Desná: Iniciativa v srdci Jizerských hor
Dobrá praxe
Město se nachází na třech katastrálních územích, a to Desná I, II a III. Desná I je přitom původní částí obce a slouží spíše jako klidová zóna, nejčastěji využívaná k rekreačnímu bydlení. V minulosti však byla nejvíce poznamenaná tragédií z roku 1916, kdy došlo k protržení přehrady na Bílé Desné. Tato událost byla největší katastrofou na vodním díle z pohledu počtu usmrcených lidí (zahynulo šedesát dva osob) v rámci střední Evropy a přispěla k tomu, že se dále od staveb sypaných hrází upustilo. Jak ale uvádí starosta, právě této lokalitě je třeba věnovat pozornost z turistického hlediska. „Dnes se více zaměřujeme na protrženou přehradu. Její potenciál byl dlouho opomíjen, nicméně v současnosti je její návštěvnost značná.“ K protržené přehradě vede cyklostezka Járy Cimrmana, která byla realizována v rámci mikroregionu Tanvaldsko. Bylo zde zřízeno devět zastavení, ke kterým členové Divadla Járy Cimrmana sepsali komentáře, a jedním z nich je právě Protržená přehrada pod názvem Zlá předtucha/JC - Prorok. Lokalita Bílá Desná – kanál protržené přehrady byla letos v únoru zahrnuta Ministerstvem životního prostředí ČR do seznamu evropsky významných lokalit publikovaném v Úředním věstníku Evropské unie.
Infrastruktura zvyšuje atraktivitu
Turistům by měl sloužit i chystaný projekt centrálního parkoviště. Jak poznamenává Marek Pieter: „U nás je zatím problém zaparkovat například s autobusem.“ Z centrálního parkoviště by pak byly vypravovány minibusy, které by jezdily po turisticky zajímavých místech. Další projekt tentokrát pro příznivce zimních sportů, podaný v současné době do Operačního programu Přeshraniční ČR – Polsko, usiluje o zlepšení údržby stop pro lyžaře. Byla by pořízena malá rolba, skútr a zajištěn provozu celého nástupního místa západu Jizerských hor. Leccos se už podařilo. V loňském roce prošel rekonstrukcí skokanský areál (financován pěti milióny korun) a byl doplněn o povrch s umělou hmotou. Také bylo vytvořeno nástupní místo na lyžařskou magistrálu z uzavřené silnice kolem přehrady Souš. Zajímavostí je, že silnice je v letním období využívána jezdci na kolečkových bruslích a cyklisty. Město dokonce pořádalo dva ročníky závodů na kolečkových bruslích In-line Cup. Dotace rovněž dopomohly k realizaci sportovního areálu s fotbalovým trávníkem třetí generace s umělým povrchem, lehkoatletickou dráhou, kurty s umělým povrchem a antukovým kurtem. Celoročním lákadlem pro návštěvníky by pak mohlo být připravované environmentální centrum vzniklé z bývalé úpravny vody v Desné I. Starosta doplňuje, že „činnost úpravny byla ukončena v roce 2005. V horním poschodí by měla vzniknout ubytovací kapacita. Nebude chybět kongresový sál, expozice Natury 2000, ale i vodní nádrž s pstruhy. Dole chceme využít přívodu a vývodu vody a vsadit malou vodní elektrárnu, která by hradila provoz. Počítá se s půjčovnou lyží i kol.“
Také Desná II, kde se nachází městský úřad, projde v budoucnu proměnou. Chystaný projekt rozvoje venkovských sídel v rámci regionálního operačního programu se bude týkat revitalizace veřejných prostor. Na přípravě návrhu se podíleli i studenti z fakulty umění a architektury Technické univerzity v Liberci, kteří rozpracovávali zadání v semestrálních pracích. Studenti rovněž řešili otázku možné realizace rozhledny na 110 m vysokém komíně v osmdesátých letech zbudovaném pro Jablonecké sklárny, který je již delší dobu nevyužívaný.
Desná se chová ekologicky
Zastupitelstvo v Desné se také zabývá hledáním ekonomických možností katastru využitím obnovitelných zdrojů energie, jakými jsou energie větrná či vodní. Je však třeba se věnovat i ekologickým řešením na straně spotřeby energie. „Při setkání s členy klubu elektromobilistů se pak zrodila myšlenka vytvoření nabíjecího centra. Vlastníci elektromobilů mají problém s tím, že jejich dojezd je zhruba sto kilometrů a pak je zapotřebí baterie auta dobíjet. U nás přitom neexistuje žádná síť veřejného dobíjení, kterou by mohli využívat, jako je tomu například v Dánsku, ve Finsku či v Německu,“ poznamenává starosta. „Další pohonná jednotka, která je potřeba dobíjet, jsou elektrické invalidní vozíky. Handicapovaný turista v regionu tak nemusí být omezený okruhem dvaceti kilometrů, na kterou mu vystačí kapacita akumulátoru.“ Dobíjecí centrum je umístěno u Riedlovy vily a jeho provoz je řešen prostřednictvím speciálních SMS, které zabezpečují jeho aktivaci. Do budoucna by měl být pořízen i elektromobil pro městskou policii.
