Inspirace na webech měst a obcí
Jak vtáhnout občany do rozhodování či upozornit turisty na zajímavosti obce? Jak při tom uplatnit technologie mobilních přístrojů? Měly by samosprávy zahrnout nové trendy jako sociální sítě nebo třeba i hru využívající GPS do své nabídky pro obyvatele? Podívejme se na současné weby měst a obcí.
Ankety patří už nějakou dobu ke standardní výbavě internetových stránek měst a obcí. Proč tedy touto formou nepřizvat obyvatele obce k rozhodování o nejlepším architektonickém řešení, využití či vzhledu stavby? Například v Rostoklatech byla vyhlášena anketa o novém vzhledu kostela. Také v obci Načeradec se její obyvatelé vyjadřovali k využití budovy rozestavěného obchodního domu na náměstí nejen v tištěném dotazníku, ale i v interaktivním formuláři. Vrčeň se pro změnu pokouší soustředit fotografie s náměty na úpravu fasády objektu zvaného Hrad, který zakoupila a plánuje jeho postupnou rekonstrukci. K tomu podotýká starosta obce Petr Mašek: „Odhadované náklady včetně vybavení se vyšplhají ke třem milionům korun. Na podzim chceme zažádat o dotaci na tento projekt. Na výši přidělené dotace pak záleží, zda se využije některý z námětů na fasádu. Pak bychom chtěli znovu zapojit i občany, podobně jako při volbě znaku obce v roce 2004. Tehdy zastupitelstvo obce předvybralo z pěti variant návrhu znaku, včetně vlajky, tři, které se daly k posouzení občanům. Vítězná varianta, která se líbila i nám zastupitelům, získala 61 % hlasů.“ Podobu uvítací cedule v obci Bánov mohou její obyvatelé ovlivnit ve vyhlášené soutěži o nejlepší námět. Obdobně jako u výše uvedeného příkladu z obce Vrčeň bylo i v obci Oldřiš přistoupeno k hlasování o chystaném praporu a znaku. V Třebihošti mají pro změnu obyvatelé obce možnost vybrat ze dvou konkrétních variant střech plánovaných pro areál chatové osady. V Hradci Králové se při přípravě revitalizace velkého náměstí přímo hlasovalo o jednotlivých architektonických návrzích. Někdy dostanou občané příležitost zasláním na e-mail přidat i vlastní nápad, jako třeba v obci Hradištko, kde byl v anketě zjišťován názor na to, co postavit ve středu obce. Pokud pořádáte na veřejných prostranstvích například výstavu soch, dá se anketa využít i k výběru nejoblíbenější z nich, na svém webu tak učinilo statutární město Brno.
Nové technologie však nejsou samosprávami využívány zdaleka jen k získání názoru na budoucí směřování či prezentaci obce, ale třeba i k informování se o současném stavu lokality. Příkladem mohou být výzvy k zasílání MMS s oznámením závad a nedostatků na území obce a jejich následné zveřejnění na stránkách. Občanovi je přitom umožněno sledovat na webu, jak se s jeho upozorněním dále nakládá, které osobě nebo instituci byla záležitost předána k řešení, přečíst si může vyjádření úřadu či v některých případech jako třeba na webu Prahy–Libuš pocítit zadostiučinění, že byla zjednána náprava i pohledem na fotografii zachycující nový, již zlepšený stav. Na internetových stránkách městské části Praha 4 či města Vsetína nezapomněli pro změnu uvést i přímý odkaz na vizitku pracovníka, který je pověřen vyřízením dané záležitosti. Grafické odlišení pomocí barev na webu městské části Prahy 6 pak umožňuje rychlý přehled v seznamu podaných oznámení, které z nich už byly vyřešeny, předány odpovědnému subjektu nebo zda situaci nelze řešit či lokalizovat. Mobilní přístroj využijí ve vztahu k radnici rovněž turisté. Na webu úřadu jsou totiž po - slední dobou k dispozici také užitečné aplikace pro mobilní telefon, například mapa. Důvody, proč se rozhodlo město Trutnov nabízet tuto službu, shrnuje webmaster Martin Čapek: „Je to jedna z alternativ, jak přiblížit turistům náš region.Vedla nás k tomu i vzrůstající obliba mobilních telefonů a zařízení PDA. Aplikace má širší využití i pro naše zaměstnance, například městská policie ji využívá k přesnému určování čísel popisných, pracovníkům to umožňuje být mobilní v terénu a přesněji určovat polohu nebytových prostor či pozemků. Zájem o tuto službu je postupně vzrůstající. V současné době si aplikaci stáhlo skoro 800 zájemců. V dnešní době se již bez nových technologií nelze obejít. Pokud chceme „přilákat“ do našeho regionu nové návštěvníky, musíme jim také vhodnou formou přiblížit, co u nás mohou najít.“
Dění v obci ve formě videa i MP3
Rovněž tradiční hlášení obecního rozhlasu získávají novou podobu. Na webech obcí se nabízí jejich rozesílání ve formě SMS zpráv (Jíloviště), RSS upozornění (Přísnotice) nebo spouštění ve formátu MP3 (Sudoměřice) či si je můžete poslechnout přímo z přehrávače zabudovaného do stránek (Rudice). Stejně tak se můžete setkat s inovovaným zpravodajem obce. Vedle obvyklého umísťování ve formátu PDF je ten internetový už obohacen o aktuální videa (Chudčice nebo Senorady). Často si také obec můžete prohlédnout nejen na fotografiích či panoramatických záběrech, ale pokud si nasadíte brýle pro trojrozměrné vidění, tak i ve 3D (například Bohumín, Chrudim či Králův Dvůr). Dokonce je možné vychutnat si na webu Blanska pohled na modely významných blanenských historických budov v prostorovém animovaném znázornění nebo využít nabídku města Telč k prozkoumání trojrozměrného telčského náměstí. 3D model je k dispozici také na stránkách města Nový Jičín, 3D virtuální průlet městem nabízí i Hradec Králové. Pokud by se vám zachtělo procházet se úřadem ve 3D, tak vězte, že tak můžete učinit například u magistrátu hlavního města Prahy.
