AVARDE: Vejdi sem
Demokratická aliance Romů působí ve Valašském Meziříčí již řadu let a za tu dobu uvedla v život v tomto městě několik projektů napomáhajících integraci Romů do společnosti v oblasti bydlení, právního a sociálního poradenství či sdělovacích prostředků. Získala si tím důvěru romské komunity, orgánů státní správy a samosprávy i dalších partnerů.
Nemůže být pochyb o tom, že právě Aliance napomáhá v tomto městě velkou měrou k bezproblémovému soužití Romů s ostatními obyvateli. Sídlo Aliance i jejich jednotlivých činností se však během let několikrát měnilo a teprve v loňském roce bylo ve spolupráci s městem všechno soustředěno do jednoho místa, do Romského institutu osvěty, kultury a vzdělávání AVARDE (vejdi sem). Většinu finančních prostředků na rekonstrukci budovy na Sokolské ulici poskytlo Alianci Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, významnou částkou přispělo i nizozemské město Bussum, partnerské město Valašského Meziříčí.
Do institutu byly v loňském roce sestěhovány vlastní kanceláře Aliance, redakce časopisu Kereka, volnočasové aktivity již organizované i další činnosti, které projekt zahrnuje. V převážné míře jde o ty, které mají zejména funkci vzdělávací, rekvalifikační a kulturní. Základní myšlenkou institutu je prohlubovat a zvyšovat vzdělání a udržovat kulturní tradice Romů.
Vzdělávání Romů
Hlavní vzdělávací aktivitou institutu je vzdělávání romských dětí formou doučování. Počet romských dětí, které dříve či později přestoupí do speciálních škol a tříd, se pohybuje mezi 30 -75 procenty, některé z nich však již školní docházku v těchto třídách začínají, takže do nich chodí asi tak 50 – 75 procent romských dětí. Romské děti předškolního věku v regionu většinou nenavštěvují mateřskou školu, neboť matky jsou v domácnosti a děti doma s nimi. Jenže vzdělání těchto matek je nevalné a tak nevědí, jak dítě v přípravě na školní výuku vést. Jejich děti zahajují povinnou školní docházku s jazykovým znevýhodněním a nízkými osobními dovednostmi. Ve škole potom nestíhají vnímat výklad a zaostávají. Institut se tomu snaží předcházet doučováním a pomocí při přípravě na vyučování. Další vzdělávací aktivitou institutu je informační a poradenská činnost při výběru střední školy nebo povolání a příprava na přijímací zkoušky do těchto škol a učilišť. Jde o dlouhodobý projekt s cílem změnit negativní názory a postoje příslušníků romské komunity k dalšímu než základnímu vzdělání. Zvýšení vzdělanosti romské komunity jí sice ještě nezaručí získání zaměstnání, ale zlepší alespoň šance Romů na trhu práce. Součástí činnosti institutu je i vzdělávání dospělých formou rekvalifikací dlouhodobě neumístitelných uchazečů o zaměstnání. Časopis Kereka vydává Aliance již od roku 1996. Je to jediný celostátní romský měsíčník pro děti a mládež, plní nejen funkci zábavnou, ale také vzdělávací a motivační. Pro romské děti je mimo jiné i pomůckou při výuce češtiny a romštiny. Má 36 stran, pro menší děti je do něho vložena osmistránková barevná vložka Kerečka. Obsah je mimo jiné koncipován na základě anket prováděných v dětských domovech, výchovných ústavech, školách a dalších institucích zabývajících se romskou problematikou. Záměrem institutu je také obnovit vydávání měsíčníku Romské listy – Romano Lila, přinášejícího zprávy o životě Romů v České republice, zejména pak ve Zlínském kraji, který by měl být zdarma distribuován Romům i institucím veřejné správy.
Poradenský institut pro romské obyvatelstvo (PIRO)
PIRO slouží k poskytování bezplatných rad a informací i případné další pomoci lidem, kteří se dostali do nepříznivé životní situace. Hlavní klientelou je sice romská komunita, je však určen všem, kdo jeho pomoc právě potřebují. PIRO aktivně spolupracuje s městy Valašské Meziříčí, Vsetín a Rožnov pod Radhoštěm, s Úřady práce v těchto městech i se sociálními odbory, školami, rekvalifikačními zařízeními i firmami a podnikateli ve valašském regionu. Součástí institutu Avarde je také nově i komunitní centrum, k němuž v brzké době přibudou Romdružina, Klub pro romské ženy a Klub pro matky s dětmi či počítačový kroužek pro romské děti. Tyto děti se sice seznámí s počítači společně s ostatními dětmi ve škole, ale na rozdíl nich nemají počítače doma a tedy ani možnost získané počítačové znalosti a dovednosti rozvíjet. K aktivitám organizovaným institutem patří také kulturní zájmové kroužky, jejichž hlavním cílem je pracovat s romskými dětmi a mládeží ve volném čase a rozvíjet jejich umělecký talent. Jak se u nás říká, „kdo si hraje, nezlobí“ a hodnotné vyplnění volného času dětí, romské nevyjímaje, je nejlepší prevencí proti zlobení, životu na ulici a dětské kriminalitě. V současné době sice působí při institutu jen dětský taneční a pěvecký kroužek, ale ve vysokém stádiu přípravy je Romská hudební škola, kde by se děti měly možnost naučit hrát na cimbál, housle, saxofon a kytaru. V institutu se také sportuje, i když zatím jen v budově, a romské umělecké soubory se zde mohou dle možností připravovat ke svým vystoupením. Je toho hodně, co Romský institut osvěty, kultury a vzdělávání Romům z Valašského Meziříčí a jeho okolí dnes nabízí nebo bude nabízet už v nejbližší době. Zakladatelům a pracovníkům je sice jasné, že jejich činnost je jen malým příspěvkem k tomu, aby se život romské komunity v České republice zlepšoval a souběžně se zlepšovaly i vztahy mezi českými Romy a většinovou společností. Každý takový příspěvek má však svou cenu.
Text PhDr. Petr Tulia
Pramen: ČADA, Karel, GABAL, Ivan, SNOPEK, Jan: Sociální vyloučení Romů a česká společnost, Praha, 2008 ISBN 978-80-87110-07-2.