Desná informuje
Město bez bariér
Pomocí finančních prostředků z Evropské unie určených na projekt Zlepšení dostupnosti objektů cestovního ruchu v Desné se podařilo opravit místní komunikace, jejichž celková délka v katastru Desná činí neuvěřitelných čtyřicet dva kilometry. Marek Pieter dále vidí prioritu v zefektivnění tras a zajištění bezpečnosti lidí v silničním provozu. V první etapě byly vybudovány chodníky po levé straně podél hlavní komunikace dlouhé tři kilometry. Na to naváže druhá etapa – dobudování tras mezi veřejně využívanými objekty, a to základní školou, Riedlovou vilou, městským úřadem a kinem. K dořešení zbývá chodník i na pravé straně komunikace a lepší zabezpečení dvou nejvíce využívaných přechodů. Zastupitelstvo se rozhodlo zažádat Státní fond dopravní infrastruktury o finanční podporu bezpečných přechodů třetí generace. Toto řešení umožňuje 3D zviditelnění vodorovného značení, ve kterém jsou umístěna LED světla. V případě, že se chodec neblíží, svítí bíle, v opačném případě začnou blikat červeně. Zařízení vyhodnocuje snímání pomocí mikrovln a kamerového systému a dokáže tak rozlišovat osobu, která hodlá přecházet.
Finance na projekty
Desná má zpracovanou strategii rozvoje města do roku 2013, což umožňuje starostovi připravovat pro schválené záměry konkrétní projekty, o kterých se už může jednat věcně. Marek Pieter upřesňuje, že „v případě, kdy se jedná o malou obec, se musí shánět finanční prostředky z více různých zdrojů, jako jsou dotační programy či využívání přeshraniční spolupráce. Osvědčilo se také zřízení funkce projektového manažera.“ Pro finanční spoluúčast na projektech, které získají finanční podporu z krajských, státních a evropských dotačních programů, byl navíc v loňském roce zřízen Fond rezerv a rozvoje. Zdrojem fondu jsou příjmy z prodeje akcií a určených nemovitostí. Jeho výše dosáhla ke konci března úctyhodné částky 20 520 000 Kč.
Dobrou budoucnost města naznačuje i skutečnost, že se podařilo udržet tradiční výrobu skla. Největším zaměstnavatelem ve městě je právě Jablonex Group, který se zaměřuje na sklářské produkty na zakázku, například flakony (Versace), skleněné zátky do dražších vín pro německou klientelu (Lufthansa). Věhlas a kvalitu zdejší bižuterie dokazuje i skutečnost, že odbytiště najde nejen ve vyspělých zemích, tak v tropické Africe a dokonce i za polárním kruhem.
Text: Ivana Jungová
Desná zaznamenala mnoho změn a zvratů. Po druhé světové válce se rozrostla zejména co do rozlohy. V jeden městský celek se spojily obce a osady Desná, Potočná, Pustiny, Dolní Polubný, Merklov, Černá Říčka, Nýčovy Domky, Souš a Novina. Původně malá obec o rozloze 214 ha, která na přelomu 19. a 20. století čítala 243 domů a 2123 obyvatel, představuje dnes oblast o rozloze 1500 ha se 710 obytnými domy, v nichž trvale žije asi 3484 obyvatel. K významnému rozkvětu obce dochází v druhé polovině minulého století, které bylo „zlatou dobou" zdejšího sklářství – bývalé Riedlovy hutě, založené ve 40. letech 19. století, stojí dodnes za viaduktem v Dolním Polubném. Sklářské podnikání připomíná v Desné i architektonicky zajímavá Riedlova vila (dnes muzeum a informační středisko) a pseudogotická Riedlova hrobka na svahu nad sklárnou. V Desné byly na konci 19. století v provozu velmi známé lázně. Roku 1839 založil Dr. Josef Schindler (1814–1890) v Desné po vzoru Priessnitzových lázní v Jeseníku tzv. studenou léčbu. Později Josef Schindler odešel jako úspěšný lékař do Jeseníku a lázně zanikly. Dnes je připomíná pouze pamětní deska na jednom z objektů za bývalou Riedlovou vilou.