Rozšiřovány jsou také nástroje použité pro komunikaci a nezůstává tak jen u nabídky rozesílání SMS zpráv z radnice. Města začínají informovat o akcích a propagovat své památky i prostřednictvím systému BLUEINFO. Jak s tímto systémem pracuje město Česká Třebová, přibližuje Bc. Stanislava Chvojková z turistického informačního centra: „Projekt Informační systém BLUEINFO byl spuštěn v roce 2008. Obyvatelé či návštěvníci města si mohou do mobilních telefonů bezplatně stáhnout audioprůvodce, který je seznámí s nejdůležitějšími momenty z historie České Třebové, obrázek kaple sv. Kateřiny jako tapetu či pravidelně měsíčně aktualizovaný seznam kulturních a sportovních akcí (formou poznámky do kalendáře) a na nejdůležitější z nich i grafickou upoutávku. Každý, kdo má zájem obdržet daný obsah, se musí nacházet v místě dosahu vysílače, což je v České Třebové vitrína s mapou na Starém náměstí a následně na svém telefonu zapnout funkci Bluetooth. Do třiceti vteřin je mobilní telefon automaticky osloven zprávou zobrazenou na displeji. Poté stačí potvrdit přijetí a obsah se stáhne do telefonu."
Audioprůvodce nebo pozvánky na akce si výše psaným způsobem můžete stáhnout i v Chrudimi (více viz rozhovor s místostarostou Romanem Málkem). Stejně tak uspějete v Opočně před budovou městského úřadu, kde je touto technologií nabízen týdenní přehled akcí a pozvánky na ně. A nejen to! Obce k informování o svých akcích začaly využívat i sociální sítě. Se zkušenostmi obce Senorady a Slavkov se můžete seznámit na straně 24. Obec Markvartice využila účet založený na Twitteru, vedle občanům nabízeného SMS Info kanálu s krizovými informacemi, i při nedávných povodních. Novodobý obecní rozhlas v rámci Twitteru spustila také obec Střelice. Některé obce se rozhodly zapojit do geocachingu. Na jakém principu tato hra funguje, popisuje na svém webu obec Senorady, která si založila vlastní schránku: „Jde o schránku, poklad, který je turisty hledán pomocí udaných souřadnic GPS. Hra geocaching spojuje turistiku, sport, logické myšlení i výuku s technologiemi GPS a Internetem. Turista, v tomto případě zvaný geocacher, hledá pomocí svého GPS přístroje a souřadnic získaných z Internetu uloženou schránku. Po jejím nalezení se podepíše a opět ji uloží. Mimo zápisníků zde bývají připraveny i drobné dárky.“ Jakou odezvu měla obecní schránka, zjistíte na webu obce v rubrice Geocaching, kde jsou zveřejňovány vzkazy od těch, kdo schránku našli. Již téměř dva roky jsou lákáni turisté na „cache“ umístěnou v Turistickém informačním centru v Lipníku nad Bečvou. Jak však upozorňují na stránkách: „V tomto případě vám však to, že víte, kde se schránka nachází, příliš nepomůže, protože je uzamčena speciálním číselným kódem. Jak kód hráči zjistí? Na stránkách geocaching.com si musejí najít pokyny, které historické památky v Lipníku by měli navštívit a podle údajů na nich si kód vypočítají.“ První zápis v logbooku se objevil 6. září 2007, od té doby si schránku vyzvedlo 134 zájemců. K tomu však podotýká Marcela Střelcová z turistického informačního centra: „Zájemci někdy přijdou ve skupince, takže počet zápisů neodpovídá zcela počtu zájemců o hru.“
Technologie by jistě neměly být cílem. Platí však, že by města a obce měly nabízet služby svým obyvatelům takovým způsobem, jaký jim vyhovuje. Někdy to může znamenat, že se přesunou i do virtuálního prostoru nebo se naučí používat netradiční nástroje. Ostatně výše uvedené příklady obcí to jasně dokazují.
Weby obcí zmíněných v textu:
Bánov www.banov.cz
Blansko www.blansko.cz
Bohumín www.mesto-bohumin.cz
Česká Třebová www.ceska-trebova.cz
Hradec Králové www.hradeckralove.eu
Hradištko www.hradistko.cz
Chrudim www.chrudim-city.cz
Chudčice www.chudcice.cz
Jíloviště www.jiloviste.cz
Králův Dvůr www.kraluv-dvur.cz
Lipník nad Bečvou www.mesto-lipnik.cz
Markvartice www.markvartice.cz
Načeradec www.naceradec.cz
Nový Jičín www.novy-jicin.cz
Oldřiš www.oldris.cz
hl. m. Praha www.praha.eu
Praha–Libuš www.praha-libus.cz
Praha 4 www.praha4.cz
Praha 6 www.praha6.cz
Přísnotice www.prisnotice.cz
Rostoklaty www.rostoklaty.cz
Rudice www.rudice.cz
Senorady www.senorady.cz
Slavkov www.obecslavkov.cz
Sudoměřice www.obecsudomerice.cz
Telč www.telc-etc.cz
Třebihošť www.trebihost.cz
Trutnov www.trutnov.cz
Vrčeň www.vrcen.cz
Vsetín www.vsetin.cz
TEXT Ing. Ivana Jungová
FOTO Miroslava Střelcová, archiv MěÚ Česká Třebová