úctu k zákonodárci označuje za jeden z významných korektivů soudcovského aktivismu. Ovšem, jak autor uvádí v závěru příspěvku, Ústavní soud bude mít tím menší prostor i důvod k zásahům, čím více bude Parlament schopen sebe sama regulovat.
The influence of the Constitutional Court of the Czech Republic on the rules
of legislative process – summary:
of legislative process – summary:
In the Article, the author deals with possible influence of decision-making
of the Constitutional Court of the Czech Republic on legislative process in the Czech Republic. His conclusions are based on certain judgments of the Constitutional Court and he points out plenty of questions concerning consequences of applicability
of legal regulations being held afterwards unconstitutional by the Constitutional Court. The author also focuses on the issue of “respect” of the Constitutional Court for autonomy of main participants in legislative process where he refers to Anglo-Saxon literature in the field of juristic theory which considers respect for legislator one of the significant correctives of judicial activism. Nevertheless, as the author states in the end of the Article, the more the Parliament will be capable of self-regulation, the less the Constitutional Court will have scope and reason for intervention.
of the Constitutional Court of the Czech Republic on legislative process in the Czech Republic. His conclusions are based on certain judgments of the Constitutional Court and he points out plenty of questions concerning consequences of applicability
of legal regulations being held afterwards unconstitutional by the Constitutional Court. The author also focuses on the issue of “respect” of the Constitutional Court for autonomy of main participants in legislative process where he refers to Anglo-Saxon literature in the field of juristic theory which considers respect for legislator one of the significant correctives of judicial activism. Nevertheless, as the author states in the end of the Article, the more the Parliament will be capable of self-regulation, the less the Constitutional Court will have scope and reason for intervention.