Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

Modern Administration


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Vysočina: Vzdělávání malých podnikatelů v oblasti eBusinessu

Konzultace EPMA – Agentura pro evropské projekty a management 

Problematika využívání informačních a komunikačních technologií (ICT) při podnikání je častým tématem úvah nejednoho podnikatele. Zatímco větší firmy si už dnes bez pokročilých softwarových systémů nedokáží svůj provoz vůbec představit, ti malí mají často s využíváním ICT značné problémy. Jistěže i oni vědí, k čemu slouží počítač a že existuje internet – mnohdy se o vymoženostech moderního světa dozvídají třeba od svých dětí nebo vnuků. Ale uvědomují si, co skutečně pozitivního mohou ICT přinést do rozvoje jejich podniku?

Nejen na to hledal odpověď projekt „Malý podnik v digitální ekonomice a informační společnosti na Vysočině“, který byl právě v těchto dnech úspěšně ukončen. Cílem projektu bylo vytvořit metodiku vzdělávání malých podnikatelů a osob samostatně výdělečně činných, a to konkrétně v podmínkách kraje Vysočina. Stavebními kameny metodiky byly především výsledky úvodního kvalitativního průzkumu mapujícího úroveň povědomí o ICT a zájmu o prohlubování vědomostí u malých podnikatelů, dále praktické zkušenosti z realizace pilotního vzdělávacího programu, jehož cílem bylo vyzkoušet formy vzdělávání u malých podnikatelů, a v neposlední řadě mezinárodní zkušenosti realizátorů projektu, kterými byli odborníci ze zájmového sdružení EPMA spoluzaloženého krajem Vysočina.

Úvodní průzkum potvrdil, že malí podnikatelé si uvědomují bouřlivý rozvoj informačních technologií ve svém okolí a jsou si vědomi nutnosti určitých změn. Na druhé straně se však obávají investic do ICT, protože mnohdy nevidí jejich bezprostřední návratnost a očekávají spíše nárůst starostí. Chybí jim potřebná odbornost a rovněž finanční prostředky na pořízení odborných služeb. Svou roli hraje i určitý konzervatizmus a nedůvěra – malí podnikatelé se špatně orientují v nabídce služeb na trhu a obávají se špatných investic.

Vzdělávací program, který EPMA připravila pro pilotní odzkoušení, byl sestaven ze čtyř modulů zaměřených na vybrané oblasti podnikání. Jeden průřezový modul (pro pilotní kurz byla zvolena problematika vyhledávání na internetu) a tři tematické moduly (internetový marketing, elektronické obchodování a on-line komunikace podniku s úřady) byly připraveny pro kombinovanou formu studia sestávající vždy z osobního setkání účastníků kurzu s lektorem (tzv. tutoriálu) a z individuálního samostudia. K němu byli účastníci vybaveni sadou studijních opor včetně kontrolních otázek a úkolů k samostatnému vypracování. Studijní opory obdrželi účastníci v tištěné formě v podobě tzv. výukového balíčku, avšak měli je samozřejmě dostupné i na internetu, na webové stránce projektu www.mafidis.info. Do pilotních akcí se přihlásilo 23 podnikatelů z Jihlavy a z Třebíče, 16 jich program dokončilo.

Následný dotazníkový průzkum ukázal, že vzdělávací program splnil svůj účel, podnikatelé byli s obsahem i formou vesměs spokojeni a všichni by ho doporučili dalším zájemcům. To je příležitost pro další vzdělávací instituce v kraji Vysočina. Výstupy z projektu, jako je metodická příručka, všechny studijní opory, kontrolní otázky, prezentace a scénáře jsou zdarma k dispozici pro další zájemce, kteří by chtěli nabídnout podobný typ vzdělávání podnikatelům v kraji Vysočina. Stačí se obrátit na realizátora kurzu, agenturu EPMA.

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 10/2008.

Text: Dagmar Vránová

Print  E-mail